Goedkope ATPL Opleiding

elke school zal wel iets negatiefs hebben.

elke school heeft zijn slechte kanten.

maar ook vooral zijn positieve kanten.

niet zo pesimistisch hoor, kom op. alleen maar richten op negatieve kanten heb je niks aan.

uiteindelijk moet je de negatieve zaken wegstrepen tegen de positieve zaken en daarin een keuze maken. Maar goed, dat is mijn mening.

terug naar topic.

ik ben benieuwd naar wie wat voor deal heeft en waarom die van jou Cyber zo duur is.

momenteel is het rentepercentage redelijk laag als je dit vast zet voor dekomende 5 jaar, dus id ik snap ook niet waarom jij zo een dure heb Cyber..
 
elke school zal wel iets negatiefs hebben.

elke school heeft zijn slechte kanten.

maar ook vooral zijn positieve kanten.

niet zo pesimistisch hoor, kom op. alleen maar richten op negatieve kanten heb je niks aan.

uiteindelijk moet je de negatieve zaken wegstrepen tegen de positieve zaken en daarin een keuze maken. Maar goed, dat is mijn mening.

terug naar topic.

ik ben benieuwd naar wie wat voor deal heeft en waarom die van jou Cyber zo duur is.

momenteel is het rentepercentage redelijk laag als je dit vast zet voor dekomende 5 jaar, dus id ik snap ook niet waarom jij zo een dure heb Cyber..

Het is nog geen definitieve deal het betreft een voorbeeld van oktober 2008 met een rentepercentage van 7.1 voor 3 jaar vast. Het gaat mij vooral om het feit dat ik voor living schijnbaar niet kan lenen hoeveel ik wil.
 
elke school zal wel iets negatiefs hebben.

elke school heeft zijn slechte kanten.

maar ook vooral zijn positieve kanten.

niet zo pesimistisch hoor, kom op. alleen maar richten op negatieve kanten heb je niks aan.

uiteindelijk moet je de negatieve zaken wegstrepen tegen de positieve zaken en daarin een keuze maken. Maar goed, dat is mijn mening.

Fout, als je 150.000+ euro gaat uitgeven moet je je vooral gaan richten op de negatieve kanten en je daar op focussen.
Je kan niet vanalles tegen elkaar afstrepen maar je moet juist zeer kritisch kijken naar waar je je de komende 20-25 jaar van je leven aan vast gaat leggen.
Volgens mij besef je nog niet half wat voor financiele strop je om je eigen nek knoopt door nu een vliegopleiding te gaan beginnen zonder extreem kritisch te kijken naar de school.

Zoals ik al vaker heb gezegd is het allerbelangrijkste punt van kritiek het vinden van een baan en/of de kans op een interview na je opleiding.
Verder zijn nog belangrijk; de opleidingsduur en de kosten.

'Sfeer', 'Gezelligheid' en die onzin zijn mooi meegenomen maar kan je nooit, nooit een factor laten zijn in je keuze voor een vliegschool.

Verder adviseer ik je vooral eerlijk te zijn naar jezelf toe en probeer dingen niet mooier te maken dan ze zijn omdat je nu zo vreselijk graag wil gaan vliegen.
Jaag je droom na, maar doe het realistisch en sta open voor de adviezen van mensen die al meerdere valkuilen hebben gezien of meegemaakt.

momenteel is het rentepercentage redelijk laag als je dit vast zet voor dekomende 5 jaar, dus id ik snap ook niet waarom jij zo een dure heb Cyber..

Als ik mij niet vergis is het rentepercentage nu vreselijk hoog in vergelijking met andere jaren. Die van mij is recentelijk van 4 naar bijna 7 gegaan... da's een paar honderd euro rente per maand er bij.
De lage rentepercentages waar men op het nieuws over praat zijn de rentes tussen de banken.
Wat de banken rekenen voor jou staat hier compleet los van. Sterker nog, de banken verhogen de rentes van leningen die ze riskant vinden.
Leningen voor vliegopleidingen zijn nu zeer riskant voor banken dus zullen ze je een flinke rente aansmeren.
 
ABN biedt mij nu als VNV arrangement een 1-jaars rente van 3,1% en 5-jaars van 5,1% (herfinanciering van 130.000, maar ik heb nog steeds geen vast inkomen of een huis, enkel de back-up van een garantiefonds). En je kan als student gewoon lid worden voor 25,- p/j van het VNV als je hier gebruik van maakt.....
Dus het kan wel laag...
 
Ik zou nog maar eens goed de premie van je risicoverzekering bekijken. Ik heb meer dan eens ervaren dat de ABN niet de goedkoopste offreert.

Zorg er ook voor dat je een mogelijk alternatief tijdig aanvraagt. Als je die van hun neemt dan is een aanvraagformulier en een dekkingsverklaring afdoende.
Als je een externe wilt dan moeten ze een polis hebben en dat duurt een paar weken!

Trek je eigen conclusie!
 
ABN biedt mij nu als VNV arrangement een 1-jaars rente van 3,1% en 5-jaars van 5,1% (herfinanciering van 130.000, maar ik heb nog steeds geen vast inkomen of een huis, enkel de back-up van een garantiefonds). En je kan als student gewoon lid worden voor 25,- p/j van het VNV als je hier gebruik van maakt.....
Dus het kan wel laag...

Kan je daar ook lid van worden voor dat je aan je opleiding begint?
 
Nou ik had nog niet zo heel lang gebeld met ABN amro,. Ergens in december en toen werd mij verteld dat de rente vast periode op 5 jaar gesteld kon worden met een rente van 5,85%.

Ik vind dat redelijk laag.

Ooit eerder toen ik mijn golfleraar opleiding deed was er ook een deal vanuit de opleiding met ABN maar toen met een percentage van 8,2 %. En dat was in 2005.

Dus opzich..

Maar de afwegingen. Natuurlijk zijn er extreem grote risico's. Met het volgen van een vliegopleiding. Gezien de werkloosheid groot is in de vliegwereld. Maar als ik pas klaar zou zijn zijn we weer 5 jaar verder. Dat zegt ook niet alles. Maar de kans is dat het dan wel iets beter kan zijn.
 
Ja welke rente heb je het dan bij die 8,2 over; de rente die je tijdens de opleiding betaalt, of na de opleiding? Daar zit namelijk verschil tussen.
 
Kan je daar ook lid van worden voor dat je aan je opleiding begint?

Je kan altijd aspirant lid worden van de VNV, maar je wordt pas volledig lid als je bij een airline werkt. Het blijft een vakbond. Een herfinanciering door iemand die al een vliegopleiding achter de rug heeft (en dus het bedrag al betaald heeft en aan het afbetalen is) is wat anders als de initiële financiering voordat je je brevet hebt. Daarbij heb je ook geen garantiefonds dingen meer om je zorgen om te maken.

Daarbij zeg je al zelf dat het met een voorbeeldrente van ruim 7 procent was, dat verklaart ook de 160.000. Nogmaals, eventueel zakgeld niveau was paar maanden geleden gewoon zelf in te stellen (en zou ook geen probleem mogen zijn).

Nogmaals, als je zonder garantiefonds kan is het mogelijk te shoppen. Maar het is belangerijk om heel goed de details naast elkaar te leggen, aangezien de ABN met deposito's totaal anders in elkaar zit dan andere banken (je vangt namelijk ook rente van het geld dat je geleend hebt voordat het uitgegeven wordt). Je moet dus echt naar de netto kosten op de lange termijn kijken (er van uitgaand dat fonds niet aangesproken wordt door gebrek aan vaardigheid / kennis, wat natuurlijk veel hogere kosten zou kunnen geven).
 
Maar wat bedoel je dan met "Het regres gedeelte is niet bedoeld voor de teruggave bij onkunde."?

Voor zover ik begrepen heb van NLS kan het garantiefonds gebruikt worden voor falen en voor het niet kunnen terugbetalen wegens het niet hebben van een baan als verkeersvlieger (24 maanden na einde opleiding). Indien deze laatste van toepassing is schiet de stichting (het fonds) dit voor, met de leerling worden dan afspraken gemaakt over verdere betalingen. Hier kan dan ook eventueel, uiteindelijk, gebruik gemaakt worden van de regresvordering.

De regresvordering is niet bedoeld voor het falen tijdens de studie (uitgezonderd wangedrag etc). Dus wat dat betreft is het niet anders als de EPST deal met ABN:
http://www.epst.nl/nl/garantiefonds.htm

Alleen zou je inderdaad uit het contract kunnen halen dat het regres ook voor dat doel (het falen, door onkunde) gebruikt zou kunnen worden (althans, er staat niet in dat het daar niet voor gebruikt zou kunnen worden). Dan verschilt het niet veel van een normale lening, op het feit na dat het als borg fungeert (wat wel de primaire functie is), maar toch inderdaad een puntje om even te bespreken en zwart op wit te zetten (en even te bevestigen hier).
 
Nogmaals, eventueel zakgeld niveau was paar maanden geleden gewoon zelf in te stellen (en zou ook geen probleem mogen zijn).

Laatste paar klassen volgens mij niet meer, paar ex-klasgenootjes die bij NLS zitten zeiden hetzelfde..schijnen redelijk star vast te houden aan de pakket-deals.
 
Laatste paar klassen volgens mij niet meer, paar ex-klasgenootjes die bij NLS zitten zeiden hetzelfde..schijnen redelijk star vast te houden aan de pakket-deals.

Vaag, al kan je het natuurlijk gewoon niet opnemen (van je er rente op) en daarna meteen gebruiken om af te lossen. Als het een paar maanden geleden wel kon snap ik niet waarom ze nu ineens moeilijk doen. Het is feitelijk mogelijk (ze maakten er ook reclame mee dat het aan te passen was aan de eigen wensen), maar kennelijk nu onwil zo te horen. Service is zeker niet de beste van ABN, maar dat garantiefonds was in het geval van m'n vriendin vrij essentieel. Weinig keuze dus wat dat betreft, ook als je EPST zou doen.
 
Laatste paar klassen volgens mij niet meer, paar ex-klasgenootjes die bij NLS zitten zeiden hetzelfde..schijnen redelijk star vast te houden aan de pakket-deals.

Ik heb dit inderdaad ook gehoord en was hierover verbaasd, want bij mij waren er ruime mogelijkheden (bv. wel zakgeld in Evora en niet in NL etc.) Wel vertelde ze me dat het niet "gebruikelijk" was en dat het wat meer tijd zou kosten om de offerte op te stellen (ik heb hem afgelopen december afgesloten), ik heb er dus niet voor gekozen, maar het was dus wel mogelijk. Ik vraag me dan ook af, als je maar genoeg druk op ABN uitoefent, of ze hiermee dan akkoord zullen gaan..
 
Ik heb dit inderdaad ook gehoord en was hierover verbaasd, want bij mij waren er ruime mogelijkheden (bv. wel zakgeld in Evora en niet in NL etc.) Wel vertelde ze me dat het niet "gebruikelijk" was en dat het wat meer tijd zou kosten om de offerte op te stellen (ik heb hem afgelopen december afgesloten), ik heb er dus niet voor gekozen, maar het was dus wel mogelijk. Ik vraag me dan ook af, als je maar genoeg druk op ABN uitoefent, of ze hiermee dan akkoord zullen gaan..

Druk zal ik zeker uitoefenen als ze namelijk niet toegeven dan gaat voor mij de opleiding niet door en lopen ze een klant mis. 160.000 vind ik echt te veel. Ik zat te denken aan 120.000 max.
 
Druk zal ik zeker uitoefenen als ze namelijk niet toegeven dan gaat voor mij de opleiding niet door en lopen ze een klant mis. 160.000 vind ik echt te veel. Ik zat te denken aan 120.000 max.

Dat heeft helemaal niets met zakgeld te maken. Je geeft zelf al aan dat je gerekend hebt met een voorbeeld van ruim 7 procent. Dan maakt het niet uit welke school je kiest, inclusief rente kom je dan altijd boven de 150.000 euro uit. Heeft de school ook helemaal niets mee te maken, is puur ABN. En je zit met dezelfde gasten als je het garantiefonds van EPST wil gebruiken.... duh...
 
Stel je moet maximaal lenen, ik snap niet hoe ze daar dan bij 160k komen:

Stel de rente is bijna 9% tijdens de opleiding:
Opleiding = 102.000
Living = 700 Euro per maand (700x12= 8400 Euro het eerste jaar)
Samen maakt dat 110.400 Euro het eerste jaar, zonder rente. MET rente: (110.400x1.09)=120.336 Euro. Dat is 10k rente

Tweede jaar (6 maanden eigenlijk dan).
Kosten living: 700x6=4200 Euro. Samen komt dan het hele bedrag op 114.600 Euro.
114.600x1.09= 124.914 Euro. Als je daar nog die 10k rente bij optelt kom je op zo'n 135k voor je hele pakket.

Berekening zal ongetwijfelt niet helemaal correct zijn, maar het lijkt me sterk dat het 25k verschil maakt.

Echt heel raar...
 
Living 700 euro in de maand lijkt me wat laag voor woonruimte, eten en een biertje drinken. Daarnaast vergeet je kosten van verzekeringen en afsluitkosten.

En hoe denk je na die 18 maanden gelijk de rente te kunnen betalen? Voor een aantal maanden na je opleiding wordt dus ook rente (en evt living) gefinancierd.

Nog een rekenfout is dat je het te lenen bedrag in de delen splitst (eerste jaar - twee jaar). Voor aanvang van de opleiding leen je namelijk in een keer het totaalbedrag. Wel is het zo dat je een beetje rente krijgt over het deel dat nog niet besteed is. Deze rente is natuurlijk veel lager dan de rente die je aan de andere kant betaald.
 
700 Euro laag?! No way! 350 aan huur. Voor 350 kan je toch wel een maand rondkomen daar.

Dan maakt t ook niet uit hoe je dat rekent, je moet toch 2x over rente betalen over 102k.
Bijkomende kosten zijn er ook nog inderdaad, maar of die die 25k vol maken..
 
Back
Top