Goedkope ATPL Opleiding

cyberboy

New member
Ik ben aangenomen bij de NLS, maar nu blijkt dat de totale kosten op 160.000 euro uitkomen omdat, ook tot 12 maanden na je opleiding huur en zakgeld wordt mee gefinancierd. Dit is echter ook niet weg te laten want dan krijg je niks tijdens je opleiding. Je moet al je levensonderhoud financieren of je krijgt niks.

Dus ik ben nu een beetje gaan kijken hoe ik toch piloot kan worden, maar dan iets goedkoper, maar met wel een goede kans op een baan. Ik hoop dat jullie nog goede scholen weten in binnen of buitenland?
 
Wat een vreemde deal Cyberboy. Kan je niet bij de bank een losse lening voor levensonderhoud regelen? Of een ruim krediet daarvoor tegen gunstige rente?
 
Inderdaad, die constructie slaat nergens op, er moet echt wel een andere deal te regelen zijn.
 
Inderdaad, die constructie slaat nergens op, er moet echt wel een andere deal te regelen zijn.

ik vind het ook vreemd ik woon niet zo ver van Hoofddorp dus ik blijf gewoon thuis wonen dus heb ik de eerste acht maanden geen huur en geen zakgeld nodig want dat heb ik gespaard. Ik wil echter wel mijn tijd in Portugal huur en eventueel zakgeld. Na mijn opleiding weet ik niet of ik nog zakgeld wil dat licht eraan of ik tijdelijk bijvoorbeeld ander werk kan doen.

Die mensen van de bank hebben gezegd dat de bedragen niet aan te passen zijn en je niet kan bepalen hoeveel maanden je wilt lenen. Je moet al je zakgeld lenen of je krijgt geen zakgeld. en met de huur precies hetzelfde.

Dus als ze niet overstag gaan dan ben ik genoodzaakt nee te zeggen en daarom zoek in een opleiding die ook goed is, maar goedkoper.
 
:stapelge: Wat een krankzinnig bedrag, typerating erbij en je gaat richting de 200.000 en ik maar in een ander topic roepen dat je gek moet doen om bij de 150.000 te komen. Ik zou daar nooit mee in zee gaan of je moet levensonderhoud en huisvesting van je ouders oid kunnen lenen. Wel vreemd dat je dat pas doorhebt nadat je bent aangenomen. Ik zou maar op zoek gaan naar een andere vliegschool, KLS of EPST of een gesponsord programma...
 
Welke bank is dat dan? Want ik heb zelf zaken met de ABN en Frieslandbank gedaan(ook voor vliegopleiding), en met beide is bijna elke optie en elk bedrag mogelijk.
 
...Die mensen van de bank hebben gezegd dat de bedragen niet aan te passen zijn en je niet kan bepalen hoeveel maanden je wilt lenen. Je moet al je zakgeld lenen of je krijgt geen zakgeld. en met de huur precies hetzelfde....

Wat een bizar verhaal en zeer moeilijk te geloven...

Ben je bij verschillende banken geweest en geven ze allemaal hetzelfde antwoord?
Heb je de NLS al hiermee geconfronteerd en zo ja wat is hun antwoord?
Heb je andere studenten gesproken of zij ook hetzelfde probleem hebben?

Volgens mij probeert de betreffende bank jou gewoon op te lichten. Natuurlijk moet je zelf kunnen bepalen hoeveel je wilt lenen. Het is natuurlijk te belachelijk voor woorden dat ze jou een lening voor ''zakgeld'' willen aansmeren.

Bij de NLS krijg je gewoon studiefinanciering en kun je als je wilt (tegen een gunstig tarief) bijlenen.
 
Ik ben bij de financiële informatiemiddag geweest van de NLS. En daar werdt door de mensen van de ABN Amro dit verteld dat je wel weg mag laten. Bijvoorbeeld je laat al je huur weg dat leen je dat niet of je laat al je zakgeld weg en dat leen je ook allemaal niet. Maar het huur bedrag en het bedrag zakgeld kunnen niet aangepast worden of het aantal maanden veranderd worden. Omdat het een arrangement is.
 
:stapelge: Wat een krankzinnig bedrag, typerating erbij en je gaat richting de 200.000 en ik maar in een ander topic roepen dat je gek moet doen om bij de 150.000 te komen. Ik zou daar nooit mee in zee gaan of je moet levensonderhoud en huisvesting van je ouders oid kunnen lenen. Wel vreemd dat je dat pas doorhebt nadat je bent aangenomen. Ik zou maar op zoek gaan naar een andere vliegschool, KLS of EPST of een gesponsord programma...

Mijn bedoeling was om alleen zakgeld te en huur te lenen voor portugal en dan niet alles wat in het voorbeeld staat. Mijn ouders kunnen niet alles missen maandelijks dus het was mijn plan voor de tijd in portugal extra te lenen als aanvulling op wat ik te kort kom. Tevens heb ik zelf ook al wat gespaard dus het gaat niet om de 60.000 die hun voorschrijven.
 
Wat een onzin! :eek!: Ik zou zeker nog wat andere banken af gaan en niet alleen op de huisbankier van de nls afgaan. Gewoon shoppen!
 
Volgens mij is het ook zo dat als je gebruik wilt maken van het garantiefonds, dat je sowieso naar ABN (dat was t toch voor de NLS?) moet. Staat er in het financieringstopic geen voorbeeld van de NLS?

Ronduit belachelijk dat het op die manier moet.
 
Volgens mij is het ook zo dat als je gebruik wilt maken van het garantiefonds, dat je sowieso naar ABN (dat was t toch voor de NLS?) moet. Staat er in het financieringstopic geen voorbeeld van de NLS?

Ronduit belachelijk dat het op die manier moet.

Garantiefond en abn werken samen. Lijkt een beetje op koppel verkoop.
 
Cyberboy, je moet even niet door elkaar halen wat de opleiding kost en wat je lening uiteindelijk zal zijn. Het is geen 60K voor wonen en zakgeld, het zal eerder iets van 20K zijn. Dus ook zonder die extra lening kom je wel rond de 135-140K uit. Da's bij andere integrated opleidingen niet anders.

Met de koppeling garantiefonds en een bank is niets mis. Je staat vrij om je lening ergens anders te regelen, op eigen risico. Juist door het te koppelen is een garantiefonds mogelijk. Juist door de grotere aantallen leningen die de bank op deze manier via een school krijgt, kunnen ze een dergelijke verzekering opzetten. Met 3 leningkjes kan dat uiteraard niet.
 
:stapelge: Wat een krankzinnig bedrag, typerating erbij en je gaat richting de 200.000 en ik maar in een ander topic roepen dat je gek moet doen om bij de 150.000 te komen. Ik zou daar nooit mee in zee gaan of je moet levensonderhoud en huisvesting van je ouders oid kunnen lenen. Wel vreemd dat je dat pas doorhebt nadat je bent aangenomen. Ik zou maar op zoek gaan naar een andere vliegschool, KLS of EPST of een gesponsord programma...

;) I don't wanna say it but, I told you so. Dit was destijds ook zo bij de financiëringsregeling van de ABN-AMRO voor mijn EPST klas. De bedragen waren lager dan nu maar de constructie hetzelfde.
 
Volgens mij betaald elke leerling gewoon een bedrag aan het garantiefonds, en is dat fonds onafhankelijk van de bank. Het is alleen de zekerheid voor de lening. Dus vanuit dat standpunt zou elke bank er mee samen moeten kunnen werken als het bestuur van het garantiefonds het goed vindt.(zo zijn ze op de KLS naar 2 banken gegaan voor de concurrentiepositie; iets wat nu aardig werkt aangezien je al ziet dat banken tegen elkaar op gaan bieden bij onderhandelingen).
 
Levensonderhoud+Rente zitten niet bij de opleidingskosten in, maar wel in de financiering dus.
 
Back
Top