Goedkope ATPL Opleiding

Na even op de NLS site rondgekeken te hebben, kwam ik iets tegen wat ik naar aanleiding van dit topic toch wel erg hilarisch vond:
NLS said:
WAAROM NLS?
  • We hebben een zeer concurrerende prijs.

Als ze zelf vinden dat ze een zeer concurrerende prijs hebben, snap ik niet hoe ze ooit op die 160.000 euro gekomen zijn. :grijns:
 
Nou ze komen zelf dus nooit op 160.000, maar op iets meer dan 100.000.
Wil je echter levensonderhoud meefinancieren dan kan dat (volgens dit verhaal) niet voor een klein deel, maar moet dit in 1 keer tijdens de hele opleiding plus nog voor een heel jaar daarna. Erg vreemde praktijk...
 
Zover ik weet is wat ik hierboven lees gelul. Je kan zelf bepalen wat voor deel (of niet) levensonderhoud je van te voren wil vastleggen. Je leent ook geen 160.000, maar je voorziet alvast in het uiteindelijke maximale bedrag inclusief rente wat in de praktijk een stuk lager kan uitvallen. Als het hoger zou uitvallen moeten er namelijk dingen opnieuw afgesproken worden.

De setup met ABN (met garantiefonds) en de opties zijn zover ik weet redelijk gelijk aan die van EPST.

Goedkoper kan altijd natuurlijk, althans op korte termijn. Je kan zelf cursussen en opleiding bij verschillende instanties modulair bij elkaar sprokkelen. Voornaamste nadeel van het niet integraal gaan is dat je niet het voordeel van de connecties van je vliegschool hebt en dat is mijns inziens cruciaal. De enige scholen die dat hebben zijn nog steeds NLS en EPST, KLS is natuurlijk een apart geval. Maar de kosten alsmede de financiering daarvan zijn over de gehele lengte genomen bijna identiek bij deze 3 scholen, althans als je voor een garantiefonds kiest. Doe je dat niet, dan zal je een rijke oom moeten vinden of zullen je ouders de hypotheek opnieuw moeten afsluiten met wat pech (wat behalve risico ook extra kosten mee kan brengen) en doe je dus niet mee met het fonds waardoor je geen cent terug krijgt als je gedurende de opleiding erachter komt dat je de skills niet hebt (gebeurt meestal al in theorie fase).

Ik vermoed dus dat je nog een keer op Schiphol Centrum aan tafel moet gaan zitten om op te helderen wat ze nou precies bedoelden. Wat jij zegt was een paar maanden geleden nog zeker niet zo (en kan volgens mij ook helemaal niet).
 
Waar blijft de tijd dat ik 'ff' 99.500 leende, daarbij de rente tijdens de opleiding door de bank liet betalen, en zo uitkwam op iets van 10.... pleuri?!

Ik denk, net als Nosig, dat geen enkele bank / school je zou moeten 'verplichten' om meer te lenen dan dat JIJ wil / kunt lenen.

Bel de NLS maar eens? Ik heb ze nooit als moeilijke mensen gekend hierover, maarja, dat was wel in Beek...

Succes
 
Holly crap, wat is dat voor een constructie? Het moet niet gekker worden dat een bank jou voorschrijft wat je moet lenen. Daar komt nog bij dat ik de ''pilotendesk'' op Schiphol echt waardeloos vind. Ga gewoon eens shoppen bij verschillende banken.

Zulke leningen moet je niet te lichtzinnig opvatten, dus doe a.u.b. gedegen huiswerk en ga niet met de eerste de beste bank in zee...
 
Zulke leningen moet je niet te lichtzinnig opvatten, dus doe a.u.b. gedegen huiswerk en ga niet met de eerste de beste bank in zee...
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, aangezien je alleen via de ABN gebruik kan maken van het garantiefonds. Dat fonds heeft zo z'n voordelen, ook financieel gezien. Als je de mogelijkheid hebt van een goede borg via iemand anders en je bent niet bang voor wat extra risico, kan je natuurlijk wel rond gaan shoppen.
 
Nou ze komen zelf dus nooit op 160.000, maar op iets meer dan 100.000.
Wil je echter levensonderhoud meefinancieren dan kan dat (volgens dit verhaal) niet voor een klein deel, maar moet dit in 1 keer tijdens de hele opleiding plus nog voor een heel jaar daarna. Erg vreemde praktijk...

Ja ze hebben duidelijk gezegd dat als je levensonderhoud mee wilt financieren je alleen uit het aantal maanden en het bedrag per maand kan krijgen wat hun voorschrijven en niet minder. Je kan er echter wel voor kiezen de complete huur weg te laten of het complete zakgeld, maar je kan in die pakketten geen wijzigingen maken.
 
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, aangezien je alleen via de ABN gebruik kan maken van het garantiefonds. Dat fonds heeft zo z'n voordelen, ook financieel gezien. Als je de mogelijkheid hebt van een goede borg via iemand anders en je bent niet bang voor wat extra risico, kan je natuurlijk wel rond gaan shoppen.

Het garantiefonds is gebakken lucht want de spreker namens het garantiefonds heeft duidelijk uit de doeken gedaan. Dat je alleen geld terug krijgt als je medisch wordt afgekeurd, maar laat dat nou net door een verzekering gedekt worden. In alle overige gevallen zal er regres op jouw of je ouders worden gepleegd. Dus nog steeds een heel groot risico.
 
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, aangezien je alleen via de ABN gebruik kan maken van het garantiefonds. Dat fonds heeft zo z'n voordelen, ook financieel gezien. Als je de mogelijkheid hebt van een goede borg via iemand anders en je bent niet bang voor wat extra risico, kan je natuurlijk wel rond gaan shoppen.

Dat garantiefonds is gewoon een verzekering waar je grof voor betaald. Het is aan je zelf om te beslissen of je deze verzekering nodig hebt. Maar zoek wel goed uit wanneer dit garantiefonds uit keert. 160.000 ex. rente is wel een hele hoop geld voor een 18 jarige. 6 jaar geleden kostte de opleiding nog 90.000. Schandalig hoe die prijzen gestegen zijn terwijl je er minder voor terug krijgt dan toen.

Ik vond deze qoute van PH-MOI in een ander NLS topic:

Ik wil graag het volgende toevoegen. Ik zou a.s. oktober beginnen bij de NLS, echter vanwege de andere uitvoering van het garantiefonds heb ik moeten besluiten het toch niet te doen.
De nls noemt het een garantiefonds. Echter als je afvalt, ook al komt het niet door wangedrag, dan keert het garantiefonds initieel uit en daarna komt er een claim op jouw naam die mogelijk bij je ouders verhaalt wordt. De zgn. regresvordering.
Enkel in geval van medische redenen blijf je niet met een schuld achter.
Het is dus helaas een heel ander garantiefonds dan bij KLS/EPST!! Let daar goed op.

Als bovenstaande qoute (en dus ook de aanname van cyberboy) klopt, dan is het gewoon grote oplichting want voor het verlies van je brevet kun je voor 400 euro per jaar een loss of license verzekering afsluiten.

Cyberboy; kun je niet een conceptcontract opvragen en dat laten toetsen of een slimme vader, oom of buurman er naar laten kijken?
 
Ik ben reeds een tijdje klaar met de NLS. Kost en inwoning is 100% zelf betaald door mij, muv 1e maand in hotel in Portugal.

Ook heb ik stufi gekregen de eerste 12 maanden van mijn opleiding. Deze moest ik vervolgens van de NLS stopzetten omdat stufi niet meer geldig zou zijn vanaf 1 januari 2008. Wanneer ik deze door liet lopen was er een kans dat ik het restant terug zou moeten betalen aan de IB-Groep. Dus ik netjes opgezegd en niets meer van gehoord.

Gisteren viel er een enveloppe op mijn deurmat. Blijkt dat ik nu de stufi van de eerste maanden ook terug moet gaan betalen, terwijl NLS al die tijd heeft beloofd dat de eerste maanden gewoon stufi te krijgen was! (Wellicht omdat hen ook vergehouden werd dat de prestatiebeurs kon worden omgezet in een gift). Wel adverteerden ze eind 2007 nog dat NLS de enige HBO - erkende opleiding was (terwijl al heel lang bekend was dat dit per 1 jan. 2008 ten einde zou zijn). Later is dit gecorrigeerd omdat dit alleen maar in toepassing zou zijn met een lucht & ruimtevaarttechniek opleiding aan de HVA oid. (weet ook niet of dat inmiddels bestaat, is na mijn periode in Hoofddorp pas gekomen).

====UPDATE====
NLS spant zich erg goed in om de problemen omtrent de IB-Groep op te lossen. Verhoogt 't vertrouwen weer.
 
Last edited:
ik vind het ook vreemd ik woon niet zo ver van Hoofddorp dus ik blijf gewoon thuis wonen dus heb ik de eerste acht maanden geen huur en geen zakgeld nodig want dat heb ik gespaard. Ik wil echter wel mijn tijd in Portugal huur en eventueel zakgeld. Na mijn opleiding weet ik niet of ik nog zakgeld wil dat licht eraan of ik tijdelijk bijvoorbeeld ander werk kan doen.

Die mensen van de bank hebben gezegd dat de bedragen niet aan te passen zijn en je niet kan bepalen hoeveel maanden je wilt lenen. Je moet al je zakgeld lenen of je krijgt geen zakgeld. en met de huur precies hetzelfde.

Dus als ze niet overstag gaan dan ben ik genoodzaakt nee te zeggen en daarom zoek in een opleiding die ook goed is, maar goedkoper.

Erg vreemd want toen ik voor een gesprek bij ABN pilotendesk op Schiphol in begin december 2008 kwam, werd me toch echt uitgelegd dat ze hierin flexibel waren om aan de individuele eisen te voldoen. In principe maken ze de offerte zoals jij verteld, maar het is echt wel aan te passen aan je persoonlijke eisen. Ik had zelfs de offerte ná overschrijdingsdatum ingeleverd en dit hadden ze met terugwerkende kracht rechtgezet. Volgens mij moet je toch echt nog een keer naar ABN gaan om alles goed uitgelegd te krijgen, want nu wordt de ABN en NLS (naar mijn inziens) onterecht zwart gemaakt.

grz,
Blue-eagle
 
Volgens mij moet je toch echt nog een keer naar ABN gaan om alles goed uitgelegd te krijgen, want nu wordt de ABN en NLS (naar mijn inziens) onterecht zwart gemaakt.

Ik heb zelf de nodige ervaring met banken en ben er achter gekomen dat adviezen, mogelijkheden en rentes binnen één en dezelfde bank heel erg kunnen verschillen per adviseur/verkoper. Kwalijk maar wel realiteit.
De ABN maakt het zichzelf moeilijker door dit soort uitspraken te doen, dat ligt niet aan de poster van dit onderwerp.

Laat je niets aanpraten of aansmeren maar probeer zoveel mogelijk dingen waar je het niet mee eens bent aan te kaarten en ga desnoods zoveel mogelijk banken af om te zien wat er mogelijk is.
Belangrijkste regel is dat jij klant bent daar, en dat je ze daar soms ook aan moet helpen herinneren.
 
Wat is volgens jouw de juiste uitleg van het garantiefonds?

Ga voor je vragen gerust bij ABN of NLS langs, ze zijn er niet geheimzinnig over. Ze zijn maar een belletje of mailtje van je verwijderd. Airwork lijkt mij de laatste plaats om detail regels uit contracten te laten verifiëren.

Het fonds is bedoeld als borg, zodat vliegen niet een elite beroep wordt. Natuurlijk goed voor leerlingen alsmede school. Daarbij krijg je, indien blijkt dat je de opleiding niet aan kunt ondanks coaching en hulp, je geld terug. Daarnaast is er een regeling dat als je binnnen x jaar geen baan als verkeersvlieger hebt gevonden, het fonds de lening gaat voorschieten en op een gegeven moment zelfs helemaal overneemt. In dat geval gaat men met de student persoonlijk afspraken maken hoe de situatie opgelost gaat worden, hoe er afbetaald uiteindelijk zou kunnen worden. Op dat moment is de lening namelijk niet meer tussen bank en student maar tussen stichting en student. En daar is het regres gedeelte voor bedoeld, de laatste stok tussen de deur zodat de student alsnog gemotiveerd is om af te betalen en de laatste garantie dat NLS toch aan hun geld komt uiteindelijk. Je bent tenslotte al succesvol door de opleiding gekomen.

Het regres gedeelte is niet bedoeld voor de teruggave bij onkunde. Maar als je denkt dat dit niet duidelijk in het contract staat kan je daar natuurlijk altijd vragen over stellen, zwart op wit krijgen dat het regres daar niet voor bedoeld is en eventueel zelfs het contract op laten aanpassen. Het is nog maar een half jaar oud, kan me voorstellen dat er nog wel wat regels zullen evolueren als er onduidelijkheid is.

En voor zover ik weet is het fonds tussen ABN en EPST in essentie niet heel veel anders.
 
cyber.. er valt heus wel wat te vinden.. ik zou een moord doen om in jou schoenen te staan om op NLS te zitten..

laat je goed adviseren en blijf op de NLS..

Je kan wel goedkope opleiding doen ,, maar wat na de opleiding als je nergens binnen komt..
 
Ga voor je vragen gerust bij ABN of NLS langs, ze zijn er niet geheimzinnig over. Ze zijn maar een belletje of mailtje van je verwijderd. Airwork lijkt mij de laatste plaats om detail regels uit contracten te laten verifiëren.

Het fonds is bedoeld als borg, zodat vliegen niet een elite beroep wordt. Natuurlijk goed voor leerlingen alsmede school. Daarbij krijg je, indien blijkt dat je de opleiding niet aan kunt ondanks coaching en hulp, je geld terug. Daarnaast is er een regeling dat als je binnnen x jaar geen baan als verkeersvlieger hebt gevonden, het fonds de lening gaat voorschieten en op een gegeven moment zelfs helemaal overneemt. In dat geval gaat men met de student persoonlijk afspraken maken hoe de situatie opgelost gaat worden, hoe er afbetaald uiteindelijk zou kunnen worden. Op dat moment is de lening namelijk niet meer tussen bank en student maar tussen stichting en student. En daar is het regres gedeelte voor bedoeld, de laatste stok tussen de deur zodat de student alsnog gemotiveerd is om af te betalen en de laatste garantie dat NLS toch aan hun geld komt uiteindelijk. Je bent tenslotte al succesvol door de opleiding gekomen.

Het regres gedeelte is niet bedoeld voor de teruggave bij onkunde. Maar als je denkt dat dit niet duidelijk in het contract staat kan je daar natuurlijk altijd vragen over stellen, zwart op wit krijgen dat het regres daar niet voor bedoeld is en eventueel zelfs het contract op laten aanpassen. Het is nog maar een half jaar oud, kan me voorstellen dat er nog wel wat regels zullen evolueren als er onduidelijkheid is.

En voor zover ik weet is het fonds tussen ABN en EPST in essentie niet heel veel anders.

Wat de spreker vertelde namens het garantiefonds was dat als de bank bij hun aanklopt omdat, je niet aan je verplichting voldoet er regres zal worden gepleegd eerst op de student en eventueel op de ouders.
 
Wat de spreker vertelde namens het garantiefonds was dat als de bank bij hun aanklopt omdat, je niet aan je verplichting voldoet er regres zal worden gepleegd eerst op de student en eventueel op de ouders.

Dat zeg ik toch net...?
 
Back
Top