Ga voor je vragen gerust bij ABN of NLS langs, ze zijn er niet geheimzinnig over. Ze zijn maar een belletje of mailtje van je verwijderd. Airwork lijkt mij de laatste plaats om detail regels uit contracten te laten verifiëren.
Het fonds is bedoeld als borg, zodat vliegen niet een elite beroep wordt. Natuurlijk goed voor leerlingen alsmede school. Daarbij krijg je, indien blijkt dat je de opleiding niet aan kunt ondanks coaching en hulp, je geld terug. Daarnaast is er een regeling dat als je binnnen x jaar geen baan als verkeersvlieger hebt gevonden, het fonds de lening gaat voorschieten en op een gegeven moment zelfs helemaal overneemt. In dat geval gaat men met de student persoonlijk afspraken maken hoe de situatie opgelost gaat worden, hoe er afbetaald uiteindelijk zou kunnen worden. Op dat moment is de lening namelijk niet meer tussen bank en student maar tussen stichting en student. En daar is het regres gedeelte voor bedoeld, de laatste stok tussen de deur zodat de student alsnog gemotiveerd is om af te betalen en de laatste garantie dat NLS toch aan hun geld komt uiteindelijk. Je bent tenslotte al succesvol door de opleiding gekomen.
Het regres gedeelte is niet bedoeld voor de teruggave bij onkunde. Maar als je denkt dat dit niet duidelijk in het contract staat kan je daar natuurlijk altijd vragen over stellen, zwart op wit krijgen dat het regres daar niet voor bedoeld is en eventueel zelfs het contract op laten aanpassen. Het is nog maar een half jaar oud, kan me voorstellen dat er nog wel wat regels zullen evolueren als er onduidelijkheid is.
En voor zover ik weet is het fonds tussen ABN en EPST in essentie niet heel veel anders.