gerichte EPST vragen

Beste Koning Lucht,

Ik heb mijn vwo diploma etc gehaald op de middelbare school en heb tot voor kort selectie gedaan bij de KLS en ben tot en met de COVA gekomen. Nu heb ik gekozen om voor de EPST te gaan. Het enige wat ik vraag is wat er te verwachten valt wat betreft de genoemde onderwerpen, dus misschien dat iemand mij hier meer over kan vertellen? even voor de duidelijkheid, natuurkunde is niet verplicht bij EPST, echter overweeg ik toch om een bijspijkercursus te
volgen.

bij voorbaat dank,


cw




Misschien is het niet verplicht voor EPST, maar ik zou toch echt eerst natuurkunde halen voordat je aan de opleiding begint. Ze kunnen je zoveel zeggen bij de EPST , ik had ook een jonge in mijn klas die geen natuurkunde had en dat via JBI tegelijk erbij probeerde te doen. Het heeft hem heel wat achterstand opgeleverd tijdens de opleiding omdat de theoretische lessen niet meteen werden gesnapt / opgenomen.

Ten tweede na je opleiding moet je voor veel maatschappijen om binnen te komen DLR test doen en ook daar komt het onderwerp natuurkunde weer om de hoek kijken.

Als dit je droom is stort je er niet blind in, anders wordt het je nachtmerrie, haast je niet en zorg dat je natuurkunde eerst beheerst.
 
Verder krijg je nog een technisch inzicht test waarbij gekeken wordt hoe goed je natuurkundige kennis is. Van de 15 vragen moet je er 10 goed hebben. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Momentenwet
- Luchtdruk
- Buigzaamheid materialen
- Werking van een 4-takt motor
- Lift op een vleugel
- Luchtballon
- Wet van Ohm
- Hydraulica
- Draairichting tandwielen
- Draaisnelheid tandwielen
- Magnetisme
- Krachten
- Eigenschappen vliegtuig in kruisvlucht
- Relatie hoogte, temperatuur, luchtdruk
- Richting van een wegschietende steen uit een autoband

- Om je natuurkundige kennis bij te schroeven, kan je het boek "HAVO Natuurkunde - SAMENGEVAT - Schematisch overzicht van de examenstof (2e fase) - (ISBN 90-43-3014-X90-06-07054-8 (vierde druk, eerste oplage))" doornemen.
Met name de onderstaande hoofdstukken van dat boek bevatten de belangrijke voorkennis voor de technische test:
1. - Elektriciteit (N1)
2. - Elektromagnetisme (N2)
3. - Opwekking en transport van elektrische energie (N2)
5. - Eigentrillingen en golven (N2)
6. - Beweging, kracht, evenwicht en energie (N1)
7. - Versnellen, vertragen en cirkelbewegingen (N2)
8. - Materie, warmte en energie (N1)
11. - Regelsystemen en signaalverwerking (N2)


Ik heb een vraag wat betreft het bovenste stuk, dat in de kennisbank staat. Bijvoorbeeld staat er dat hoofdstuk 11 regelsystemen en signaalverwerking handig is om door te nemen , alleen geen enkel van de boven genoemde onderwerpen komt er in voor? Dat geldt ook voor hoofdstuk trillingen etc.
 
11. - Regelsystemen en signaalverwerking (N2)

Ik heb een vraag wat betreft het bovenste stuk, dat in de kennisbank staat. Bijvoorbeeld staat er dat hoofdstuk 11 regelsystemen en signaalverwerking handig is om door te nemen , alleen geen enkel van de boven genoemde onderwerpen komt er in voor? Dat geldt ook voor hoofdstuk trillingen etc.

Een groot gedeelte van de theorie in de opleiding gaat uit van statische situaties, etc.

De werkelijkheid is dat veel van die statische situaties "gecontroleerd" worden door systemen. Systemen die een specifiek regelgedrag hebben (bv: Hoe snel reageert een control systeem). Inzicht in hoe dat regelgedrag functioneert geeft veel meer begrip van situaties.

Een regelsysteem bevat bv vaak ook een terugkoppeling om de mate van regeling te relateren aan de input van het regelsysteem. Of het feit dat regelsystemen vaak een dode tijd hebben (vergelijk de douche die je aanzet en pas na 30 sec warm water krijgt, dat heeft grote implicaties hoe met zo'n systeem om te gaan). Of het simpele feit dat regelsystemen op hol kunnen slaan.

Maar: Regelsystemen (en de theorie daarachter) is moeilijk, er spelen veel factoren een rol, etc.

Maar eens gezien hebben hoe regelsystemen in basis werken, geeft je voor de luchtvaart veel inzicht en is toepasbaar op veel van de specifieke kennisgebieden.
 
Bedankt! Dan had ik nog twee vragen, zou je voor je medische keuring kunnen worden afgekeurd door je overgewicht? En waar is de site van Tjeerd Schouten gebleven waar je die spelletjes mee kon oefenen? De links die in deze treat vermeld staan doen het allang al niet meer.
 
Bedankt! Dan had ik nog twee vragen, zou je voor je medische keuring kunnen worden afgekeurd door je overgewicht?

Je kunt beter even de aeromedicalclinic of het aviation medical center (of elk ander instituut dat een klasse 1 medical mag afgeven) bellen/mailen. Dan weet je precies waar je van op of aan bent. :)

Persoonlijk denk ik dat ze meer geinteresseerd zijn in de eventuele gevolgen van overgewicht (Meer kans op suikerziekte etc.) maar daar komen de woorden 'denk ik', weer bij kijken. Gewoon even bellen dus. :)
 
Last edited:
Persoonlijk denk ik dat ze meer geinteresseerd zijn in de eventuele gevolgen van overgewicht (Meer kans op suikerziekte etc.) maar daar komen de woorden 'denk ik', weer bij kijken. Gewoon even bellen dus. :)

Ik heb destijds tijdens mijn eerste klasse 2 keuring te horen gekregen dat ik vanwege mijn gewicht een fietstest moest doen bij een cardioloog. Die zag geen problemen. Twee jaar later bij een andere keuringsarts met een inmiddels lager gewicht afgekeurd, totdat ik hem vertelde dat ik de vorige keer met een hoger gewicht wel goedgekeurd was. Dat zocht hij na en toen keurde hij mij toch goed.

De vliegmedische keuring gaat over of je op dit moment veilig kunt vliegen (of in ieder geval tot de volgende keuring). Als je beroeps wilt worden heb je ook een loss of license verzekering nodig en zo'n verzekeringsmaatschappij zal je wellicht opnieuw willen keuren waarbij ze vooruit kijken tot het moment waarop je de opleiding hebt afgelost. En daar zou je wel eens niet doorheen kunnen komen.

P.
 
Ter voorbereiding op mijn selectie/start opleiding in 2009 heb ik 2 DVD's gekocht van OAT media. (Die zijn door Oxford Aviation Academy gemaakt.) Essential Mathematics & Essential Physics. Ik vond dit zelf wel nuttig. Als je interesse hebt om ze over te nemen kun je me een pm sturen.
 
Back
Top