gerichte EPST vragen

doku

Member
Ik ben me nu een beetje breed aan het oriënteren, omdat ik vorige week bij de COVA van de kls helaas met wat twijfel ben afgewezen. Nu trok de EPST bij mij eigenlijk altijd wel en vooral de samenwerking met DanFly (80k vind ik beter te doen dan 100k+)

Maar ik heb wat specifieke vragen:

1) het garantiefonds gaat na 2jr in, maar tot hoelang is het garantiefonds geldig?? Ik weet, dat je bij de KLS na 5jr geen poot meer hebt om op te staan (het garantiefonds verdwijnt dan gewoon). Hoe zit dit bij de EPST? Oftewel, wat is de aflooptijd?

2) na de 2jr wanneer de EPST de rente gaat betalen, zodat de kosten niet oplopen, kan je dan gewoon studeren op bijv. de TU Delft zonder daarnaast ook maar te moeten werken in bijv. een supermarkt om toch deelname te nemen aan een aflossing, omdat je dat wordt gedwongen door de EPST?

3) als je bijv. na 4jr een baan hebt gevonden, moet je dan uiteindelijk veel meer betalen? Omdat de rente die de EPST voor jouw heeft betaald terugbetaald moet worden?

En wat gerichte vragen over fase 1 van de selectie (ik ga me niet alvast bezig houden met fase 2 en 3):

Als ik het goed begrijp bestaat de test uit:

1) COMPASS >>>

Control hier valt ook niet echt voor te oefenen
Slalom hier valt niet voor te oefenen
Mathematics hier ga ik nog wel even voor oefenen (staartdelingen etc.)
Memory Accuracy je moet als het goed is 2 getallen onthouden maar zijn het dan alleen cijfers en hoelang zijn die cijfers?
Task Manager dit lijkt me niet te oefenen
Orientation valt dit onderdeel te oefenen?

2) een psychometrische test >>> 200+ stellingen beantwoorden

3) technisch inzicht testje >>> oefenen met de hoofdstukken, die in de kennisbank staan

Hebben jullie nog links waar ik kan oefenen? Als we die nou allemaal hier dumpen, is het echt een goede boost (heb namelijk gehoord dat de IPAS test op epst.nl niets voorsteld in vergelijking met de COMPASS)

Over de eventuele herkanzingen:

COMPASS >>> na 3 maanden weer herkansbaar, hoevaak mag je dit herkanzen? Ik weet, dat je de techtest maar 1x mag herkanzen (maar dat moet wel lukken met mijn natuurkunde achtergrond)

Fase2 >>> na 1jr herkansbaar

Fase3 >>> oefensessies voor 80e p.uur maar hoevaak mag je dit onderdeel herkanzen? Ik weet namelijk dat deze grading steeds moeilijker word naarmate je gaat herkanzen

Ik hoop, dat ik gerichte antwoorden krijg (voornamelijk wtb het garantiefonds, iemand die bijv. een contract voor zich heeft en bij de EPST student is)
 
Ik durf niet met zekerheid te antwoorden op je vragen mtb het garantiefonds, maar als je die vragen even in een mailtje naar EPST zet, dan krijg je snel een duidelijk antwoord.

Wat betreft de COMPASS-test, hier zijn een paar handige links waar ik mee geoefend heb:

Control, slalom:
"http://home.wanadoo.nl/tjeerd.schouten/English/downloads/downloads%202.htm" Hier staan verschillende programma's om je voor te bereiden. Onderaan staat een hokje met een rood kruis, "practice coordination and fast thinking". Zo kun je toch een beetje oefenen voor Control en Slalom (indien je een joystick hebt).

Memory:
Hierbij moet je getallen onthouden van 2 tot 6? cijfers lang, plus een letter. Bijv.

Altitude 300
Speed
Heading 11294
Radio

Na 6 seconden is dit weg en moet je dus intypen: 300a en 11294h.
Ik weet niet of het geholpen heeft, maar ik heb voor de leukigheid altijd spelletjes zoals Mind Medley gespeeld. :)

Math:
"http://www.testprepreview.com/compass_practice.htm" Hier staan redactiesommen.
Mijn hoofdrekenen was voorheen niet zo best dus ik heb het boek "Speed Mathematics" van Bill Handley besteld en ik kan je zeggen dat je je echt geniaal voelt als je het boek uit hebt. Hier staan trucjes in die ze (teminste bij mij) op school nooit hebben geleerd.

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet nodig is te oefenen voor Orientation en Task Manager als je de tijd neemt voor de uitleg. Je hebt ruim de tijd om goed te bekijken wat je precies moet doen en hoe je de opdracht het beste kan uitvoeren. Indien nodig speel je de uitleg nog een keer af.
Bij Orientation moet je bepalen welk vliegtuig juist is afgebeeld. Dit doe je dmv het aflezen van 3 instrumenten. (Mijn idee is dat je eerst kijkt naar het kompas en dan kijkt hoe het vliegtuig ten opzichte van het kruis staat.)
Bij Taskmanager moet je tijdens de uitleg goed inbeelden welke toetsen je moet gebruiken om altitude, speed of heading bij te stellen. Dit scheelt tijd. Bovenaan het scherm aan de linker en rechterkant komt om de zoveel tijd een rood vakje ('alert') tevoorschijn dat je binnen 3 seconden moet uitschakelen dmv het numeric keypad. Hierbij zou ik iets verder van het scherm afzitten zodat je de 'alerts' op tijd ziet.
Ik meen dat je voor 50€ de COMPASS kan herkansen.

Voor het technisch inzicht testje is het goed om nog even door te bladeren door die hoofdstukken... heb ik niet meer gedaan, maar als je de laatste jaren Natuurkunde voldoende hebt gescoord dan hoef je je naar mijn mening niet druk te maken.

Verder dan dit ben ik zelf nog niet dus helaas kan ik je niet verder helpen.
Aangezien je tot de COVA bent gekomen zal de COMPASS geen problemen opleveren. ;)
Succes!
 
1) het garantiefonds gaat na 2jr in, maar tot hoelang is het garantiefonds geldig?? Ik weet, dat je bij de KLS na 5jr geen poot meer hebt om op te staan (het garantiefonds verdwijnt dan gewoon). Hoe zit dit bij de EPST? Oftewel, wat is de aflooptijd?

2) na de 2jr wanneer de EPST de rente gaat betalen, zodat de kosten niet oplopen, kan je dan gewoon studeren op bijv. de TU Delft zonder daarnaast ook maar te moeten werken in bijv. een supermarkt om toch deelname te nemen aan een aflossing, omdat je dat wordt gedwongen door de EPST?

3) als je bijv. na 4jr een baan hebt gevonden, moet je dan uiteindelijk veel meer betalen? Omdat de rente die de EPST voor jouw heeft betaald terugbetaald moet worden?

http://www.epst.nl/nl/garantiefonds.htm

Of je belt EPST gewoon even op en vraagt het gericht aan hun. Voor zover ik op de EPST pagina zie heb je 2 dingen:
1. Het garantiefonds dekt je kosten als je gedurende de opleiding (ondanks hulp) het niet blijkt aan te kunnen (zolang je er zelf niet mee stopt of eraf gekickt wordt door diefstal etc etc).
2. Het terugbetalen van je lening gebeurt pas (meestal) 2 jaar na de opleiding. Indien jij dan nog geen piloot baan hebt gevonden zal het garantiefonds voor je voorschieten. Maar de kosten (rente vooral) gaan natuurlijk nog steeds door dan en die zullen inderdaad met heel veel pech oplopen tot een flink / giga bedrag (dat het tot die 2 jaar na opleiding ook al aardig gedaan heeft). Op welk moment dan ook dat jij salaris hebt kan je er natuurlijk op rekenen dat je dit meteen in de schuld mag stoppen. Geen idee of er nog meer voorwaarden zijn, maar even bellen met EPST (030-2383232) of met de pilotdesk van de ABN AMRO (020-4466616) en je weet het. Er staan wel kosten tegenover het garantiefonds (ik begreep van ABN AMRO ca. 5000 euro).

Om uit te rekenen hoe groot je financiële problemen dan zouden worden moet je het tooltje van Iz eens proberen (salaris scenarios online in dit forum).
 
Wellicht is het beter dat je zelf even de ABN belt Doku. Weet niet zeker of de regels mbt het garantiefonds bij de ABN voor zowel Oxford als Vojens hetzelfde zijn. De link die Nosig laat zien valt namelijk onderhet Oxford verhaal en weet dus niet of dat ook voor Vojens geldt.

De tips van José zijn spot on. Niks aan toe te voegen.

Bedenk in ieder geval dat er aan het einde maar eentje is die betaalt en dat ben jij Doku, niet EPST en niet de bank zelf.

Succes
 
Thx voor al jullie hulp, iemand hier nog specifieke links om voor het EPST te oefenen. Ik wil dit zooooo ontzettend graag :eek::eek:
 
Ik heb nog vragen over de rekenvragen, die je krijgt bij de COMPASS en het technischinzichttestje. Laat ik maar beginnen met het technische testje:

- Momentenwet >>> is dit iets met een schommel of wat dan ook?
- Luchtdruk >>> moet je hiervoor bijv. weten wat pascal en bar is etc?
- Buigzaamheid materialen >>> gaat het hier over wat sneller breekt?
- Werking van een 4-takt motor >>> wat moet ik me hierbij voorstellen???
- Lift op een vleugel >>> dit weet ik allemaal wel
- Luchtballon >>> waarschijnlijk iets met: lucht in de luchtballon is lichter dan de lucht eromheen, dus het stijgt
- Wet van Ohm >>> serie en parallelschakelingen en vervangsweerstand etc. berekenen?
- Hydraulica >>> hier kan ik me ook niets bij voorstellen
- Draairichting tandwielen >>> duidelijk
- Draaisnelheid tandwielen >>> duidelijk, hoe kleiner >>> hoe sneller
- Magnetisme >>> iets met de z/n-pool?
- Krachten >>> ??
- Eigenschappen vliegtuig in kruisvlucht >>> zwaartekracht gelijk een liftkracht en trekkracht gelijk aan weerstand (geen versnelling namelijk)
- Relatie hoogte, temperatuur, luchtdruk >>> hoe hoger je komt, des te lager de temperatuur en des te lager de luchtdruk toch?
- Richting van een wegschietende steen uit een autoband >>> hier heb ik ook niet echt 100% duidelijkheid over

Het boekje van HAVO NATUURKUNDE samengevat, heb ik ook doorgebladerd, maar er staan vooral erg veel formules in...

Over de rekenvaardigsheid >>> open vragen toch, maar dan wel met gehele getallen?

Trouwens nog even over de rekenvragen: wat voor handigheidjes moet je hiervoor weten? Ik neem aan sowieso:

1) jan, piet schilderen een huis. Jan doet er 2 uur over en piet doet er 3 uur over. Als ze samenwerken wanneer, zijn ze dan klaar:

X/2 + X/3 = 1

x + 2x/3 = 2

3x + 2x = 6
5x = 6
x = 6/5 uur toch?

2) jan heeft 800e betaald voor een tv wat 80% is van de oorspronkelijke winkelwaarde. Wat is de oorspronkelijke winkelwaarde? 800 + (800/4) = 1000e

3) nog meer algemende vragen, die vaker voorkomen behalve staartdelingen?

Had ook iets gelezen over kaarten, waarvan je gegevens moest aflezen van een vliegtuig met startsnelheid etc. Kan iemand mij hier meer over vertellen?? Onderdeel van het compass/rekenvaardigheidstestje trouwens
 
Last edited:
Doku, zo te lezen heb je al best een goed idee over wat je te wachten staat, maak je niet teveel zorgen over de tech test, je krijgt geen formules, behalve de wet van Ohm dan. Het is gewoon basis inzicht, bv zoals je al schreef dat luchtdruk lager wordt als je hoger komt.

Het is echt geen hogere natuurkunde, zorg dat je van al deze dingen de basispricipes kent, wat je volgens mij al kan, en dan moet het goedkomen.

De rekenvragen zijn inderdaad open vragen, alleen of het ook alleen hele getallen waren kan ik me niet meer herinneren helaas.Ze varieren van iets uit een tabel lezen(die je erbij krijgt) tot best wel lastige, maar met de voorbeeldsommen die jij hier geeft zit je op de goede weg.

Als laatste advies...voorbereiding is goed, deed ik ook, maar maak je niet TE druk ;)

Wanneer moet je voor fase 1?

Groeten Rene
 
Doku, zo te lezen heb je al best een goed idee over wat je te wachten staat, maak je niet teveel zorgen over de tech test, je krijgt geen formules, behalve de wet van Ohm dan. Het is gewoon basis inzicht, bv zoals je al schreef dat luchtdruk lager wordt als je hoger komt.

Het is echt geen hogere natuurkunde, zorg dat je van al deze dingen de basispricipes kent, wat je volgens mij al kan, en dan moet het goedkomen.

De rekenvragen zijn inderdaad open vragen, alleen of het ook alleen hele getallen waren kan ik me niet meer herinneren helaas.Ze varieren van iets uit een tabel lezen(die je erbij krijgt) tot best wel lastige, maar met de voorbeeldsommen die jij hier geeft zit je op de goede weg.

Als laatste advies...voorbereiding is goed, deed ik ook, maar maak je niet TE druk ;)

Wanneer moet je voor fase 1?

Groeten Rene

Morgen al :p dus als er nog mensen zijn die op mijn vorige post willen reageren: ik ben je eeuwig dankbaar!!

EDIT:

vooral deze onderdelen:

- Buigzaamheid materialen >>> gaat het hier over wat sneller breekt?
- Werking van een 4-takt motor >>> wat moet ik me hierbij voorstellen???
- hydraulica
- Richting van een wegschietende steen uit een autoband
 
- Werking van een 4-takt motor >>> wat moet ik me hierbij voorstellen???

1. Suck
2. Squeeze
3. Bang
4. Blow

Dat zou voldoende moeten zijn...

4-Stroke-Engine.gif
 
Last edited:
Ik denk dat het allemaal wel in je hoofd zit! Als het thuis lukt met de links die ik in mijn post heb gezet dan moet het morgen ook wel lukken. Geloof me, je hoeft je niet druk te maken over de technische test, je zult het zelfs lachwekkend vinden.:)

Naar mijn mening is een goede nachtrust nu veel belangrijker (ik heb de avond ervoor bij mijn zus gelogeerd... in de bezemkast naast een lawaaierige geiser. Géén strak plan!)
Succes en laat wat weten.:kerst:
 
Helemaal eens met wat José Jalapeño(Jeff Dunham fan toevallig?;)) al zei, het stelt niet erg veel voor, en zo te horen heb je je huiswerk goed gedaan. Dus zorg maar beter dat je morgen relaxt en uitgeslapen bij EPST zit, dan scoor je het best! Succes morgen! Durf te wedden dat je die tech test dik haalt. Waar zullen we op wedden?
 
33 punten, een 4 ofzo voor orientation omdat ik lag te slapen (ik ging veeeeel te sloom) en 2 fout bij technische testje. Ik vind deze test toch echt te makkelijk, als je met 24 al door mag :1855::1855: Daarom ben ik niet al te blij met de 33

Maar wat zijn mijn kanzen denken jullie, is 33 een score om evt. een herkanzing te krijgen voor FASE3? Siera Tiengo (volgens mij?) kreeg een herkanzing met zn 36 punten. Graag ervaringen.

En oh ja, die Engelse test.... wat doen ze met die score? Ik vond die luistertest met die snelheid toch wel pittig :eek:
 
Gefeliciteerd man! :biertje: Ik dacht dat 29 punten gemiddeld was dus dat heb je toch netjes gedaan.
Weet je al wanneer je naar fase 2 kan?
 
Gefeliciteerd man! :biertje: Ik dacht dat 29 punten gemiddeld was dus dat heb je toch netjes gedaan.
Weet je al wanneer je naar fase 2 kan?

Misschien in juni ergens :p wat had jij trouwens gehaald? Ik vind die FASE1 EPST toch maar vinden :p ik hoor bijna niemand, die er niet doorheen kan... maar goed, op naar FASE2.

Mochten er nog mensen zijn die weten, wat ze precies met die engelse testen doen in FASE1 en vanaf welke score ongeveer je FASE3 mag herkanzen... let me know...

Ohjaaaa nog 1 ding: is het verstandig om te vertellen, dat ik bij de COVA van de KLS ben afgewezen door vooral mn leeftijd? :confused::confused:
 
Waarom niet, je hoeft je toch niet te schamen voor je leeftijd? Als ze er naar vragen, gewoon eerlijk antwoord geven.

Succes

Clown
 
ik hoor bijna niemand, die er niet doorheen kan... maar goed, op naar FASE2.
:

Allereerst gefeliciteerd!

Zou zweren dat ze op de voorlichtingsavond gezegd hadden dat 55-60% er voor af valt, al vond ik t zelf ook niet zo bijster moeilijk. Maar gok ook dat de afvallers dat niet hier vol enthousiasme komen melden, dus dat zal het beeld wel vertekenen ;)
 
Waarom niet, je hoeft je toch niet te schamen voor je leeftijd? Als ze er naar vragen, gewoon eerlijk antwoord geven.

Succes

Clown

Ja gelijk heb je, maar denk toch dat het een nadeel is... alhoewel 't wel doorzettingsvermogen aantoont, maar goed :snore: Trouwens kijk nog gerust naar mn vragen enkele posts hierboven voor diegene die het juiste antwoord denken te hebben :yeehaa:

Trouwens je personal statement, moet dat geschreven zijn of niet? Er stond volgens mij iets van: own handwriting. En als ik een engelse er naar laat kijken voor spellingsfouten etc en evt. mijn nederlands in het engels vertaald. Slim of niet??
 
Ohjaaaa nog 1 ding: is het verstandig om te vertellen, dat ik bij de COVA van de KLS ben afgewezen door vooral mn leeftijd? :confused::confused:

Als ik jou was zou ik hier eerlijk over zijn. Ik zou er van uit gaan dat EPST hier meeleest (Dick Verburg is zelfs actief op dit forum) en dus nu al weet dat je bij de KLS bent afgevallen door je leeftijd. Het is voor EPST niet zo moeilijk te achterhalen wie je bent aangezien ze zowel de datum als de score van jou fase 1 hier op dit forum kunnen zien.

Groeten,
FF
 
Doku,

Ik snap dat je het allemaal zo goed mogelijk wilt doen maar je maakt je veel te veel zorgen. Die uitslag die je nu hebt is prima! Ik ken mensen die met ''mindere'' compass scores de opleiding in zijn gegaan, omdat het totaalplaatje beter was dan die persoon met 40 punten!!

Wees gewoon eerlijk tijdens je gesprek. Het is volgens mij zelfs een van de vragen op het inschrijfformulier, dus ga zeker niet liegen!

Schrijf je PS met de hand en laat het controleren door een docent engels o.i.d. en hou je exact aan de criteria die ze stellen!!

succes!
 
Back
Top