Ja Meester, u heeft gelijk, maar ik kan het tóch niet laten om nog één keer mijn vinger op te steken.
Bedankt voor in ieder geval 1x een normale reactie meneer O. Ik wilde helemaal niet weten welke buttons je pushed en wanneer, maar waar je start met gear en flaps. Want uiteindelijk ging/gaat het om het neventhreadtje in de transavia stakingsthread.
`Wij` vliegen de oude 737´s en mogen daarom niet VNAV´en. Verders is het all-up to PF hoe en wanneer ie iets doet, zolang we ons maar aan de spelregels van ons AOM houden. Deze zijn inderdaar meer en meer Boeing procedures geworden. Voor NPA´s wordt geadviseerd in de boeken om op 6 mijl te starten met gear etc. Dat je dit aanpast naar de omstandigheden lijkt me logisch en ik heb jullie dan ook specifiek naat KTW e.d. gevraagd omdat daar descent point net vóór jullie 5 mijl is. (4.7 to be exact). Dus ff grofweg op descent point beginnen jullie met de eindconfiguratie. (Ik wil het niet hebben over het intermediate gedeelte van deze approach, want daar helpt die 10 mijl cirkel van je, je niet veel verder, behalve dan aan het voldoen van je eigen procedure, maar dit terzijde.)
Dit ken net...uit vliegtechnisch oogpunt haal je het dan dus inderdaad maar net om op 1000` established te zijn. Maar vraag niet hoe, want de PNF zal denk ik wel rot zweten. Gear, flaps en checklist worden in 1 commando uitgevoerd.
Ik ben nog niet heel lang op de 73 en heb dat wat jullie doen (op descent point starten met final config) onder VMC gedaan en haalde het maar net om op 1000´ established te zijn. ´Nadeel´ van onze procedures is dat je niet in één commando 3 opdrachten aan de PNF mag meegeven. Er wordt sequentieel gewerkt en dat wordt er vanaf de vliegschool ingestampt. Welnu, ook PNF voelde zich bij deze approach van mij niet comfortabel.
Onder IMC, begin ik dan ook rustig al vol geconfigureerd aan dit soort bananendescents. Maar goed, dat ben ik, is geen company procedure, maar spreek je samen van te voren af.
En nu terug naar de oude discussie. Jullie safety-expert en trainer wil die 5 mijl naar 4 terugbrengen. Zelfs bij een NPA onder IMC!!! Ik hoop dat hij goed bij de les geweest op de CFIT-seminars. Forget it dan dus maar met die 1000´. En dit is wat de meesten onder ons op dit board aan jullie kwijt wilden.
Zo, thats all, happy landings en many many stable approaches
PS ik ben zeker niet prominent, slechts een humble nr 5010 op onze sen-lijst. En verlies met ieder gelogd uurtje een paar grijze hersencellen
Bedankt voor in ieder geval 1x een normale reactie meneer O. Ik wilde helemaal niet weten welke buttons je pushed en wanneer, maar waar je start met gear en flaps. Want uiteindelijk ging/gaat het om het neventhreadtje in de transavia stakingsthread.
`Wij` vliegen de oude 737´s en mogen daarom niet VNAV´en. Verders is het all-up to PF hoe en wanneer ie iets doet, zolang we ons maar aan de spelregels van ons AOM houden. Deze zijn inderdaar meer en meer Boeing procedures geworden. Voor NPA´s wordt geadviseerd in de boeken om op 6 mijl te starten met gear etc. Dat je dit aanpast naar de omstandigheden lijkt me logisch en ik heb jullie dan ook specifiek naat KTW e.d. gevraagd omdat daar descent point net vóór jullie 5 mijl is. (4.7 to be exact). Dus ff grofweg op descent point beginnen jullie met de eindconfiguratie. (Ik wil het niet hebben over het intermediate gedeelte van deze approach, want daar helpt die 10 mijl cirkel van je, je niet veel verder, behalve dan aan het voldoen van je eigen procedure, maar dit terzijde.)
Dit ken net...uit vliegtechnisch oogpunt haal je het dan dus inderdaad maar net om op 1000` established te zijn. Maar vraag niet hoe, want de PNF zal denk ik wel rot zweten. Gear, flaps en checklist worden in 1 commando uitgevoerd.
Ik ben nog niet heel lang op de 73 en heb dat wat jullie doen (op descent point starten met final config) onder VMC gedaan en haalde het maar net om op 1000´ established te zijn. ´Nadeel´ van onze procedures is dat je niet in één commando 3 opdrachten aan de PNF mag meegeven. Er wordt sequentieel gewerkt en dat wordt er vanaf de vliegschool ingestampt. Welnu, ook PNF voelde zich bij deze approach van mij niet comfortabel.
Onder IMC, begin ik dan ook rustig al vol geconfigureerd aan dit soort bananendescents. Maar goed, dat ben ik, is geen company procedure, maar spreek je samen van te voren af.
En nu terug naar de oude discussie. Jullie safety-expert en trainer wil die 5 mijl naar 4 terugbrengen. Zelfs bij een NPA onder IMC!!! Ik hoop dat hij goed bij de les geweest op de CFIT-seminars. Forget it dan dus maar met die 1000´. En dit is wat de meesten onder ons op dit board aan jullie kwijt wilden.
Zo, thats all, happy landings en many many stable approaches
PS ik ben zeker niet prominent, slechts een humble nr 5010 op onze sen-lijst. En verlies met ieder gelogd uurtje een paar grijze hersencellen