Established in the hold ?

Hoort bij een climb/descent een “passing” call er niet bij zodat de controller je correct kan identificeren? Zo meen ik het ooit geleerd te hebben.

Het viel me recent ook al op dat Maastricht het level op de 100’ precies navraagt als mijn collega geen “passing” vermeld. Kan me voorstellen dat een controler in dergelijk druk (RVSM) luchtruim wil weten of de transponder het goed doet voordat hij verantwoordelijk neemt dmv een “identified” call.
 
Grappig, ik heb het geleerd zoals Jumbo omschrijft en pas het nog altijd zo toe. Ik heb juist het idee dat nagenoeg niemand het doet. Heb ook nog nooit klachten gehad en merk bij mijn collega's dat ze hetzelfde doen. Ik zal er eens wat meer op letten :)

Zijn er toevallig ook verkeersleiders die hier mee lezen?
 
In onze boeken staat specifiek bij de London&Scottish UIR/FIR: omit current level, dit is dus een uitzondering, dus het ligt er maar net aan waar je je opleiding hebt gedaan hoe je het hebt aangeleerd. ICAO standaard: wel passing level melden.
 
Ik dacht juist dat Scottish/London alles van je wil weten, inclusief schoenmaat;) En dan krijg je alsnog een “squawk ident” na departure...

On topic: ik heb het even in onze boeken opgezocht en daar staat specifiek in dat je “the European format” moet gebruiken incl passing level.

Bij London/Scottish staat dan weer :

Climbing or descending: Only provide CS and cleared level (omit current level), except when on an instrument departure.
 
@ fokkerkoning:

„Climbing or descending: Only provide CS and cleared level (omit current level), except when on an instrument departure.

Dit bedoel je? ;)

Dat met die schoenmaat was juist een grapje omdat in de SIDPT’s regelmatig staat dat je juist alles moet opnoemen: “When instructed, contact London/Scottish CTL. Report callsign, SID designator, current altitude and cleared flight level on first contact.
 
Minimale wettelijke verplichte informatie is precies wat dat is.
Situatie en locatie kan bepalen dat het verstandiger is om meer informatie te geven bij het eerste contact.
Daar heb je geen toestemming voor nodig.
 
Precies. Natuurlijk zijn we verplicht om de internationale of lokale regels over RT te volgen, en het valt me op dat op heel veel velden of gebieden weer andere of extra dingen gevraagd worden, net zoals wij dat ook zouden moeten kunnen doen. En bij onduidelijkheid nog maar een keer vragen. Over een paar jaar gaat alles via Datalink, lijkt me weer een hele vooruitgang.
 
The word ‘to’ is to be omitted from messages relating to FLIGHT ​LEVELS. CAP413
 
Back
Top