Erik de Vlieger verdacht van afpersing

Status
Not open for further replies.
Zo ben je de gevierde ondernemer, flamboyant, (luchtvaart en vastgoed)tycoon met kin omhoog en borst vooruit, in vele TV programma's etc etc, dan heb je geen bedrijf meer over en zit je in de bak en dat slechts in een paar maanden... (op zich ook een hele prestatie...:rolleyes: ).
Ben benieuwd waar het uiteindelijk écht allemaal op uit gaat draaien.
 
Ik denk dat als je in de luchtvaart zaken doet zoals dat in de vastgoedwereld gebruikelijk is, je er op kan wachten dat de poep in je gezicht vliegt. Luchtvaart is nu eenmaal een andere tak van sport. Daarnaast is het zo dat als het balletje eenmaal gaat rollen er steeds meer mensen zijn die zenuwachtig worden en hun steun gaan intrekken. De publiciteit (waar Erik zo van hield) die daarmee gepaard gaat is hem uiteindelijk noodlottig geworden denk ik. Die publiciteit heeft zeer veel mensen en organisaties getriggerd om eens even wat verder te kijken dan de neus lang was.

Het is overigens wel jammer dat het heel lang heeft geduurt voordat de touroperator eens kritisch is gaan kijken. En wat dat betreft moeten we denk ik nog steeds afwachten hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen.
 
Bron: NRC handelsblad

Voetnoot: Geen Arnold Burlage dus..(gelukkig)

Arrestatie De Vlieger om afpersing


Door onze redacteur Tom Kreling


AMSTERDAM, 25 JAN. De Amsterdamse ondernemer Erik de Vlieger is gisteren door justitie aangehouden op verdenking van betrokkendheid bij een afpersingszaak rondom een café in Amsterdam.


Dat hebben woordvoerders van zijn bedrijven bevestigd. Het was vanochtend onduidelijk of De Vlieger nog vast zat. De advocaat van De Vlieger was niet bereikbaar voor commentaar.

In het onderzoek naar deze zaak blijkt al eerder een beveiligingsadviseur te zijn gearresteerd die voor De Vlieger informatie inwon over een officier van justitie, enkele zakelijke concurrenten alsmede politici die zakelijke belangen van De Vlieger mogelijk dwarsboomden.

Dit is bevestigd door de Amsterdamse advocaat Nico Meijering. Meijering treedt op voor de betreffende beveiligingsadviseur, de Israëeliër Itzhak M. De advocaat zegt dat Itzhak M. al enkele jaren door De Vlieger werd ingeschakeld om ,,bedrijfsspionage te voorkomen'' en ,,oneerlijke concurrentie'' op afstand te houden. M. heeft in opdracht van De Vlieger onder meer de ,,mogelijke onwenselijke verstrengeling van belangen'' onderzocht tussen een huidige officier van het landelijk parket te Schiphol en Martinair-topman Verberk. Ook onderzocht hij de inbraak begin vorig jaar bij De Vlieger thuis en bij zijn broer waarbij bedrijfsgevoelige informatie is gestolen.

De aanhouding van De Vlieger werd door woordvoerders van zijn bedrijf IMCA gisteren toegeschreven aan een afpersingszaak uit 2002. Het OM wil geen enkel commentaar geven op de aanhouding.

De Vlieger kondigde ruim een week geleden aan dat hij zich terug zou trekken uit zijn bedrijven, waaronder vliegtuigbedrijf Exel Aviation Group en vastgoedbedrijf IMCA. De Vlieger meldde zich gisterochtend op verzoek van justitie bij de politie waar hij werd verhoord over zijn betrokkenheid bij café Raffle's op het Leidseplein in Amsterdam. Daarna werd hij in verzekering gesteld.

De voormalig eigenaar van dat café deed eind 2002 aangifte van afpersing door De Vlieger en Harm Prins en Itzhak M. Het café verkeerde in 2002 in problemen en trok, zo zegt advocaat Meijering, Harm Prins aan om de schulden te saneren. Vervolgens nam De Vlieger een financieel belang in het café. Ook de vermoorde vastgoedhandelaar Willem Endstra zou volgens Meijering een belang nemen in het café. Daarna kregen De Vlieger en Prins ruzie met de toenmalige eigenaar, die vervolgens aangifte deed wegens afpersing.


Lieve mensen,

DIT IS NIET BEST.

Vne- J
 
Zo, je bent effies de hort op en dan barst de storm los!

Naja, hier kan ik ook geen chocola meer van maken.

Vliegzerk folds :grijns:
 
:radar:

Ik moest vanmiddag iemand wegbrengen voor de middag-Parijs vlucht vanaf Eindhoven en tot mijn verbazing kregen we van een medewerkster van de afhandelaar te horen dat de vlucht geannuleerd werd in verband met een startverbod vanaf Eindhoven. Passagiers kregen te horen dat wegens forse betalingsachterstanden de vluchten van Air Exel vanaf Eindhoven voorlopig opgeschort werden....

Gaat Air Exel nog vliegen vanaf Eindhoven??????

:confused:
 
This does not sound good.

Heb het vermoeden dat de komende
dagen een hele hoop zaken gaan gebeuren.

CDG vlucht is daadwerkelijk geannuleerd. Passagiers
voor Londen vanaf Eindhoven zijn per bus naar
MST overgebracht. Staat op teletekst.

Things are going to get worse before they get
better I'm afraid. :(
 
Last edited:
Even terugkomend op het VNV. Ik vind het beneden alle peil dat er in de laatste Op De Bok op geen enkele wijze aandacht wordt geschonken aan de gehele EAG problematiek. Wel een verhaal over Manilla en over asfalt etc. maar NIETS over echte problemen. Ik heb vorige week een zeer pissge brief aan de president geschreven met daarbij mijn aanvraag voor lidmaatschap. Wat een prutsclub!

Mbt tot het gehele EAG verhaal en een eventuele doorstart van DBR, vind ik het ronduit triest voor DBR dat ze eerst failliet moeten gaan voordat er misschien een oplossing komt. Dat is mijnsinziens een schande! Ik hoop dat we samen met het HXL straks mogen gaan werken voor een eerlijke en betrouwbare club.
 
parijs en london landen vanavond op maastricht. staat tenminste op teletekst.

om te voorkomen dat ze in eindhoven aan de ketting worden gelegd?
 
Ik voel met jullie mee

Ik voel met jullie mee

Diep triest he, al hele affaires die grote gevolgen kan hebben voor EAG en DBR, misschien ook voor hele NL-luchtvaart. Maar ik las ook in andere topic dat MP-topman ook bij betrokken is, is niet zo geweldig voor Martinair nu aan sprake komt. Nu E. de Vlieger nu aan de beurt is gekomen na H. Prins om aan tand te voelen voor afspersing-zaak.

Zou in de luchtvaart-wereld beter om een screening instellen voor van personeelleden en mogelijke directie-kanidaten. Zo kun je op deze manier veel problemen voorkomen als ze aangenomen kunnen worden. Maar er moeten wel duidelijke regels komen voor werkers in de luchtvaartwereld, bijvoorbeeld gedragscode of zoiets. Ik kan me voorstellen dat mensen hiervoor bang kunnen zijn wat er ook mis kan gaan in de luchtvaart-wereld. DBR-personeel verkeert nog lange tijd in onzekerheid over hun eigen banen en wat ze voor een functie kunnen doen bij andere luchtvaartmaatschappij of bij een nieuwe DutchBird.

Over touroperators gezegd dat ze heel stom zijn geweest om met criminele zakenpartners in zee gegaan, zoals eerst met Air Holland van C. van Dormeal en nu Holland Exel van E. de Vlieger. Ze hadden voor ICA-vliegreizen beter bij Martinair kunnen blijven vliegen i.p.v. Air Holland of Holland Exel. In zakenwereld gaan ze altijd voor goedkopere trucs of deals waar je veel winst kunt behalen met wieinig geld die toeristen neertellen voor om met de vlucht mee te gaan. Op korte termijn is het veelal succesvoller dan op langere termijn. Nu hele soap rondom de Vlieger doorgaat kan het nu nadelig uitpakken voor EAG, maar ook passagiers hebben ook te nadenken wat ze voor een reis gaan boeken bij een ANVR-aangelsloten reisorganisatie. Martinair geeft in de advertentie dat ze op hebben aangedrongen om beter te kiezen om met wie je wilt vliegen. Vroeger deed de KLM ook zaken om met de reisorganisatie bepaalde charters uit te voeren op zonnige vakantiebestemmingen. Zo heb ik in 1984 gedaan om naar Costa del Sol vliegen met de KLM-vlucht met een gloednieuwe Airbus A310, vanaf Amsterdam. Die vlucht was door Neckermann Reizen al geregeld voor hele zomerseizoen. Waarom zou KLM ook weer willen doen zodat andere maatschappijen mogelijk weer op de fles gaan?
 
Van RTL nieuws:

''De Vlieger blijft voorlopig vast voor verhoor

Het Openbaar Ministerie houdt zakenman Erik de Vlieger voorlopig nog vast voor verhoor. De Vlieger wordt verdacht van afpersing en zit sinds maandag vast in een politiecel in Amsterdam.

De Vlieger zou samen met wijlen Willem Endstra en Heineken-ontvoerder Holleeder op onorthodoxe wijze hebben geprobeerd hun geïnvesteerde geld in een café terug te krijgen, toen het met de horecaonderneming bergafwaarts ging.

Mogelijk zit De Vlieger donderdag ook nog vast. Daarna zal justitie hem eventueel moeten voorgeleiden voor de rechter-commissaris. ''

Blijkbaar was die afpersing geen kattepis en is er genoeg bewijs als ze 'm zolang vasthouden, ben benieuwd wat die ''onorthodoxe methoden waren''...

Elke dag dat de Vlieger vast blijft zitten wordt de kans dat er nog iemand zo gek is om een kapitaalinjectie te plegen aan een bedrijf dat helemaal vervuild is en waar de consument het vertrouwen helemaal in heeft verloren steeds kleiner...

Mischien dat er een kans is dat hierdoor DBR zal herrijzen?
 
Berven

ben het in grote lijnen met
je verhaal eens maar Martinair
heeft hier verder weinig mee te maken.

EdV liet politici,ambtenaren en
concurrenten nakijken/volgen of er iets
te chanteren viel. Dat blies dus
precies in zijn gezicht op.

Wat je zegt over gedragscodes daar ben
ik het helemaal mee eens maar is het eigenlijk
niet zo dat de overheid nu heel veel steken heeft
laten vallen en dit allemaal had kunnen voorkomen
door beter toezicht?
 
B757 said:
Ik heb vorige week een zeer pissge brief aan de president geschreven met daarbij mijn aanvraag voor lidmaatschap. Wat een prutsclub!
helemaal mee eens...., alleen heb je nu je lidmaatschap opgezegd?? of aangevraagd????

cheers
 
Opgezegd natuurlijk. Kreeg nog een brief van de president terug ook! Ik kan niet begrijpen dat een belangvereniging niet zijn prioriteiten stelt en bezig gaat voor de leden die hun hulp en expertise het hardst nodig hebben. Er werd mij verteld dat het collectief van DBR te klein was!? Moeten er dan eerst 250 piloten hun baan kwijt raken? Ook al zijn er statuten, in nood mag daarvan worden afgeweken. toch? Moet je als vlieger misschien ook wel eens doen.

Vervolgens lees ik in dat rotblad wel 4 bladzijden onzin over 1 of andere verandering in de ledenraad. Allemaal mooi en prachtig maar waar zijn ze voor de HXL leden en aspirant DBR leden? Ook al geven ze alleen maar even een briefje waarin staat wat ze eventueel kunnen betekenen voor de leden in de diverse senario's, lijkt me niet al te moeilijk toch? Prutsclub, zonde van mijn geld.
 
Waar hebben jullie t allemaal over.

Dat EdV de zaak niet helemaal soepel heeft afgehandeld is wel duidelijk.
Maar waar gaat het nou over?
Een of andere afpersings praktijk dat 2 jaar geleden heeft plaatsgevonden over n klein cafe...

Heeft toch niets te maken met de huidige luchtvaart of met de qualiteit van bv HXL.
Alleen hoe hij misschien n paar duizenden eurotje extra heeft verdiend. Mensen als hij zijn niet voor niets rijk.

Wel n beetje ludiek dat hier vrijwel alleen maar DBR mensen zitten te typen en hopelijk voor hen niet voorbarig in hun handen wrijven dat er n nieuwe maatschappij/kans voor hen zal komen.

Denk je nou echt dat de touroperators stom zijn om ooit van bv Martinair af te zijn gestapt? Is t niet HXL dan is er wel n andere maatschappij die mensen naar hun bestemming brengt.
Een beetje verstand van economie.
Zolang de veiligheid cq service er niet op achteruit gaat, maakt t voor de klant echt niet uit met wie ze vliegen.
En die goedkopere maatschappijen doen er alles aan om de service en qualiteit boven hun prijsniveau te houden. De maatschappij blijft altijd n piramide. Goedkoop onderaan met de meeste animo.

Jammer dat de meeste nederlanders zo kortzichtig zijn.
In bv Amerika gaat t er niet om waar of wat je vliegt. Als je vliegt hoor je bij de vliegers. Dat is gemoedelijk. Niet: ik vlieg dit of ik vlieg hier dus ik ben beter.
 
B757 said:
Opgezegd natuurlijk. Kreeg nog een brief van de president terug ook! Ik kan niet begrijpen dat een belangvereniging niet zijn prioriteiten stelt en bezig gaat voor de leden die hun hulp en expertise het hardst nodig hebben. Er werd mij verteld dat het collectief van DBR te klein was!? Moeten er dan eerst 250 piloten hun baan kwijt raken? Ook al zijn er statuten, in nood mag daarvan worden afgeweken. toch? Moet je als vlieger misschien ook wel eens doen.

Vervolgens lees ik in dat rotblad wel 4 bladzijden onzin over 1 of andere verandering in de ledenraad. Allemaal mooi en prachtig maar waar zijn ze voor de HXL leden en aspirant DBR leden? Ook al geven ze alleen maar even een briefje waarin staat wat ze eventueel kunnen betekenen voor de leden in de diverse senario's, lijkt me niet al te moeilijk toch? Prutsclub, zonde van mijn geld.

exact, vereniging voor Nederlandse verkeersvliegers noemt men dat..........
dacht dat air exel ook een cao heeft...... geen enkel woord en daad voor deze mensen.... maar goed altijd mooi te weten dat ze hard bezig zijn met de 747 indelingen...toch????

cheers
 
Alarmfase 1!
Het is nu genoeg geweest!
Dit kan niet langer!
We moeten als "collectief" aktie ondernemen!

Deze kreten zijn de laatste maanden schering en inslag op de VNV site, de nieuwsflitsen en dus ook in het blad "Op de 744 bok".

De (seniore) KLM vliegers, u weet wel de "golden girls" uit de RLS tijd die hun laatste paar jaartjes moeten uitzitten zijn razend.
Ze zijn boos en eisen gerechtigheid!

Deze harde woorden zijn weer terug te vinden in het KLM-forum op de VNV site en de gemoederen lopen met de dag hoger op...
(ik lees dit de laatste tijd meer uit verbazing dan voorheen uit interesse).

Wat is er namelijk aan de hand..? Het nieuwe, geautomatiseerde indelings-systeem "CARMEN-ICA" werkt nog niet geheel naar behoren. Hierdoor kan het wel eens voorkomen dat men een dag, die eerst als verlof was toegekend, weer in moet leveren.

Een citaatje uit de NIEUWSFLITS! van 11-01-05:

"Behoedzaam wacht het bestuur de broodnodige verbeteringen van de B747 indelingen af. Graag verzoeken wij u vooral door te blijven gaan met het rapporteren van misstanden. De massale reacties van de vliegers hebben namelijk zeker bijgedragen aan het erkennen van het probleem"

Dit doet de VNV in een tijd dat de luchtvaart in Nederland wordt verkracht door een zakenman die een Israelische hitman in dienst heeft om "dingen op te knappen".

Lang verhaal kort: er lopen collega vliegers rond die wél de beslissing destijds gemaakt hebben om 35000 euro te betalen voor de ATR naast een studieschuld van gemiddeld 112000 euro.
Slechte beslissing? Ja, naar mijn mening wel, maar dat is nu niet het hangijzer. Van sommigen was het een moedige beslissing.

Als het doek dan valt, dan sta je op straat met 300 uur ATR en 147000 euro in de min.
Heb je geen rijke pappa of suikertante dan kun je gewoon stoppen.

Ik zeg niet dat dit de schuld van het VNV is, maar geef wel aan waar de prioriteiten liggen van deze vereniging.
Plus het feit dat het VNV rustig toegekeken heeft hoe o.a. Air Exel en Holland Exel "contracten" lieten tekenen door wanhopige vliegers waar de honden geen brood van lusten!
En als binnenkort de hele EAG als een kaartenhuis in elkaar flikkerd (wat ik uiteraard voor 99% van het personeel niet hoop) ben ik benieuwd wat de NIEUWSFLITS! zal zijn..

Misschien wel weer iets van deze strekking:
NIEUWSFLITS! 02-12-2004:

"KLM heeft tijdens het overleg toegegeven dat er door een fout bij het invoeren van de toegewezen verzoekvluchten in het systeem, veel van deze vluchten niet aan de aanvrager zijn toegekend."
"VNV verwacht van het bedrijf dat zij alles uit de kast haalt om 100% tevredenheid bij de gedupeerde vliegers te bewerkstelligen. Geen enkel middel om dit te bereiken mag wat ons betreft onbenut worden gelaten".

De "gedupeerde" vliegers..... Ik schiet bijna vol van emoties dat er een vereniging is die zo goed haar best doet voor de juiste mensen.....
:(

Kind regards,
Vne-junkie
 
Partner De Vlieger in VS betrokken bij bankfraude

Partner De Vlieger in VS betrokken bij bankfraude

KLM zal zich nu toch wel achter de oren krabben...


Telegraaf 26.01.05




Partner De Vlieger in VS betrokken bij bankfraude

AMSTERDAM, woensdag
Hij wordt op de Antillen ’de onderkoning van Bonaire’ genoemd: Niek Sandmann. In Nederland kent vrijwel niemand deze steenrijke vastgoedman, die onder meer samen met Erik de Vlieger eigenaar is van Exel Aviation Group, en die van plan is om samen met de KLM een regionale Caribische luchtvaartdienst te gaan runnen. Huiseigenaren in Californië weten zijn naam echter nog goed te herinneren.
Niek Sandmann, voortdurend heen en weer reizend tussen zijn imposante ’Villa Betty’ aan de rand van het Amsterdamse Vondelpark en diens riante landhuis met zeezicht op Bonaire, zou naar eigen zeggen zijn beginkapitaal hebben verdiend met de handel in antieke klokken. Die romantische lezing over de zakelijke ontplooiing van de vastgoedman (plaats 331 in de Quote top-500 met een vermogen van € 63 miljoen) verdient op zijn minst enige nuancering, zo blijkt uit onderzoek van deze krant.
Rijen dik stonden ze in 1986 voor de deur van Centennial Savings and Loan in het Noord-Californische gehucht Guerneville. De dorpsbewoners hadden vernomen dat hun spaarbank, waar bovendien iedereen zijn hypotheek had lopen, failliet ging als gevolg van een gigafraude waarbij $165 miljoen in rook was opgegaan. Sandmann, kort daarvoor nog grootaandeelhouder en commissaris van deze bank, was inmiddels naar Nederland vertrokken. De Amerikaanse overheid kwam hem echter achterna en legde beslag op al zijn bezittingen.
De publiciteitsschuwe Nederlander komt ook voor in het boek dat een drietal Amerikaanse onderzoeksjournalisten schreef over de miljoenenfraude. Het boek ’Inside Job; The looting of America’s Savings and Loans’, beschrijft de fraude, waarbij behalve de Nederlander ook een aantal beruchte kopstukken uit de Amerikaanse drugsscene betrokken waren, tot in detail. Zo zou Sandmann zijn Villa Betty voor enkele tonnen per jaar hebben verhuurd aan Centennial, hoewel die regionaal opererende instelling in Nederland helemaal niks te zoeken had. De top van de bank werd uiteindelijk veroordeeld tot zware celstraffen, hoewel bankdirecteur Erv Hansen, na diverse zelfmoordpogingen, overleed voordat hij vervolgd kon worden.
Sandmann had zich binnen enkele jaren op weten te werken tot een van de grootste aandeelhouders van Centennial. De bank was in 1982 nog een stoffige instelling die niets anders deed dan spaarcentjes inzamelen van en hypotheken verstreken aan de bewoners van Guerneville. Maar na aanpassing van toezichtswethouding in de VS, groeide het in korte tijd uit tot een snelle zakenbank die omvangrijke en zéér risicovolle investeringen deed in obscure projecten.
Bij enkele daarvan was Sandmann betrokken. Zo zou een bouwval in het Californische Santa Rosa door hem en bankdirecteur Hansen doorverkocht zijn aan Centennial voor $1 miljoen, terwijl ze hetzelfde pand kort daarvoor zelf voor een fractie daarvan hadden aangeschaft.
De Amerikaanse overheid kwam de gedupeerde spaarders na het faillissement tegemoet, maar besloot verhaal te halen bij Sandmann. De Nederlandse vestiging van het Amerikaanse advocatenkantoor Caron & Stevens (nu Baker & McKenzie) kreeg eind jaren tachtig opdracht tot een verhaalsactie en legde beslag op alle bezittingen van de vastgoedman. Uiteindelijk besloot Sandmann akkoord te gaan met een schikking. Naar verluidt voor krap een miljoen gulden kocht hij verdere procedures af.
Niek Sandmann ontkent zelf met klem bij de bankfraude betrokken te zijn geweest. „Ik bezat slechts 9,5% van de aandelen en was door de banktop buiten mijn medeweten benoemd tot commissaris. Om van eindeloze procedures met de Amerikaanse toezichthouder af te zijn – alleen aan advocaatkosten kostte het me al een miljoen – besloot ik te schikken voor 250.000 dollar”, aldus Sandmann vanaf Bonaire.
De onthulling is pijnlijk voor de KLM, aangezien topman Leo van Wijk dit weekend op Bonaire nog een persoonlijk gesprek met Sandmann heeft gevoerd over de verbetering van hun samenwerking op de Antillen. Sandman is van plan om samen met KLM een regionale luchtverbinding in het Caribisch gebied op poten te zetten. KLM laat nadrukkelijk weten dat Van Wijk tijdens een privé-bezoek aan het eiland slechts een kennismakingsgesprek had met Sandmann



Straks eindelijk wat meer results in google over Niek Sandmann!
 

Attachments

  • niek.jpg
    niek.jpg
    4.6 KB · Views: 0
Vne- junkie said:
........ Plus het feit dat het VNV rustig toegekeken heeft hoe o.a. Air Exel en Holland Exel "contracten" lieten tekenen door wanhopige vliegers waar de honden geen brood van lusten! .......
Even vooraf: Ik ben geen lid van VNV en hebt ook niet de intentie om de VNV te verdedigen, maar toen ik in 2003 bij AH kon gaan vliegen dmv het betalen van het 'bekende' bedrag heb ik o.a. navraag gedaan bij de VNV (als niet-lid) en mij werd aangeraden vooral toch heel kritisch naar het contract te kijken. Volgens de VNV klopte er inderdaad het e.e.a. niet aan het contract. Voor zover ik weet ben ik een van de weinige die uiteindelijk bedankt heeft voor de eer. Je blijft toch uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de beslissing om wel of niet te betalen. Dat geldt toch zeker voor iemand die van plan is een aluminium buis gevuld met een paar honderd mensen veilig van A naar B te vliegen. Dan past de karaktereigenschap 'wanhopige vlieger' zoals hierboven gebruikt niet echt.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top