Erik de Vlieger verdacht van afpersing

Status
Not open for further replies.

fl390

New member
Erik de Vlieger verdacht van afpersing

AMSTERDAM - Zakenman Erik de Vlieger zit al de hele dag vast op het hoofdbureau van politie in Amsterdam. De Vlieger wordt verdacht van betrokkenheid bij afpersing.


De Vlieger trok zich onlangs terug uit het zakenleven omdat hij volgens eigen zeggen geen plezier meer heeft in ondernemen. Hij verliet eerder al zijn ExelAviationGroup (EAG) nadat directeur Harm Prins werd gearresteerd op verdenking van valsheid in geschrifte, afpersing en witwaspraktijken.

Het onderzoek van maandag richt zich op afpersingspraktijken rondom een café op het Leidseplein in Amsterdam. De Vlieger, wijlen Willem Endstra en Heineken-ontvoerder Holleeder zouden op onorthodoxe wijze hebben geprobeerd hun geïnvesteerde geld terug te krijgen toen het met de horecaonderneming bergafwaarts ging.

Eerder vandaag doorzocht het Openbaar Ministerie het hoofdkantoor van de IMCA Group aan de Kingsfordweg in Amsterdam. In dit kantoor was tot voor kort de E. W. de Vlieger Holding gehuisvest. Het onderzoek van het OM zou zich richten op vroegere activiteiten van Erik de Vlieger. De directie van de IMCA Group vormt geen onderdeel van het onderzoek en verleende volledige medewerking aan het onderzoek.

Ongeveer een jaar geleden is afgesproken dat de Erik de Vlieger meer afstand zou nemen van het dagelijks management. Deze plannen zijn in december in een stroomversnelling gekomen door de aanhoudende negatieve publiciteit rondom zijn persoon. Hij heeft zich enige tijd geleden teruggetrokken uit de directie.

Via de onafhankelijke Stichting Familie de Vlieger, waarin de familiebelangen zijn ondergebracht, is Erik de Vlieger minderheidsaandeelhouder op afstand. De directie van IMCA Group bestaat uit Ton van Oosten, Koert-Hans Smit, Jan Heeremans en Guus Corver.

bron:telegraaf
 
Reageer dan niet als je het ''zo lekker belangrijk'' vind :1855:

Ik vind dit toch wel redelijk belangrijk omdat toch van redelijk invloed is voor mogelijke financiers en dus met het voortbestaan van de EAG..
 
hij heet vast nog wel meer op zijn geweten. Ik vond het aardig stil rond hem worden en kijk met smart uit naar het volgende bericht.
 
Nou, gewoon, deur weer op slot, licht uit en morgen om 7 uur samen onder de douche en oppassen met de zeep. Maar daar weet maatje Harm P. alles van....
 
@B757

Voor het einde van de week weten we meer. De TO's kunnen zich niet langer aan deze persoon verbinden en trekken zich terug. Toevallig is het dezelfde week waarin DBR mogelijk een doorstart gaat meken.

Mijn info geeft aan dat EAG binnen de komende twee weken koppie onder gaat en dit staat los van de huidige ontwikkelingen. De ontwikkelingen van vandaag kunnen dit slechts versnellen. Mijn info over EAG is afkomstig uit het buitenland en kan gezocht worden in de wereld van international finance & banking.

We will see, Ciao
 
Is nu idd gewoon een kwestie van afwachten. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt of deze nu positief of negatief is. Ik ben dit gedoe zat. Het wordt tijd voor een rustiger vaarwater voor de Nederlandse luchtvaart
 
Wat hebben we aan het eind van deze maand? anderhalve maatschappij op de fles, geen concurrentie meer voor het blauwe bloed, to die voor een dubbeltje op de eerste rang zaten en eindelijk op hun bek gaan...
 
Misschien is dat helaas wel noodzakelijk. Zoals het nu in Nederland gaat is onacceptabel. Het is alleen jammer dat er zoveel mensen weer de dupe zijn....
 
De to's hebben groot belang bij concurentie, de pax zijn er en dus is er ook een noodzaak om te vliegen. EdV is nu slechts een aandeelhouder, en heeft geen operationele bemoeienis, zijn aandelen zullen wel te koop zijn denk ik. Zodra deze verkocht zijn (misschien wel aan de to's....) dan is in een keer de angel er uit en kunnen we weer aan een toekomst werken. Ik ben dus niet zo bang voor de toekomst, het kan alleen maar beter gaan (slechter kan het toch niet!)

Dus kop op be positive

mzzl dodo
 
Ik denk dat de naam HollandExel ook moet verdwijnen want die naam is helemaal besmet. Kan de Erik de Vlieger straks wel weg zijn maar met die naam blijft het een negatief imago houden. Daarnaast heeft HE ook grote schulden en welke investeerder is bereid om die opzich te nemen?
 
Is nu opeens heel erg stil
uit de hoek van de EdV adepten...

Ochco,

mee eens. Naam van Exel zit zo gebonden
aan EdV dat een andere naam wel handiger
zou zijn nu.

Nu breekt het moment aan dat echt de
lijken uit de kast komen bij IMCA/EdV/HE.

Interesant om te kijken wat er gebeurt
met de aandelen van EdV in HE. Die
geld injectie kan je natuurlijk vergeten die
hij beloofd had.

In ieder geval, de stoelen moeten
gevlogen worden. Al is het door HE
of een andere club. De productie zal
blijven bestaan dus hoop ik ook
werkgelegenheid.
 
dat HE zal ook wel onder gaan....goede zaak voor wat mensen daar, tijd dat ze met hun praktijken op de fles gaan..weten ze eens wat al die personeelsleden elke keer doormaken..jammer voor het personeel....voor sommigen de zoveelste keer....hopelijk voor de DBR mensen een doorstart of in ieder geval de start van misschien een nieuw iets....en dan niet iets met MAGIC, HOLLAND OF EXEL in de naam..maar gewoon een produkt wat tegen de nationale op kan...en wat de luchtvaart in NL weer er boven op helpt....

Tot zover mn bescheiden mening uit koekoekklokken land.....

Groeten :D
 
Als ik uit mijn beperkte ervaring 1 integere maatschappij kan noemen dan is het DBR, ik hoop dat zij lekker alle contracten krijgen van HE en iedereen bij DBR kan gaan werken, HE onder de vlag van DBR verder..zou misschien wel eens de beste optie zijn in deze shitzooi..of heb ik toch ff wat te weinig geslapen sinds mijn vertrek vanmorgen 0330lt uit Teheran naar DUS?

Succes gasten!

M.
 
integer

integer

[email]usairhost@hotmail.com[/email] said:
Als ik uit mijn beperkte ervaring 1 integere maatschappij kan noemen dan is het DBR, ik hoop dat zij lekker alle contracten krijgen van HE en iedereen bij DBR kan gaan werken, HE onder de vlag van DBR verder..zou misschien wel eens de beste optie zijn in deze shitzooi.

Niet zo'n hele slechte optie denk ik. Heb al heel veel gehoord over lijken bij Dutchbird maar weinig concreets. Misschien dat vliegzerk daar nu eindelijk eens iets over kan zeggen. Behalve het feit dat er zeker centen in de tent gestoken moeten worden heb ik de naam DBR nog nooit gehoord in relatie tot belastingachterstanden, afpersing, witwassen, 45K voor een typerating etc. Heb wel iets gehoord over veren ..... :)
 
Erik gearresteerd

Erik gearresteerd

Deze ochtend kon interim woordvoerder Dig Istha nog niet tegenover Luchtvaartnieuws bevestigen dat De Vlieger was aangehouden voor verhoor.

Bron: Luchtvaartnieuws

Geweldig is dat toch! Nee hij zal het nog niet gehoord hebben. Of moest hij misschien nog een k*nt verhaal verzinnen? :D
 
Lekker onder de vlag van Dutchbird verder met Harm P aan het roer!!!
De 76'en van HXL erbij met het personeel en we hebben een nieuwe soap. Kan Harm eerst weer kijken met wie het "matched". Na zijn verblijf in de bak zal zijn voorkeur wat meer uitgaan naar bepaalde types in de cabine........
Goed voor het bestaansrecht van Diana's BB. :D :D :D
 
Harmpje

Harmpje

natadiabaat said:
Lekker onder de vlag van Dutchbird verder met Harm P aan het roer!!!

Ja met Harm aan het roer hebben we hier binnen no time inderdaad wat zaken te bespreken. Maar dat mag ik toch niet hopen. Misschien heeft justitie nog wel een kleine verlenging voor hem in petto. Nu Erikje aan de tand gevoeld wordt konden nog wel eens wat pikante details naar boven komen.... :grijns:
 
DE VLIEGER VAST

DE VLIEGER VAST

Telegraaf 25 01

DE VLIEGER VAST


AMSTERDAM, dinsdag
Justitie heeft ondernemer Erik de Vlieger gisteren aangehouden op verdenking van afpersing, bedreiging en het plegen van valsheid in geschrifte.
De voormalig topman van de IMCA Group (vastgoed, scheepvaart, media), die zich twee weken geleden onverwacht terugtrok als ondernemer, heeft zich gisterochtend op verzoek van justitie om 11.00 uur op het hoofdbureau van politie in Amsterdam gemeld, waarna hij werd aangehouden.
De multimiljonair werd vergezeld door zijn raadsman mr. F. Schneider. Enkele uren voordat De Vlieger zich meldde, was justitie het hoofdkantoor van de IMCA Group aan de Kingsfordweg (Amsterdam-Sloterdijk) binnengevallen. Bij deze huiszoeking werden verschillende bescheiden in beslag genomen, zoals dossiers en computers.
De Vlieger is gisteren vooral aan de tand gevoeld over de kwestie waarvoor vorige maand al zijn rechterhand Harm Prins werd gearresteerd. Prins was tot voor kort de topman van de luchtvaartmaatschappij Exel Aviation Group.
Een andere verdachte in hetzelfde onderzoek, een beveiligingsman van De Vlieger (de Israëliër Itzhak M. uit Almere), zit nog in voorlopige hechtenis en speelt mogelijk een sleutelrol in de kwestie.
De zaak heeft betrekking op een beschuldiging van de Uruguayaanse oud-voetbalprof Alberto Fernandez dat hij door De Vlieger en consorten is bedreigd en afgeperst. Fernandez kreeg ruzie met De Vlieger over de exploitatie van het Amsterdamse café Raffle’s.

Holleeder
Dit horeca-etablissement, gevestigd aan het Kleine-Gartmanplantsoen, was mede-eigendom van De Vlieger, diens broer en de vorig jaar vermoorde vastgoedhandelaar Willem Endstra. Op de achtergrond zou ook Heineken-ontvoerder Willem Holleeder bij Raffle’s zijn betrokken. De ruzie liep volgens Fernandez zo hoog op dat de eigenaren van Raffle’s Itzhak M. inschakelden om het conflict eventueel met geweld te beslechten.
De kwestie speelde al sinds 2003, maar pas vorige maand ging de Amsterdamse recherche tot actie over en arresteerde Harm Prins en Itzhak M. Eerstgenoemde werd na enkele dagen voorarrest weer op vrije voeten gesteld, maar is nog wel steeds verdachte. De Vlieger ontkende steeds zich schuldig te hebben gemaakt aan afpersing en bedreiging, maar is gisteren toch aangehouden en urenlang door de recherche verhoord.
Volgens politiebronnen wordt Itzhak M. ervan verdacht nog meer heikele klusjes voor De Vlieger te hebben opgeknapt. Als bewijs geldt onder meer een factuur van vijftigduizend euro die Harm Prins in opdracht van De Vlieger aan M. zou hebben betaald. M. zou betrokken zijn bij mysterieuze onderzoeken naar concurrenten van De Vlieger, waarvoor hij onder meer naar de Nederlandse Antillen reisde. Ook zou hij naspeuring hebben gedaan naar een raadselachtige inbraak in de woning van De Vlieger, waarbij concurrentiegevoelige documenten werden buitgemaakt.

De Israëliër deed in opdracht van De Vlieger ook onderzoek naar veronderstelde contacten tussen Martinairtopman Verberk en officier van justitie mr. Fred Teeven. De recherche onderzoekt momenteel in hoeverre M. en De Vlieger zich hierbij schuldig hebben gemaakt aan strafbare feiten. De raadsman van M., mr. Nico Meijering van Seegers, Meijering Ficq en Van Kleef Advocaten uit Amsterdam, wilde gisteren geen enkel commentaar geven.

Verleden
Zowel de advocaat van Erik de Vlieger als de woordvoerder van de IMCA Group benadrukt dat het onderzoek van het openbaar ministerie zich niet richt tegen IMCA, maar tegen activiteiten van Erik de Vlieger in het verleden.
Naar aanleiding van de inval bracht de IMCA Group gisteren een verklaring naar buiten waarin ze haar handen zo veel mogelijk aftrekt van de hele affaire: „De directie van de IMCA Group vormt geen onderdeel van het onderzoek en verleent volledige medewerking hieraan. Ongeveer een jaar geleden is afgesproken dat de heer De Vlieger meer afstand zou nemen van het dagelijks management. Deze plannen zijn in december in een stroomversnelling gekomen door de aanhoudende negatieve publiciteit rondom zijn persoon. Hij heeft zich enige tijd geleden teruggetrokken uit de directie. Via de onafhankelijke Stichting Familie De Vlieger, waarin de familiebelangen zijn ondergebracht, is hij minderheidsaandeelhouder op afstand”, aldus deze verklaring.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top