epst 8 nov fase 2

WIEBE

New member
he, zijn er nog mensen die ook 8 november fase 2 van de selecties bij epst hebben?? Vorige week fase 1 gedaan en ging best goed, tech test 14 van de 15 en compass 40 pnt van de 42. Jammer dat ik zo lang moet wachten tot november, maar moet goedkomen. Wel is het volgens mij zo dat fase 2 zo'n beetje de belangrijkste selectiedag is bij epst, of heb ik het fout? iemand.... Tips zijn natuurlijk altijd welkom ook al is er best het een en ander te vinden over de keuringen op het BB of kennisbank, maar toch!

Mocht ik het halen bij epst dan begint de opleiding in feb. 06. Ook al moet ik nog 2 fasen doen (med. heb ik al), ik kan eigenlijk niet wachten want ik heb er echt zin in.
Oh ja nog een gerucht; Is het zo dat ze bij epst de voorkeur geven aan wat oudere kandidaten, bijvoorbeeld met hbo/ uni ervaring? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dat verhaal hoorde ik. Weet iemand hier iets van??

IIG alvast bedankt en voor wie ook met selecties bezig is: SUCCES!
 
Selecties

Selecties

Fase twee is inderdaad belangrijk, maar bij EPST telt elke ronde. Wat betreft leeftijd loopt er hier in Oxford van alles rond van EPST. Mensen van 18, maar ook 28. Lijkt me een minder relevant verhaal. Wel is het natuurlijk zo dat leeftijd bijdraagt aan een profiel dat EPST voor ogen heeft.

Zit zelf in Oxford en ben bijna klaar. Zal er niet meer zijn mocht je door de selecties komen. Veel succes in ieder geval.

MM
 
Toppie dat je fase 1 hebt behaald!!

Ik ben nieuw hier en heb binnenkort Fase 1, als ik die haal zie ik je misschien ook 8 november.

Kan je mij misschien wat vertellen over die tech-test want ik lees hier al een tijdje dat het geen natuurkunde is maar technisch inzicht maar wat voor vragen zijn het dan precies? Moet je veel berekenen?

Groeten, Boffert.
 
nee je hoeft niks te bereken, behalve een vraag met voltages en ampere enzo. FF die formule nakijken alleen. Veder zijn het vragen met tandwieltjes linksom rechtsom etc. Waarom geeft een vleugel lift? Waarom stijgt een heteluchtballon, allemaal zulk soort vragen en ook MC. Je moet je echt niet heel druk maken om die tech test, is meer een inzicht- testje voor beginners;>.

Je krijgt wel tijdens de compass test een rekenonderdeel waarbij je een kladblaadje mag gebruiken. De sommetjes zijn over het algemeel vrij eenvoudig, soms zit er een wat moeilijkere tussen. Je kan die skippen en naar de volgende gaan als je dat wilt, kan nl nogal kostbare tijd schelen. Dat moet je zelf beslissen. De compass is eigenlijk gewoon wel leuk om te doen. Niet te druk om maken dus. Veder krijg je ook nog een persoonlijkheidsonderzoekje, gewoon antwoorden zoals jij denkt dat je bent.
Vraag of je gelijk de uitslag kan krijgen, meestal doen ze dat wel geloof ik.

@ Mastermind: dat profiel, bedoel je dan kandidaten met wat meer levenservaring of die wat volwassener zijn (hoeft dus niet leeftijdsgebonden te zijn idd)??
 
Is het zo dat ze bij epst de voorkeur geven aan wat oudere kandidaten, bijvoorbeeld met hbo/ uni ervaring? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dat verhaal hoorde ik. Weet iemand hier iets van??


Heb het zelf meegemaakt! Belachelijk.. Maar ja, doe je best!!
 
he strut,
balen joh, maar wat was er dan precies gebeurd bij jou? Doe je nu ergens anders selecties of ben je al ergens begonnen...
 
Lijkt mij heel vaag dat EPST mensen wil met een uni of HBO, dan selecteren ze anders dan KLS. In een ander topic over kls klas 29 aug zijn de meeste jongens 18,19,20. Die komen toch ook gewoon net van school?
 
Zo ie zo zijn het twee veerschillende scholen met verschillende selectie methoden. Iedere school heeft zo zijn eigen ideeen over het aannemen van studenten. En mijn ervaring met Epst is dat ze in mijn tijd mensen met een vervolgopleiding aannemen!
 
Fase 2 is niet de belangrijkste fase, maar eigenlijk zijn dat alle fases. Het is het totaal plaatje wat telt. Ze laten je niet vallen op 1 punt!

Leeftijd speelt denk ik geen rol. Er kan veel verschil zitten tussen twee mensen van bijvoorbeeld 18 jaar. De een kan veel meer "volwassen" zijn dan de ander. hier zal men wel op letten. Het kan dus zijn dat ze je op die manier "te jong" vinden.
Als dit het geval is, kan het zijn dat je een jaar later terug mag komen om fase 2 opnieuw te doen.
 
he airpower,

hoe weet je dat ze je zo selecteren? Zit je zelf in oxford of ben je ook met selecties bezig??
 
Wanneer je al een beroepsstudie achter de rug hebt en bijvoorbeeld op kamers hebt gewoond (waarmee je dus al aangeeft dat je gewend bent om zelfstandig te wonen, vaker zelfstandig beslissingen neemt etc ) dan maak je mijns inziens meer kans om door vooral FASE 2 te komen dan wanneer je net van de HAVO of VWO komt en nog thuis woont en alleen maar vakken hebt gevuld bij Appie Heijn.

In ieder geval was dit het geval tijdens mijn selectie. Bij FASE 2 gingen vooral de wat "oudere" mensen door waarvan de meesten al een beroepsstudie achter de rug hadden, die op kamers hadden gewoond, wat bijbaantjes met kleine verantwoordelijkheden hadden gehad etc etc. . Er waren twee gasten die 18 jaar waren en vers van het VWO afkwamen met allemaal 9's maar die kregen te horen om het volgend jaar nog maar eens te proberen. Dus cijfers op je rapport zeggen geen drol.

Nu betekent dit overigens niet dat je kansloos bent als je bijv. net van het VWO komt en nog thuis woont. Levenservaring vergroot naar mijn idee gewoon je kansen. Dit geldt voor alle beroepen.

Groet,

T.
 
Thermal, dat kan best zo zijn. Echter denk ik dat het ook belangrijk is om te noteren dat EPST alleen het aantal leerlingen aanneemt dat ze nodig hebben per kwartaal. Als er meer mensen zijn die geselecteerd kunnen worden dan er plaatsen zijn, dan vallen er uiteraard een paar af.

Het is natuurlijk logisch om jonge mensen af te laten vallen dan ouderen, gezien het feit dat ouderen met leeftijdseisen e.d. te maken gaan krijgen wat betreft werk.

Groeten
 
Last edited:
ik snap wel dat een bedrijf als epst dat doet, maar krom is het wel een beetje. Misschien dat een kandidaat van 18 wel een veel betere piloot zal worden maar wordt afgewezen dan iemand die nu 23 is, op de universiteit/hbo zit of deze zelfs al heeft afgerond en wel wordt toegelaten. Kijk dat mensen van 20 lastiger te plaatsen zijn bij een maatschappij dan iemand die al heeft gestudeerd en ook ouder (lees meer volwassen) is, dat kan natuurlijk wel zo zijn. Toch blijf ik het een beetje een 'jammer' verhaal vinden. Iemand van 18 heeft uiteindelijk toch hetzelfde brevet als iemand van 23 aan het einde van de opleiding.

Zijn er meer mensen die hebben meegemaakt dat dit gebeurde bij epst of waar dan ook?
 
@wiebe: Ik weet dit natuurlijk niet 100% zeker, maar dit is hoe ik het zelf ervaren heb. Ik heb alle selecties gehaald en wacht nu op info van EPST.
 
he airpower,
wat is denk jij het bepalende aspect in fase 2. Blijkbaar heeft iemand die studeert een voorsprong op de rest. Iemand die studeert of al klaar is heeft natuurlijk een voorsprong, dat is zo bij welke baan dan ook, niet alleen in de vliegwereld. Maar wat dus veelal het geval blijkt is dat er vooral wat oudere kandidaten worden toegelaten, of in ieder geval het lijkt dat deze toch de voorkeur krijgen dan mensen die net van vwo/havo afkomen. Tuurlijk komen deze er soms ook door, maar even over het algemeen genomen.
Ps hoe heb jij de fase 2 ervaren, kan je me daar wat over vertellen misschien.
 
Het maakt helemaal niks uit hoe oud je bent. Ik ben 19, was 18 toen ik selecties deed en zit nu ook via EPST op OAT. Als je voldoet aan het profiel zit je er gewoon bij. De kans dat je aan het profiel voldoet als je ouder bent is misschien groter, maar dat zegt verder niet veel. Zoals al zo vaak is gezegd, gewoon doen zoals je bent, heb je de grootste kans!

Groeten,
Steven
 
hoi Wiebe waarschijnlijk ga ik ook 8 november, naar de fase 2 selectie.

Ik ga namelijk in oktober fase 1 nog een keer doen, kwam 4 puntjes te kort. met de compass.
Die technische inzicht test is echt supermakkelijk :p
 
dat EPST alleen het aantal leerlingen aanneemt dat ze nodig hebben per kwartaal

Ja maar dit bekent NIET dat wanneer ze 12 studenten nodig hebben dat kwartaal er ook 12 man doorgaan hoe goed of slecht ze ook zijn.

Als er maar 8 van de 20 aan het profiel voldoen dan gaan ze echt niet nog 4 mensen die eigenlijk niet voldoen naar Oxford sturen omdat ze de stoeltjes gevuld moeten krijgen. Want dan zal EPST zich later in de vinger snijden.

En om nog even op mijn post terug te komen.

Ik zeg dus NIET dat je niet toegelaten wordt wanneer je jong bent ik denk alleen dat je meer kansen hebt als je wat levenservaring hebt. En ik zei dus ook niet dat alle jonge gasten in onze groep afvielen.

Gewoon lekker FASE 2 gaan doen en geniet van de dag.

;)
 
thermal ik denk dat je hiermee precies zegt wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen. Jong wil natuurlijk niet zeggen geen kans, maar met meer volwassenheid (lees een studieachtergrond, lees ouder, lees wat je ook wilt als je begrijpt wat ik bedoel) maar je lijkt mij inderdaad een grotere kans. Ik moet natuurlijk nog naar fase 2 en ik heb er erg veel zin in, maar het lijkt me nogal logisch eigenlijk.


@aspirant: wanneer ga je compass overdoen? en wie weet zie ik je 8 nov en anders natuurlijk hopelijk in oxford!!!
 
Thermal said:
Ja maar dit bekent NIET dat wanneer ze 12 studenten nodig hebben dat kwartaal er ook 12 man doorgaan hoe goed of slecht ze ook zijn.

Als er maar 8 van de 20 aan het profiel voldoen dan gaan ze echt niet nog 4 mensen die eigenlijk niet voldoen naar Oxford sturen omdat ze de stoeltjes gevuld moeten krijgen. Want dan zal EPST zich later in de vinger snijden.

Daar ben ik het dan ook volledig mee eens, ik suggereerde ook niets anders overigens. En als ik zo moest raden zou ik zeggen dat er altijd meer capabele kandidaten meedoen dan dat er plekken zijn.

Groeten
 
Last edited:
Back
Top