Enroute Instrumentrating (EIR)

Even een zijstapje waarom het hebben van een instrumentaantekening een goede backup is voor VFR piloten. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde lengte van een Inadvertent VFR into IMC episode net geen drie minuten is.

CASA Safety Video - 178 seconds
 
Op vakbekwaamheid gebaseerde IR

Op vakbekwaamheid gebaseerde IR

Heb hierover gesproken met een instructeur en hij zei dat de toekomstige, op vakbekwaamheid gebaseerde IR voor PPL-ers de beste route is.

Kenmerken zijn: wel IFR vertrek- en naderingsprocedures, minimaal 40 uur instructie, maar minder theorie (hij had het over drie vakken), geen mogelijkheid voor ATPL.

Enroute IFR vindt hij gevaarlijk, omdat het hem onrealistisch lijkt dat mensen IMC vliegen, maar bij aankomst opeens in VMC kunnen landen.

Ik ben wel geneigd om dit inderdaad zo te gaan doen.
 
IFR is niet het zelfde als IMC. Ik wil gewoon vanaf Teuge de airways in naar Zuid-Frankrijk :cool: en dat kan prima met die EIR. Hoe eerder hoe liever.

Wellicht daarna door voor een 'echte' IR. Je hebt dan al wat ervaring en 'vakbekwaamheid' bovendien.
 
Ik ken eerlijk gezegd niet de club die het heeft geschreven, maar ik vond dit wel een erg informatieve tekst over de nieuwe regels ten aanzien van de EIR en Competence Based IR.
 
Eir is superhandig voor alle ppl vliegers die wel eens wat meer willen en zich laten belemmeren door het weer. Vanaf een groen veld kan je/mag je niet eens if weg/aankomen.

Voor jullie beeldvorming.

Het is exact dezelfde training als het volledig ir brevet, echter veel korter. Dit zal betekenen dat je met name de skills zal leren om in imc en route ifr te vliegen .. Dus geen approaches. Hopelijk kan je daarmee even door een weergebiedje heen of er boven uit klimmen. Ik ben het er niet mee eens dat je dan fiki/turbo moet zijn. Het helpt zeker. Mijn kist is fiki maar mijn motto is stay out of that shit.

De theorie is de volledige ir theorie.. Dus daar zit geen verschil. Letop als de cbm ir dit jaar wordt ingevoerd en die kans is 99,9% zal ook de theorie syllabus qua inhoud weer halveren (is paar jaar geleden ook al gebeurdt).

Dus .. Beschouw dit als:

Een hele zinvolle welkome aanvulling
Een mogelijke springplank naar een volledige ir

De engelse imc rating is heel anders in die zin dat je daar niet in A mag komen maar wel een approach mag vliegen. De tegenstanders van imc vliegen roepen dat t gevaarlaijk is en dat is t ook. Toch bewijst het engelse systeem dat het prima kan.

Ook is het hele goed voor het ontwikkelne van je eigen vliegvaardigheden.. Je wordt er een betere vlieger van.

Hopelijk kan dit ook ongelukken zoals op de Maasvlakte voorkomen.

Ff wachten en dan trainen maar zou ik zeggen
 
Hopelijk kan dit ook ongelukken zoals op de Maasvlakte voorkomen.

Dat zou inderdaad de kansen kunnen vergroten, echter moet het toestel dan ook wel IFR equipped zijn. Dit is bij veel rondvluchtenbedrijven niet het geval omdat IF vliegen niet tot de operatie behoort. Even als voorbeeld, de attitude indicator hoeft bij een VFR vlucht niet eens te werken.
 
Eens

Eens

Dat zou inderdaad de kansen kunnen vergroten, echter moet het toestel dan ook wel IFR equipped zijn. Dit is bij veel rondvluchtenbedrijven niet het geval omdat IF vliegen niet tot de operatie behoort. Even als voorbeeld, de attitude indicator hoeft bij een VFR vlucht niet eens te werken.

Eens .. Maar dat is ook een beetje kip/ei verhaal. Ik hoordde bijvoorbeeld dat de eigenaar van Sand Air (verhuur van 172 op ehrd) 1x 172 wilde gaan ombouwen.. Als daar vraag naar is komen de anderen vanzelf.
 
Hier iets meer achtergrond voor wat betreft de EIR rating:

Alle EIR kandidaten zullen moeten beginnen met IR theorie.
IR theorie is minimaal 80 uur. Dit kan bij Dutch Aviation College voor 2100EUR, of bij Orbit Groundschool voor 2500EUR.

EIR vereisten:
- Minimaal PPL(A)
- Minimaal 20 uur overland als PIC
- 15 uur instructie IFR
- IR theorie afgerond voordat je examen doet
- Praktijkexamen afgerond binnen 36 maanden na behalen theorie

De exacte inhoudelijke opleiding is nog niet bekend maar waarschijnlijk ziet het er als volgt uit:

- 10 uur Basic IF + VOR + ADF etc.
- 5 uur approaches

De verwachting is dat eind juni/begin juli 2014 deze EIR aangeboden kan worden.
 
Net terug van tripje naar Gatwick waar mijn UK-CAA PPL is omgezet naar UK-EASA-PPL en mijn IMC rating naar een IR (Restricted) (expired). Dit geeft wel mogelijkheden voor revalidatie na hertraining...
 
Juist!!

het is geldig in alle EASA landen!!

VFR vertrekken & landen..

alles ertussen in mag IFR...
 
Inmiddels wel begrepen dat de theorieopleiding eigenlijk dezelfde blijft. De voorgeschreven lesuren zijn wel minder, maar de leerdoelen zijn onveranderd.
 
Mmm... de verhouding tussen theorie (80 uur) en praktijk (15 uur) is wel een beetje zoek in deze opzet. Ik had eerder begrepen dat je maar drie vakken zou hoeven te doen, maar dat is dus kennelijk niet zo.
 
Ik had eerder begrepen dat je maar drie vakken zou hoeven te doen, maar dat is dus kennelijk niet zo.

Ook voor Enroute IR moet je wel de volledige IR Theorie doen. Dit omdat je met de EIR kunt doorstromen naar de Full IR.

De verwachting is dat de IR theorie stof zal wel minder gaan worden. Alleen is daar op dit moment nog niets over bekend.
 
Mmm... de verhouding tussen theorie (80 uur) en praktijk (15 uur) is wel een beetje zoek in deze opzet. Ik had eerder begrepen dat je maar drie vakken zou hoeven te doen, maar dat is dus kennelijk niet zo.

Wat volgens mij leidend zou moeten zijn is niet de verhouding theorie/praktijk (er zijn ook andere ratings met veel hogere verhouding theorie/praktijk uren!) maar wat je aan theorie moet weten om veilig de rating te kunnen gebruiken.

Wat mij vooral verbaast is hoe je de zelfde hoeveelheid stof en de zelfde examens opeens in ca. 50% van de tijd kunt doen??? Dat slaat toch nergens op?
 
Zijn er al opleidingsinstituten die hebben aangegeven een EIR opleiding te ( willen ) gaan verzorgen ?
 
Zijn er al opleidingsinstituten die hebben aangegeven een EIR opleiding te ( willen ) gaan verzorgen ?

Waar ik mn PPL volg (Brussels Aviation School) op EBCI willen ze het gaan doen als wetgeving in België rond is.
 
Back
Top