Engelandvluchtje 2024

Ik heb geen ander toestel meer geregeld, mede door het Franse avontuur wat m'n tijd en aandacht even opslokte. Dus vanmorgen alsnog uitgetjekt op de C150. Met de verse C152 ervaring ging dat heel soepel, de verschillen zijn minimaal. De eerste weersvooruitzichten zien er ook goed uit. De puzzelstukjes beginnen in elkaar te vallen!

Er stond wel genoeg woei vandaag. Volgens de instructeur lag het aan mij dat ie wat onrustig lag op final, maar de toren vertelde bij het afrekenen van de landingen een ander verhaal... die vonden juist dat ik de approach erg netjes gevlogen had met die vlagerige wind ;) Afijn, elke keer weer bijleren, helemaal prima.

Wel blijkt de kist die ik meekrijg op z'n echte weegrapport een heel eind lichter te zijn dan eerst vermeld. Blijkt dat ik het gewicht van een aerobatics uitvoering doorgekregen had, die ze ook in de vloot hebben. En die is inderdaad zwaarder... dus dat maakt de W&B problemen een stuk kleiner, maar het blijft rekenen. Met de wind van vandaag zou je een uur meer fuel nodig hebben voor de heenreis (vanaf Hilversum gerekend), dan wanneer het windstil is.

Ja, voor prive vliegen snap ik helemaal dat een 172 prettiger is (of een DA40, for that matter). Maar ach, zolang ik op zoek ben naar uurtjes, is dit ook bruikbaar.
 
Hier linkje naar GENDEC site. Je kunt nu al je gegevens invullen (incl. woonadres etc) maar aub niet eerder dan 48 uur van te voren sturen. Boete voor te vroeg invullen van GAR of vergeten woonadres is maximaal 10.000 pond.

En; ID kaart is niet ok. Alleen paspoort.
 
O ja. Na invullen GENDEC krijg je een code die je weer door moet geven bij je vliegplan.
 
Leuker kunnen we het niet maken... etc. Maar op zich valt het mee.

Die GENDEC site belooft dat ze de GAR ook voor je opsturen, met de nodige mitsen en maren (Cancel moet je zelf doen, en een ZZZZ veld moet ook rechtstreeks via gov.uk). Maar EGKA is natuurlijk geen ZZZZ veld. Jammer dat die site niet gewoon voor alle landen werkt, maar alleen tussen NL en UK. Maargoed, het wordt nog niet direct een gewoonte om Schengen in en uit te vliegen, dus ach...
 
Had je inderdaad ook al gebeld over de GENDEC site.

Over de route ook nog even contact gehad. Ik heb zelf de voorkeur om intersectie VABIK aan te houden. Dat is immers mid-channel.

Dus grofweg EHMZ-VABIK (mid-channel)-coasting in @ deal - brighton/marina - EGKA. Had al wat screenshots geappt van Skydemon.

Begreep dat je ws. toch een pax mee neemt. Mijn passagier neemt misschien ook nog iemand mee. Dus we zijn ws. met z`n vijven.
 
Pax was er nog niet helemaal uit of ze de dag echt vrij kon maken, en uiteindelijk lukt dat niet, dus dan zijn we toch met, eh, nu 4 dus.

Inmiddels een kleine kans op wat ochtendmist in de verwachtingen. Voornamelijk in Zeeland. We gaan het zien. Als het er hangt, zou het snel moeten oplossen met de verwachte zon en warmte.

Ik denk dat ik iets dichter onder de kust blijf dan VABIK, misschien KONAN of iets ertussen. Kost maar 1 mijl, en levert wat meer opties op als er toch iets hapert aan deze onbekende kist.

Voor de RT en route is het eerste kwartiertje nog Dutch Mil gebied, daarna:
- 120.600 Oostende Approach (class C tot VABIK/KONAN)
- 124.600 London Information
en dan Shoreham ATIS / Tower.
Allemaal best overzichtelijk.
 
KONAN heb ik inderdaad ook vaker gedaan. Is niet zo heel veel verschil inderdaad.
Heel overzichtelijk inderdaad.

London info is trouwens niet persé nodig hé in class G airspace. Ze zien je niet en doen feitelijk ook niet zo veel voor je. Ze gebruiken geen radar en geven daarom alleen basic service. Dit in tegenstelling tot Oostende.

London info gebruikt wel position reports om mensen te waarschuwen, dus is niet helemaal zinloos.

O ja. Als London Info squawk conspicuity zegt bedoelen ze squawk VFR.

 
Ik vind het wel een goeie gewoonte om van die basic service gebruik te maken, zeker op onbekend terrein.

Ik overweeg hoogstens Dutch Mil over te slaan, maar ook dat is eigenlijk een kleine moeite. Tijd zat, in een C150 :ROFLMAO:
 
Basic Service is de laagste graad, vraag op z’n minst om traffic service, als ze dat kunnen leveren. Veel plezier!
 
Ik vind het wel een goeie gewoonte om van die basic service gebruik te maken, zeker op onbekend terrein.

Ik overweeg hoogstens Dutch Mil over te slaan, maar ook dat is eigenlijk een kleine moeite. Tijd zat, in een C150 :ROFLMAO:
Houd er rekening mee dat Dutch Mil je niet hoort in omgeving van Breskens (boven Westerschelde zeg maar).
 
Bedankt voor je deelname Berggeit! In 2011 is het gelukt om de Airwork Engelandvlucht met 6 vliegtuigen tegelijk te doen. Zou leuk zijn om daar nog eens te overheen te gaan.

Heb hier wat tekst en foto`s staan van vluchtje van gisteren.

ph-abm-shoreham2.jpg
 
Back
Top