Engelandvluchtje 2024

Difference training / checkvluchten Cessna komen er toch wel een keer, als ik in het buitenland ook wat uren ga maken.
En dat gaat waarschijnlijk zelfs nog voor hemelvaart gebeuren, in een Cessna, waardoor het opeens realistischer wordt om mee te doen...

Hoe ziet het tijdschema van zo'n tripje eruit, qua vertrek en aankomsttijden op EHMZ?
(Wat ik eigenlijk wil weten: hoe realistisch is het om op een ander veld een toestel te huren hiervoor, met EHMZ alleen als tussenstop?)
 
Leuk berggeit! Hoop dat je mee kunt doen! Rond 9u vertrekken, maar als jij om 8u (LT) vanaf Hilversum vertrekt wachten we toch even totdat je de douane hebt afgerond. Ik hoop dat het Cessna vliegen je gaat bevallen!
 
Challenge accepted...

Ik heb een verhuurder bereid gevonden om een C150 afgetankt klaar te zetten om 8u LT op Hemelvaartsdag. Dat is nog eens service! Checkvlucht anderhalve week daarvoor ingepland, en de komende week ook nog wat uren op een 152, maar daarover schrijf ik nog wel in een andere draad.

En een vertrouwde pax gaat mee. Nu kan alleen het weer nog in de weg zitten.

Is fijn als je een beetje kan helpen met de voorbereiding, maar dat had ik volgens mij telefonisch al gevraagd. Toch hier publiekelijk ook even een duim omhoog voor je advies en enthousiasme!

Dus... Wie gaat er nog meer? ;-)
 
Last edited:
Met een hoop lol in gevlogen, ik vind de 150 leuker dan de 152.
Again……dat was 35kg geleden.
Of 12 gallon avgas…. :geek:
Met halve tanks kan ik nog wel eventjes het circuit in.
 
Afhankelijk van het model jaar heb je rond de 200-220kg useful load.
70kg eraf voor volle tanks
130-150kg voor twee personen.
Again, dat zijn wat algemene getallen van websites. Ik heb 20-30kg verschil gezien tussen twee vliegtuigen in hun useful load.
Tenzij Berggeit(je) een broodstengel is….

* Leuk hè die sociale controle van een forum ;)
 
Last edited:
Ik vraag het direct even na, wat de useful load van deze kisten is. Ik hield er al rekening mee dat écht aftanken geen optie zou zijn, dus ik wilde de pax al een schatting gaan vragen... Maar dat het helemaal een no-go kon zijn had ik nog niet in de gaten. Niet iets wat je verwacht van een populaire Amerikaanse leskist maar toch is het zo.

Ik ben zelf wel een broodstengel gewéést, en heb de toename sindsdien heel beperkt weten te houden, dus dat scheelt.

Maar dan nog is een useful load rond de 220kg erg krap voor twee volwassenen.

EHMZ-Shoreham is zo'n 160 mijl over Duinkerken, wat een vrijwel kaarsrechte lijn is. Daar moet je een volle 2 uur plus reserve voor rekenen in een 150, bij tegenwind nog meer. De 150 met achterramen is immers ook de traagste variant van de hele reeks. Dan heb je het wel over minimaal 36kg brandstof, of 43kg met 20kn tegenwind. Betekent ook dat het sowieso elke stop tanken wordt.

Ja, ik begin de populariteit van "vier"zitters te begrijpen...
 
Wel leuk dat ondanks eventuele W&B problemen er een serieuze poging wordt ondernomen om een airwork vlucht te doen!
 
Last edited:
Er zijn vast ook wel tweezitters met een iets ruimere mogelijkheid dan de 150. Een DA20 zit, snel gegoogled, zomaar 50 kg hoger.
In het ergste geval zal Berggeit de vlucht zonder pax moeten ondernemen, of een lichter exemplaar uitzoeken. En is er weer een les bij geleerd.
Maar ik hoop nog even dat we het passend gaan krijgen.
 
csm_DA20C1_IMG_3742_035b2383a5.jpg
De DA-20C1 (IO-240) kan bij mij niet stuk, aantal persoonlijke records mee gezet:

  • Hoogte record tweezitter, 16.500 voet met een DA 18.300’ volgens de G430
  • GS record tweezitter, 192 kts op 11.000’ ATC vroeg echt 3x wat voor type we waren. DA20 designator is ook de Dassault Falcon 20
  • Honderden vrilles met de DA-20 gedaan, ik was de enige instructeur die vrille instructie gaf. Ooit op dezelfde dag 4 vluchten gedaan met 6-8 vrilles elk.
 
Het eeuwige probleem met de SEP. Een C182 of Cherokee Six zijn wel aardige vierzitters. De DA40NG ook wel trouwens.
 
De DA-20C1 (IO-240) kan bij mij niet stuk
Top kistjes inderdaad, al houd de 80 pk rotax versie niet echt over. Ook ergonomisch niet ideaal, ben 1.98 en dan vallen de DA20 en DA40 wel tegen. In een C172 en zelfs een Mooney zit ik veel beter.
 
@E-A Daarom is de ICAO designator voor de Katana ook DV20 en niet DA20 ;)

Het exemplaar waar ik op gelest heb, had een useful load van 215kg. Klinkt ook krap, maar met een Rotax hoeft er ook minder brandstof mee. Hierdoor is 215kg useful load in die Katana ruimer dan 220kg in een Cessna, voor alle vluchten langer dan een uur.

De verhuurder van de C150 bleek erg optimistisch op z'n website met de geadverteerde "2 personen, 926km bereik, 100kts cruise"
Dat blijkt dus strikt of/of/of te zijn in deze variant...

Useful load is namelijk - wait for it - 180kg. 544kg leeg en 1600lbs MTOW. Zelfs voor een 150 is dat a-typisch weinig payload. En dan ook niet ff waarschuwen aan de telefoon, als je duidelijk aangeeft die toestellen als tweezitter te zien...

Back to the drawingboard dus: wat anders zoeken of solo gaan. Huren op MZ is ook een optie, maar prijzig, plus de checkvlucht die dan verder nergens goed voor is (ik zal daar niet snel nog een keer wat huren, zo ver van huis). Eerst maar even wat rondbellen om te kijken wat er nog aan opties zijn op een adres waar ik misschien vaker wil huren.
 
Ze zullen misschien TAS bedoelen, zoals specificaties helaas ook vaak gegeven worden. Zonder vermelding van hoogte is bijna elke TAS bewering waar, en geen enkel cijfer vergelijkbaar met een ander toestel...
 
Heb zelf jarenlang C150 gehad. Leuke avonturen mee beleefd ook. Maar W&B is inderdaad niet ideaal als ik het zo uit mag drukken. Ook mee naar Engeland en zelfs Italië mee gevlogen met z`n tweetjes.

Enkele jaren terug overgestapt naar C172 en ben van dat W&B gedoe af. Ik zie mijn vliegtuig als 3 zitter, of 2 volwassenen en 2 kinderen. Dan gaat het prima.

Voor dit soort vluchtjes is een C172 mijn inziens meer geschikt. Maar ok, met de C150 kwam ik er ook.
 
Back
Top