Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Jullie zitten dichtbij maar geen koekie.
Max Conrad was de volgende raadplaat die ik in gedachten had.
Ome Max heeft wel records gezet in Piper Comanche.
Maar dit is niet het verhaal wat ik in gedachten had.

Nog even doorzoeken, het is een leuk verhaal.
 
Huh? :eek!: :eek!: :eek!:
Dat Max het niet is is al een story op zich!
Wat mij betreft vervolg na het weekend: mijn agenda is lekker gevuld, dus Boeing 747 op AW de eerstkomende dagen out!
Kortom: alle ruimte voor geniale vondsten van anderen.
 
Imo, ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Ja-aa, in Groenland. Google, de boeken en links en rechts een babbel brengen me niet op het ijzige spoor van wat je noemt het "ongeloofelijke verhaal". Gezien plaat 1 betreft het hier toch niet de Glacier Girl?

Gaarne een volgende hint, zeker nu er in de afgelopen dagen ook geen geniale vondsten door anderen zijn gedaan. :593:
 
Ok IMO dit is het enige en het laatste wat ik me kan bedenken!

What does a couple do on their va-
cation if they happen to be the
President and Vice President of the
NASA Flying Club?
Well, for Laura and Bruce Mlam-the
answer is easy! They spent 75 hours last
month in their Piper Twin Comanche cov-
ering the 10,000 miles from Bowie, MD,
to Madrid Spain, and back-via Iceland,
Greenland, and a few other stops in be-
tween.

http://library01.gsfc.nasa.gov/goddardnews/August_1988.pdf
 
Boeing 747: Max staat op die foto voor een Piper Aztec (PA23-250).

Goed hoor, dat je dat verschil ziet! Via een bezoek aan Airliners.com de Comanche en de Aztec naast elkaar gezet en vergeleken en eh... ja-aa, je hebt een punt! :biertje:

Nu maar afwachten wat Imo te zeggen heeft op de inzending van Slipstream.
Ik ben voorlopig ff uitgepraat! :yeehaa:
 
Last edited:
Ok allerlaatste poging, maar dan zijn mijn ub3r-1337-g00gle skills ook helemaal uitgeput:

David Mangone verteld het verhaal over zijn ongeplande landing in Groenland. Hij was samen aan boord met zijn vrouw Sally. Ze hebben het beiden overleefd.

Ik kan niet heel veel vinden, alleen een paar pagina's uit een boek. Uit het voorbeeld boek missen de meeste pagina's van het verhaal natuurlijk, but this will have to do.

http://books.google.nl/books?id=qku...age&q=twin comanche landing greenland&f=false

Imo Apita, alvast gefeliciteerd met een verdomd moeilijke zoekplaat :airforce:
 
Slipstream, je krijgt hem van mij...proficiat...:yeehaa:
Je hebt alleen de naam verkeert, het is Jeff Justis.
Hier is de link:
http://books.google.com/books?id=qk...A4Q6AEwAg#v=onepage&q=glacier greaser&f=false

Het is een lastig verhaal om te vinden.
In het kort: Piper Twin Comanche verdwaalt over Groenland en zijn rustig aan het tuffen in de soep als ineens de linker motor stopt en de airspeed op nul staat.
Zijn met kruissnelheid tegen een langzaam glooiend gletsjer gevlogen, zonder ongelukken.
Moet vrij verbazend zijn geweest, in solid IMC vliegen en ineens geen airspeed meer, deur open en van de vleugel zo in de sneeuw stappen.
Kan me het verhaal herinneren uit een boek.
 
A tough nut to crack Imo! Blij dat het toch (soort van) gelukt is.

Hier dan de volgende raadplaat, hoop dat deze ook een beetje uitdagend is!!

raadplaatje.jpg


1. Wie is deze dame?
2. Waar is ze bekend mee geworden?
3. Wat heeft de U.S. Navy ermee te maken?
4. Wat ging er gelijk in het begin al fout tijdens haar vlucht en hoe lang heeft ze daar alert op moeten blijven?
5. Welk ander bekend instituut had het heel druk met deze dame en waarom?

Succes mensen! Hoop dat ik een goede heb gevonden :biertje:
 
Nog even wat extra info over mijn raadplaat;
Niet de eerste keer dat dit gebeurt is.
Ken ook een verhaal van een C130 Hercules van de Amerikaanse luchtmacht die boven Groenland hun IAS ineens af zagen nemen, steeds meer gas bij totdat met full power de IAS op nul stond.
Motoren zitten hoog aan de vleugel en hadden niet de sneeuw geraakt.
Kon daar niets over vinden op het internet vandaar het Twin Comanche verhaal.
Ga dit weekend zoeken naar de dame Slipstream.....:biertje:
 
Velta Benn?
Deze voormalige WASP heeft na de oorlog spin research gedaan voor de Navy in de nieuwe jets die blijkbaar met bosjes naar beneden kwamen. Ze heeft een succesvolle recovery technique bedacht. Ze was de eerste vrouwlijke vlieger (civiel weliswaar) die vanaf vliegdekschepen heeft gevlogen. De navy had jaren later een een vrouwelijke vlieger in haar gelederen en die wilden ze de titel " eerste vrouwelijke vlieger op een vliegdekschip" meegeven. Toen Velta hen daar op wees hebben ze er "navy" tussengedrukt.
Later heeft ze samen met haar man een vliegveldje en fbo gehad in de buurt van Alexandria, Virginia, dat later opgekocht is om er een shoppingmall op te zetten. Ze was een zeer vragiel vrouwtje van in de 70 die begin jaren 90 nog steeds check rides deed. Grote zonnebril, groot kussen.
Ooit heeft ze nog eens in een Mooney (geloof ik) de prop van een andere kist door de bodem van haar vliegtuig gehad. Die andere kist landde tegen het verkeer in.
 
Het gebeurt wel vaker dat dit topic een tijdje stil ligt (evenals de andere raadplaatthread) en dan moet je het gewoon weer omhoog schoppen, het zij door een nieuwe raadplaat in te brengen, het zij door een hint te geven.
In dit geval lijkt het me tijd voor TIP #, Slipstream, in ieder geval wat mij betreft. :)
Je hebt hoe dan ook een goede gevonden!!! :radar:
 
Back
Top