Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

A flying ace or fighter ace is a military aviator credited with shooting down several enemy aircraft during aerial combat. The actual number of air victories required to officially qualify as an "ace" has varied, but is usually considered to be five or more.

Kniesoor die hierop let, maar vooruit 1 punt aftrek voor MG.
 
De vloer is open en ik heb nog iets in de aanbieding:

capeld0710464.jpg

http://profile.imageshack.us/user/jumbojetmini

De vragen:
1. Welke geschiedenis heeft de luchtvaart met dit gebouw?
2. Welke kist ging het om?
3. Wat was het doel van de vlucht?
4. Welke piloot vloog het toestel?
5. Wanneer?
 
Ja, BR, het geven van een tipje stond deze morgen op mijn programma voor 't geval er nog geen reacties zouden zijn. Gisteren is het een beetje laat (of vroeg?) geworden als gevolg van het avondprogramma van Airwork gisteravond :cool:
Goed.
Het tipje.
De moeder van de vlieger komt op dramatische wijze voor in deze geschiedenis.
De plaats waar het gebouw op de foto zich bevindt kwam dit jaar dramatisch in het nieuws.

Vanavond kijk ik weer op het forum of er meer tipjes nodig zijn.
Daarna ben ik maandagavond laat hier weer van de partij!
Succes!
 
Klinkt als een spannend verhaal. Heb nog geen idee, maar ga rustig zoeken.
 
Spannend was het, MG, maar ook droevig.
Nog een tipje: soms heeft het brengen van een groet wel erg vergaande consequenties.
En eh... zoekt en gij zult vinden, moet kunnen lukken met de koninklijke tip die ik al eerder gaf! :D
 
Dat het Apeldoorn betreft is nu duidelijk, zie ook de titel van de plaat. Dat daarin ook 104 staat wijst richting de starfighter. Ook 64 staat erin en dat kan dus maar één ding betekenen...












Ik zit helemaal vast en wacht op de volgende tip ;)


:kerst:
 
Last edited:
Priest, je spreekt in raadselen. Althans, voor mij. Apeldoorn is goed. Als die wereldstad nog niet zou zijn gevonden had ik geheid als volgende tip gegeven: het vernietigende spoor dat een Suzuki Swift eerder dit jaar trok, verwijst naar de stad waar je het gebouw op de foto moet zoeken.
Maar eh… de titel van de plaat??? En 104 en 106??? Huh? Waar heb je dat alles kunnen zien?
En wat dat ene ding is wat het kan betekenen?????
Dat jullie nog een tip nodig hebben, zo zeg ik maar.
Goed. Komt ie:
Een glimworm, in de Nederlandse volksmond doorgaans anders betiteld, zou in een wereldtaal veelzeggend zijn om op een van de vragen het juiste antwoord te kunnen vinden.
 
Ah duidelijk!

1. Welke geschiedenis heeft de luchtvaart met dit gebouw?
Vlietuig crashed in HBS te Apeldoorn
2. Welke kist ging het om?
Fairey Firefly
3. Wat was het doel van de vlucht?
Gewoon, oefenvluchtje. Laag vliegen deden ze in die tijd niet moeilijk over.
4. Welke piloot vloog het toestel?
Max Christern
5. Wanneer?
7 oktober 1946 om 11.20

Bron: http://www.zero-meridean.nl/c_apeldoorn_071046.html
 
Dank je, zelfde minuut zie je dat?, geweldig. Ik wist dat ik snel moest handelen, glimworm = firefly = die "dikke Spitfire"van de MLD, er zal er wel eentje neergekomen zijn in Appeltjesdoorn, inderdiet na een Google. Rete snel alles in de juiste vorm knallen en hup, net op tijd! Even zoeken naar een waardige opvolger voor deze moeilijke plaat (al heb ik wel heel Apeldoorn van uit de lucht (Google Earth) vers in m'n geheugen zitten!).
 
Here we go again. Geen makkelijke hoop ik. Eigen plaat, deze week weer op een leuke plek m'n oude hobby kunnen uitleven. Voor alle duidelijkheid, het is echt een vliegtuigonderdeel.

1. Wat is het?
2. Waar dient het voor?
3. Welk type vliegtuig?
4. Bonus punten voor de registratie van het vliegtuig.

 
Last edited:
Nou, dat is nog eens een heftige race geworden, mannen! Maar BR was Priest met ‘een schaatspuntje’ voor, om maar eens een van mijn andere grote liefhebberijen – waarin het ook om fracties van seconden gaat - erbij te halen. En BR heeft zijn verantwoordelijkheid al genomen: bravo!

Nog even een toelichting op de door mij geleverde raadplaat:
Behalve de piloot van de Firefly kwamen ook zijn moeder én vrijwel alle leerlingen uit klas 2c om die zich op dat moment in het gymnastieklokaal bevonden dat door het toestel geraakt werd.
Zie:
http://www.rkk.nl/detranenvan/detail_objectID613189.html
http://www.zero-meridean.nl/c_apeldoorn_071046.html
 
Last edited:
Whoa, wat een verhaal en wat een drama. Off topic: Ok, wie heeft er wel eens een rondje boven het huis van zijn moeder gemaakt? Ik wel, het is gelukkig goed gegaan... On topic, dit was hem:

Registratie Tweede Registratie Derde Registratie Engelse Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
F-15 F-15 PP526 F.6212 22-2-1946 7-10-1946 Ongeval Apeldoorn
 
1. MAD (Magnetic Anomaly Detector) Boom
2. Om schepen, onderzeeboten en andere magnetische objecten op en in de zee te ontdekken
3. Eh . . .
4. Poeh . . .
 
Back
Top