Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Bij lange na niet compleet en wellicht ook niet goed, maar ik denk dat:

- het een DFS230 is, de Duitse Assault Glider die bij verschillende operaties is ingezet. o.a. Fort Eben Emaël, Kreta, de 'bevrijding' van Mussolini.

- deze DFS230 is gebruikt bij de operatie "Aktion Bettina' tegen de sterke concentratie van de franse Maquisards in de buurt van Vassieux op het plateau van Vercors. Klikkerdeklik.

- dat de mannen op de foto iets uitstaande moeten hebben met deze operatie, maar blijf het antwoord schuldig op wie ze nu wel zijn.

Greetz,
TD
 
Bij lange na niet compleet en wellicht ook niet goed, maar ik denk dat:

- het een DFS230 is, de Duitse Assault Glider die bij verschillende operaties is ingezet. o.a. Fort Eben Emaël, Kreta, de 'bevrijding' van Mussolini.

- deze DFS230 is gebruikt bij de operatie "Aktion Bettina' tegen de sterke concentratie van de franse Maquisards in de buurt van Vassieux op het plateau van Vercors. Klikkerdeklik.

- dat de mannen op de foto iets uitstaande moeten hebben met deze operatie, maar blijf het antwoord schuldig op wie ze nu wel zijn.

Greetz,
TD

Hey TD! Het is inderdaad die kist. Het juiste antwoord waar het is, staat in je eerste antwoord.

...en wie die gasten zijn weet ik ook niet, maar dat was ook niet de vraag...

Nou... kop hem maar in zou ik zeggen...:biertje:
 
Hey TD! Het is inderdaad die kist. Het juiste antwoord waar het is, staat in je eerste antwoord.

...en wie die gasten zijn weet ik ook niet, maar dat was ook niet de vraag...

Nou... kop hem maar in zou ik zeggen...:biertje:

Nou, dan hou ik het op Eben Emael, want daar staat een DFS230A-2 getuige deze foto:
http://www.preservedaxisaircraft.com/Luftwaffe/dfs/images/DFS%20230%20Eben%20Emael.jpg

Wie kan er achter komen wie de heren op de foto van TEC zijn? Mij lijken ze Amerikaans
 
Heb inmiddels ook de heren op de foto kunnen achterhalen. De foto is genomen op 25 september 2008 tijdens de aankomst van de (gedeeltelijke) replica van een DFS230 op fort Eben Emael. De heren zijn Belgische en Duitse oud strijders die op 10 mei 1940 tegenover elkaar stonden bij de verovering van het fort.
Hieronder zie je hoe de DFS230 van de dieplader wordt gereden:
viewpic.asp


Greetz,
TD
 
Hah, open vloer zie ik?

Altijd goed om even mee te doen om het schip vlot te trekken. Een Makkie dus nu.

Onderstaande plaat, Waar staat dit monument.??

Het is makkelijk te Googlen maar voor degenen die het in het echt gezien hebben zullen net als ik toen wel wat kippevel gehad hebben.

fieldq.jpg


Cheers
Art
 
OK, een weggeef hint dan.

Ik kwam op het idee van deze raadplaat door dit berichtje in de Daily Mail.

Henry Allingham: 6th June 1896 - 18th July 2009

First World War veteran Henry Allingham, who became the world's oldest man last month, has died at the age of 113.

Mr Allingham once jokingly attributed his longevity to 'cigarettes, whisky and wild, wild women'.

He was one of the last three surviving British veterans of the First World War, the last surviving founder member of the RAF, the last man to have witnessed the Battle of Jutland and the last surviving member of the Royal Naval Air Service.

Hier een plaatje van hem bij de onthulling van het monument.

servicer.jpg


Het monument is geplaatst op een vliegveld, "Aerodrome", waar the Royal Flying Corps, RFC, gestalte kreeg. In April 1918 heeft de toenmalige bevelhebber, Generaal Trenchard, de naam veranderd in Royal Air Force. RAF.

Nog een saillant detail, diezelfde Trenchard heeft toen een van zijn squadron commandanten, een zekere Capt. Dowding, naar Engeland terug geplaatst naar aanleiding van een conflicterende zienswijze, "hoe fighter pilots zo effectief mogelijk in te zetten."

Diezelfde Dowding was in 1940 ten tijde van de "Battle of Brittain" de hoogste RAF baas.

Zo, nu kan het niet moeilijk meer zijn.

Cheers
Art
 
dat was het inderdaad niet.
Het valt me mee/tegen dat het nog niet geraden is?
(vakantietijd?)
Het goede antwoord moet volgens mij zijn:
Het British Air Services Memorial te Sint-Omaars/Saint Omer....
 
N-1, St Omer it is.

Floor is yours.

(In the spring month of May 1916, lieutenant James Bigglesworth, nicknamed Biggles, walked into the St. Omer aerodrome RFC Intel hut where he was to meet the intel chief, Major Raymond. "Ah, Biggles, there you are", Raymond started without delay, "you are supposed to fly the tomorrow foto recce mission at 4 PM".

"But Sir", Biggles dared to reply, at the ripe age of seventeen, (he had faked his birth certificate), "why at 4 PM?"
"Why,??" Raymond looked at him in a puzzled way, "we always do that at 4 PM, you know that."

"Yes Sir I know, and the Germans know that too". "Thats why i like to suggest to do the foto recce at 10 AM, in the morning."
Raymond then put his pipe in an ashtray, looked Biggles straight in the eye and said, "you may have a point here." "10 AM it is tomorrow."

"Thank you sir", Biggles saluted, waited for Raymonds return salute and turned back, out the door and towards the mess hut.

Raymond took up his pipe again and mumbled to himself, "thats a bright young chap, by Jove, we have to keep an eye on him."


Een en ander vrij naar Art's eigen interpretaie van de toenmalige gebeurtenissen.

Cheers
Art
 
stoeremijnheer.jpg



Op 16 oktober 2009 is het precies 101 jaar geleden dat deze stoer kijkende heer luchtvaartgeschiedenis schreef.
Wat deed hij en waar deed hij dat?
 
stoeremijnheer.jpg



Op 16 oktober 2009 is het precies 101 jaar geleden dat deze stoer kijkende heer luchtvaartgeschiedenis schreef.
Wat deed hij en waar deed hij dat?

16 oktober 1908:
Samuel Cody maakte de eerste gemotoriseerde vlucht boven Groot Britannie in zijn British Army Aeroplane no 1.
 
Correct...
Voor de volle 100%:

[...]a distance of 1,390 feet, at a height of 40 feet, across Farnborough Common.
On the common itself is TAG Farnborough Airport.

Moest er eigenlijk wel bij, want hij vloog niet over heel Groot-Brittanië :)

Anyway, the floor is yours..
 
Back
Top