Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Albert Gillis von Baumhauer (1891-1939)

Toen de onderneming Van Berkel in 1921 met de vliegtuigbouw ophield, trad Von Baumhauer in dienst van de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart (voorloper van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium), waarvan hij een tijdlang onderdirecteur was. Hier wijdde hij zich aan vele onderdelen van de luchtvaart en vooral de veiligheid in de lucht, zowel in windtunnelproeven als in wetenschappelijke verhandelingen en rapporten. Zijn grootste bekendheid verkreeg hij in die jaren echter door het ontwerp en de bouw van de eerste Nederlandse helicopter.

Aanleiding was een in 1922 door het Britse ministerie voor Luchtvaart uitgeschreven prijsvraag voor een helicopter die aan een groot aantal - zware - eisen moest voldoen, waaronder het verticaal stijgen tot 100 meter, vliegen bij een snelheid van 100 km/u en veilig landen van 100 meter hoogte met afgezette motor. Dit alles moest vóór 1 mei 1925 (later verlengd tot 1 mei 1926) worden verwezenlijkt, en de uitgeloofde prijs bedroeg £ 50.000,- (ca. 600.000,-). Vanaf 1922 hield Von Baumhauer zich bezig met het ontwerpen van een toestel voor deze competitie, waarvoor hij zich in april 1924 officieel inschreef. Om bouw en vluchten te verwezenlijken werd op 5 november 1924 de Vereeniging De Eerste Nederlandsche Hélicoptère opgericht, waarvan P.J. Six secretaris/penningmeester werd. De helicopter was in april 1925 gereed, en de eerste vluchten werden in september 1925 gemaakt door lt. F.H. van Heyst. Op 10 februari 1926 slaagde Van Heyst erin de machine gedurende 5 minuten enige meters van de grond te houden (het hoogterecord voor hefschroefvliegtuigen stond toen nog op 5 meter!).

Na deze proefvluchten, die op Soesterberg plaatsvonden, werd de helicopter in 1926 overgebracht naar Schiphol, waar eerst B. Grase en later P.J. Six als invlieger optraden. De Britse prijsvraag was inmiddels afgelast als gevolg van een dodelijk ongeluk in Engeland, maar de proefnemingen met de helicopter van Von Baumhauer werden tot 1930 voortgezet. Verscheidene verbeteringen werden aangebracht, met als gevolg dat de vluchten ook steeds beter werden, zij het dat zij - door de wind - nog vaak een enigszins onbestemde richting hadden. Op 28 augustus 1930 vloog Von Baumhauer zelf anderhalf uur met de helicopter. De volgende dag brak echter een scharnierbout van een van de rotorbladen, waarna het toestel op de grond viel en totaal werd vermeld. Von Baumhauer bleef gelukkig ongedeerd. Aangezien het geld nu vrijwel op was werd besloten de machine niet weer op te bouwen. Wel bleef Von Baumhauer zich tot het eind van zijn leven voor de ontwikkeling van de helicopter interesseren.

Bron: http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn3/baumhauer

De door jouw geplaatste foto staat hier:

http://www.nederlandseluchtvaart.nl...ncyclopedia/albert-gillis-von-baumhauer-5469/
 
Wie staat er rechts op de foto

42759538.jpg


Wat vloog hij?
Op welke dag gebeurde dit?
mccainPOW2.jpg
 
Zonder Googlen is dat volgens mij John McCain. Hij werd neergeschoten boven Vietnam in een A-4 Skyhawk, de onderste foto zal wel zijn voordat hij in het Hanoi Hilton werd gemikt en dat moet ik ff opgoogelen:

John McCain's capture and subsequent imprisonment began on October 26, 1967. He was flying his 23rd bombing mission over North Vietnam when his A-4E Skyhawk was shot down by a missile over Hanoi. McCain fractured both arms and a leg ejecting from the aircraft, and nearly drowned when he parachuted into Truc Bach Lake. Some North Vietnamese pulled him ashore, then others crushed his shoulder with a rifle butt and bayoneted him.
 
Imo, je eerste plaat kunnen we nog grappig noemen.

Dat Taildragger even geholpen moest worden om de "verfijnde" humor te ontdekken verbaast mij een beetje.:confused:

Je tweede plaat ging echter te ver en heb ik dus weggehaald. Was niet grappig, wel schunnig en dat hoeft op Airwork niet.


White.
 
Last edited by a moderator:
Imo, je eerste plaat kunnen we nog grappig noemen.

Dat Taildragger even geholpen moest worden om de "verfijnde" humor te ontdekken verbaast mij een beetje.:confused:

Je tweede plaat ging echter te ver en heb ik dus weggehaald. Was niet grappig, wel schunnig en dat hoeft op Airwork niet.


White.

TD speelt graag het onschuldige kalf :biertje:
 
Open vloer, dat is altijd handig.

61599898e9204cae9a1c5a7cfc2d5427


Natuurlijk uit de goede oude USSR tijd. Maar wat zat er in die skibox bovenop het toestel en wat kon er nog meer op? En hoe heet dat ding.
 
In die skibox zit neem ik aan niks, maar dat is de brandstoftank van de Buran. En die laatste kon er ook op.

Het is trouwens een Myasishchev M-4
 
Back
Top