Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Al vijf dagen open huis?

Vooruit dan maar.
In welk land en op welke airstrip "land" deze Antonov?


pic5pw5.jpg


Cheers
Art
 
Al vijf dagen open huis?

Vooruit dan maar.
In welk land en op welke airstrip "land" deze Antonov?


pic5pw5.jpg


Cheers
Art

Gokje, Deze still komt mij bekend voor... Constant Gardener?


de Airstrip van Loiyangalani in Kenya?


----

Edit: Het was geen constant gardener, maar Lord of war (geen Kenya dus)
hier strand mijn zoektocht
 
Last edited:
The Antonov An-12 airplane number 9Q-CIH filmed in the movie was owned by a Russian citizen Evgeny Zakharov. On January 8, 2005, the plane crashed at Bukalaza, Uganda; all six crew members were killed. The plane departed Entebbe airport with destination Kinshasa. It was reportedly carrying humanitarian relief items.

Afrika dus.
 
De UN heeft een zeer grote basis in Entebbe, dus wat dat betreft is het zeer goed mogelijk. Ik heb ook een aantal UN kisten in Kinshasha zien staan, dus de humanitarien relief goods is zeer goed mogelijk.

Dat er af en toe machine onderdelen vervoerd worden in die gebieden zal ik zeker niet ontkennen. Ik heb er genoeg verhalen over gehoord. Gravelstrips, 's nachts met oude 707's, dc8'en, 727's in de congo, Angola
 
Ok.

Dat we in Afrika zitten is duidelijk. Dat de betreffende kist later, na de filmopnames, gecrasht is, ook waar.
Dat in Afrika de luchtvloot van Antonovs, Illushins en Tupolevs tot op de dag van vandaag voor uiterst dubieuze transporten wordt ingezet is helaas nog steeds waar.

Maar, de vragen, 1. welk land en 2. welke airstrip, zijn nog niet beantwoord.

Overigens, in de film "land" de AN12 op een gravel road. In werkelijkheid hebben ze voor de opnames gravel gestrooid over de strip om het op een weg te laten lijken.

Cheers
Art
 
Ok, het duurt te lang, even de vaart er in houden. Hier is een ooggetuigen verslag van een lid van de film crew.

The sequence required an Antonov to make an emergency landing on a Sierra Leone highway. (Shot at Robertson airstrip as the set). We had this Antonov piloted by Russians who between the four of them would polish off a bottle of [stuff] before breakfast. Not quite the required diet considering the complications of the shots for the day ahead, nevertheless, a stable and nourishing necessity for our aviators. The Art department coated the runway with dirt to look like a road and narrowed it too with grass on the sides. Then came the stunts - picture a typical road in Sierra Leone, scattered with "natives" (as the stupid Americans keep calling them), with their carts and animals etc. Next moment an Antonov swoops down and makes a landing, people flailing to get out of the way and scattering in all directions. Then came the problem - We had one shot where the plane has just touched down and charges down the road. We set up 5 cameras and the stunt department arranged their stunt guys to run and dive roll out the way. So I am walking around and checking out the placement of cameras etc. Just happen to notice that two of the cameras are placed opposite one another on the road (Already narrowed by grass don't forget) So I think to myself - "Why are we bottle necking the runway?" Anyway I am just a stupid GIRL in the armpit of testosterone that usually erupts along with these big stunt set-ups - so I shut my trap. My heart was in my throat and I knew something was gonna happen. The Antonov starts at the end of the runway and blasts forward at FULL throttle . Stunt men run and dive out the way, One guy runs across in front of the plane then changes his mind and runs back - The props just missing his head. I have a heart attack. Next the Antonov wipes out one of the cameras (One that was bottle necking the runway). Then the Antonov starts to slide sideways down the runway off into the grass, recovers then slides off again! I have my second heart attack. Then I close my eyes as I am swallowed up in a plume of dust. It's over! No one is hurt except for the camera - shredded into 500 little pieces. I go up to the black stunt guy a bit later and ask him if he knew how close he was to the props, he says "No I was running for my life" Then I ask him what his name is, He replies "Lucky" - No shitting me!
The outcome from the Pilots - Having had their [stuff] intravenously to recover from the shock, was that when they turned the Antonov around at the end of the runway big clumps of the set dressing grass got caught up in the front wheel causing it to lock. Hello! What do you make of that?
The moral of this story is - Always go full throttle when on the bottle and name your "FAST BORN" Lucky!"

The floor is open.

Cheers
Art
 
Wát een verhaal! Ik heb me rot gezocht op de locaties voor die film, maar het juiste antwoord niet kunnen vinden. Misschien zelf teveel [stuff] ingenomen?

greetz,
TD
 
Doodse stilte hier, geen inspiratie meer?

Komt er nog eentje dan, kijk goed naar de afbeelding en je vindt de naam van de vlieger in kwestie:
bail out.jpg


1- Wie probeert hier uit deze Spitfire te komen?
2- Wanneer gebeurde dit?
3- Waardoor verloor de Spit zijn hele staart? (Het échte verhaal!)

Go for it,
TD
 
1. Douglas Bader
2. 9 augustus 1941
3. Zijn Spitfire kwam in botsing met een ME109 waardoor hij zijn staart verloor.
 
3 dan nog een keer: het meest recente onderzoek leidt tot het vermoeden dat Bader misschien is neergeschoten door friendly fire. Een andere piloot claimt namelijk een ME109 waarvan hij de staart afgeschoten zou hebben. Men denkt nu dat Bader dat misschien wist en zelf het verhaal over de botsing heeft verzonnen om zijn collega niet in discrediet te brengen.

Echter, ook twee duitse gevechtsvliegers hebben geclaimd hem neergeschoten te hebben.

Uit Wikipedia:
Bader met Max Meyer in Sydney in 1981 during the Schofield Air Show, during which time Bader was to learn that Meyer had "claimed him" shot down that morning. According to Luftwaffe records a Leutnant Kosse of 5./JG 26 and Meyer, of 6./JG 26 were the only German pilots to claim a victory that day. Furthermore Meyer mentioned that he had followed the downed Spitfire and watched the pilot bail out, something which Bader seems to confirm in his memoirs:

I was floating in the sunshine above broken, white cloud.... I heard an aeroplane just after I passed through. A Bf 109 flew past
 
Last edited:
je 3e antwoord is goed, hoewel het verhaal van friendly fire erg hardnekkig is...

The Floor is all yours

Greetz,
TD
 
Dit keer geen plaatjes of iets dergelijks, maar een kort verhaaltje....

We schrijven een donkere nazomernacht ergens in de tweede wereldoorlog. Een grote groep Britse bommenwerpers heeft net een missie naar Berlijn gevlogen en keert terug naar Engeland. Grote aantallen komen hierbij ook over Friesland. En ook al zijn de bommen gelost, ze moeten nog steeds op hun hoede blijven want de nachtjagers zijn zeer actief. Het Liechtenstein apparaat is nog maar pas ontwikkeld en nog lang niet alle nachtjagers zijn hier mee uitgerust. Bij Marum staat echter het radarpeilstation Löwe dat de Duitse jagers naar hun prooien leidt.

Plotseling klinkt hoog in de lucht het staccato geratel van boordwapens. Een bommenwerper is voor het vizier gekomen van een Duitse nachtjager, zeer waarschijnlijk een Bf 110. De Engelsman heeft geen schijn van kans. Hun tegenstander is een Duitse "ace" met een beproefde tactiek. Hij gaat achter en schuin onder zijn tegenstander vliegen, neemt gas terug en tilt de neus schuin omhoog en lost zijn salvo's nog voor de staartschutter hem ontdekt. De bommenwerper vliegt vrijwel direct in brand en getuigen op de grond zien hem naar beneden vallen. De kist stort te pletter in een weiland bij een plaatsje net ten westen van Gorredijk....

Anno nu staan er op de algemene begraafplaats van Gorredijk zes witte "headstones" die de laatste rustplaatsen van de bemanningsleden markeren. Elk jaar op vier mei worden er bij de zerken door schoolkinderen nog bloemen gelegd als eerbetoon aan de mannen, waarvan de jongste slechts 20 jaar oud was en de oudste nog maar 28.

De raadsels:
1) welk type vliegtuig was de bommenwerper die neergeschoten werd?
2) bij welk Fries plaatsje stortte het neer?
3) door welke Duitse "ace" werd het toestel neergeschoten?
4) op welke datum speelde dit drama zich af?

Succes.
 
1) Avro Lancaster
2) Hemrik
3) Moet ik je schuldig blijven...
4) 8 September 1941
 
Back
Top