Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Sorry voor het lange wachten. 2 hints mbt de gezagvoerder :

1. snor
2. (Helaas een tragisch bericht ) 27.07.1989 PH-BRW Reims/Cessna F150
 
Hey Thor, je bent weer in de lucht :)
Nav jouw hint 3 kunnen we dus stellen dat we (een deel van) de oplossing van jouw raadplaat moeten zoeken bij Lagos Airport.
Wie zoekt verder naar die snorremans die Thor heeft ingebracht?

Uiteraard kan ook door worden gezocht naar de oplossing van de andere raadplaat. Over deze man zeiden de geschiedschrijvers van Sabena dat voor zijn besmettelijke geestdrift alle tegenwerpingen spoedig moesten bezwijken.

Nu, beste mensen: welke raadplaat wordt het eerste opgelost?
Of... wie lost ze allebei op?
Het weekend staat voor de deur dus... lekker relaxen met twee speurtochten :biertje:

En Thor, graag zo nodig binnen 12 uur een nieuwe tip :radar:
 
joost.gif


"Twaalf uren zijn alweer verstreken, ben ik zo vrij om op te merken. En er is nog geen enkele inzending gekomen, van Thor niet en van niemand niet, als ik mij zo mag uitdrukken. Het wordt tijd voor tempo, als u mij toestaat."

O, lieve help, ik ben er al!!!
Opdat in ieder geval één van de twee raadplaten kan worden opgelost.

Wat betreft raadplaat # 1990 ben ik intussen de snorremans op het spoor: ik denk zo maar dat het Pim Sierks is (antwoord vraag 1) en de bekende NL charter is Transavia (antwoord vraag 2).

263843.jpg


Linkjes:
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/14059749/items/14128363/
(over het Haagse gijzelingsdrama inclusief de vlucht die Sierks uitvoerde met de gijzelnemers)
http://www.hdekker.info/Nieuwe map/zwcrashes.htm (hierin wordt de crash vermeld van de PH-BRW met Sierks als dodelijk slachtoffer).
Wat de twee door Thor geplaatste foto's met dit alles te maken hebben???? Daarvoor moet ik wellicht het boek 'Vliegen voor je leven' lezen maar dat heb ik niet op de plank staan.

En... de naam van deze prinses kan tot het juiste spoor leiden wat betreft raadplaat # 1998:

marie_belgium_1906-61.jpg
 
Last edited:
Je zit niet alleen close, Squawk, je zit midden in de roos!
The floor is yours!

Ook dit is een leuk linkje over de man die deze gedenkwaardige vlucht maakte:
http://www.vieillestiges.be/fr/rememberbook/contents/50

En de Handley Page W8f waarmee Thieffry de legendarische vlucht maakte met registratie 0-BAHO droeg dus de naam van de bij 2004 afgebeelde dame: princesse Marie-José.

"Zeg nu zelf, Squawk heeft er geen zand over doen groeien en daar moet men, als heer zijnde, een versterkend glas op heffen!"


bommel-heft-glas.jpg
 
Last edited:
Raad de Plaat #2007

Raad de Plaat #2007

:biertje:

Kon het niet laten om nog een aflevering "Boardwalk Empire" (aanrader - Martin Scorsese) te kijken. En dan is het plots ineens half 2. Voordeel is dan wel weer tot ik alvast een nieuwe raadplaat kan posten. Dit maal van een pionier in verschillende opzichten.

  1. Wie is deze meneer zittend in de cockpit?
  2. Wie was/waren zijn grootste concurrent(en)?
  3. Wat is zijn belangrijkste wapenfeit?
  4. Welke prijzen heeft hij in ontvangst mogen nemen?

  • Hij was dol op honden.

raaddeplaat.jpg


Wellicht een pittige. Good luck. :snore:
 
Hints raadplaat #2007

Hints raadplaat #2007

Uit betrouwbare bronnen schijnt de oplossing #2007 al op het forum te circuleren.

Hints raadplaat #2007
  • Zijn oogappel overleed in 1968.
  • De laatste dagen was zitten voor de persoon in kwestie geen pretje.
 
Last edited:
kapitein.jpg



"Donders! Dat stelletje overgehaalde luchtfladderaars is nog altijd geen voet verder gekomen met die raadplaten. Op plaat 1990 zijn schoten te zien, die bevallen me niet. En dan die hiërogliefenrommel op die gevleugelde zeepkist van plaat 2007, een rare gewoonte om zo te schrijven. Ik weet niet wat het allemaal voor een gefezel is met dat rondcirculeren. Het hangt me de trui uit dat niemand hier raad weet met die platen. Als een oude zeerob als ik al tips nodig heeft om een koers te kunnen varen, geldt dat zeker voor luchtruimvolk!”
 
Last edited:
Hints raadplaat #2007

Hints raadplaat #2007

Uit betrouwbare bronnen schijnt de oplossing #2007 al op het forum te circuleren.

Hints raadplaat #2007
  • Zijn oogappel overleed in 1968.
  • De laatste dagen was zitten voor de persoon in kwestie geen pretje.

  • Hij bekijkt het Kremlin van dichtbij.
  • Doroga k Zvjozdam Otkrita.
 
images


"Tom Poes, verzin eens een list. Geen hond die nog kraait naar de raadplaat. Wat denk je, jonge vriend, ligt er een schone taak voor ons om zelf het Kremlin eens van dichtbij te gaan bekijken?"
"Nee, heer Ollie, laten wij maar naar Zhytomyr afreizen."
"En hoe zit dat met die schoten op dat plaatje van Thor? Dat blijft toch ook een raadsel, zeg nu zelf."
"Hm."
 
Over raadsels gesproken... Kan zand groeien dan? ;)

images


"Mijn rijke gevoelsleven drukt zich uit in mijn woordenschat. Ik zoek spijkers op sterk water, bespeur een addertje in het wespennest en sla de spijker op de wonde plek. En zand kan dus wel degelijk ergens overheen groeien, als je begrijpt wat ik bedoel."

;)

"En ik kan er niet tegen dat de raadplaat indommelt, dus ik verklap maar uit de kerk dat de list van Tom Poes om af te reizen naar Zhytomyr een tip van goud is voor wie wil zoeken, kloppen en vinden. En draag het woord nu graag weer over aan Squawk én de goede vinder!"

haantje.jpg

"Fi donc! Ik wijs u er toch maar met uw platte praat op dat ook de plaat van Thor nog altijd niet is opgelost. Natuurlijk, het janhagel weet niets van hagel op het paneel van een vliegmaschien. En ik bekommer mij liever om mijn rozen."
 
Last edited:
Raadplaat #2007

Raadplaat #2007

Uit betrouwbare bronnen schijnt de oplossing #2007 al op het forum te circuleren.

Hints raadplaat #2007
  • Zijn oogappel overleed in 1968.
  • De laatste dagen was zitten voor de persoon in kwestie geen pretje.

  • Hij bekijkt het Kremlin van dichtbij.
  • Doroga k Zvjozdam Otkrita.

  • Een stad is naar hem vernoemd.
  • Zijn westerse evenbeeld kent de achterzijde van de paperclip.
  • Top 10 populairste hondennamen 2010

Dit zijn de aller-aller-allerlaatste hints voor #2007. Anders ben ik geneigd deze slimme heer bekend te maken. (Of de betrouwbare bronnen aan te spreken.)
 
Hier staan de oplossingen.

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/24888186/items/25008890/

Ach, een heer van stand moet ook altijd alles alleen doen.

1374233.jpg


"Wat ben je toch knap! Jumbo kan tenminste nu weer rustig slapen. Met die DC-6 zat die Queen of the Skies dus goed en met die Pim ook. En ja, gezellig hoor, we laten Joost de port inschenken!"

Die Sierks was dus ook voor de duvel niet bang! Logisch dat ze hem voor die klus waar ik eerder melding van maakte vroegen! Mooi verhaal trouwens:

“Het lossen moest in alle haast gebeuren,” zegt Sierks, “zodat we snel weer weg konden om een tweede run te maken, mijn record is 22 minuten.” Gedurende het lossen gaat de bemanning in een greppel, naast de baan zitten. Niet alleen omdat het plezierig is om de benen even te strekken maar ook omdat vliegveld Uli regelmatig door vliegtuigen van de Nigeriaanse luchtmacht met fragmentatiebommen wordt bestookt. Pim Sierks: “In mijn geval was het een Dakota die drie bommen gooide, maar me gelukkig miste.”

img.db


“Ha, hier heb je ze,” zegt Bob Janssen. Snel achter elkaar schuift hij twee dia’s voor de lens met daarop twee DC 6 toestellen die geraakt zijn door fragmenten van bomscherven. Op de dia’s zijn tientallen kleine gaatjes in de romp te zien. “Maar,” zo verzekert Janssen ons, “er is meer voor nodig om een DC 6 naar de grond te krijgen.” Per nacht maken de piloten twee retourvluchten van Sao Tomé naar Uli. Van zonsondergang tot zonsopgang zijn ze er mee bezig. Over een periode van zes weken maakt Sierks uiteindelijk zestien vluchten; Janssen twee meer. Selier: “In het begin waren de piloten niet zo benauwd, maar hoe verder ze in de operatie kwamen hoe meer ze last kregen van stress. Er was een piloot die altijd vroeg om een extra zaklamp. En van een ander moesten we vaak de wielen wisselen. Het was hun leven dus dan wisselden we dat wiel, ook al was het niet nodig en dan gaven we een extra lamp.”

En Squawk, ik zal er nog een plaatje bovenop doen - het zou toch jammer zijn als geen hond met de juiste oplossing komt! :biertje:

raadplaatsquawk.jpg


Waar zijn al die luitjes trouwens die altijd zo ijverig meededen: BR, TEC, N2, Imo, Chaseplane, MG, Overload, Priest, enz. enz.??

Thor, omdat ik het geheel eens ben met Art:

gele_kaart_83846h.jpg
 
Last edited:
Raadplaat #2007

Raadplaat #2007

squawk said:
squawk said:
Uit betrouwbare bronnen schijnt de oplossing #2007 al op het forum te circuleren.

Hints raadplaat #2007

* Zijn oogappel overleed in 1968.
* De laatste dagen was zitten voor de persoon in kwestie geen pretje.

* Hij bekijkt het Kremlin van dichtbij.
* Doroga k Zvjozdam Otkrita.


  • Een stad is naar hem vernoemd.
  • Zijn westerse evenbeeld kent de achterzijde van de paperclip.
  • Top 10 populairste hondennamen 2010

Dit zijn de aller-aller-allerlaatste hints voor #2007. Anders ben ik geneigd deze slimme heer bekend te maken. (Of de betrouwbare bronnen aan te spreken.)

Heren, zo moeilijk kan de oplossing toch niet meer zijn.

  • Baikonur was één van zijn favoriete plekjes.
  • Het ISS maakt nog dankbaar gebruik van zijn gedachtegoed.
 
Raadplaat 2007

Tja, zal ik dan maar? Want dit duurt eindeloos en zo moeilijk was 'ie nou ook weer niet. Iedereen die een klein beetje weet hoe 'ie Cyrilische tekens moet lezen, kan op de foto zien dat er "Kotebel" op het toestel staat. Dan is de rest een koud kunstje. Het gaat om Sergey Korolyov. Lees meer over hem op http://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Korolyov .

Overigens geef ik de vloer vrij.
 
Raadplaat #2007

Raadplaat #2007

Raadplaat 2007

Tja, zal ik dan maar? Want dit duurt eindeloos en zo moeilijk was 'ie nou ook weer niet. Iedereen die een klein beetje weet hoe 'ie Cyrilische tekens moet lezen, kan op de foto zien dat er "Kotebel" op het toestel staat. Dan is de rest een koud kunstje. Het gaat om Sergey Korolyov. Lees meer over hem op http://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Korolyov .

Overigens geef ik de vloer vrij.

Dat klopt helemaal.

Overigens om nog even de vragen op te helderen:

1. Het westerse evenbeeld die de achterkant van de paperclip kent.

Wernher von Braun, nazi rocket scientist. Operatie Paperclip waarborgde de kennis van vele nazi-geleerden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wernher_von_Braun

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Paperclip

2. De hondennaam waar ik uiteraard op doelde was Luna. De nummer 2 uit de hondennamen top 10 2010. Maar ook van het ruimteprogramma Luna.

The Moon
Korolyov now turned his attention to reaching the Moon. A modified version of the R-7 launch vehicle would be used, with a new upper stage. The engine for this final stage was the first designed to be fired in outer space. The first three probes sent to the Moon in 1958 failed. The Luna 1 mission in 1959 was intended to impact the surface, but missed by about 6 megametres (3,700 mi). Another probe failed, and then the Luna 2 successfully impacted the surface, giving the Soviets another first. This was followed by an even greater success with Luna 3. It was launched only two years after Sputnik 1, and was the first spacecraft to photograph the far side of the Moon.

http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-hondennamen/

http://en.wikipedia.org/wiki/Luna_programme
 
5948anx6.jpg


"Zeg nu zelf, Tom Poes, eruit vliegen moet je heel geregeld doen. Ik neig toch al tot verkacheling en verpapping. En vliegen is een fluitje van een euro, daar draai ik mijn zitvlees niet voor om."
"Hm."
"Spreek me niet tegen, jonge vriend."


En intussen dat Heer Bommel een nieuw avontuur tegemoet vliegt na samen met zijn Doddeltje meerdere glazen port te hebben gedronken, is de vloer open.
Gezien de vaart die er momenteel toch wat uit lijkt te zijn met dit topic en omdat ik het niet alleen maar mijn ding wil laten worden in de tijd waarin TD op avontuur is in het Afrikaanse, houd ik de vloer ook open.
Wie wil kan hem nemen, graag zelfs.
Maar... er kan ook een verzoek worden ingediend. Dan stel ik de geïnteresseerden gewoon voor een nieuw raadsel :) :radar:

Groet-je
B747, voor intimi: Jumbo
 
Back
Top