EASA Flight time limitations

Tot nu to blijft het zeer stil vanuit VNV!

Misschien eerst even verdiepen voor je wat zegt.

Van de VNV site:


Bekijk Balpa's FTL Campaign Video EN STUUR HEM DOOR!
Ingezonden door admin2 op Vrij, 11/11/2011 - 12:00

Via deze link http://www.youtube.com/watch?v=J9yumixcN-o stelt de Britse vliegervereniging BALPA de door EASA voorgestelde FTL aan de orde. Bekijk de video en stuur hem door om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan dit onderwerp!


En misschien kun je de overige publicaties op de website ook lezen, bijvoorbeeld over de flyers die werden uitgedeeld op spl.
 
Last edited:
Fair enough.
Echter als ik mijn buurvrouw (heeft niks met luchtvaart van doen) hier in de UK vraag over de werk en rusttijden in de luchtvaart dan weet ze me te vertellen dat ze gaan veranderen en dat we belachelijk lang moeten werken.

Als ik mijn ouders in Nederland vraag over de werk en rusttijden in de luchtvaart hebben ze geen flauw idee.

Kortom wat ik merk is dat BALPA het onderwerp veel meer publiekelijk heeft gemaakt dan het VNV op dit moment, ik hoop dat dit nog komt en de andere Europese landen ook volgen.

Ps. Ik zit net op de VNV site te kijken en kan niks vinden op het algemene deel. Ik kan natuurlijk verkeerd gekeken hebben?
 
Last edited:
Ik heb het stukje vanaf 2:18 drie keer teruggekeken, maar ze zegt 't echt; volgens EASA wordt het met de nieuwe regels veiliger. :passed:
Ik vind dat die S in EASA moet worden geschrapt en vervangen door de L van Lobby!
 
Juist, ze willen deze FTLs invoeren en het vervolgens heel goed monitoren bij alle airlines.
A day-to-day regulatory oversight: 'That's just pushing it close to edge and waiting until one falls down'
 
wanneer gaat de EASA ze invoeren? (excl. proefperiode)
Heeft het überhaupt nog zin gehad om protest aan te tekenen?
Ik bedoel in die zin dat ik nog nergens reacties van de EASA of vakbonden
heb gevonden wat de resultaten zijn. (en die vakbond waar ik zat is helemaal een drama)
 
Hoe lang voor de take-off time gaat de Duty time in? Is dit nog steeds 1 uur? en geldt dit ook als je b.v. 1,5 uur moet reizen om op werk te komen...

Bedankt
 
Bij ons gaat de duty tijd in -45 mins STD. Tijd die je nodig hebt om te rijden is voor jezelf
 
Hoe lang voor de take-off time gaat de Duty time in? Is dit nog steeds 1 uur? en geldt dit ook als je b.v. 1,5 uur moet reizen om op werk te komen...

Bedankt
Gewoon de tijd waarop je op je werk hoort te verschijnen. Als dat niet vastgelegd is, de tijd dat je daadwerkelijk begint te werken (dus meestal aankomst op de luchthaven). Reistijd is geen duty-time als het je gewone woon-werkverkeer is. Reistijd vanuit het crewhotel naar de luchthaven normaal gesproken ook niet, maar als het een ground transfer naar een andere luchthaven is weer wel. Maar dat is dus aan interpretatie onderhevig.
 
Hoe lang voor de take-off time gaat de Duty time in? Is dit nog steeds 1 uur? en geldt dit ook als je b.v. 1,5 uur moet reizen om op werk te komen...

Bedankt
Hoe zit dat dan bij die maatschappij waar je op die "Afamily" (Airbus neem ik aan) vliegt?
 
In ops manual A wordt bij mijn bedrijf inderdaad aangegeven dat het 1 uur bedraagd voor het vertrekken van de vlucht. Echter wordt er niks over de transfer geschreven.

Onze base is Sofia. Echter zitten wij in de zomer in Bourgas, omdat hier de toeristen komen. En vliegen dan ook voornamelijk vanaf Bourgas. Nu is de discussie:

Er is een vlucht vanaf Varna (waar wij verschillende vluchten per week opereren) deze is volledig legaal met 1 uur voor vertrek en half uur na vertrek. Echter Als je de busreis van Bourgas naar Varna erbij rekent (vervoer wordt gergeld door het bedrijf) kom je buiten de Flight Duty Time. Dus is mijn vraag of je deze busreis erbij moet rekenen of niet. Cpt. Oveur geeft aan van wel maar het wordt lastig omdat het beide niet onze homebase is.
 
Voor het reizen van/naar je home base is iedereen natuurlijk zelf verantwoordelijk, maar als het bedrijf je vanaf je home base (in dit geval Burgas waar je tijdens de zomer gebased bent) naar een andere luchthaven positioneert voor het begin van je FDP dan zou dat hun pakkie an moeten zijn en telt die positioning tijd mee voor je maximum allowable FDP. Positioning na je FDP telt mee voor je minimum rest requirement.

Misschien dat die maatschappij Varna en Burgas als een *kuch* 'dual base' ziet om de planning op papier legaal te krijgen, ondanks de 120 km afstand en bijna 2 uur reistijd volgens Google Maps...? Kijk eens in je contract.
 
Pan call door een Air Berlin crew, omdat ze fatigued waren. Misschien een waarschuwing voor onze beleidsmakers bij EASA.
Zover ik weet vroegen ze om een Autoland en niet om een landing zonder vertraging, zoals dit artikel doet geloven

Air Berlin crew's fatigued distress call faces safety probe



Print
By: * MICHAEL GUBISCH*LONDON 04:36 25 Jun 2012* Source:
*
A serious incident in May in which the flight crew of an Airbus A330 operated by Air Berlin made a distress call to request an expedited landing in Munich due to pilot fatigue is being probed by Germany's air accident investigation bureau, BFU.

However, some observers have questioned whether the crew's "pan pan" urgency call was genuine or was instead motivated by a desire to highlight concerns over EASA's planned flight-time regulations.

The aircraft was approaching Munich airport after a flight from Palma de Mallorca on 5 May, when the pilots issued the distress call, asking air traffic control for permission to land without delay because, as the European Cockpit Association puts it, they felt "extremely fatigued".

Germany's air navigation service provider, DFS, tells Flightglobal that the crew made the call at 10:15 local time, when the aircraft was 5nm (9km) south of Oberpfaffenhofen airfield, on the western outskirts of Munich. Oberpfaffenhofen is located around 26nm southwest of the city's main airport. The aircraft landed safely 12min after the crew made the call.

BFU declines to provide any details about the investigation, beyond describing it as a serious incident. A preliminary factual report will be published as part of its next monthly information bulletin.

Ilja Schulz, president of the German pilots' union, Vereinigung Cockpit (VC), says he is unsurprised that people would question the motivation for the call.

"I think this incident shows very clearly that pilots are already flying fatigued today even under the existing rules," he says. The union has evidence to prove that today's rules go "far beyond the capabilities of the human body", he adds. VC recently conducted a survey in which 37% of participating pilots claimed to have unintenionally fallen asleep in the cockpit.

Schulz dismisses the suggestion that a pilot would issue a distress call for anything other than a genuine emergency. He points out that they would know the consequences for other aircraft in the vicinity and for air traffic control, not to mention their own careers.

Air Berlin says that there have been no previous incidents at the airline where flight crew departed from standard operating procedures due to pilot fatigue.


http://www.flightglobal.com/news/articles/air-berlin-crews-fatigued-distress-call-faces-safety-probe-373373/
 
Sammetje: Ja dat is dus precies wat ik bedoelde dat dat aan interpretatie onderhevig is. Het is beide niet je homebase, dus het is zeker geen woon-werkverkeer. Nu zal je baas wel van mening zijn dat het gewoon de normale transfer van je hotel naar het vliegveld is, wat niet tot je diensttijd telt. Het is naar mijn mening meer een positionering, die voor een vlucht wel tot je diensttijd telt.

Je hebt die situatie wel vaker met vliegvelden die dicht bij elkaar liggen, bijv. Keulen en Düsseldorf, of Rotterdam en Amsterdam. Als dat beide niet je homebase zijn, je gaat in een hotel wat al in de richting ligt, vanaf wanneer is het een gewone hoteltransfer, en wanneer is het positioneren? Dat is dus nergens geregeld, en een rechter of een instantie zal daar de grens moeten trekken.

Nu zit ik bij een grote toko met een sterke vakbond en zo, en zou ik wel de confrontatie (bijv via de ondernemingsraad) wel aan kunnen gaan. Ik denk dat het bij een heleboel kleinere bedrijven wat gevoeliger ligt om je nek uit te steken. Een wat diplomatischere weg zou misschien zijn om elke keer een diensttijdverlenging als commanders discretion met bijbehorend report aan de instanties te besluiten. Wat slimmer van je firma zou het zijn om je in Varna in een hotel te stoppen, dat verlengt alleen je rusttijd in Varna, maar je hebt ervoor en erna wel de volle diensttijd.
 
Cpt Oveur bedankt voor je reactie. Dit is dus precies de discussie die we hier ook hebben. Ik denk dat het gewoon moet worden gezien als positionering. Ik heb echter een rapport geschreven naar de safety department, die gaan het onderzoeken. Maar het bedrijf ziet het niet als positionering.

Inderdaad zou het veel makkelijker zijn als ze ons in een hotel zouden plaatsen voor de vlucht. Zoals het er nu uit ziet moet ik me er helaas bij neerleggen. Geen vakbonden hier.
 
Captain dead-tired

Captain dead-tired

Wat ik jammer vind is dat er nauwelijks tot geen aandacht is voor de toekomstige fatigue problemen dankzij de nieuwe EASA ftl. Op youtube en FB is een campagne gestart onder de naam Captain dead-tired wat goed is, maar het wordt tijd voor meer aandacht in de media en natuurlijk de politiek.

Waarom? Sterren springen van een plankje belangrijker?
 
Back
Top