E190

Dank je Emile! Wij krijgen zo te lezen dezelfde versie, zowel cabine als flightdeck. Bij ons nog niet heel veel info vrijgegeven.

Hoorde dat dat HUD systeem iets van 5000 pond per extra per kist kost + alle crew moet opnieuw low viss getrained worden terwijl we al CAT IIIB qualified zijn. Plus het gewicht en onderhoud en het feit dat 50% van onze approaches op een CAT I veld zijn. (LCY) Keuze was; of HUD of CAT IIIA, easy choice dus! Flybe bv heeft geen autothrottle dus vandaar oa de vraag.

Ben heel benieuwd naar alle gadgeds. Jouw sprong van F50 naar E190 is idd enorm. Kist is bijna 3 ton zwaarder dan onze RJ's trouwens. Not bad!
Hoorde dat ze bij ons al aan het kijken was wat 'ie' kan doen vanuit STN etc. (oa Moscow met een full load)

Die toiletten zullen ook wel een verademing zijn tov van die gare schuurtjes van nu.

Gooi d'r nog maar wat mooie foto's op!
 
Flybe bv heeft geen autothrottle dus vandaar oa de vraag.

Wow, zeker? Dat zou je niet verwachten met zo'n kist, had niet eens gedacht dat niet-autothrottle een optie zou zijn.
Gooi d'r nog maar wat mooie foto's op!

Meeste zal je wel gezien hebben in de mooie pics thread.

433637563_2g4Pb-M.jpg


452481294_8zDYa-M.jpg


452481803_kYkfB-M.jpg


452482858_EFZsb-M.jpg


452482590_cpKzZ-M.jpg


Parijs, plus winglet:

452482271_pvoEt-M.jpg


M'n tweede vlucht, meteen actuel CAT IIIa met 275 meter RVR op de polderbaan:

451821476_6KhFR-M-1.jpg
 
Erg stoer allemaal, kan me voorstellen dat je het erg naar je zin hebt. Enjoy, M.

Vanaf morgen trouwens 4 dagen route training met KAM naast me, ook al weer een jaar of 13 geleden dat ik voor het laatst met hem gevlogen heb :D.
 
Vanaf morgen trouwens 4 dagen route training met KAM naast me, ook al weer een jaar of 13 geleden dat ik voor het laatst met hem gevlogen heb :D.

Gaaf joh. Ik ben vanaf zondag onderweg, resp. in LED, FRA en OTP... Zie ik jullie ergens? Mail me anders even een rooster als je wilt.

Veel succes en geef A. maar een :kiss: van me.
 
Hmmm, volgende maand hoopt het bedrijf ons meer te vertellen over de vervanging van de f 50 volgens het laatste infobulletin, verder wordt de fokker misschien verdwijnend type vanaf 2e helft dit jaar, interesting allemaal.
 
Ik lees hier dat jullie ook met de Q400 bezig zijn geweest, zoals wij voor de F50 eerder, maar dat het toch de E-jets werden:
http://www.flightglobal.com/article...speed-against-q400-helped-swing-decision.html

Mooie foto's Emile! Begreep dat de E-jet standaard niet met autothrottle en reverse komt. (Flybe heeft daarom geen autothrottle, wel reverse, hoorde ik gisteren)

Vond trouwens die cabin foto erg mooi. Garderobe erin ook, heel netjes. Hoeveel cabin crew hebben jullie trouwens aan boord? 2 man/vrouw?

Een van de redenen om voor de E-jet te gaan was idd dat we 1 kist minder nodig bleken te hebben dan nu het geval is. Ook verwachten ze geen 'operational spare aircraft' voor 5 jaar nodig te hebben. Yeah right! Dat lukt als ze elke dag in LCY neer worden gesmakt. Vind die twee kisten trouwens niet echt te vergelijken, maar da's een andere discussie. (Q400 en E-jet)

Doen jullie trouwens high speed onder FL100? Zo ja, welke snelheid moet ik dan aan denken?

Zag afgelopen woensdag nog zo'n 190 van jullie vertrekken vanaf EDI en moest toch even blijven staan om te kijken. Erg mooie bak.
 
We zullen het de 29 ste wel horen! Ik hoorde in de "wandelgangen" dat de opvolger al besteld is en er volgens de planning vanaf de zomer 2010 geen F50's meer rondvliegen binnen KLC.:eek!:

Hahaha, moeten ze maar niet tegen onze sim-afdeling zeggen! Nu worden er op de sim bij elke in- en outbound piek nog een gezinsverpakking F50's losgetrokken! :haha:
 
Dus dan worden de F50 routes F70 en de vrijgekomen F70 routes met de E-190 gevlogen? Doesn't make sense...
 
waarom maakt dat geen sense?

er wordt ter vervanging zowieso al een 70 tot 80 zitter gezocht. Een F70 is dat.
Dus waarom niet wat meer 100 zitters?

En waarom denkt PitchDisconnect dat de Q400 én de E170 van de tafel zijn,.. ?
 
waarom maakt dat geen sense?

er wordt ter vervanging zowieso al een 70 tot 80 zitter gezocht. Een F70 is dat.
Dus waarom niet wat meer 100 zitters?

En waarom denkt PitchDisconnect dat de Q400 én de E170 van de tafel zijn,.. ?

Dat gerucht heerst heel sterk (en van vrij directe bronnen), dat er specifiek E190's besteld zijn (de hardmaking van de 10 opties) en geen E170's. Op zich komt dat dan wel uit met de initiële capaciteitsreductie door de 5 AF F70's die 5 F100's vervangen hebben. En misschien gaan er nog wel wat sneller nog meer F100's uit... en wellicht dat VLM wat meer misbruikt gaat worden voor de F50 lijntjes? Het is natuurlijk wel de beste tijd om nu in te kopen... Ik vermoed dat we het overmorgen wel gaan horen in het NH.
 
Moet je niet eerst een bepaald aantal uren op de kist hebben voordat je actual cat II/III mag doen? Zeker bij eerste captaincy??

Zoals ik dit lees, zit nosig nog in zijn route-training en zit er dus een lijntraining cpt. bij.
 
Last edited:
Moet je niet eerst een bepaald aantal uren op de kist hebben voordat je actual cat II/III mag doen? Zeker bij eerste captaincy??
De enige eis is, naast wat sim low vis approaches, 1 practice CAT II en 1 practice CAT III voordat je een "echte" mag maken. De practice approaches mogen uiteraard niet in actual CATII/III plaatsvinden....

Uren hebben geen invloed.

Dus was het zijn tweede vlucht in de routetraining, vraag ik het me af hoe hij dat heeft gedaan, is het zijn tweede vlucht "los", dan klopt het allemaal prima.
 
Het was niet tweede "vlucht" maar tweede dag. Op dag 1 naar ABZ een practice CAT II daar en op leg terug naar AMS practice CAT III autoland. Dag 2 actual CAT III weer op AMS, geheel legaal (alle sim sessies cat II en III autoland natuurlijk in HEL gedaan), inderdaad in routetraining.
 
De enige eis is, naast wat sim low vis approaches, 1 practice CAT II en 1 practice CAT III voordat je een "echte" mag maken. De practice approaches mogen uiteraard niet in actual CATII/III plaatsvinden....

Uren hebben geen invloed.

Dus was het zijn tweede vlucht in de routetraining, vraag ik het me af hoe hij dat heeft gedaan, is het zijn tweede vlucht "los", dan klopt het allemaal prima.

Eikie dat is niet helemaal waar.

Op de 190 wordt er uitgegaan van nul experience met cat 2/3 ook voor captains.
Dan kom je automatisch in de volgende eisen naast de sim training terrecht, voor je los mag.

3 x een practice app. met autoland onder supervisie.

Daar bovenop is er nog iets extra,s voor bazen:

If new on type: 50 uur of 20 stretches (incl. route training) on type.

EN

Until 100 hours or 40 stretches (incl rte tr.) on type is achieved a min. of 100m must be added to the applicable minimums.


Ik denk dat jij praat over het geldig houden van je cat 2/3 want dan heb je idd gelijk.

En dus inderdaad in de route training
 
Eikie dat is niet helemaal waar.

Op de 190 wordt er uitgegaan van nul experience met cat 2/3 ook voor captains.
Dan kom je automatisch in de volgende eisen naast de sim training terrecht, voor je los mag.

3 x een practice app. met autoland onder supervisie.

Daar bovenop is er nog iets extra,s voor bazen:

If new on type: 50 uur of 20 stretches (incl. route training) on type.

EN

Until 100 hours or 40 stretches (incl rte tr.) on type is achieved a min. of 100m must be added to the applicable minimums.


Ik denk dat jij praat over het geldig houden van je cat 2/3 want dan heb je idd gelijk.

En dus inderdaad in de route training
Ik citeer:

Contrary to BOM 5.1.4 the following paragraph is applicable for crew
qualification: only 1 practice approach en route under supervision for CAT II
has to be completed and 1 practice approach en route under supervision for
CAT IIIA before the crew member is qualified.


uitzondering voor de E190 operatie..
 
Back
Top