Hoe vliegt de E190 eigenlijk? Beetje fijne kist? Er zit toch zo'n apart 'fiets' stuurtje in?
Commander
Kan het helemaal beamen...Hee! Concorde stuur, ja! Tssss....
Vliegt voor de rest heerlijk, maar ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal. Geen ballooning met flaps en zo door de FBW, aileron kan wat zwaar zijn. Stuur op zich ben je zo gewend, zolang je je knieën maar bij elkaar houdt met flinke crosswind (stuur gaat overlangs in plaats van binnendoor). Alles gaat via het MCDU (FMS) en de displays. Radios, transponder, CB's etc zit allemaal in het MCDU. Opties en bediening voor TCAS, weerradar, map (airports, bakens, profile etc) en synoptic pages gaat allemaal op de displays via de CCD (touchpad). Overhead en pedestal is dus redelijk leeg voor de rest. Voor de rest heel veel automatische features, cabine kan zelf de temperatuur regelen in 2 secties, ook handig. Kist is verder stil, veel ruimte. Natuurlijk wel zo z'n eigenaardigheidjes hier en daar, mooie is wel dat het flightdeck steeds beter wordt na elke software update.
Gerucht gaat dat met de info evening op 29 jan aangekondigd gaat worden dat er E170's besteld zijn (of gaan worden), maar dat gerucht hoorde ik een maand of 3 geleden ook al.
Kan het helemaal beamen...
Blijft wel een vreemd idee dat je een vliegtuig z'n firmware kan updaten, alsof het een telefoon is :grijns:
@ Nosig, hoe bevalt het baas spelen? Stukje leuker dan rechts zitten toch?
Zit al een digitaal muziek systeem in de galley . Je kan de aaipot wel opladen.@ Nosig. Kan je ook je iPod er inpluggen? :grijns:
De 70's worden met de dag rotter en de F 50 ook. Tijd voor iets nieuws dus, ik hoorde in de wandelgangen dat ze voor de vervanging van de F 50 maar 6 kisten nodig gaan hebben nu LCY, MST en EIN en volgens mij ook de RTM-LHR vluchten weg zijn, dus waarschijnlijk te duur om een complete nieuwe divisie voor op te zetten, dus e170, kost wat meer fuel dan een dash 8, maar minder extra kosten voor maint, kantoorpersoneel, manuals enzo.
@ NOSIG, thanx man. Dat lijkt me wel apart om met het stuur over je knieen heen te gaan. Mooie foto ook van he flightdeck!
Ben je van de rechterstoel, direct naar de linkerstoek E190 gegaan? Is dat niet lastig, om in 1 stap, en captain te worden, en een nieuw vliegtuig vliegen. Waar binnen de maatschappij ook nog weinig ervaring mee is? Commander
We hebben de meest basis versie die er is geloof ik (blijft cityhopper), zo goed als identiek aan de E190's van Air France / Regional. De opties die we NIET hebben zijn head up display (wel even mee gespeeld in sim) en (nog) geen digitale checklisten, ook geen ingebouwde trap. Standaard WEL:Welke opties zitten er bij jullie eigenlijk op die bak? Autothrottle? Reverse? CAT IIIA autoland? PTV's of dropdown screens of niets?
Wat is jullie MTOW en MLAW eigenlijk?
Gewoon benieuwd eigenlijk. Zou me trouwens niets verbazen als jullie ook de 170 krijgen. Goede aanvulling op de 190 lijkt me. Idd alleen die F70's d'r ook naast, hmmmm.
Had me leuk geleken om een slappe lach TQ met je op de Embryo te doen :grijns:Mooie verhalen, Emile. Leuke foto's ook! Erg interessant om wat details over de BigJungleJet te horen. Bij Cityline moet'ie vanaf september ook gaan vliegen trouwens. M.