E190

voyager

New member
Ola!

weet iemand hoe het op het moment zit met de opleidingen voor komend voorjaar, hoeveel daarvan gepland zijn en ook of de orders voor de volgende 8 kisten gewoon door komen of vertraagd worden?


gr,
Voyager
 
tot en met juni. 19 vacatures capt. alle kisten komen. en daardoor is er ook niet heeeel veel veranderd aan de vacatures.
cockpit planning al gemaild?
 
Nou gaan er wel opeens wat engelsen naar links op het ding, dus voor captains posities staan de nederlanders even in de hold.....
 
Hoe vliegt de E190 eigenlijk? Beetje fijne kist? Er zit toch zo'n apart 'fiets' stuurtje in?
Commander

Hee! Concorde stuur, ja! Tssss....

Vliegt voor de rest heerlijk, maar ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal. Geen ballooning met flaps en zo door de FBW, aileron kan wat zwaar zijn. Stuur op zich ben je zo gewend, zolang je je knieën maar bij elkaar houdt met flinke crosswind (stuur gaat overlangs in plaats van binnendoor). Alles gaat via het MCDU (FMS) en de displays. Radios, transponder, CB's etc zit allemaal in het MCDU. Opties en bediening voor TCAS, weerradar, map (airports, bakens, profile etc) en synoptic pages gaat allemaal op de displays via de CCD (touchpad). Overhead en pedestal is dus redelijk leeg voor de rest. Voor de rest heel veel automatische features, cabine kan zelf de temperatuur regelen in 2 secties, ook handig. Kist is verder stil, veel ruimte. Natuurlijk wel zo z'n eigenaardigheidjes hier en daar, mooie is wel dat het flightdeck steeds beter wordt na elke software update.

452481534_4HaCG-M.jpg


Gerucht gaat dat met de info evening op 29 jan aangekondigd gaat worden dat er E170's besteld zijn (of gaan worden), maar dat gerucht hoorde ik een maand of 3 geleden ook al.
 
Hee! Concorde stuur, ja! Tssss....

Vliegt voor de rest heerlijk, maar ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal. Geen ballooning met flaps en zo door de FBW, aileron kan wat zwaar zijn. Stuur op zich ben je zo gewend, zolang je je knieën maar bij elkaar houdt met flinke crosswind (stuur gaat overlangs in plaats van binnendoor). Alles gaat via het MCDU (FMS) en de displays. Radios, transponder, CB's etc zit allemaal in het MCDU. Opties en bediening voor TCAS, weerradar, map (airports, bakens, profile etc) en synoptic pages gaat allemaal op de displays via de CCD (touchpad). Overhead en pedestal is dus redelijk leeg voor de rest. Voor de rest heel veel automatische features, cabine kan zelf de temperatuur regelen in 2 secties, ook handig. Kist is verder stil, veel ruimte. Natuurlijk wel zo z'n eigenaardigheidjes hier en daar, mooie is wel dat het flightdeck steeds beter wordt na elke software update.

452481534_4HaCG-M.jpg


Gerucht gaat dat met de info evening op 29 jan aangekondigd gaat worden dat er E170's besteld zijn (of gaan worden), maar dat gerucht hoorde ik een maand of 3 geleden ook al.
Kan het helemaal beamen...

Blijft wel een vreemd idee dat je een vliegtuig z'n firmware kan updaten, alsof het een telefoon is :grijns:

@ Nosig, hoe bevalt het baas spelen? Stukje leuker dan rechts zitten toch?
 
ik moet er nog steeds aan wennen dat na het aan zetten van de twee batterijen je eerst op 5 schermen een McAfee schermpje te zien krijgt..
 
Kan het helemaal beamen...
Blijft wel een vreemd idee dat je een vliegtuig z'n firmware kan updaten, alsof het een telefoon is :grijns:
@ Nosig, hoe bevalt het baas spelen? Stukje leuker dan rechts zitten toch?

Tsja, de kist is nu versie 21.4, probleem los je op met rebooten.... heel vaag. Ik heb de ALT en DELETE knop al wel gevonden, maar de CTRL knop nog niet. Links zitten is wennen, ik zit toch nog steeds vaak in een wat afwachtende houding. Dan kijk ik weer naar links.... zie ik m'n eigen spiegelbeeld! Hmm.... komt wel goed, in ieder geval weer wat uitdaging :D.

@ Chuck / Talsma
De 10 E190's vervangen 10 gare F100's die eruit gaan. 5 andere gare F100's worden vervangen door nieuwere tweedehands F70's van AF / Air Regional. Als het E170 gerucht klopt (ik betwijfel het!) dan zou ik niet weten wat ie momenteel moet gaan vervangen (aangezien ze net bezig zijn de F70's te ontvangen). F50 gaat de komende tijd vast wel vervangen worden, maar dan vermoed ik toch eerder door een Dash 8 Q400 dan een E170.
 
Welke opties zitten er bij jullie eigenlijk op die bak? Autothrottle? Reverse? CAT IIIA autoland? PTV's of dropdown screens of niets?

Wat is jullie MTOW en MLAW eigenlijk?

Gewoon benieuwd eigenlijk. Zou me trouwens niets verbazen als jullie ook de 170 krijgen. Goede aanvulling op de 190 lijkt me. Idd alleen die F70's d'r ook naast, hmmmm.
 
De 70's worden met de dag rotter en de F 50 ook. Tijd voor iets nieuws dus, ik hoorde in de wandelgangen dat ze voor de vervanging van de F 50 maar 6 kisten nodig gaan hebben nu LCY, MST en EIN en volgens mij ook de RTM-LHR vluchten weg zijn, dus waarschijnlijk te duur om een complete nieuwe divisie voor op te zetten, dus e170, kost wat meer fuel dan een dash 8, maar minder extra kosten voor maint, kantoorpersoneel, manuals enzo.
 
De 70's worden met de dag rotter en de F 50 ook. Tijd voor iets nieuws dus, ik hoorde in de wandelgangen dat ze voor de vervanging van de F 50 maar 6 kisten nodig gaan hebben nu LCY, MST en EIN en volgens mij ook de RTM-LHR vluchten weg zijn, dus waarschijnlijk te duur om een complete nieuwe divisie voor op te zetten, dus e170, kost wat meer fuel dan een dash 8, maar minder extra kosten voor maint, kantoorpersoneel, manuals enzo.


We zullen het de 29 ste wel horen! Ik hoorde in de "wandelgangen" dat de opvolger al besteld is en er volgens de planning vanaf de zomer 2010 geen F50's meer rondvliegen binnen KLC.:eek!:
 
@ NOSIG, thanx man. Dat lijkt me wel apart om met het stuur over je knieen heen te gaan. Mooie foto ook van he flightdeck!
Ben je van de rechterstoel, direct naar de linkerstoek E190 gegaan? Is dat niet lastig, om in 1 stap, en captain te worden, en een nieuw vliegtuig vliegen. Waar binnen de maatschappij ook nog weinig ervaring mee is?


Commander
 
@ NOSIG, thanx man. Dat lijkt me wel apart om met het stuur over je knieen heen te gaan. Mooie foto ook van he flightdeck!
Ben je van de rechterstoel, direct naar de linkerstoek E190 gegaan? Is dat niet lastig, om in 1 stap, en captain te worden, en een nieuw vliegtuig vliegen. Waar binnen de maatschappij ook nog weinig ervaring mee is? Commander

De maatschappij heeft wel degelijk ervaring met mensen die van co 1 type naar baas ander type gaan (kan op alle types gebeuren en gebeurt ook regelmatig), alleen is dit type natuurlijk nieuw (bedenk me nu dat je dat bedoeld met ervaring). Met mijn route training zit ik dan ook met mensen die zelf net 2 weken los zijn, da's apart. Hier kan je niet omheen met een nieuw type, daarom zijn er ook afspraken met IVW over gemaakt (onder andere dat we voor circuits 10 landingen elk moesten maken ipv de normale 6 ofzo). Het basis intro team heeft route training gedaan onder een tijdelijk speciaal contract op de E190 bij Air France - Regional.

En ja, het is wel een switch van co F50 naar baas E190:
- Stoom > Glas
- Prop > Jet
- KLM procedures > BOP (filosofie en boeken Embraer)
- Slow > High performance
- Co > Baas
- Hoofdrekenen > FMS

Veel nieuwe dingen dus, zoals autothrottle, autobrakes, autoland, FMS en zelfs een electrische trim op het stuur. Ben de eerst co > baas in de divisie voor zover ik weet, maar tot nu toe gaat het nog prima :). Op de eerste vlucht 3 weken terug meteen practice cat II en IIIa autoland ingekopt, heb nu al 2 vluchten (waaronder vandaag) autoland met zicht iets boven 200 meter mogen maken. Het had makkelijker geweest om baas op hetzelfde type te worden, maar naast het feit dat ik na 6 jaar de F50 wel gezien had (wat een luxe dat bieden) is de E190 echt een easy kist. Alleen de getallen zijn allemaal beetje anders. Ruim 3000 fpm voorbij FL150 waar de F50 er dan 300 fpm op had staan. Landen met 4 graden nose up, da's bijna take off pitch van F50 (al kijk je door de flight path vector flight director eigenlijk nauwelijks naar je daadwerkelijke pitch). De hele manier van vliegen is anders, calls (als ze er zijn) zijn totaal anders. Slides moet ik aan denken, checklisten zijn zeer minimalistisch... ja, alles is anders. Maar erg leuk :D.
 
Last edited:
Welke opties zitten er bij jullie eigenlijk op die bak? Autothrottle? Reverse? CAT IIIA autoland? PTV's of dropdown screens of niets?
Wat is jullie MTOW en MLAW eigenlijk?
Gewoon benieuwd eigenlijk. Zou me trouwens niets verbazen als jullie ook de 170 krijgen. Goede aanvulling op de 190 lijkt me. Idd alleen die F70's d'r ook naast, hmmmm.
We hebben de meest basis versie die er is geloof ik (blijft cityhopper), zo goed als identiek aan de E190's van Air France / Regional. De opties die we NIET hebben zijn head up display (wel even mee gespeeld in sim) en (nog) geen digitale checklisten, ook geen ingebouwde trap. Standaard WEL:

- Autothrottle
- reverse
- cat IIIa autoland
- ACARS

MTOW 47790
MLW 43000

Cruisespeed kan tot .82, maar we doen meestal .78, FL410 (zonder moeite, maar goed ben niets gewend), volle bak haalt ie noord Egypte nog (beetje zelfde speed en range als 738 en 739).

Zitten tal van gave features op waar ik me over blijf verbazen. Je kan los van elkaar verschillende radar opties aanzetten, inclusief totaal andere tilt. Rudder, elevator en multifunction spoiler voor de roll zijn allemaal FBW (ailerons zijn conventional) en heel veel functies die gewoon automatisch zijn zoals de speedbrakes / spoiler (automatisch in onder 180 kts of bij flaps 2 of bij go around, en automatisch omhoog bij touchdown en RTO (dus geen armen) en automatisch weer down onder 30 kts). Fuel pumps ook geheel automatisch (de normale engine driven pump werkt mbv een soort siphon systeem dus zonder mechanisch draaiende delen), dus motoren starten is de knop naar start (spring loaded naar run), motoren uitzetten is knop naar stop. Echt simpel allemaal.

Verwacht je er ook mee te vliegen? Ik kwam al cityflyer vliegers tegen die de sim na ons ingingen in Gatwick. De E190 zou ook LCY moeten kunnen binnen een paar maanden (ze waren eerste met een soort belly spoiler bezig, maar waarschijnlijk wordt het een softwarematige aanpassing van de spoilers voor de approach voor meer drag).

433638324_PLa67-M.jpg


(fuel synoptic page op rechterkant, scroll down menu met opties in map mode aan linkerkant)

Ik weet niet wat een PTV is, maar als je cabine features bedoelt, de demo is nog ouderwets maar (eventueel) met digitale audio. Zitten twee plees in (van die vacuüm, gaaf... weer wat anders dan die stinkende klepper dingen op de F50 waar zo'n sloot blauw water achteraan kwam) en zelfs een oventje voor tosti's :D (zoals ik al zei, ben niks gewend)
 
Last edited:
Mooie verhalen, Emile. Leuke foto's ook! Erg interessant om wat details over de BigJungleJet te horen. Bij Cityline moet'ie vanaf september ook gaan vliegen trouwens.

Prachtig, he, vacuum toiletten :) :)

Erg stoer allemaal, kan me voorstellen dat je het erg naar je zin hebt.

Enjoy,
M.
 
Mooie verhalen, Emile. Leuke foto's ook! Erg interessant om wat details over de BigJungleJet te horen. Bij Cityline moet'ie vanaf september ook gaan vliegen trouwens. M.
Had me leuk geleken om een slappe lach TQ met je op de Embryo te doen :grijns:
 
Back
Top