Dutchmil services

Hehe leuk fragment, is dit nu typerend voor een doordeweekse dag of is het normaliter drukker? Als ik zo de andere berichten hoor moet je normaal je aanmelding er doorheen drukken, terwijl er bij dit fragment ruimte is om even een persoonlijk berichtje over de freq. te sturen. (Zit zelf in Portugal dus heb nog geen ervaring met DutchMil mogen opdoen.)
 
Hehe leuk fragment, is dit nu typerend voor een doordeweekse dag of is het normaliter drukker? Als ik zo de andere berichten hoor moet je normaal je aanmelding er doorheen drukken, terwijl er bij dit fragment ruimte is om even een persoonlijk berichtje over de freq. te sturen. (Zit zelf in Portugal dus heb nog geen ervaring met DutchMil mogen opdoen.)

Ik heb de agenda erop nagekeken. 11 oktober was een doordeweekse woensdag. In het weekend , vooral op een mooie dag zul je deze rust niet tegenkomen op de132.350. mocht een situatie zoals in het r/t fragment zichh voordoen, zullen we proberen zo´n voorval op een andere freq. af te handelen. Mocht dat niet kunnen zullen we vragen of het andere verkeer zich rustig (lees geen onnodige) oproepen te doen. Sorry niet goed gelezen. De drukte op onze flight info positie in natuurlijk helemaal hankelijk van het weer, het is die dag waarschijnlijk niet druk geweest, het kan ook zijn dat uit het fragment het evt. andere verkeer is "weggepoetst", maar dat weet ik niet.
 
Last edited:
Tja, je moet er niet aan denken dat die meneer er door moet proberen te komen in een druk weekeinde... Vandaar dat oproepen beperkt moet zijn tot een minimum; dan kunnen we ons met de echte problemen bezighouden. Gelukkig zijn dit maar incidenten: het merendeel van de vluchten verloopt uneventful.

We hebben ook wel eens zoiets bij de hand gehad toen we die overstromingen hadden rond Tiel (al weer wat jaren terug). Vliegende ramptouristen gingen toen een kijkje nemen (allemaal VFR trainen boven de rivieren, jaja...), maar één vlieger raakte ook zijn orientatie kwijt. Het zag er beneden allemaal heel anders uit natuurlijk met al dat water. De vlieger in kwestie zag allemaal vliegtuigjes om zich heen en had een beetje schroom om te bekennen dat hij als enge niet meer wist waar hij zat. Dus kwam er kreten als "ziet u mijn 7000 code". Daar zagen we er wel meer van, dus dat leverde niks op. Eindelijk kwam het hoge woord eruit: "Ik ben mijn positie kwijt". Snel een unieke transpondercode gegeven en ook die meneer hebben we weer keurig op weg geholpen. Was trouwens ook Seppe, maar dat is vast toeval ;)
 
Ben zelf als vlieger 'opgevoed' in the States. Daar kun je flightfollowing aanvragen bij zelfs de drukste velden. (Of je het krijgt hangt af van de drukte) Als je een probleem hebt, met je orientatie of wat dan ook, helpen ze je altijd. Mits je maar kort en bondig spreekt. De greenvillers onder ons kennen nog wel een anekdote van een zekere Piet de H... Ik denk dat als je hier ervaring mee hebt opgedaan, de drempel om om hulp te vragen een stuk lager is. M.i. is de de drempel om gewoon een positierapport te geven op A'dam info of DutchMil weleens te hoog. Mensen hebben bijna angstzweet als ze die radio beetpakken, en dat zou volgens mij heel anders kunnen/moeten.
 
ensen hebben bijna angstzweet als ze die radio beetpakken, en dat zou volgens mij heel anders kunnen/moeten.

dat ligt toch echt grotendeels aan de mensen zelf denk ik. Zoals je zo vaak hoort is DM echt de beroerste niet en helpen je echt wel! Het is gewoon een mentaliteit die je de mensen (nieuwe piloten) direct bij moet brengen.
Het is niet erg om hulp te vragen als je die nodig hebt. Het is beter om hulp te vragen als na 2 uur rond circelen een landing in een weiland maken omdat je geen fuel meer hebt.


wel een erg geinig fragment! Een heel erg gespannen en onzeker persoon over de radio. Gelukkig met behulp van DM weer de weg gevonden :D
 
Ik begrijp de drempel wel; dat is voornamelijk onbekendheid denk ik. Wij moedigen vliegclubs ook van harte aan om met klassen bij ons langs te komen. Dat werkt bijzonder drempelverlagend. Tenslotte zitten er gewoon mensen achter de microfoon...

Voorbeeld van te hoge drempel: een (recreatief) vlieger in opleiding, nog geen R/T brevet is bij ons op bezoek en vraagt aan mij (als de rest van de klas niet luistert) of hij wel op zou mogen roepen als hij een probleem heeft. Blijkbaar heeft zijn instructeur hem vrij nadrukkelijk verteld dat je zonder R/T license niet mag praten met vreemden. Ik heb hem verteld dat het geen enkele zin heeft om je vliegtuig ergens in een bos neer te zetten als je dat kan voorkomen door in je moers taal om assistentie te vragen. Als je door eigen fouten in de problemen bent gekomen zoeken we dat wel uit nadat je veilig geland bent :)
 
dat ligt toch echt grotendeels aan de mensen zelf denk ik. Zoals je zo vaak hoort is DM echt de beroerste niet en helpen je echt wel! Het is gewoon een mentaliteit die je de mensen (nieuwe piloten) direct bij moet brengen.
Het is niet erg om hulp te vragen als je die nodig hebt. Het is beter om hulp te vragen als na 2 uur rond circelen een landing in een weiland maken omdat je geen fuel meer hebt.

Dat is precies mijn punt. Ik zou ten alle tijde de radio pakken als ik niet helemaal zeker was, van mijn positie. Maar er is blijkbaar een groot deel van de vliegers die het toch eng vindt, ofzo.
 
Het zien van die vele 7000 codes is trouwens per 31-03-2008 (hopelijk) voorbij. Vanaf dat moment behoort elk vliegtuig, uitgerust met een generator, een mode S transponder te hebben. Deze transponder moet in staat zijn aircraft ID of callsign te presenteren. Is het voor ons geen zoekplaatje meer :radar: en kunnen we gericht hulp bieden indien noodzakelijk.:rt: Luchtvaartuigen welke nu nog een ontheffing hebben zullen, bij mijn weten, ook een Mode S transponder moeten hebben. Er worden, zoals het er nu voor staat, geen uitzonderingen meer toegestaan. Meer info is natuurlijk te vinden bij Inspectie V&W.
 
....... De drukte op onze flight info positie in natuurlijk helemaal hankelijk van het weer, het is die dag waarschijnlijk niet druk geweest, het kan ook zijn dat uit het fragment het evt. andere verkeer is "weggepoetst", maar dat weet ik niet.
Ik dit geval is er inderdaad het een en ander wegepoetst. ;)
Dit voorval speelde zich af tussen 1200 en 1300 LT en het was inderdaad best druk op de 132.350.

Grt David
 
Even een paar domme vragen die ik toch graag gesteld wil hebben:

-> Mag je ook als VFR vlieger om Flight Following vragen bij Dutch Mil?
-> Mag ik mijn Mode S transponder wél aanhouden onder de Schiphol TMA?
-> Mag de Mode S transponder altijd aan blijven (dus ook tijdens taxiën en onder 1200ft?
 
-> Mag je ook als VFR vlieger om Flight Following vragen bij Dutch Mil?

Vragen mag altijd, of ze het (ook) kunnen/doen is een ander verhaal.

-> Mag ik mijn Mode S transponder wél aanhouden onder de Schiphol TMA?

Ik denk dat dit juist de bedoeling (A/C ident) is.

-> Mag de Mode S transponder altijd aan blijven onder de 1200ft?
Waarom niet(?)

XPDR is een RWY item.
 
-> Mag je ook als VFR vlieger om Flight Following vragen bij Dutch Mil?

Vragen mag altijd, of ze het (ook) kunnen/doen is een ander verhaal.

-> Mag ik mijn Mode S transponder wél aanhouden onder de Schiphol TMA?

Ik denk dat dit juist de bedoeling (A/C ident) is.

-> Mag de Mode S transponder altijd aan blijven onder de 1200ft?
Waarom niet(?)

XPDR is een RWY item.


Bedankt voor je snelle reaktie GBOF. Dus een MODE C transponder mag níet onder de Schiphol TMA en de MODE S altijd.
 
Op je linkje lees ik dat dus ook met Mode S de transponder uit moet blijven onder de Schiphol TMA. Gek eigenlijk, want met Mode S zien ze geen code 7000 meer waar ze zo`n hekel aan hebben toch?
 
Het gebruik van een SSR-transponder met naar keuze een
mode S of een mode A / C is momenteel binnen Amsterdam
FIR VERPLICHT voor VFR-vluchten met gemotoriseerde luchtvaartuigen
(met inbegrip van MLA’s en TMG’s) in het gehele
luchtruim, met uitzondering van:
- luchtruim klasse G beneden 1200 voet boven gemiddeld zeeniveau, voor zover dit niet ligt boven de Noordzee (Genofic-area), en
- het luchtruim onder Schiphol TMA 1 (tijdelijk).

Nergens staat dat een mode S niet MAG! :D
 
GBOF,

even daargelaten of ik het er mee eens ben, de VFG gids ENR 1.6 vermeld:
"VFR-vluchten in de Amsterdam FIR dienen hun transponder te activeren op mode S of mode A en C, en in mode A code 7000 te selecteren, tenzij anders opgedragen, behalve onder Schiphol TMA 1, waar de transponder niet geactiveerd zal worden tenzij anders opgedragen. Het toepassen van de genoemde procedure dient te geschieden op de onderstaande voorwaarden:

VFR-vluchten in luchtruimklasse G buiten de GENOFIC-area en beneden 1200 ft AMSL zijn vrijgesteld van het voeren van een SSR-transponder"
 
Zo dacht ik er ook over. Maar van de week weer een discussie over gehad met een collega vlieger (zodoende wilde ik het nog even zeker weten). Maar laten we maar weer terug naar het onderwerp gaan (Dutch Mil services).
 
Zo zie je maar weer: de kennis is in de groep. En anders staat het wel in het AIP :)

De achterliggende gedachte is natuurlijk dat zowel een mode S als A/C TCAS alarmen kan geven op naderend verkeer in de TMA Schiphol.
 
Back
Top