Dutchmil services

sinkrate

New member
Misschien een domme vraag maar wat voor services kun je als privé vlieger van Dutchmil vragen? Als je bent opgestegen switch je frequency naar Dutchmil, meld je je aan en je krijgt een "roger" of "copied" terug. In Amerika kun je van de vluchtleiding, ook in G-class luchtruim Flight following aanvragen, en word je gewaarschuwd als er ander verkeer bij je in de buurt komt. In Engeland idem dito, daar heet het geloof ik Radar Information Service maar het komt op hetzelfde neer. Kun je dit ook bij Dutchmil aanvragen? En hoe heet het in Nederland? Twee jaar terug of zo is het IVW gestart met het Vlieg als een vogel, denk als een mens- verhaal en Kwaak 7000 en zo maar wat heb je daar aan als iedereen met 7000 rondkwaakt en ze je toch niet kunnen waarschuwen als er ander verkeer bij je in de buurt komt?

Reden dat ik dit vraag is een Airprox gisteren boven Ameland, waarbij er een ander toestel recht op me af kwam. Gelukkig zag ik 'm op tijd omdat hij zijn landingslichten aan had, hij zag mij pas toen ik naar rechts draaide. Iemand die dit herkent?

Misschien moet ik er nog even bij vermelden dat dit overigens niet door Dutchmil voorkomen had kunnen worden, ik zat al op de freq. van EHAL. Het is dus meer een algemene vraag.
 
Last edited:
In principe kun je alles vragen, of ze het ook doen is wat anders:D

Dutch Mil is (net als elke andere dienst) niet verantwoordelijk voor separatie bij VFR verkeer. Bovendien is het soms zo druk dat ze nauwelijks tijd hebben voor waarschuwingen. Toch is het mij al een aantal keer gebeurd dat ze me wel waarschuwden... Het gebeurd dus wel, maar je kan er niet "blind op varen".

7000 kwaaken helpt voor je eigen zichtbaarheid, als je kwaakt en je je hebt aangemeld KAN DM je waarschuwen. Als je niet kwaakt en je niet meld wordt dit lastiger. Bovendien kunnen bijvoorbeeld militaire jets je veel beter zien als je kwaakt (zelfs zonder tussenkomst van DM dus), ook dat verhoogt de veiligheid.

Hoop dat dit je wat verder helpt...

TMG
 
Je hebt geen zak aan die gasten geloof mij!
Vectors geven voor een ILS in Eindhoven kunnen ze al helemaal niet! kans dat je niet door de localizer heengaat als je gevectored word door hun is even groot dan dat je door een haai wordt gebeten op straat (of dat je prins carnaval tegenkomt in Augustus) heel klein dus!
 
In het verleden regelmatig informatie gekregen van Dutchmil over ander verkeer, maar dat zijn niet dingen die je in het weekend kan verwachten... (zelfs aanmelden gaat vaak nog moeilijk)

De informatie die andere kisten geven over hun plannen zijn voor mij al meer als voldoende. Ik weet dan ongeveer wat ik zou kunnen verwachten en kan daar op anticiperen.

Een paar maanden kwam een Saab ( bleek later) recht op me af die dus zich dus niet had aangemeld, verder geen probleem want daarvoor kijk je naar buiten :).
Ik ging direct EHTE - EHMZ en later bleek dat hij waarschijnlijk direct EHMZ-EHTE aan het doen was.
Ik ga nu vaak maar eerst een mijltje off track naar rechts.
 
Je hebt geen zak aan die gasten vind ik wel wat erg kort door de bocht....Ze zijn je helemaal niets verplicht (ook niet in the UK overigens) maar wel bereid je te helpen waar nodig. Vaak tippen ze je over ander verkeer in de buurt, maar je moet nog maar eens opzoeken hoe dat zit met de diverse luchtverkeersleiding diensten en informatiediensten en hun verantwoordelijkheiden en verplichtingen (en dit van jouw als PIC).

VFR betekent (om even net zo kort door de bocht te gaan) dat je zelf uit je doppen moet kijken...dus alle hulp die DM bied is meegenomen en zoals foxtrot al terecht opmerkt, als je luistert weet je al een beetje wat er om je heen gebeurt, en als je je aanmeld weten de anderen om je heen waar jij zit, zo heb je een soort air-to-air waar DM tussen zit, ik zie dus geen nadelen, alleen voordelen

Over die localizer....daar zitten die dure naaldjes toch voor op dat paneel??
 
Als er ergens slecht weer hangt en je bent toch gewoon lekker aan het rond vladderen met je SE is DM best wel handig. Je kan gewoon vragen waar het weer zich bevind en ze kunnen je er vaak wel om heen helpen.
Die gasten willen best wel wat doen, als je het ze maar vraagt.

Echter als ze geen zin hebben....
 
Dutch Mil is erg nuttig, ik erger me meer aan mensen die op de freq hun hele levensverhaal geven en daardoor de mogelijkheid om op te letten / communiceren bij Dutch Mil weghalen... Het is een service voor VFR verkeer geen dienst! :rolleyes:

(o ja in het weekend is het ook nog vaak een controller twee frequencies! Dus die jongens en meiden doen erg hun best!)
 
Observer heeft idd gelijk, het is een Service! wel jammer dat het gezeik door de overheid, kosten, blah blah enzo er ook niets meer dan dat inzit. Kijk nu eens naar Duitsland, of Denemarken, ook daar is het een Service, maar wel 1 om door een ringetje te halen.. Dutchmill doet niet meer dan ze moeten doen, dat is prima, als jij iets extra's wilt kun je het gewoon vragen, mijn ervaring is dat ze echt niet beroerd zijn om te helpen..
Dat er mensen zijn die slechte ervaringen hebben, of wellicht meer verwachten van DM, komt niet door DM, maar door onze geweldige regering.. ....
 
Geloof me maar, Dutchmil doet, ja echt waar, haar best om iedereen van de info te voorzien.

Je hoeft niet om flight-following te vragen want dat gebeurt al vanaf het moment dat je je aanmeld bij FIS.
Het is een service die je kan en mag verwachten. Daarnaast is het idd VFR, dus goed uit je doppen kijken.


@737: Ik zou je misschien wel moeten uitnodigen om in het weekend eens te komen kijken en luisteren hoe die service wordt verleend. Er kakelen soms drie, vier elements door elkaar, al weten ze dit van elkaar niet. Daarbij handelt DM, op diezelfde positie, óók het reguliere IFR en upper verkeer af.

Vwb het vectoren op een ILS EHEH; Dit wordt standaard niet door DM maar door een Eindhoven Arrival-man of vrouw gedaan. Ik ben in ieder geval, professioneel, benieuwd waar een dergelijke uitdrukking op gebaseerd is :grijns:
 
Ik ben best tevreden over Dutch Mil. Tot op heden krijg ik nog altijd netjes van hun informatie, ook als ze het niet verplicht zijn.
Het is al eerder gezegd.... VFR = VFR, dus je bent met name op jezelf aangewezen.
 
Misschien een domme vraag maar wat voor services kun je als privé vlieger van Dutchmil vragen? Als je bent opgestegen switch je frequency naar Dutchmil, meld je je aan en je krijgt een "roger" of "copied" terug. In Amerika kun je van de vluchtleiding, ook in G-class luchtruim Flight following aanvragen, en word je gewaarschuwd als er ander verkeer bij je in de buurt komt. In Engeland idem dito, daar heet het geloof ik Radar Information Service maar het komt op hetzelfde neer. Kun je dit ook bij Dutchmil aanvragen? En hoe heet het in Nederland? Twee jaar terug of zo is het IVW gestart met het Vlieg als een vogel, denk als een mens- verhaal en Kwaak 7000 en zo maar wat heb je daar aan als iedereen met 7000 rondkwaakt en ze je toch niet kunnen waarschuwen als er ander verkeer bij je in de buurt komt?

ten eerste; maakt niet uit of je prive vlieger of commercieel vlieger bent.

ten tweede; ik heb geleerd om bij DutchMill of andere Info freq. in je eerste oproep na je initial call, te vragen wat voor services je wilt; bij DM is dat:"...request flight information service"

ten derde; als je jezelf aanmeld geef je ook gelijk je positie, hoogte, bestemming en eventueel route, als je dan 7000 squawkt, kunnen ze bij DM gelijk zien welk "stipje" je bent, zo geven ze soms al op voorhand aan dat je een danger/restricted/prohibited area of een CTR nadert, ze kunnen dan dus ook 2 vliegtuigen informeren voor traffic information als dat moet

voor de rest heb ik prima ervaringen met DM, idd als het wat drukker is gaat het stroever. En die duitse VFR vliegers kunnen soms lastig zijn. Je kan vragen naar weer, frequenties, eventuele coordinatie met een vliegveld/approach als je ergens door of heen moet en als je verloren bent kunnen ze ook nog eens de goede weg op helpen. Duitse, Deense, Franse en Belgische FIS heb ik eigenlijk dezelfde ervaringen mee, allemaal zeer professioneel en service gericht
 
Geloof me maar, Dutchmil doet, ja echt waar, haar best om iedereen van de info te voorzien...
...
...Daarbij handelt DM, op diezelfde positie, óók het reguliere IFR en upper verkeer af...

Hoewel ik zelf soms ook wat minder te spreken ben over Dutch Mill, kan ik me voorstellen dat al dat gekakel en de vele "miscommunicaties" in het weekend inderdaad het werken soms lastig maken.

Wat vinden de Dutch Mill medewerkers zelf eigenlijk van de omstandigheden waaronder ze moeten werken? Klopt het dat er af en toe weinig mankracht is?
 
Ik ben pas op een soort voorlichtigsdag bij DutchMil geweest.

Kern: roep D*Mill alleen op als je specifiek een service nodig hebt. Alleen "request FIS" was geen reden genoeg.
Reden: overbelasting. Te veel verkeer, te weinig mensen.

Als je alleen FIS vraagt zijn ze tot niets veplicht en zul je ivm drukte zeer waarschijnlijk ook niets krijgen.

Verder vertelden ze dat er veel vliegers (ook ik) bij de initiele call geen melding maakte van de huidige positie. Ivm 2 zenders is dit WEL belangrijk.

Verder, omdat de zender automatisch uitzend op de locatie waar het laatste bericht ontvangen wordt is het extra belangrijk om niet "voor te kruipen" bij berichten.

Greetz,

JC
 
:passed: tenenkrommend gewoon...

Ben een tijd geleden (nog in opleiding) idd ook eens daar wezen kijken... Daarvoor geen idee dat die gasten het eigenlijk zo druk hebben en idd vaak meerdere calls tegelijk binnen krijgen.... vandaar dat het weleens even duurde voordat ik eens wat terughoorde!
 
Back
Top