dslr camera kopen! advies?

@StabTrim: Dan vraag ik me wel af welke kwalitatief goede 200 mm lens je er op wilt schroeven.
Ik neem niet aan dat je het hebt over een 200mm f2.8 prime.

@B767-300: Niet om te zeuren, maar inderdaad de service in Beverwijk staat al heel lang bekend als zeer goed, hoewel ook Beverwijk het niet haalt bij RoFa. Ik ken mensen van de Nikon Pro club, die er voor kiezen om naar RoFa te gaan ipv naar Beverwijk, hoewel ze door hun lidmaatschap gratis geholpen worden in Beverwijk. (Normaal is garantie werk natuurlijk gratis bij Nikon, maar servicebeurten en calibratie zijn dat niet altijd, zeker niet als camera's en/of lenzen al een paar jaar oud zijn.)
 
EHm, Ik vroeg enkelt en alleen of hij naar het Nikon Punt in Beverwijk was geweest, zonder bijbedoelingen. Dan weet ik ook in welke richting de heer Altitu woont, als hij schetst dat het om de hoek is. Dus of een Wijker, Ezel, of een Zaankanter ;). Ik heb geenervaringmet Nikon en dus ook niet met hun servicepunt.

En voor de duidelijkheid voor de leken onder ons, een Ezel is een Heemskerker ;)
 
Dat is een heel leuk topicje op tweakers.

@767: Als ik zeg dat ik ZEKER GEEN wijker ben, dan weet jij wel waar ik vandaan kom ;)
 
Ik heb en hou een vlek op mijn foto's. Lenzen schoon gemaakt maar ik blijf een vlek houden.
Iemand tips hoe ik het beste de camera schoon kan maken?

Of na het werk maar eens naar Cameraland...
 
In plaats van de sensor/camera schoon te maken kan je ook besluiten om de vlekken achteraf met Photoshop oid te verwijderen... scheelt je een risicovol avontuur met je camera, kost alleen wel ietsje meer werk achteraf.
 
Ik heb en hou een vlek op mijn foto's. Lenzen schoon gemaakt maar ik blijf een vlek houden.
Iemand tips hoe ik het beste de camera schoon kan maken?

Of na het werk maar eens naar Cameraland...

Zuigen is beter dan blazen,zegt men.

Heb zelf een kitje waarmee je de sensor kan schoon zuigen en daarna met een wet-wipe op stokje (flexibel, zodat je niet teveel kracht kan zetten) de laatste vuiltjes verwijderd.

Blijft riskant, zelf doen. Een pro laten doen kost wat maar dan heb je (misschien) wat meer zekerheid. Maar ja, zit er opeens een beschadiging op de sensor, wie heeft het dan gedaan?
 
Ik heb en hou een vlek op mijn foto's. Lenzen schoon gemaakt maar ik blijf een vlek houden.
Iemand tips hoe ik het beste de camera schoon kan maken?

Of na het werk maar eens naar Cameraland...
Ik heb nog wel een apparaat om je sensor mee schoon te maken. Keertje lenen?
Overigens gewoon gekocht bij Cameraland voor ik geloof 99 euro.... Cameraland reinigt de body niet voor je geloof ik.
(Aannemende dat je vervuiling in de body zit en niet in de lens)
 
"IE-AH" en we balken vrolijk verder

:cool: ;)

@Viper:
Wat betreft het schoonmaken van een sensor zou ik zeker de pro's laten doen! Ik zou als ik jou was eens een prijsopgave vragen bij een gerenommeerd (lees fabrikant?) onderhoudsbedrijf.
Je loopt een enorm risico de sensor en andere elektronica te beschadigen! (ESD komt te vaak voor! En zonder dat je het merkt!)
 
Niet al te moeilijk over doen zou ik zeggen. Veel van die fotowinkels vragen soms tot wel 25 euro voor een keertje je sensor schoon maken.

Ik zou eerst maar eens beginnen met kijken of je de vervuiling ook ziet zitten op je sensor. Als dat zo is, kun je met een simpele rocket blower eens kijken of het vuil van wijken wil weten.
Lukt dat niet, tja, dan wordt het vaak ingewikkelder.

Er doen de vreselijkste verhalen de ronde over wat er allemaal met je sensor kan gebeuren als je die schoon maakt. Echter je sensor zit nog wel achter een stuk glas, het zogenaamde low-pass filter. Dat filter is een stuk steviger, of moet ik zeggen minder krasgevoelig als vele horrorverhalen op internet je zouden willen doen geloven.

Dat is echter geen uitnodiging om je sensor met een plamuurmes te gaan behandelen.

Mogelijke gevorderde opschoonacties die veel besproken worden op diverse fotofora zijn:
- De scotch truc, dus gewoon een stukje scotch plakband (geen ander type gebruiken, alleen die witte, die je ook gebruikt als plakband niet zichtbaar mag worden op kopietjes) pakken en dat op je sensor plakken en er weer af halen. (Of alleen de vervuiling pakken)
Let op: Deze truc kan in tegenstelling tot wat vaak beweert wordt, toch plakbandsporen achterlaten en die zijn nogal irritant om te verwijderen.

- De truc met alcohol, dus gewoon een wattenstaafje gedrenkt in (bijna) pure alcohol en daarmee je sensor schoon vegen.
Nadeel: er blijven nogal eens stofjes van het wattenstaafje achter.

- De truc met de swabs, een beetje zoals met het wattenstaafje, maar nu met een speciaal kwastje, waaromheen een lint-free papiertje is gewikkeld.
Nadeel van de swab en de alcohol truc is dat er vaak droogsporen optreden en het vuil wordt nu meestal alleen naar de randen van je sensor geholpen.

- De truc met de stofzuiger. Een stofzuiger mond op de mount van je camera zetten en je camera "leeg zuigen".
Nadeel: de stofzuiger zuigt veel lucht aan, dat weer stof kan bevatten en dan zijn we dus niets opgeschoten.
Doe je dit, doe het dan wel met de camera met de mount naar beneden, anders valt er vrijwel zeker stof uit de zuigmond naar beneden je camera in. Doe dit overigens ook niet op vol vermogen, want je wilt tenslotte niets ontzetten in de body van je camera. Dysons zijn dan ook een no-go !

- De truc met de arctic butterfly. Een speciaal apparaat dat een borsteltje heel snel ronddraait, waardoor het vuil van de borstel wordt gegooid, waarna het borsteltje statisch wordt geladen. Haal die over je sensor heen en voila, schone sensor.

In alle gevallen is het mogelijk dat meerdere behandelingen nodig zijn voor "resistente" vlekken. Ik heb zelf wel eens de noodzaak gehad om eerst de arctic butterfly toe te passen, gevolgd door een shwab en daarna nog een keer de butterfly los te laten.
In alle gevallen, doe het bij voorkeur in een beetje een stofvrije omgeving. Dus ga naar de badkamer, laat de douche even lopen en ga dan je cam stofvrij maken.
 
Hmm, dan ben ik toch blij dat ik een nikonian ben en niet zo een ruige rocker (of is dat rokker?) van een Canonian. Die lui zien er toch wel uit als richelaars....:stapelge:
 
Wat betreft het schoonmaken van een sensor zou ik zeker de pro's laten doen! Ik zou als ik jou was eens een prijsopgave vragen bij een gerenommeerd (lees fabrikant?) onderhoudsbedrijf.
Je loopt een enorm risico de sensor en andere elektronica te beschadigen! (ESD komt te vaak voor! En zonder dat je het merkt!)

Onzin, maak het niet moeilijker dan het is. Er zijn tegenwoordig legio producten op de markt waarmee je dat prima zelf kan doen. Dit soort wissewasjes hoef je echt niet uit te besteden. Het gaat er gewoon om dat je weet wat je doet, wat eigenlijk voor alles geldt, niewaar?

Ik heb mijn sensor al tientallen keren zelf gereinigd en mijn camera (Canon 30D) werkt nog perfect, inmiddels 70.000 op de teller, probleemloos!

Natuurlijk is dit slechts 1 voorbeeld, maar ik ben er van overtuigd dat je dit prima zelf kan. Een "professioneel bedrijf" kan dit niet beter of risicolozer dan jijzelf, het is dus enkel betalen voor je eigen geruststelling. Net als de olie van je oldtimer verversen, dat kan je zelf net zo goed als de garage... je bent hobby'ist of je bent het niet. Sensor laten reinigen is iets voor de luie pro's die dit gratis kunnen doen bij ETBASS (wat overigens failliet is, geen idee wie dat tegenwoordig doet) dankzij hun CPS lidmaatschap.
 
Voor NPS leden doet het Nikon servicecentre in Beverwijk het.
CPS leden kunnen tegenwoordig naar TechRepair, de door Canon opgezette club die ETBASS heeft opgevolgd.

Als je er geld voor wilt uitgeven en je wilt niet opgelicht worden, dan zou ik persoonlijk naar RoFa gaan. (Sorry, te lui om websites en adressen op te zoeken. Google kan dat trouwens ook heel erg goed.)
 
Heren,

Ik ben in de markt voor een nieuwe camera, ik weinig tot geen ervaring met DSLR camera's en momenteel kijk ik naar de Canon 500d en de Nikon d5000.
Ook heb ik de Nikon D90 bekeken maar ik weet niet of dit een geschikte camera voor me is. Ik heb alle camera's al even in mijn handen gehad en toen voelde Nikon beter aan.

Welke zouden jullie mij kunnen adviseren voor een absolute beginner:

- Canon 500d
- Nikon D5000
- Nikon D90
 
Back
Top