dslr camera kopen! advies?

:eek:fftopic: 763 Pakt terwijl Fotojunky wil slaan zijn camera af en gooit hem in de afvalbak, de enigste plaats waar een Nikolodeon hoort. Fotojunky koopt nieuwe betere camera en komt, na een goed gesprek met 763, uit bij een volwassen Canon. :D:D ;) :eek:fftopic:

1000D is inderdaad de nieuwe instapper, en maakt tegelijkertijd een nieuwe range xxxxD voor Canon, die hadden we nog niet.

Maakt voor Canon de volgende ranges
Instapmodellen: xxxxD, xxxD
Semi-pro modellen: xxD
Pro modellen: xD

De tegenhangers van Nikolodeon eehhhm Nikon weet ik niet precies,echt helder vind ik hun nummering, net als bij Canon, niet.

Ik heb helaas geen ervaringmet de 1000D, ik weet de specs niet eens...

Succes met je keuze.Cameraland is een fijne winkel, waar ze goede adviezen geven. Echter je zal zelf je keuze moeten maken, dat doen hun niet voor je.

Tip: Als je de winkel binnenstapt, rechts aanhouden,dan zit je aan de mooie kant van de winkel :grijns: :grijns:
 
:eek:fftopic: Geheel tegen mijn principes in geloof ik dat ik toch een keer een afspraakje moet gaan maken met een canonian. :eek:fftopic:

@Altitu: Met die lijst eisen in je laatste post is het volgens mij heel erg simpel:
Ga naar een winkel waar je een Nikon D5000 vast mag houden en waar je ook een Canon 500D vast mag houden. Kijk wat het lekkerste in de hand ligt, want de discussie tussen mij en B767 gaat vooral over dure camera's en duur glas.

Indien beschikbaar, zou ik serieus overwegen om een "kit" te kopen met daarin een body, 18-55 lens en 55-200 lens. (MERK EIGEN LENZEN uiteraard)

Voor wat jij aangeeft in je laatste post, kan je daarmee waarschijnlijk 10 jaar vooruit. (Oke, ruim 5 jaar. Daarna wil je hoogstens een nieuwe body.)

disclaimer: tenzij je fotografie echt leuk gaar vinden en aan B767 en mij gaat vragen wat voor dure lenzen je moet kopen...

:eek:fftopic::D @B767: Heb jij al aandelen cameraland? En hoe staan je aandelen KameraExpres? Zelf wil ik eigenlijk CameraNu aandelen, maar wonen er wel genoeg vliegers aan de oostkant van Nederland? :D:eek:fftopic:
 
Zie ik nu dat ik een heuse rel heb veroorzaakt?
Ik ga naar camerland, lekker dichtbij. Ik laat even weten waarop mijn keuze is gevallen!

Ik ga eerst maar eens kijken wat het allemaal kost. Ik ben nog niet zo rijk, hopelijk is dat na 31 december anders ;). Ik denk altijd maar zo, een andere lens kan altijd nog!
 
Ehm... Met de beste wil van de wereld kan ik met name dpreview er niet van beschuldigen dat ze objectieve vergelijkingen maken tussen Nikon en Canon.

De meest botte heb ik gezien toen men een vergelijking maakte tussen een 10 MP camera van Nikon en een Canon camera met beduidend meer pixels. Tot mijn stomme verbazing was de "originele" Nikon JPG even groot als de originele Canon JPG. (In file size scheelde het flink, maar het aantal pixels was exact gelijk.)

Kortom de Nikon foto was (slecht) geupscaled naar de grote van de Canon plaat. Daarna werd er op de site gezegd dat de plaat van de Canon beter was. Scherper, meer details en zo verder... Tja, zo kan ik ook vergelijkingen maken.

Zelfde site, andere vergelijking, wederom body's naast elkaar gaan zetten. Wat schroeven we voor lens op de camera: Nikon: 50mm f1.8. Canon: 50 mm f1.4.
Verschillen waren voor een deel een direct gevolg van het gebruik van de verschillende lenzen. (n.b. de Nikon 50 mm f1.8 koste op dat moment rond de 100 euro. De gebruikte Canon lens rond de 350 euro.)

Ook een leuke: ruisprestaties gaan vergelijken en dan een Canon plaat op 200 ISO vergelijken met een Nikon plaat op 800 ISO. Nogal wiedus dat je dan verschillen ziet...

Met het vergelijken van merken gaan ze overigens vaker de mist in. De site is echter wel heel erg pro-canon. Aan de andere kant zijn hun vergelijkingen binnen een merk over het algemeen heel redelijk.
 
@Fotojunky

Bovenstaande post over vergelijken, helemaal mee eens, vaak worden er appels met peren vergeleken. Ik hecht dan ook totaal geen waarde aan dat soort revieuws.
Met de aandelen Cameraland valt het wel mee, maar aangezien ik er slechts 3 km vanaf woon is het wel mijn huisleverancier van camera en glaswerk.
Ik ben het overigens niet met je eens dat je je body na een jaar of 5 moet vervangen. Zonde van de investering, je kan dan beter in glas investeren. Pas als je rond de 150.000 platen komt, wordt het tijd je body te vervangen.
De tip van de kit kan ik enkelt maar beamen! Canon heeftkits met de 18-55 en opvolgend de 55-250. Beide met IS. Heb je meteen een mooi bereik.

Je disclaimer :D:D:D Wedden dat we over pakweg 3 jaar de volgende vraag van deze persoon gaan krijgen :D

@Altitu
Ben benieuwd wat je keuze is, ik hoop dat je rechts georienteerd bent? Dat is bij Cameraland wel belangrijk wil je een goede keuze maken :D
En een rel? Fotojunky in ik voeren inderdaad een guerilla oorlog dankzij jou. Maar ja,hij kan er ook niets aan doen dat hij in het verleden een verkeerde merk keuze heeft gemaakt :grijns::grijns::D

Ik hoop dat iedereen snapt dat dit een grapje is
 
@767:

Ik ben goed georiënteerd ;). Ben vanmiddag bij cameraland geweest en heb mijn keuze gemaakt...het is geworden.....De D5000 van Nikon. Lag mij lekkerder in de hand, robuust toestel en goede specificaties :). Ik ben voorlopig even gegaan voor de standaard kitlens. De investering werd me anders even te groot. Heb er wel meteen een tas bijgekocht, kaartje, UV-filter etc. Nu eerst eens even kijken wat het beestje allemaal kan! (er is een boek onderweg ;) ). Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor de adviezen :)
 
Dus toch links georienteerd :S:S
Heel veel succes en plezier met je nieuwe aankoop/speledingetje :D Geniet ervan,je zult er geen spijt van krijgen
 
Ja, sorry, maar ik moet dit vragen: Welk UV filter hebben ze je verkocht?

Een UV filter op een lens van 80 euro vind ik altijd wat jammer, maar goed, als je het doet, vertel me alsjeblieft dat ze je geen Marumi hebben meegegeven, maar dan wel een echt filter, zoals B&W of Hoya of zoiets.

Marumi en Hama filters zijn erg geschikt als onderzetter, maar totaal ongeschikt om mooie foto's te maken.
 
Cockin? Ha, ik weet wel zeker dat je Cokin bedoelt. Ik weet dat sommigen een uitgesproken mening over dit merk hebben, maar deze is nieuw voor me :D

Die Cokin filters zijn echter niet echt wat je ter bescherming altijd op je lens wil. Daarvoor zijn de adapters en de grote vierkante filters veel te onhandig. Maat het is wèl mooi spul voor bewuste effecten aan je foto's.
 
@ superpilut, Het boek fotograferen met de Nikon D5000 is besteld.

Er zit idd een Hoya filter op! Die heb ik er maar bijgekocht. Nu is het flink proberen geblazen. Sluitertijden ISO waarden etc etc. Erg leuk!

Ik moet alleen nog echt iets te fotograferen hebben :)

Bedankt voor de tips allen!
 
Gefeliciteerd met je aankoop. Zit zelf ook nog steeds in de twijfelfase of ik de D5000 of toch de 500D ga aanschaffen :) Mijn struikelblok bij de D5000 is het kantebare LCD scherm. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
 
Rimshot,

Ik zie het kantelscherm niet als struikelblok. Oke, hij maakt je body wat groter, maar het is niet zo dat het een houtjetouwtje constructie is. Het voelt naar mijn idee erg degelijk! Resolutie zou ik niet zo mee zitten, de liveview is duidelijk genoeg!

Mijn grootste punten om voor de Nikon te kiezen:
GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID!
Hij is erg simpel te bedienen en met de nodige uitleg bij verschillende functies.
En body constructie vond ik erg degelijk.
 
Het aardige van de laatste series instappers van Nikon is inderdaad dat het boek DSLR fotograferen voor dummy's in het menu ingebakken zit. :cool:

Dat is inderdaad wel heel erg handig voor mensen die nog nooit een DSLR vast gehad hebben.

Ik weet ook dat er genoeg mensen zijn die de instappers van Canon en Nikon te klein vinden voor ons europeanen met van die grote handen. Ach, daar maak ik me dan minder druk om.

Ik heb ook met deze combinatie geschoten (voorloper van de D5000)
2573104072_9c5e2a2086.jpg

De lens weegt ruim 1,5 kg. Daar kan ik dus goed mee overweg en dan heb ik niet het probleem dat de body te klein is.

(n.b. body size van de Canon 500D wijkt niet veel af van de Nikon D40.) Maar een beetje extra massa en dikte in de body wordt door veel mensen als prettig ervaren.
 
@Rimshot, voordat je een D5000 aanschaf, check eerst even of het serienummer niet valt binnen de reparatie gevallen. Het schijnt dat sommige toestellen niet maar aan gaan na bepaalde tijd! Laat de verkoper dit dus eerst controlleren op de website. Ik moet ook terug met mijn toestel.
 
Ik kan trouwens bij mijn D5000 extra garantie (2 jaar erbij, totaal dus 3 jaar) bijkopen kosten. ca 35 euro. Hebben jullie hier ervaring mee?
 
Back
Top