theoldschool
New member
Telegraaf 31.01.2005
AMSTERDAM, maandag
Zakenman Erik de Vlieger moet uitstel van betaling gaan aanvragen voor zijn vliegimperium, de Exel Aviation Group. „Ik houd daar al binnen enkele dagen rekening mee”, zei hij gisteren in een gesprek met deze krant. De luchtvaartonderneming, die de vluchten verzorgt voor meer dan 300.000 Nederlandse vakantiegangers, telt bijna duizend werknemers.
Het vliegimperium, dat binnen enkele jaren groeide tot meer dan tien grotere en kleine vliegbedrijven, voert vanuit ons land onder meer de vluchten uit voor het merendeel van de grote reisorganisaties. De bestemmingen zijn onder meer Brazilië, Curaçao, Mexico, Sri Lanka, India en Mexico.
’Geld gaat er nu met bakken uit’
De onzekere periode van uitstel van betaling oftewel surseance, die in ons land in 95% van de gevallen eindigt in faillissement, kan geruime tijd duren.
Uiteindelijk bepalen de schuldeisers de duur. Een surseanceverzoek wordt door de rechtbank automatisch toegekend, merendeels onder druk van crediteuren die hun geld opeisen.
„Ik ben nu helaas wettelijk verplicht surseance van betaling aan te vragen, gezien de oplopende schuld die nu al 12 miljoen euro bedraagt”, aldus de luchtvaarttycoon. De schuld loopt nu per dag op met enkele tonnen euro’s.
„Het geld gaat er met bakken uit. Niet verstandig om zo door te gaan”, zegt hij.
Lik
„Veel van de grote leveranciers, Shell voor de brandstof, catering- en onderhoudbedrijven, hebben de afgesproken soepele betalingsregelingen ingetrokken na mijn verblijf in de lik. Begrijpelijk. Voor de goede orde: ik zou hetzelfde doen”, aldus De Vlieger.
De zakenman, die ook naam maakte in de vastgoedsector, scheepvaart en mediawereld, schrijft de snel groeiende financiële problemen toe aan zijn aanhouding door justitie en het verblijf van enkele dagen in de cel, vorige week. Hij verduidelijkt: „Na het aanhouden van mijn luchtvaartdirecteur Harm Prins kon ik nog redelijkerwijs vechten, maar na mijn aanhouding werd de situatie onhoudbaar. Onbegrijpelijk deze handelwijze van justitie, buiten proportie.”
De directies van de reisorganisatie Thomas Cook met onder meer Neckermann Reizen en het TUI reisconcern, waartoe onder meer Holland International, Arke en Kras Reizen behoren, hebben gisteren direct de uitvoering van alle geboekte reizen gegarandeerd.
De algemeen directeur van TUI, Steven van der Heijden, zei in een reactie: „We doen er nu alles aan om de vliegoperaties tijdens de surceanceperiode voort te zetten. Voor daarna staat in ieder geval vast dat we borg staan voor geboekte reizen.” Topman Gerard Helming van Thomas Cook wijst op dezelfde zekerheden voor zijn klanten. „Wat dat betreft, hoeft niemand zich ongerust te maken.”
In de surceanceperiode gaat een onafhankelijke curator onder meer na of er belangstelling bestaat voor overname van de Exel groep.
Regeling
Eén van de luchtvaartmaatschappijen die in het uitstel van betaling wordt meegezogen is het regionale Air Exel. De luchthaven Eindhoven weigerde vorige week wegens een betalingsachterstand de Exel-vliegtuigen. In het weekeinde werd een regeling getroffen, zodat passagiers voorlopig niet worden gedupeerd.
De andere vliegbedrijven die behoren tot het vliegimperium, waarin naast Erik de Vlieger ook de Amsterdamse zakenman Niek Sandmann een belang (50%) bezit, zijn Alsace Exel, Loire Exel, Dynamic Exel, Belgium Exel, Bonair Exel, Aruba Exel en Winnair Exel (St. Maarten).
AMSTERDAM, maandag
Zakenman Erik de Vlieger moet uitstel van betaling gaan aanvragen voor zijn vliegimperium, de Exel Aviation Group. „Ik houd daar al binnen enkele dagen rekening mee”, zei hij gisteren in een gesprek met deze krant. De luchtvaartonderneming, die de vluchten verzorgt voor meer dan 300.000 Nederlandse vakantiegangers, telt bijna duizend werknemers.
Het vliegimperium, dat binnen enkele jaren groeide tot meer dan tien grotere en kleine vliegbedrijven, voert vanuit ons land onder meer de vluchten uit voor het merendeel van de grote reisorganisaties. De bestemmingen zijn onder meer Brazilië, Curaçao, Mexico, Sri Lanka, India en Mexico.
’Geld gaat er nu met bakken uit’
De onzekere periode van uitstel van betaling oftewel surseance, die in ons land in 95% van de gevallen eindigt in faillissement, kan geruime tijd duren.
Uiteindelijk bepalen de schuldeisers de duur. Een surseanceverzoek wordt door de rechtbank automatisch toegekend, merendeels onder druk van crediteuren die hun geld opeisen.
„Ik ben nu helaas wettelijk verplicht surseance van betaling aan te vragen, gezien de oplopende schuld die nu al 12 miljoen euro bedraagt”, aldus de luchtvaarttycoon. De schuld loopt nu per dag op met enkele tonnen euro’s.
„Het geld gaat er met bakken uit. Niet verstandig om zo door te gaan”, zegt hij.
Lik
„Veel van de grote leveranciers, Shell voor de brandstof, catering- en onderhoudbedrijven, hebben de afgesproken soepele betalingsregelingen ingetrokken na mijn verblijf in de lik. Begrijpelijk. Voor de goede orde: ik zou hetzelfde doen”, aldus De Vlieger.
De zakenman, die ook naam maakte in de vastgoedsector, scheepvaart en mediawereld, schrijft de snel groeiende financiële problemen toe aan zijn aanhouding door justitie en het verblijf van enkele dagen in de cel, vorige week. Hij verduidelijkt: „Na het aanhouden van mijn luchtvaartdirecteur Harm Prins kon ik nog redelijkerwijs vechten, maar na mijn aanhouding werd de situatie onhoudbaar. Onbegrijpelijk deze handelwijze van justitie, buiten proportie.”
De directies van de reisorganisatie Thomas Cook met onder meer Neckermann Reizen en het TUI reisconcern, waartoe onder meer Holland International, Arke en Kras Reizen behoren, hebben gisteren direct de uitvoering van alle geboekte reizen gegarandeerd.
De algemeen directeur van TUI, Steven van der Heijden, zei in een reactie: „We doen er nu alles aan om de vliegoperaties tijdens de surceanceperiode voort te zetten. Voor daarna staat in ieder geval vast dat we borg staan voor geboekte reizen.” Topman Gerard Helming van Thomas Cook wijst op dezelfde zekerheden voor zijn klanten. „Wat dat betreft, hoeft niemand zich ongerust te maken.”
In de surceanceperiode gaat een onafhankelijke curator onder meer na of er belangstelling bestaat voor overname van de Exel groep.
Regeling
Eén van de luchtvaartmaatschappijen die in het uitstel van betaling wordt meegezogen is het regionale Air Exel. De luchthaven Eindhoven weigerde vorige week wegens een betalingsachterstand de Exel-vliegtuigen. In het weekeinde werd een regeling getroffen, zodat passagiers voorlopig niet worden gedupeerd.
De andere vliegbedrijven die behoren tot het vliegimperium, waarin naast Erik de Vlieger ook de Amsterdamse zakenman Niek Sandmann een belang (50%) bezit, zijn Alsace Exel, Loire Exel, Dynamic Exel, Belgium Exel, Bonair Exel, Aruba Exel en Winnair Exel (St. Maarten).