Dr Know
De EAG is meer dan alleen HXL.
Het zou zo kunnen zijn dat bepaalde werkmaatschappijen binnen de EAG wel failliet en aantal niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat HXL moet blijven vliegen komende zomer wat betreft de twee grote ICA touroperators. Zij zijn gebaat bij continuiteit komende zomer omdat zij anders de ICA vluchten elders moeten inkopen tegen een wellicht duurdere prijs. Dit betekent uiteindelijk verlies (financieel en/of marktaandeel) voor deze twee touroperators.
Dus stel eens voor dat besloten wordt HXL onder te brengen bij DBR.
Twee mogelijkheden: eerst DBR failliet, doorstarten en de TO's contracteren DBR-2 ipv HXL. HXL failliet en DBR-2 nemen de vliegtuigen over.
Of DBR-1 niet failliet, HXL naar DBR en gaan gewoon door.
In beide gevallen dient er geld op de tafel te komen. Bij optie 1 om DBR-2 door te starten. Bij optie 2 om de schulden van DBR-1 en die van HXL te betalen.
De vraag is wie wil nog investeren bij DBR 1 of 2 als uiteindelijk hetzelfde management blijf zitten. Er is maar 1 partij die belang heeft en dat zijn de Touroperators (en natuurlijk het personeel).
Misschien komt er zomaar geld uit het land waar de moeder van beide touroperators gevestigd zijn.