De vlieger stopt

Status
Not open for further replies.
OK, back on topic.

Kan iemand a.u.b een voorbeeld geven van de befaamde lijken die EAG in de DBR kast heeft gevonden? Een voorbeeld om al het EdV gebash lam te leggen. Een voorbeeld om eens en voor altijd te bewijzen dat EdV en EAG correct hebben gehandeld in de hele DBR affaire.
 
EAG heeft 2x interesse getoond voor DBR. De 1ste keer ketste na een week af. Wat de lijken waren, weten alleen de betrokkenen. De 2de keer, was er een of ander vage BV, waarvan HP en EdV de bestuurders waren. Deze BV met een link naar EAG zou de integratie van DBR met HXL "bewerkstelligen". EdV trok zich terug, toen HP gearresteerd werd. EAG maakte een knip met HP. Een week later beweerde EdV geen enkele betrokkenheid bij de 2de keer, dat DBR overgenomen zou zijn. Of er weer lijken uit de kast gekomen zijn, weten alleen de betrokkenen. Waarschijnlijk is EdV geschrokken van het eisenpakket, dat de integratie betrof van DBR-personeel bij HXL. Tot 2x keer toe, heeft EAG in de keuken van DBR gekeken, dus het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat er lijken zijn aangetroffen. Of er een 3de keer is, zal de tijd uitwijzen.............
 
@schicklgruber

Ik kan je helaas geen voorbeeld geven van lijken in de kast. Ik heb geen feitelijke info voor dat.
Uiteraard aan te nemen dat er iets was, zij het lijken, zij het dat de EAG er achter kwam dat zij geen voldoende financiele middelen (=te lenen geld of nog een dubbel hypotheekje) hadden om de schulden af te kunnen betalen. Daarom eerste keer afgeketst. Tweede keer wel vooruitzichten op een eventuele financiering denk ik, echter de arrestatie van prins h gooide roet in het eten.

Waarom wil de EAG DBR overnemen? Wat was de reden. Mijns inziens enkele voor de hand liggende redenen: goedkope lease vliegtuigen (B757 power by the hour), zeer deskundige kennis op een aantal vakgebieden welke ontbrak bij de EAG om een bekwame Europese charter maatschappij te worden. Daarnaast had DBR een mooi pakket aan vluchten en potentiele charter contracten om een goede basis te leggen voor een Europese vloot, welke kon concurreren met bestaande Nederlandse chartermaatschappijen.
Helaas is die situatie anders geworden, geen vliegtuigen meer (airbussen inmiddels naar een nieuwe klant en de B757 leeg naar TLV gevlogen voor... ???. Medewerkers van DBR gaan hun heil ergens anders zoeken (wat wil je als thuis een gezinnetje hebt of een dure hypo moet afbetalen). Welke touroperators willen nu nog met HXL langdurige en grote contracten afsluiten nu de EAG zo slecht in het nieuws komt en financieel er slecht voorstaat (de vlieger wil immers een financiele injectie geven).
Touroperators kunnen zich niet veroorloven om risico te lopen. Stel je eens voor!
Waar blijft inderdaad die uitbreiding van de vloot. De zomer begint over 68 dagen. Wat ik weet geen AOC voor B757 of 737 aangevraagd cq verkregen (laat staan dat een organisatie staat). Wel zo dat een B757 toevoegen wat gemakkelijker is dan een B737.
Dus ...... Welke lease maatschappij wil nu nog een vliegtuig aan de EAG leveren nu zij zo slecht in het nieuws zijn. Dikke bankgarantie, anders geen vliegtuig lijkt me (bankgarantie = probleem). Ben erg benieuwd hoe HXL de zomer ingaat.
Vraag eens om je heen, kijk op ander websites/forums. Geen spoor van enige info dat HXL/EAG piloten zoekt voor een B757 of B737, laat staan een airbus.


WIe wil nu DBR nog overnemen? Volgens mij goedkoper en handiger om een nieuwe airline te beginnen. Echter welke businessplan kan voorzien in een snelle start?.

Mooie passage in een eerder geciteerd bericht in dit forum dat de EAG nog steeds interesse heeft in een overname van onderdelen van DBR. Welke???? Die paar computers die daar nog staan??? Verder is er helemaal niets wat van grote waarde is. Zelfs de tourperators hebben hun stoelen deze winter bij anderen ondergebracht.
En landingsrechten/slots kun je en mag je niet verkopen. Dat staat in de Europese wetgeving mbt slots. Trouwens hoe kun je slots verkopen, als de AOC is ingetrokken. Een maatschappij zonder slots kan ook geen slots beheren (je hebt immers geen vergunning om te vliegen).
 
Simple matter to confirm

Simple matter to confirm

19 of 77 said:

Fact - Debis won't do business with EAG and Boeing won't do business with Harm. Erik is "persona non grata" at Airbus Industrie. Quite an achievement!

Vliegzerk

If you don't believe me please contact the companies in question. Using Google or Yahoo you should have no trouble finding appropriate contact details.

I have the real story about the ending of the A320 leases from Debis.

I have the story about Boeing from someone who is very senior at DutchBird. Why do you think these aircraft remained grounded after Harm was released from prison?

Erik's "relationship" with Airbus comes directly from an Airbus Industrie employee - I heard the same story from several other people. It's all related to the Air Lib fiasco.
 
19of77
Some stories might hold more water than others.
Damn, these might even be factually 100% correct.
It doesn't change the fact that not all other stories are at the same level of truth (to say it kindly).

Either way, even stories like these hurt the company I'm sure.
 
Toekomst DBR wordt 26 jan definitief bekend

Toekomst DBR wordt 26 jan definitief bekend

SCHIPHOL - Vermoedelijk wordt uiterlijk 26 januari bekend of een doorstart van DutchBird gerealiseerd kan worden. Dat meldde vakbondsbestuurder Michel Rog van De Unie woensdag (20 januari). “In ons laatste gesprek met de bewindvoerder is duidelijk geworden dat verschillende partijen interesse hebben in een doorstart van DutchBird”, zegt Rog.

Deze week voert de bewindvoerder mr. Frits Kemp nader overleg met serieuze gegadigden, zodat uiterlijk 26 januari bekend is of een doorstart van DutchBird mogelijk is. De Unie heeft bij de bewindvoerder aangegeven bij een doorstart er van uit te gaan dat medewerkers een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket krijgen aangeboden.

De Unie zegt in de afgelopen weken meerdere malen gesproken te hebben met de bewindvoerder van DutchBird. In deze gesprekken is ook de rol aan de orde gekomen van de ExelAviationGroup rond de overnameperikelen. De Unie heeft aangegeven hierover bij een faillissement van DutchBird bij de curator met aanvullende informatie te komen voor een dan te starten onderzoek.

Vermoedelijk zal DutchBird eerst een faillissement aanvragen voordat een doorstart mogelijk is. De chartermaatschappij, waar ongeveer 250 mensen werkzaam zijn, vroeg eind december uitstel van betaling aan. Sinds 21 december is er al geen vlucht meer uitgevoerd.

De drie Boeing 757’s waar DutchBird mee vloog zijn door eigenaar Boeing aan de ketting gelegd. Een andere leasemaatschappij, de Bayerische Landes Bank, haalde eerder al twee geleasde Airbus A320’s van DutchBird terug.

Laten we het beste hopen voor onze luchtvaart collega's bij deze toko.
 
Tja, wat is de werkelijke reden van het gerommel met DBR? Daar zullen we voorlopig idd nooit met zekerheid achter komen. Om te veronderstellen dat het een vooropgezet plan was van EdV en Harm P. lijkt me veel te veel credit geven aan het strategisch inzicht van de heren.

Mijn idee daarover is dat dat niets te maken heeft met "lijken in de kast". Dan zijn er namelijk veel elegantere en minder kostbare manieren om een koop weer ongedaan te maken. En neem maar van mij aan, deze (niet)deal heeft EAG geld gekost. Daarnaast is ondermeer deze gang van zaken héél slecht voor de naam van de EAG geweest en dat kon je vooraf al op je vingers natellen natuurlijk. Nee, mijn zeer sterke vermoeden is dat er andere redenen de oorzaak zijn geweest van het heen en weer geschuif.

Toen de LOI begin Oktober niet omgezet werd in een contract was de reden niet dat EAG het niet meer wilde hebben, maar dat het speerpunt van de verkoop, volledig behoud van werkgelegenheid en behoud van de brandnaam Dutchbird, niet meer gegarandeerd kon worden. Zoals toen ook subtiel in de kranten werd vermeld, heeft DBR de deal laten afketsen. Dit omdat er toen nog meer mogelijkheden waren met partijen.

Toen DBR geen keus meer had kwam de EAG weer om de hoek kijken en heeft toen, uiteraard tegen andere condities, DBR wel overgenomen, of dat juridisch nou net zo sterk was als de uitingen in de pers laat ik even daar, daar zal nog wel een robbertje over gevochten worden in de rechtzaal.

Echter op het moment dat Harm P. de bak in ging en EdV het roer overnam zag hij wat hij had overgenomen. Een bedrijf met een dure winter voor de boeg en de noodzaak om daar dus deze winter in te investeren om volgende zomer weer geld mee te kunnen verdienen. Synergie tussen IT en ICA had ongetwijfeld voor minder verliezen danwel kleine winst kunnen zorgen. Alleen help!! dan moest er geinvesteerd worden, en dat geld kreeg (of wilde) EdV niet meer voor elkaar. Dit zou je kunnen staven aan de hand van de krantenartikelen van de laatste tijd. Daarnaast is EdV nooit een fan van investeringen geweest, iemand enig idee hoeveel geld hij bij HXL heeft ingegebracht? Volgens mij niet zoveel tot niks. Hooguit om de zaak drijvend te houden op drijfzand.

Kortom, snel weg met dat DBR. Niet meer en niet minder. Geen moeilijke complot theorien of iets dergelijk, gewoon de normale gang van zaken, leven bij de waan van de dag...
 
.

.

Herstart ExelAviationGroup zo goed als rond
21-01-2005
MAASTRICHT – De herstart van de ExelAviationGroup is zo goed als rond. Woordvoerder Dig Istha meldt aan Het Parool dat de nieuwe plannen van de maatschappij worden bekendgemaakt. Onder de nieuwe directeur Bart Drechsel wordt hard gewerkt aan een nieuw bedrijfsplan, waarmee Exel een frisse start wil maken na de problemen van de afgelopen tijd.

De ExelAviationGroup raakte in korte tijd in meerdere schandalen verwikkeld. De arrestatie van directeur Harm Prins, problemen met de Belastingdienst en het ter ziele gaan van het juist overgenomen DutchBird zorgden ervoor dat het vertrouwen in de onderneming leek weg te ebben. Ook trok grootaandeelhouder Erik de Vlieger zijn handen af van de onderneming omdat hij door alle perikelen naar eigen zeggen het plezier in het zakendoen had verloren.

In de nieuwe plannen wordt flink gesneden in het routenet. Lijndiensten tussen Maastricht en Londen, Hamburg en Parijs worden opgeheven en de activiteiten in Frankrijk (LoirExel) en Italië (GrandaExel) worden niet voortgezet.

Eerder werd al bekend dat Exel samen met KLM een samenwerking is aangegaan voor regionale vluchten vanaf de Nederlandse Antillen.
 
Volgens mij gaat dit verhaal alleen over
Air Exel en die andere twee
kleinere exels.Lees niets in dit verhaal over HE.

Maar er was toch niets aan de hand
volgens EAG?:rolleyes:

Waarom dan die reorganisatie???
 
Het Parool

Het Parool

Herstart Exel na sanering vluchten

TON DAMEN

AMSTERDAM - De Exel Aviation Group, het in problemen geraakte luchtvaartbedrijf van zakenman Erik de Vlieger, is bijna klaar met plannen voor een herstart.

Exel zal de activiteiten van de nieuwe onderneming binnen twee weken bekendmaken.

Dit heeft de woordvoerder van Exel, Dig Istha, vandaag bevestigd. Gezocht wordt naar nieuwe financiering. Vooralsnog ziet het er naar uit dat grootaandeelhouder Niek Sandmann de voornaamste financier zal blijven. Verwacht wordt dat De Vlieger als aandeelhouder vertrekt. ''Dat is een kwestie van maanden,'' aldus Istha.

De nieuwe directeur van Exel, oud-KLM-manager Bart Drechsel, is volgens Istha 'de puinhoop' aan het opruimen, die de voormalige partner van De Vlieger, Harm Prins bij het luchtvaartbedrijf achterliet.

Prins zat eind vorig jaar korte tijd vast op verdenking van afpersing en witwaspraktijken.

Bij Exel wordt gewerkt aan de wederopbouw, onder meer via samenwerking tussen de Exel-bedrijven op de Antillen en de KLM.

Exel schrapt onrendabele lijnen bij het Maastrichtse en Eindhovense dochterbedrijf Air Exel, voorheen KLM Exel. Het gaat om vluchten op Londen, Hamburg en Parijs, en vluchten vanuit het Franse Straatsburg naar St. Etienne en München. Eerder stopte Exel met activiteiten in Italië.

Volgens Exel-woordvoerder Istha wordt steeds duidelijker dat Prins het concern slecht heeft geleid. Daarvan zouden inmiddels niet alleen Drechsel en Sandmann overtuigd zijn, maar ook Prins' vroegere partner De Vlieger, die hem naar Exel haalde.
 
Goede zet naar mijn mening. Weer wat positiefs en breken met het verleden is erg belangrijk natuurlijk voor de publieke opinie. Echter denk dat het verstandig is voor EAG om ook de naam Erik de Vlieger volledig de boycotten. In ieder geval niet meer in verband te brengen met het bedrijf. Kreeg net de FEM Business op de mat en daar staat weer een stuk van 5 pagina's in over EdV waar de honden geen brood van lusten.

Enne, sorry maar het lukt me niet om die tekst hier op de site te krijgen...
 
Goed nieuws voor de medewerkers, en goed voor de schuldeisers. Kunnen ze toch nog op hun geld rekenen.
Jammer geen bericht over HXL. Daar zit denk ik de meeste pijn (absoluut gezien). Ben ervan overtuigd dat daar een bak geld bij moet. Saneren gaat niet zomaar. Schrappen van vluchten of prijzen verhogen kan niet want de prijzen en produktie met de (ICA) touroperators zijn contractueel vastgelegd. Dus wordt die problematiek vanuit een ooghoek bekeken. Ben benieuwd hoe dat gaat.
 
antillen??

antillen??

Bongile said:
Eerder werd al bekend dat Exel samen met KLM een samenwerking is aangegaan voor regionale vluchten vanaf de Nederlandse Antillen.

correct me if im wrong, maar dit is toch niet correct?????klm is in overleg met sandmann en niet met exel op de antillen..........

cheers
 
Je hoeft niet benieuwd te zijn, want de tent gaat gewoon over de kop.

Simpel plan: TO betaalt 6 weken vooruit op dit moment. Nou, dan is half feb. de laatste betaling (die van de laatste week maart is dat) omdat men dan zogenaamd garantie wil voor de zomerproduktie per 1 april. Deze is niet in de planning (gaat nl. een beetje moeilijk zonder mensen en middelen, nietwaar?), en dan is het een kwestie van dagen dat de koek op is, en het boek gesloten kan worden.

Kunnen binnen 24 uur de boeken weer open voor de schuldeisers en blijkt er niets te halen te vallen:(
 
Als ik het goed lees dan zegt EAG dit:

We gaan saneren, Harm Prins heeft er
een puinhoop van gemaakt, EdV daar willen
we niets meer mee te maken hebben en we
hebben geld nodig.

Die geld injectie van EdV komt er dus niet,
big surprise!
 
A/P Disc said:
Als ik het goed lees dan zegt EAG dit:

We gaan saneren, Harm Prins heeft er
een puinhoop van gemaakt, EdV daar willen
we niets meer mee te maken hebben en we
hebben geld nodig.

Die geld injectie van EdV komt er dus niet,
big surprise!

Heel goed gelezen!!!!!!!!!
 
@A/P Disc posting 12.42

@A/P Disc posting 12.42

De naam Air Exel wordt toch nergens genoemd dus waarom concludeer je dan dat het over Air Exel gaat?

Je zegt vervolgens dat er niets aan de hand was volgens EAG.

Als je dat nu nog durft te beweren na wat er de afgelopen weken en maanden in de pers is verschenen dan heb je óf de berichten niet goed gelezen óf je hebt je huiswerk niet goed gedaan.
 
Bongile

Je tekstbegrip is geloof ik niet helemaal
up to speed!

"Maar er was toch niets aan de
hand volgens EAG :rolleyes: "

daar bedoel ik synisch mee te
zeggen dat EAG steeds voordeed
alsof er niets aan de hand is maar
als je een reorganisatie aangekondigt
dan is er juist van alles aan de hand.

EAG spreekt zichzelf tegen, dat bedoel
ik met die opmerking.

Als je mijn vorige posts lees dan denk ik
dat je me moeilijk kan beschuldigen dat
ik beweer dat er niets aan de hand is
bij EAG.

Er is juist van alles aan de hand bij EAG.

Beetje beter lezen Bongile en kijk
mijn oude posts eens na.

En waarom alleen Air Exel?

Omdat de routes waar ze het over
hebben in het persbericht routes zijn
die niet gevlogen worden door HE
maar wel door Air Exel.
En daar is dus nog geen nieuws over.

En KLM (Air) Exel wordt expliciet genoemd
in het artikel...
 
Last edited:
Hoi


In elk geval dragen dergelijke artikels niet bij tot de duidelijkheid. Air exel heeft niet eens verbindingen tussen Maastricht en Londen of Parijs.
Verder is het bericht alweer verdwenen op de site van luchtvaartnieuws.

Ik zou zeggen:
Get your act together vooraleer maar weer eens iets te gaan publiceren....

S-tail
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top