Hmmm, vliegtuigonderdelen. Weet iemand van welke Exel?
En op DFT.nl een samenvatting:
December rampmaand voor De Vlieger
AMSTERDAM (ANP) - "Ik mis vechtjassen. En het worden er steeds minder, want o wee als je met je kop boven het maaiveld komt. Dan moet die kop eraf!" Een van de vele uitspraken van Erik de Vlieger, die hem tot een gretig geciteerde zakenman maakten.
Hij lijkt nu murwgebeukt door alle rumoer rondom zijn zakelijke imperium. Hier volgt een overzicht van de afgelopen maanden.
8 oktober: Erik de Vlieger kondigt aan het noodlijdende Dutchbird te kopen via zijn luchtvaartgroep ExelAviationGroup (EAG).
19 oktober: De overname ketst af na boekenonderzoek bij Dutchbird. EAG biedt een lagere prijs, wat Dutchbird niet ziet zitten
26 november: De Vlieger bereikt toch weer een akkoord met Dutchbird. De voorwaarden blijven onbekend.
30 november: Het Openbaar Ministerie vermoedt dat geld is witgewassen via Air Holland, waarvan EAG eind 2003 de meest waardevolle onderdelen had overgenomen. Bestuurders van EAG en de voormalige top van de luchtvaartmaatschappij zeggen onschuldig te zijn.
10 december: Directeur Harm Prins van EAG wordt aangehouden. Justitie verdenkt hem van afpersing, valsheid in geschrifte en witwaspraktijken. De Vlieger stelt Prins gelijk op non-actief.
14 december: Justitie blijkt ook de handel en wandel van Erik de Vlieger na te trekken. Waarvoor blijft onduidelijk. Hij wordt niet als verdachte aangemerkt. De Vlieger trekt zijn handen af van Dutchbird, dat volgens hem statutair alleen eigendom is van Prins, om alle handen vrij te hebben voor het besturen van EAG.
15 december: Dutchbird en vakbonden eisen dat De Vlieger zich met Dutchbird gaat bemoeien na de arrestatie van Prins.
17 december: De Belastingdienst legt beslag op onderdelen van EAG wegens een belastingschuld.
21 december: Dutchbird kan niet meer vliegen, omdat EAG de rekeningen van de maatschappij niet betaalt.
23 december: Directeur Harm Prins, inmiddels vrijgelaten, is bereid om zijn belang in EAG, ongeveer 15 procent, af te staan aan Erik de Vlieger "ter bescherming" van het bedrijf.
11 januari: Erik de Vlieger maakt bekend te stoppen als ondernemer. Hij wil nog wel zijn droom van een eigen luchtvaartmaatschappij verwezenlijken. "Niet meer vanuit de cockpit van het bedrijf, daar zit sinds een paar weken het managementteam van professionals uit de vliegwereld. Maar vanuit mijn verantwoordelijkheid als aandeelhouder blijf ik EAG natuurlijk ondersteunen met name door een substantiële financiële injectie van alle aandeelhouders."
unquote
Vooral die laatste zin geeft weer veel stof tot nadenken.