De positie van de KLM Flight Academy als preferred supplier van de KLM

Misschien een hele rare vergelijking:

Als ik me niet vergis had Royal Air Maroc haar eigen RAM-school zo'n 10jaar gesloten (ga me nu niet vragen waarom, daar hadden ze vast wel een goede reden voor). Ze hebben toen heel lang piloten van buiten gehaald (EagleJet). Dit zijn piloten (allochtonen)die voor hun eigen TR + 300/500 uur betalen. Misschien een manier voor KLM om indirect geld te verdienen (of dit verantwoord is, is weer een andere topic). Misschien is het zelfs mogelijk dat Air France haar eigen rookies bij de KLM gaat plaatsen. In een huwelijk is altijd wel 1 vd 2 de ondergeschikte. Ik zeg maar wat. Het is mogelijk.
De RAM-school is nu weer open. De eerste autochtonen zijn aangenomen (een paar vrienden van me zitten nu bij Atlas Blue (de Transavia van RAM)). De gevolgen hiervan is weer een ander verhaal (piloten bond wil graag dat RAM stopt met EagleJet, maar RAM ziet EagleJet piloten nog steeds als inkomsten bron).

Wat ik wil zeggen is dat als de crisis te lang gaat duren, dit een gevolg gaat hebben voor het bestaan van de KLS. Leraren die weg moeten bij de KLS, gaan solliciteren bij andere scholen, gaan misschien wel met een sociaalplan met vervroegd pensioen etc. Misschien gaat de KLM wel piloten opleiden bij andere scholen. Direct solliciteren bij de KLM en dan vervolgens bij een school (Stella, NLS, Martinairvliegschool, Singles and Twins, AF,LH, BA, RAM of in de VS) de mensen op te leiden: uitbesteden. Als ze klaar zijn vervolgens blauw te gaan spuiten.

Moet wel zeggen: KLS is wel maatschappelijk verantwoord bezig. Petje af!

Als dit wat ik hier zeg onzin is, dan geef ik de RAMADAN de schuld :biertje:
 
DFA levert zowiezo per jaar niet meer dan 40 tot 60 studenten af. Dus net zoveel als KLS. Geen massa productie dus.
 
Heb het filmpje net gekeken, maar het is zum kotsen dat de DFA ook nog een (vijf seconden dan) bijdrage doet met dat de crisis tijdelijk is en dat er altijd vraag naar piloten zal zijn :eek:

Wat ik dan nog het meest zum kotsen vind is dat er in dat filmpje niet naar voren komt waarom DFA er zo over denkt Lekker journalisitiek weer...:dozey: De KLS komt met valide argumenten; het is en blijft een commerciele instelling, maar ik vind het wel chapeau dat KLS mensen op de hoogte stelt dat KLM voorlopig dichtgespijkerd is; alle andere vliegscholen blijven maar roepen en boven de menigte uit steken dat de crisis tijdelijk is en dat er spoedig een pensioengolf aan zit te komen; mmh, volgens mijn PR zou die pensioengolf in 2002 komen :grijns:

Trouwens, de opleiding van KLS kost nu 120.000 euro plus 20.000 euro campus, dus 140.000 euro plus levensonderhoud. Mensen waar gaan we in godsnaam naar toe zeg. Dit is een heel andere discussie, maar mijns inziens ben je van de pot gerukt om in deze tijden aan de KLS te beginnen met 140.000 euro plus rente plus levensonderhoud aan studieschuld :passed: Hoeveel zal dat bij elkaar zijn? 180.000 euro ofzo, want ja tegenwoordig moet iedereen een auto, een superdeluxe blackberry, en niet te vergeten ook nog mobiel Internet, merkkleding, 50 euro op een avond uitgeven aan uitgaan met studieschuld van hier naar Tokio... :passed:

Een ding weet ik wel en dat is dat als ik nu voor de keuze zou staan voor een vliegopleiding, ik regelrecht alle cadetships zou afgaan; Lufthansa, Air France, Finnair, Cathay, Etihad, Luxair, Netjets, en mocht dat niet lukken, zou ik ENAC of CTC Wings proberen en mocht dat niet lukken, was het voor mij finito en zou ik mijn Bedrijfskunde graad halen en een vliegopleiding starten; er is geen betere business dan geld verdienen dan een vliegopleiding te starten en zieltjes van de middelbare school aan te nemen die een Boeing 747 in hun ogen geprent hebben.

Zo, en nu weer ontopic :grijns:

KLS goed gedaan; ik had het jullie niet nagedaan, ik zou door zijn gegaan met 400 leerlingen per jaar opleiden en lekker cashen (zoals de directuer van Stella)!! :grijns:
 
Last edited:
hmm julien, je rekensommetje klopt niet helemaal. Ik weet niet hoe ze bij die 20.000 euro in het filmpje kwamen, maar de huur voor een kamer is 365 euro. Je zit totaal ongeveer 13 maanden op de campus, dus reken maar uit.
 
20K euries is volgens mijn inclusief je blackberrie, 50 euro stapavonden, auto en merkkleding. (euro of 700 per maand) Komt "alleen nog" de rente over je lening bij, over 2 jaar ben je dan dus nog eens een euro of 15K kwijt. Bij mekaar dus 155? Vind ik trouwens nog steeds een boel geld, maar als je kijkt wat het per maand voor verschil maakt wil ik voor die 300 euro die ik per maand extra betaal toch liever in NL bij mijn familie en vrienden zitten dan elke vlucht op en neer te moeten jekkeren naar Duits- Fin- of Engeland.
 
de opleiding kaal kost 118.000. als je dit leent inclusief rente ben je ongeveer 140k kwijt. Neem je je levensonderhoud erbij+rente daar weer over betaal je ongeveer 170k. ligt ook een beetje of je voor friesland bank of ABN kiest maar meer dan 5000 euro scheelt het niet.
 
Last edited:
De meesten komen tussen 125k en 150k uit. Niet veel meer. Blijft veel geld maar moet niet overdreven worden.
 
"maar meer dan 5000 euro scheelt het niet".

Pas op voor het gevaar van de grote getallen, er zijn mensen die 3 maanden moeten werken om 5000 euro te verdienen...

En dan heb ik het nog niet over de rente over die 5000
 
op een bedrag van 140k is 5000 euro 3,5% dus dat maakt niet heel veel uit. Als je het hebt over een jaarsalaris van 20000 euro (waar jij het dus over hebt) is het 25% en maakt het inderdaad wel uit.:biertje:
 
:passed:

Ja joh, 5.000 euro is helemaal niets. Zolang je nog geen baan hebt maar WEL een studieschuld is 5.000 euro, 5.000 euro te veel.
 
op een bedrag van 140k is 5000 euro 3,5% dus dat maakt niet heel veel uit. Als je het hebt over een jaarsalaris van 20000 euro (waar jij het dus over hebt) is het 25% en maakt het inderdaad wel uit.:biertje:

Ja, en op het jaarsalaris van de Sultan van Brunei is die 2 ton per jaar van Balkenende ook niks....slaat echt kant noch wal je vergelijking. Reken maar eens uit hoe lang je er extra over doet om die 5000 euro af te lossen...zelfs met een redelijk salaris gaat dat niet heel hard hoor als je ook vaste lasten hebt (waaronder je rente van je lening)!!

Inhakend op Julien: Ook als je een baan en salaris hebt is die 5 mille er 5 teveel, zeker aangezien je er volgens je eerste post ook nog voor kon kiezen!
 
:passed:

Ja joh, 5.000 euro is helemaal niets. Zolang je nog geen baan hebt maar WEL een studieschuld is 5.000 euro, 5.000 euro te veel.
Ik kan hier echt niks zeggen of jij komt me weer afzeiken... Maargoed, het feitelijke bedrag wat je leent is 1. Maar het gaat bij de keuze voor de bank ook om nog meer dan alleen dat. (hoogte van rente enz.) maar daar ging het niet om. Het ging erom hoeveel geld de opleiding je nou eigenlijk kost. Die vraag beantwoord ik en ik krijg gelijk weer kritiek van je Julien, dat vind ik toch een beetje jammer als ik gewoon mensen probeer te helpen.
 
In jouw post komt naar voren (althans op mij) dat jij vindt dat 5.000 euro "maar" 3,5% van 140K is. Ik neem aan dat je op de KLS zit, en nog geen baan hebt (with all respect), maar hoe kun je dan zo'n opmerking maken dat 5.000 euro "maar" 3,5%, dus niet zo veel is.

En ik zeik je niet "weer" af, ik vind het alleen nogal onvolwassen om zoiets te zeggen; in deze tijden vooral maakt 5.000 euro een wereld van verschil.
 
oke prima. Nou ik vind op een bedrag van 140k inderdaad 5000 euro niet heel veel, zeker niet omdat de bank waarbij je meer betaalt weer andere goede voorwaarden heeft. Daarvanuit redeneerde ik ook en dat was waarschijnlijk niet duidelijk. Maar we gaan te ver van het topic inmiddels dus laten we het daar weer over hebben!

ps. zit inderdaad op de kls en ben nog in opleiding.
 
Holy shit wat een bedragen.... wat voor rentepercentages komen hier bij kijken?
Ach en als we toch bezig zijn meteen een typerating à €30.000 en je bent nog zon 25 jaar bijna al je salaris naar de bank aan het brengen.
 
ligt aan de bank. ABN vraagt op dit moment volgens mij 6,3% en bij friesland is het iets anders. Je betaalt voor je studieschuld weer een andere rente dan voor je living. living lag volgens mij op 9,1% maar dat weet ik niet zeker. Maar als je dus je studie plus rente leent zit je rond de 140.000 euro en met living + rente daarover zit je rond de 170.000
 
Back
Top