De positie van de KLM Flight Academy als preferred supplier van de KLM

doku

Member
Tussen de KLM en de KLM Flight Academy bestaat al geruime tijd een overeenkomst dat laatstgenoemde fungeert als " preferred supplier" voor de KLM, wanneer deze behoefte heeft aan nieuwe verkeersvliegers. De afgelopen jaren zijn dan ook talloze afgestudeerden van de KLM Flight Academy ingestroomd bij de KLM.

De "preferred supplier" status van de KLM Flight Academy staat niet ter discussie. Integendeel, de KLM is zeer ingenomen met de kwaliteit van de door de KLM Flight Academy geleverde piloten. Echter, de mondiale luchtvaart maakt een zware crisis door. Ook de Air France/KLM groep ontkomt hier niet aan. Dit heeft tot gevolg dat er sinds januari 2009 geen verkeersvliegers zijn ingestroomd binnen de KLM en dat er zelfs een overschot is ontstaan.

Gezien bovengenoemde situatie zal de KLM in de nabije toekomst geen behoefte hebben aan nieuwe vliegers. De KLM Flight Academy heeft dan ook de a.s. studenten, ingedeeld in de klassen van 2010 en later, ervan op de hoogte gesteld dat zij geen enkele verwachting mogen hebben om tijdens of na succesvolle afronding van de opleiding aan de KLM Flight Academy in het selectieproces bij de KLM te komen voor de functie van verkeersvlieger.

Bovenstaande is ook van toepassing op degenen die zich de afgelopen tijd aangemeld hebben voor de selectieprocedure van de KLM Flight Academy en zij die zich in de komende periode zullen aanmelden. Hoe lang deze situatie zal voortduren is op dit moment niet te voorspellen.

Het leek ons zinvol dat u van deze ontwikkelingen op de hoogte bent wanneer u zich opgeeft voor het selectieproces van de KLM Flight Academy.

KLM Flight Academy
bron: http://www.pilootworden.nl/hasflash/10/page/7568/

:dozey:
 
Wauw, dat is best shocking. De kls was altijd de school waarbij je nog kans had op een baan bij de klm. Dit zegt wel wat over wat er gaande is in de luchtvaart. Wel eerlijk van de kls.
 
idd oud nieuws van een maand of 3 geleden denk ik, maar misschien wel goed om dit stuk tekst eens hier neer te zetten. Er waren namelijk maar weinig mensen die begrepen dat de KLS gewoon prefered supplier blijft, alleen dat als er geen piloten nodig zijn er dus geen KLS'ers doorstromen zoals nu gaat gebeuren.
 
Het komt niet vaak voor dat ik iets positiefs over de KLS zeg, maar bij deze moet ik ze toch nageven dat ik dit heel netjes vind. Zie andere vliegscholen niet zo snel iets vergelijkbaars doen.
 
Het heeft niets anders dan een commerciële achtergrond inderdaad. De opleidingen zijn bij de KLS recentelijk zo teruggeschroefd omdat normaal was dat ze in ieder geval na de opleiding altijd selectie konden doen en dan op een bufferlijst kwamen. Maar als het lang genoeg duurt kost het KLM nog steeds geld (rente) en het feit dat je met studenten zit die wellicht jaren moeten wachten. Omdat KLM de komende maanden niet verwacht op te leiden en omdat die buffer vol blijft lopen hebben ze tegen de KLS gezegd dat ze minder moeten opleiden (dit was geen filantropische beslissing ofzo). Anders kost dat op termijn veel te veel geld.

Alleen kan de KLS met al haar personeel zichzelf zo niet bedruipen. Door nu die garantie op selectie en bufferlijst weg te halen kan de KLS gewoon weer vol op gaan leiden zonder zorgen voor KLM. Eigenlijk net als elke andere school, inkomsten genereren dus.

Die preferred supplier status van KLS blijft gewoon, alleen is er geen recht op bufferlijst meer (waar selectie bij hoorde). Nu is het gewoon wachten voor de KLSers (of niet) totdat er weer gewone selecties zijn waar ze vanzelfsprekend als eerste aan mogen meedoen.

Het reduceren van opleidingen noch het weghalen van de bufferlijst had iets met filantropie en medelij te maken. Alleen als je de achtergrond niet weet komt het netjes over (maar niet voor lang, want ze gaan ongetwijfeld weer vol opleiden binnenkort... bij KLS... niet bij KLM).
 
Ik denk niet dat ze weer voor de volle 100% gaan opleiden. KLM had de KLS het liefst helemaal stilgelegd, maar als de KLS sluit hebben ze over een paar jaar weer problemen alles op te starten en het personeel weer opnieuw aan te trekken. Vandaar volgens mij de oplossing 60 man per jaar op te leiden.

Dat blijft de komende paar jaar zo. Ze zullen niet zo snel weer naar 180 man in een jaar gaan omdat ze niet meer alleen voor KLM hoeven op te leiden ofzo.
 
Dat blijft de komende paar jaar zo. Ze zullen niet zo snel weer naar 180 man in een jaar gaan omdat ze niet meer alleen voor KLM hoeven op te leiden ofzo.

Denk het wel hoor, is ook wat ik zo hoor. Het blijven Hollanders... We'll see....
 
Wat ik veel interessanter vind, is wat er over een paar jaar gaat gebeuren. De KLS zit zeker aan de bovenzijde van de markt, als het op prijs aankomt. Nu de 'meerwaarde' van de KLS omlaag aan het gaan is (er is immers geen mogelijkheid door te stromen naar KLM), laten mensen zich misschien 'afschrikken'. Mensen wiens voorkeur dus naar KLM uitgaat, maar die voor een andere - lees: goedkopere - opleiding gaan, omdat ze vinden dat KLS doen 'geen zin heeft'.

Wat gaat er nu gebeuren als de markt weer herstelt? Gaat de KLM dan weer mensen van de rest van de markt aannemen? Het is toch niet reëel om dan tegen mensen te zeggen, 'we konden je destijds geen enkele (sollicitatie)garantie geven, je hebt toch een andere opleiding gedaan, dus je zult NOOIT voor ons werken.'
 
Ze zeggen ook niet dat ze nooit mogen werken voor KLM. Het enige dat afgeschaft is, is de bufferlijst die ook bleef groeien als er niet opgeleid werd bij KLM (zoals nu), zodat KLS weer normaal kan opereren. Door die af te schaffen (en de selectie dus die erbij hoorde) wordt in feite de kans op selectie verschoven naar de tijd dat KLM weer gaat opleiden.

Er staat ook helemaal nergens dat ze niet mogen solliciteren bij KLM (!). Er staat dat ze geen valse verwachting moeten hebben om na opleiding toch selectie te mogen doen (ondanks dat er niet opgeleid wordt bij KLM) omdat er grote kans is dat er op dat moment niet opgeleid wordt en er geen bufferlijst wordt gehanteerd meer. Maar als er wel opgeleid wordt kunnen ze als preferred student natuurlijk wel als eerste bij selectie mee doen. Die status blijft en de status van andere scholen verandert ook niet. Alleen de garantie op selectie direct na school (en bufferlijst indien geen opleidingen) vervalt. Dat gebeurt alleen als er wel opgeleid wordt.

Hoe KLS leerlingen dit oplossen na de opleiding (zelf een soort onderlinge senioriteitslijst bijhouden kan moeilijk zijn als ze bij andere airlines gaan vliegen) is wel een interesting onderwerp, maar in principe wordt dat wel zoals bij andere scholen.
 
Aan mij is verteld dat de niet-bufferlijst studenten na afstuderen geen enkele verwachting hoeven te hebben om bij KLM selectie te mogen doen. Ook als KLM weer gaat aannemen en de huidige bufferlijst helemaal leeg is, is het in principe niet de bedoeling dat deze studenten zich weer bij KLM melden. Op dat moment nemen ze liever weer de 'verse' afgestudeerden van de KLS aan, en niet diegenen die (hopelijk) al bij een andere maatschappij vliegen.
Meerwaarde van de KLS blijft alleen bestaan in het eindtraject. Dit is recent namelijk een gecombineerde MCC + (frozen) Type Qualificatie op de 737NG geworden, in plaats van de MCC + Bridge Course. De TQ bevat alle simulator modules incl. IVW examen, maar nog geen actual circuit training. Die zou de student er dus zelf nog bij moeten financieren.
 
Sowieso zie ik het nut niet in van de (bijna) 737 type rating. Bij KLM beginnen ze als coco op de grote vaart of op de F70/100 of E190 als co, niet op de 737. En Ryanair wil ook geen mensen met een eigen behaalde TQ omdat ze liever hun eigen procedures willen trainen (en waarschijnlijk willen laten beoordelen door eigen mensen). Dus het lijkt me redelijk weggegooid geld. Misschien dat Trans er wat mee kan...
 
De opleidingen zijn bij de KLS recentelijk zo teruggeschroefd omdat normaal was dat ze in ieder geval na de opleiding altijd selectie konden doen en dan op een bufferlijst kwamen. Maar als het lang genoeg duurt kost het KLM nog steeds geld (rente) en het feit dat je met studenten zit die wellicht jaren moeten wachten.

Nosig, kun je me dat even uitleggen? Snap even niet waarom het de KLM geld (rente) kost. Hoewel ze op de bufferlijst staan betekend toch niet dat ze op de loonlijst staan? Het kost de KLM toch niks aangezien ze nog niet in dienst zijn?
 
Misschien dat Trans er wat mee kan...

Noppes nada, nul komma nul.

Bij Trans zul je de hele typerating opnieuw moeten doen.

Het is echt weg gegooid geld als je het mij vraagt.
Ook omdat je op je nederlandse brevet je TQ niet kan aftekenen omdat je geen aircraft training hebt gedaan. Dus wat heb je er dan aan ?? het is niets waard in mijn ogen. Kost alleen een hoop geld. Kunt je MCC net zo goed op een Fixed base Beech king air doen.
 
Noppes nada, nul komma nul.

Bij Trans zul je de hele typerating opnieuw moeten doen.
Kan je dit onderbouwen?

Ben het er overigens mee eens dat zolang er geen banen zijn voor ab initio kandidaten, de KLS met dit vernieuwd eindtraject geen enkel voordeel heeft boven andere integrated opleidingen. Wellicht is het zelfs een nadeel omdat de hoofdsom van de KLS opleiding hetzelfde blijft, en daardoor dus zo'n €15.000 duurder is dan anderen.
Ter info; KLM beschouwt dit nieuwe traject als gelijkwaardig aan de oude BC.
 
Nosig, kun je me dat even uitleggen? Snap even niet waarom het de KLM geld (rente) kost. Hoewel ze op de bufferlijst staan betekend toch niet dat ze op de loonlijst staan? Het kost de KLM toch niks aangezien ze nog niet in dienst zijn?

Ik denk dat Nosig hier doel op het KLS garantiefonds. Dit neemt voor een periode van 4 jaar de rente op je studielening over, indien je een jaar na afronding KLS nog geen vliegende baan hebt. Nu kun je wellicht zeggen dat het garantiefonds een potje is wat de studenten zelf financieren, maar ik denk dat het snel op zal zijn als er honderden mensen tegelijk gebruik van gaan maken (en aangevuld wordt het ook nauwelijks).
KLS, en dus KLM, is overigens beheerder/eigenaar van het garantiefonds.
 
Ben het er overigens mee eens dat zolang er geen banen zijn voor ab initio kandidaten, de KLS met dit vernieuwd eindtraject geen enkel voordeel heeft boven andere integrated opleidingen. Wellicht is het zelfs een nadeel omdat de hoofdsom van de KLS opleiding hetzelfde blijft, en daardoor dus zo'n €15.000 duurder is dan anderen.

De oude KLS Bridge Course was geen verplicht onderdeel van de opleiding, aangezien het geen wettelijke eis is voor een integrated ATPL. Als je die er niet bij deed, kostte je dat zo'n €10k minder. Natuurlijk deed iedereen het, want anders kwam je niet voor KLM in aanmerking. Anyway, ik kan me voorstellen dat het stukje 'frozen' type rating 73 geen verplicht onderdeel zal zijn van de KLS opleiding.
 
Back
Top