Hallo mensen,
Onlangs gaf de KLS aan dat zij slechts plaats had voor 60 leerlingen in 2009.
Ik vind het belachelijk dat de KLS brieven verstuurt naar personen die door de KLS-selectie zijn gekomen, daarin aangeven dat er plaats is voor 60 man, en hier vervolgens geen duidelijke reden voor geeft.
Wil de KLS liever iets voor zichzelf houden?
Op een site met informatie van de KLM kwam ik het volgende tegen:
-Dit geeft aan dat de KLM in de toekomst minder mensen wil aannemen en dat de KLS dit hierop inhaakt door minder man op te leiden.
-Helaas voor de mensen die straks afstuderen op één van deze scholen, is een toekomst bij het "o zo heilige" KLM een luchtkasteel.
Maar zelfs op de site geven is er geen duidelijkheid te vinden omtrent de aanname reductie van de KLM.
Gelukkig is Transavia, nota bene 100% dochteronderneming van de KLM, duidelijker:
-Het is dus de KLM die een aanname stop inlast, als gevolg daarvan zullen maatschappijen/scholen die dicht bij de KLM staan dit pad (blindelings) volgen.
Navraag bij andere scholen, NLS, Stella en MartinairVliegschool leert dat deze scholen gewoon door gaan met het aannemen van studenten en geen beperking in het aantal o.i.d. zullen hanteren.
Ik wilde hier alleen wat duidelijkheid over omdat er veel mensen zijn, ook in mijn persoonlijke omgeving, die denken dat de gehele luchtvaart in een flinke recessie verkeert.
Persoonlijk denk ik dat de KLM een wat overhaaste beslissing heeft genomen met in achtneming van de economische recessie en de nieuwe vliegtax. Hierdoor zullen zij over een aantal jaar waarschijnlijk een tekort aan vliegers voor zichzelf creëren, met een aanname overschot als gevolg.
Verder is het argument van de KLS directeur "... het onverantwoord is om enorm veel jongens met een schuld van 120K+ af te leveren", niet goed . Hij impliceert dat de KLS'ers geen baan zouden kunnen krijgen en hierdoor denkt iedereen dat alle maatschappijen geen mensen meer aannemen.
Terwijl deze KLS'ers juist geen baan bij de KLM zouden kunnen krijgen, maar wel met open armen worden ontvangen door andere maatschappijen. Het is jammer dat men snel denkt dat de KLM een soort allesvoorspellend medium is.
Ik hoop alleen dat de kandidaten die voor de selectie zijn aangenomen nog wel eerlijk hun verdiende opleiding bij de KLS mogen volgen, en dat de mensen die in de afgelopen maanden de KLS selectie hebben gedaan wel eerlijk zijn behandeld.
En niet dat de "lat" expres hoger is gelegd teneinde het aantal kandidaten kunstmatig te verminderen......
Over die "lat" ben ik nog niet helemaal uitgesproken, maar dat komt een andere keer....
Bron v/d citaten: http://www.pilotjobsnetwork.com
Het spijt me om dit te zeggen maar jij snapt er echt heel weinig van.
De reden voor de mindering lijkt me meer dan duidelijk. financiele crisis?????? De luchtvaart is nou eenmaal een bedrijfstak die gevoelig is voor financiele ontwikkelingen.
Verder heeft de KLS uiteraard ingehaakt op de aannames van de KLM. De KLS is een dochteronderneming van de KLM en leidt op voor de KLM. In principe is het namelijk de bedoeling dat alle studenten van de KLS bij de KLM terechtkomen, waar heb je als luchtvaartmaatschappij anders je eigen school voor?
Verder hebben studenten van andere scholen om diezelfde reden soweiso zeer weinig kans bij de KLM. Dat is altijd zo geweest en nu verandert dat echt niet ineens.
Dat andere scholen niet terugschakelen moeten ze zelf weten. Zij leiden niet op voor specifieke maatschappijen en de KLS wel, dat is het grote verschil. Wat snap je daar niet aan?
Als je het nieuws een beetje volgt had je kunnen weten dat alle luchtvaartmaatschappijen het moeilijk hebben en dat KLM Air France het nog goed doet. BA zit in zwaar weer en Lufthansa heeft het ook moeilijk. Natuurlijk neemt de groei terug, dan neem je dus ook minder piloten aan.
Verder wordt de lat niet hoger gelegd bij de selectie, ook zo;n fabeltje wat nergens op gebasseerd is. Je moet geen geruchten de wereld in brengen die gewoon niet waar zijn. Mensen die door de selectie komen, komen gewoon op een wachtlijst. Ze worden gewoon aangenomen maar moeten even wachten tot ze kunnen beginnen.
Verder maak ik uit het forum op dat jij ook selectie doet voor de KLS? Beetje vreemd dat je dan de KLS/KLM helemaal afbrand, als het je allemaal niet bevalt ga je toch een andere luchtvaartschool doen?
Zo dit wilde ik even kwijt. Ben erg benieuwd naar je reactie op mijn stuk nu.
Groeten!
ps. misschien overbodig om te melden omdat het denk ik wel duidelijk is, maar ik zit op de KLS