Crisis en de KLM Flight Academy

Hallo mensen,

Onlangs gaf de KLS aan dat zij slechts plaats had voor 60 leerlingen in 2009.
Ik vind het belachelijk dat de KLS brieven verstuurt naar personen die door de KLS-selectie zijn gekomen, daarin aangeven dat er plaats is voor 60 man, en hier vervolgens geen duidelijke reden voor geeft.
Wil de KLS liever iets voor zichzelf houden?

Op een site met informatie van de KLM kwam ik het volgende tegen:


-Dit geeft aan dat de KLM in de toekomst minder mensen wil aannemen en dat de KLS dit hierop inhaakt door minder man op te leiden.



-Helaas voor de mensen die straks afstuderen op één van deze scholen, is een toekomst bij het "o zo heilige" KLM een luchtkasteel.

Maar zelfs op de site geven is er geen duidelijkheid te vinden omtrent de aanname reductie van de KLM.
Gelukkig is Transavia, nota bene 100% dochteronderneming van de KLM, duidelijker:


-Het is dus de KLM die een aanname stop inlast, als gevolg daarvan zullen maatschappijen/scholen die dicht bij de KLM staan dit pad (blindelings) volgen.

Navraag bij andere scholen, NLS, Stella en MartinairVliegschool leert dat deze scholen gewoon door gaan met het aannemen van studenten en geen beperking in het aantal o.i.d. zullen hanteren.

Ik wilde hier alleen wat duidelijkheid over omdat er veel mensen zijn, ook in mijn persoonlijke omgeving, die denken dat de gehele luchtvaart in een flinke recessie verkeert.
Persoonlijk denk ik dat de KLM een wat overhaaste beslissing heeft genomen met in achtneming van de economische recessie en de nieuwe vliegtax. Hierdoor zullen zij over een aantal jaar waarschijnlijk een tekort aan vliegers voor zichzelf creëren, met een aanname overschot als gevolg.
Verder is het argument van de KLS directeur "... het onverantwoord is om enorm veel jongens met een schuld van 120K+ af te leveren", niet goed . Hij impliceert dat de KLS'ers geen baan zouden kunnen krijgen en hierdoor denkt iedereen dat alle maatschappijen geen mensen meer aannemen.
Terwijl deze KLS'ers juist geen baan bij de KLM zouden kunnen krijgen, maar wel met open armen worden ontvangen door andere maatschappijen. Het is jammer dat men snel denkt dat de KLM een soort allesvoorspellend medium is.

Ik hoop alleen dat de kandidaten die voor de selectie zijn aangenomen nog wel eerlijk hun verdiende opleiding bij de KLS mogen volgen, en dat de mensen die in de afgelopen maanden de KLS selectie hebben gedaan wel eerlijk zijn behandeld.
En niet dat de "lat" expres hoger is gelegd teneinde het aantal kandidaten kunstmatig te verminderen......

Over die "lat" ben ik nog niet helemaal uitgesproken, maar dat komt een andere keer....

Bron v/d citaten: http://www.pilotjobsnetwork.com

Het spijt me om dit te zeggen maar jij snapt er echt heel weinig van.
De reden voor de mindering lijkt me meer dan duidelijk. financiele crisis?????? De luchtvaart is nou eenmaal een bedrijfstak die gevoelig is voor financiele ontwikkelingen.
Verder heeft de KLS uiteraard ingehaakt op de aannames van de KLM. De KLS is een dochteronderneming van de KLM en leidt op voor de KLM. In principe is het namelijk de bedoeling dat alle studenten van de KLS bij de KLM terechtkomen, waar heb je als luchtvaartmaatschappij anders je eigen school voor?

Verder hebben studenten van andere scholen om diezelfde reden soweiso zeer weinig kans bij de KLM. Dat is altijd zo geweest en nu verandert dat echt niet ineens.

Dat andere scholen niet terugschakelen moeten ze zelf weten. Zij leiden niet op voor specifieke maatschappijen en de KLS wel, dat is het grote verschil. Wat snap je daar niet aan?

Als je het nieuws een beetje volgt had je kunnen weten dat alle luchtvaartmaatschappijen het moeilijk hebben en dat KLM Air France het nog goed doet. BA zit in zwaar weer en Lufthansa heeft het ook moeilijk. Natuurlijk neemt de groei terug, dan neem je dus ook minder piloten aan.

Verder wordt de lat niet hoger gelegd bij de selectie, ook zo;n fabeltje wat nergens op gebasseerd is. Je moet geen geruchten de wereld in brengen die gewoon niet waar zijn. Mensen die door de selectie komen, komen gewoon op een wachtlijst. Ze worden gewoon aangenomen maar moeten even wachten tot ze kunnen beginnen.

Verder maak ik uit het forum op dat jij ook selectie doet voor de KLS? Beetje vreemd dat je dan de KLS/KLM helemaal afbrand, als het je allemaal niet bevalt ga je toch een andere luchtvaartschool doen?

Zo dit wilde ik even kwijt. Ben erg benieuwd naar je reactie op mijn stuk nu.

Groeten!

ps. misschien overbodig om te melden omdat het denk ik wel duidelijk is, maar ik zit op de KLS ;)
 
Je zegt het alsof hij het beste met aspirant KLSers voor heeft, maar er speelt ook wel een klein beetje mee dat bij een wachtlijst het garantiefonds de rente gaat betalen als iemand na een jaar geen baan heeft.

Ps. SevenFourSeven, je gelooft zeker ook in Chemtrails of niet?
Ik ben de laatste die zal zeggen dat opleidingen als de KLS, NLS of EPST bedrijven zijn die geen winst willen maken ;)
 
Je zegt het alsof hij het beste met aspirant KLSers voor heeft, maar er speelt ook wel een klein beetje mee dat bij een wachtlijst het garantiefonds de rente gaat betalen als iemand na een jaar geen baan heeft.
Is de baangarantie weer terug in het contract?
 
Is de baangarantie weer terug in het contract?

Niet helemaal. Wel neemt het Garantiefonds de rente na één jaar over, voor (volgens mij?) een periode van maximaal vijf jaar, tot het moment dat je een baan in de cockpit hebt gevonden. Dus als je tijd moet verdoen met vakkenvullen bij de AH, wordt de rente gedurende die periode overgenomen.
 
Niet helemaal. Wel neemt het Garantiefonds de rente na één jaar over, voor (volgens mij?) een periode van maximaal vijf jaar, tot het moment dat je een baan in de cockpit hebt gevonden. Dus als je tijd moet verdoen met vakkenvullen bij de AH, wordt de rente gedurende die periode overgenomen.
Voorgeschoten naar ik mag aannemen, zoals bij elk ander garantiefonds?
 
Niet helemaal. Wel neemt het Garantiefonds de rente na één jaar over, voor (volgens mij?) een periode van maximaal vijf jaar, tot het moment dat je een baan in de cockpit hebt gevonden. Dus als je tijd moet verdoen met vakkenvullen bij de AH, wordt de rente gedurende die periode overgenomen.

Klopt niet helemaal. Als je over een eigen vermogen beschikt, moet je verplicht een deel van het opleidingsgeld betalen, en als je inkomen hebt (dus ook vakkenvuller) dan moet je meebetalen aan de rente. Hoogte van je bijdrage wordt wel afgestemd met je werkelijke inkomen, maar toch....

Wat anderen ook al suggereren, KLS heeft NIETS aan een overschot van afgestudeerde KLS-ers die niet aan een baan komen. De buffer die komend jaar ontstaat door de lage aanname bij de KLM zal ooit weer weggewerkt moeten worden. Niet zo gek dat ze voorzichtig zijn en komend jaar minder opleiden....
 
Garantiefonds schiet niet voor, zij betaalt. Da's inderdaad een verschil met een aantal andere garantiefondsen.
 
II. Ondersteuning door het garantiefonds na het succesvol afronden van de opleiding.
Ook in deze onderscheidt het garantiefonds twee scenario's

a. De vlieger is niet in staat om binnen 6 jaar na aanvang van de opleiding een baan als ATPL piloot te vinden
... het totaal van de verplichtingen jegens de bank die zijn opgebouwd in het kader van de opleiding en vallend onder de dekking van het garantiefonds, zullen worden overgenomen door het garantiefonds. Het garantiefonds treedt dan in de rechten van de bank en desgevallend is de student verplicht de aflossing- en rentebetalinge nte storten op de rekening van het garantiefonds. Het garantiefonds treft vervolgens een betalingsregeling met de vlieger. Het garantiefonds staat daarna ook niet meer garant voor de vlieger.

b. De vlieger vindt een baan als ATPL piloot binnen 6 jaar na aanvang van de opleiding, maar niet direct in het 1e jaar na afronding van de opleiding.
... In die periode kan het garantiefonds bijspringen tot het moment dat de student er in slaagt de eerder genoemde baan als ATPL piloot te vinden.
De bijdrage die het garantiefonds in die periode levert betreft een voorschoot en zal worden belast met eenzelfde rentepercentage als dat van de bank. Door deze bijdrage wordt de verplichting jegens de bank niet groter, maar ontstaat er wel een verplichting aan het garantiefonds. Deze verplichting zal moeten worden terugbetaald
bron: 'Toelichting garantiefonds Martinair Flight Academy'

Dus. Men onderscheidt twee scenario's. In het één heeft Gonna gelijk, in het andere Nosig.
Dit betreft het garantiefonds bij Mvvl, weet niet of er veel verschil zit tussen de verdere garantiefondsen bij de andere scholen.
 
Bij wachttijden langer dan een jaar tussen het moment van afstuderen en je aanstelling in je eerste baan als verkeersvlieger neemt het Garantiefonds vanaf dat moment met een maximum van 4 jaar de maandelijkse rentebetalingen over je studieschuld voor haar rekening, zodat de schuld niet verder oploopt. Bij tussentijds optredende medische ongeschiktheid in de periode vanaf de aanvang van je studie tot aan het moment dat je in dienst treedt als verkeersvlieger bij een luchtvaartmaatschappij neemt het Garantiefonds jouw verplichtingen naar de bank v.w.b. je studieschuld over.
Bron: KLS

Neemt over, betaald dus....
 
Neemt over, betaald dus....
Neemt over betekent dat ze betalen, maar staat er verder in het contract ook niet iets over de mogelijkheid dat er dan een regeling met jou getroffen wordt om dat weer later terug te betalen (dat zij dat altijd bij jou kunnen claimen dus). Met andere woorden, de schuld heb je niet meer bij de bank maar bij het garantiefonds?
 
Wheli, zwart-wit gezien klopt het wat je zegt (komt natuurlijk ook van de KLS-site), maar zoals er met elke overeenkomst is, zijn er clausules. Heb nu de papieren niet voor m'n neus liggen, maar het garantiefonds treedt slechts gedeeltelijk in werking indien:

* je een eigen vermogen bezit (meer dan 30k ofzo)
* je wel inkomen weet te genereren (je moet dan een gedeelte van de rente dragen)
* Lening wordt pas echt kwijtgescholden indien je niets hebt kunnen vinden en je inmiddels als zwerver onder een brug woont... in andere gevallen moet je bijdragen of rente lappen.

Nu klinkt het misschien weer alsof je leeggeplukt wordt, maar toen ik destijds de voorwaarden heb gezien vond ik het wel reeel en marktconform. Je wordt dus echt niet kaalgeplukt als je echt geen cent te makken hebt...
 
Ja, ik wee het, maar ik borduurde eigenlijk voort op post #49 ;-)
Was misschien niet helemaal duidelijk. In ieder geval heb je het nog even heel duidelijk samengevat :)
 
Als er mensen zijn die komende week contact hebben/opnemen met de KLM FA, en nieuws hebben, laat het alsjeblieft horen!

MVG

Flantua
 
Afgelopen donderdag (11 december) heb ik mijn PO2 positief afgesloten en ben gisteren uitgenodigd voor de grading van 19 januari t/m 22 januari.

Heb verder ook nog niks via de KLS gehoord over een wachttijd oid.
 
We zijn druk bezig te heroverwegen wat we nu gaan doen, want dit komt k*t voor een wannabe die sowieso al wat ouder is dan de gemiddelde wannabe .

Kazeven

Inderdaad, dit was voor mij al rede genoeg om iig de selecties bij de epst te doen. Ik heb sterk het gevoel dat de 'oudere' juist thans minder voorrang zullen krijgen bij de kls. Denk je niet?
 
Inderdaad, dit was voor mij al rede genoeg om iig de selecties bij de epst te doen. Ik heb sterk het gevoel dat de 'oudere' juist thans minder voorrang zullen krijgen bij de kls. Denk je niet?

Het is altijd gissen op wat voor basis een student wordt afgewezen, maar leeftijd lijkt mij geen verschil uit te maken. Er zijn genoeg gasten die gestudeerd hebben en daarna de opleiding beginnen.

In mijn klas is de helft boven de 21 jaar toen we begonnen met de opleiding. Ook 30+ komt nog wel eens voor!
 
Inderdaad, dit was voor mij al rede genoeg om iig de selecties bij de epst te doen. Ik heb sterk het gevoel dat de 'oudere' juist thans minder voorrang zullen krijgen bij de kls. Denk je niet?
Ik weet het niet. Ik denk dat we gewoon selectie gaan doen en als er een afwijzing volgt leggen we er ons bij neer.

Succes allemaal.
 
Back
Top