Communications failure

Hoe het communicatieprobleem is ontstaan, is niet geheel duidelijk. De woordvoerder van Eurocontrol zegt dat verantwoordelijken kennelijk met iets anders bezig zijn geweest dan met communiceren.

Tja... Ik vind dat een beetje een flauwe opmerking van de woordvoerder. Het komt over alsof de piloten of de controller even een biertje aan het drinken waren ofzo.
 
JC: Had je een vooruitziende blik?:biertje:


MAASTRICHT - Twee straaljagers van de Duitse luchtmacht hebben zondagmiddag boven de Eemshaven een verkeersvliegtuig onderschept.

Het ging om een toestel van Air Portugal dat al enige tijd niet meer had gereageerd op oproepen. Nadat het contact was hersteld kon het toestel ongehinderd zijn vlucht naar Kopenhagen vervolgen.

Een woordvoerder van luchtverkeersleider Eurocontrol bevestigde een bericht daarover van RTV Noord.

Sinds de aanslagen op 11 september 2001 gelden strenge regels wat betreft de communicatie met vliegtuigen in het Europese luchtruim.

Contact

Het toestel van Air Portugal had al sinds het passeren van België niets meer van zich laten horen. Ook op een noodfrequentie lukte het niet de Portugezen te contacten.

Een telefoontje met de luchtvaartmaatschappij bood evenmin soelaas. In zo' n geval belt Eurocontrol met een commandocentrum van de NAVO in Duitsland die de luchtmacht van of Nederland of Duitsland inschakelt.

Duitse straaljagers waren direct beschikbaar en zijn achter het toestel van Air Portugal aangestuurd.

Iets anders

Hoe het communicatieprobleem is ontstaan, is niet geheel duidelijk. De woordvoerder van Eurocontrol zegt dat verantwoordelijken kennelijk met iets anders bezig zijn geweest dan met communiceren.


bron: nu.nl
 
Had hem nog even aan de lijn, klonk een beetje zenuwachtig (niet heel apart met 2 Fighters op je staart :haha:) Werd rond Grony geïntercept, kreeg rond Bedum weer contact met Maastricht.
 
What about inflight telefoons? Creditcard van de maatschappij er doorheen halen en bellen naar de verkeerlseiding maar! (Ja weet dat dit niet in alle kisten zit)
 
Nee, heb wel AMS FIO nr altijd bij me. Of 1850 ff bellen natuurlijk ;)
 
AMS FIO zou idd kunnen, alhoewel die ook niet het nummer van Eurocontrol zal kennen! 1850 kent niet het nummer van de Supervisor desk gok ik! :haha:
 
Ik heb wel het nummer van APP in m'n Iphone, als zij zelfs geen belletje naar Eurocontrol kunnen doen...
 
Ken jij het telefoon nummer van Eurocontrol Ops?

Satphone aan boord onze 777 en 744 hebben geloof ik wel de no's van de meeste atc units.... helaas hebben onze 320's geen satphone :niet_bli:
 
The Flyer: yep. Wil je nog aandelen advies? Weet nog wel iets, ssst, iets met DSB... Komt echt goed hoor...
Nee, we hebben komende sim sessie Loss of Comm, dus ff goed de procedures induiken. Wel handig, als je van te voren weet wat je krijgt ;)
O god, dit wordt me een duscussie....
 
Zit me nu net te bedenken.... er staan geen satcom nrs op de europa kaarten van lido / jeppesen toch? Op de atlantic staan deze wel maar twijfel nu ff over de Eur kaarten...
 
Is alleen bij AMS en SPL APP niet te zien (Tenzij je code 1000 in slaat, maar non Comm en SSR veranderen dan heb je natuurlijk kans dat er relatief rap een paar NATO F16's naast je hangen), en ook bij de Duitsers en Dutchmil zullen die ook eerst op het lumineuze idee moeten komen om te schakelen naar Mode S weergave.
Zeg je dus dat wat ik ook voor tekst/callsign invul op mijn transponder, het op Schiphol (alle "frequenties") en bij Amsterdam radar niet te zien is?
 
What about inflight telefoons? Creditcard van de maatschappij er doorheen halen en bellen naar de verkeerlseiding maar! (Ja weet dat dit niet in alle kisten zit)

Of op AMS gewoon op 1700 voet aflevellen (iedereen weet wel waar die mast bij Lopik staat) en gewoon met je company phone dispatch bellen...


Om in te haken op Eikie, Ik hoorde dat mensen op hun dak hadden gekregen omdat ze voor de fun hun naam in hadden gevuld zodat ze gevolgd konden worden op ATCbox. Verder heeft er iemand ''18C AUB'' ingevuld en hij kreeg deze ook omdat de controller het wel orgineel vond. :D
 
Om in te haken op Eikie, Ik hoorde dat mensen op hun dak hadden gekregen omdat ze voor de fun hun naam in hadden gevuld zodat ze gevolgd konden worden op ATCbox. Verder heeft er iemand ''18C AUB'' ingevuld en hij kreeg deze ook omdat de controller het wel orgineel vond. :D
Dat laatste ben ik getuige van, ik kan me echter niet herinneren dat er een reactie kwam vanuit de toren/arrival/approach... Maar dat voorval deed me die vraag stellen...
 
Ik denk wel voorstellen dat jouw situatie als een lopen vuurtje door het kofiehuis c.q. BMC is gegaan en dat meer mensen het geprobeerd hebben ;) Ik heb het uit eerste hand van de betreffende baas namelijk...
 
Of op AMS gewoon op 1700 voet aflevellen (iedereen weet wel waar die mast bij Lopik staat) en gewoon met je company phone dispatch bellen...

Kan dat in de kennisbank: "Company phone"? Weet nl niet wat dat is. Net als ACARS, HF, 3e Comm set... ????
 
:eek:fftopic:
Beetje raar van luchtvaartnieuws.nl dat ze niet even hebben vermeld dat Duitsland F-16's heeft aangeschaft!
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=32429

Nóg een paar slapers....., waar waren die F16 van ons eigenlijk? Hebben we een vreselijk duur 24/7 QRA systeem, blijkt dat de kist pas boven de noordgrens bij de duitsers onderschept was na via belgie volledig over nederland gevlogen te zijn...... Áls je het dan tóch over nationale veiligheid hebt, tijd zat gehad om met die kero-bom iets te doen.....:dozey:......

Zaten die viper-jockeys naar Formule1 te kijken of zo :haha:?

Grtz,
 
Deed ook ACARS (comm. 3) het niet meer?

Als echt alles het niet meer doet, dan kun je waar je normaal je callsign voor de transponder inklopt ook woordjes invoeren die weer op het scherm van de verkeersleider komen i.p.v. je callsign. Zo kun je toch een (beperkte) boodschap verzenden.

Waar zat je aan te denken? "DNTSHUT"

Ik denk dat 7600 voor atc het makkelijkste is. Zij weten genoeg. Je kunt wel een boodschapje sturen maar je krijgt toch niets terug. Tenzij je ACARS het nog doet natuurlijk. Ik zou me gewoon aan de lost comm. procedure houden voor IMC, in het kader van KISS...

Kan niemand je wat verwijten
 
Back
Top