Communications failure

JC

Active member
Hoi, vraagje:

Jeppesen Emergency section 6.1.2.1. zegt in geval van comm failure zoveel als "if in VMC, land nearest suitable airport."
6.1.2.2 zegt: "If in IMC, or pilot of IFR airplane finds it inadviable to continue in accordance with 6.1.2.1, the pilot shall ...." en dan de procedures.

In de praktijk neem ik aan dat iedereen gewoon door vliegt naar zijn destination? Daar wordt je immers verwacht? Let wel, ik heb het over "alleen" een comm failure, rest van AC is OK.
 
Indien je onder een IFR vliegplan vliegt verwachten dan dat je precies doet wat je gefiled hebt (route, hoogtes, ETO's). Als jij ineens (volgens hen) rare dingen gaat doen, dan kun je de consequenties wel raden...
 
Dit is toevallig onderdeel van onze winter recurrent dit jaar. Bij Trans is er één kist (de inhuurbak van GOL) geweest die een totale comm-failure heeft gehad outbound AMS. Zij zijn teruggekeerd naar AMS.
 
Deed ook ACARS (comm. 3) het niet meer?

Als echt alles het niet meer doet, dan kun je waar je normaal je callsign voor de transponder inklopt ook woordjes invoeren die weer op het scherm van de verkeersleider komen i.p.v. je callsign. Zo kun je toch een (beperkte) boodschap verzenden.
 
Als echt alles het niet meer doet, dan kun je waar je normaal je callsign voor de transponder inklopt ook woordjes invoeren die weer op het scherm van de verkeersleider komen i.p.v. je callsign. Zo kun je toch een (beperkte) boodschap verzenden.

RTO, dat is hele goede tip!
 
Theoretisch is het inderdaad zo dat als je VFR bent en VFR kunt blijven, je VFR kunt uitwijken.
Met een Cessna 150 of ander klein (lees easily manoeuverable) gebakje is dat natuurlijk geen probleem, squawking 7600.
Of dit inderdaad zo'n goed idee is met een B-747 vol met passagiers die toch echt aan de andere kant van de planeet moeten zijn, is een tweede.
In dat geval ga je verder volgens AVE-F (ezelsbruggetje AVEnue F):
-Assigned route of flight, als je die niet hebt gekregen:
-Vectored flight route, als je die niet hebt gekregen:
-Expected flight route, als je die niet hebt gekregen:
-Filed flightplan route.

MG werkt veel met ezelsbruggetjes anders kan ie niks onthouden!
Idee voor een ezelsbruggetjes topic?

Nog een goede (zelfverzonnen, echt waar):
GeZONDe WC:

Wat betekent CAVOK:
Grondmist (geen)
Zicht meer dan 10km
Onweer (geen)
Neerslag (geen)
Driftsneeuw (geen lage)
Wolkenbasis hoger dan 5000 ft
CB's (geen)

Zielig dat ik deze na 17 jaar nog ken, maar dat ik de 2 engine out powersettings die ik gisteren geleerd heb al weer vergeten ben!!@#$%^&
 
Dit is toevallig onderdeel van onze winter recurrent dit jaar. Bij Trans is er één kist (de inhuurbak van GOL) geweest die een totale comm-failure heeft gehad outbound AMS. Zij zijn teruggekeerd naar AMS.

Was dat vorig jaar?

Deed ook ACARS (comm. 3) het niet meer?

Als echt alles het niet meer doet, dan kun je waar je normaal je callsign voor de transponder inklopt ook woordjes invoeren die weer op het scherm van de verkeersleider komen i.p.v. je callsign. Zo kun je toch een (beperkte) boodschap verzenden.

Is alleen bij AMS en SPL APP niet te zien (Tenzij je code 1000 in slaat, maar non Comm en SSR veranderen dan heb je natuurlijk kans dat er relatief rap een paar NATO F16's naast je hangen), en ook bij de Duitsers en Dutchmil zullen die ook eerst op het lumineuze idee moeten komen om te schakelen naar Mode S weergave.
 
OFF TOPIC:pak gewoon je portable ELT en hopserdeflops je hebt weer contact en je hoeft niet moeilijk te doen met evt woordjes naar ATC te sturen met je transponder...

ON TOPIC: waarschijnlijk wel, maar zoals gezegd, een total comm failure met portable ELT onboard is niet echt "total"
 
Was dat vorig jaar?



Is alleen bij AMS en SPL APP niet te zien (Tenzij je code 1000 in slaat, maar non Comm en SSR veranderen dan heb je natuurlijk kans dat er relatief rap een paar NATO F16's naast je hangen), en ook bij de Duitsers en Dutchmil zullen die ook eerst op het lumineuze idee moeten komen om te schakelen naar Mode S weergave.

Beek gaat ook mee in de vaart der volkeren...hier is mode-s beschikbaar en bovendien wordt het daadwerkelijk gebruikt...:dozey:
 
OFF TOPIC:pak gewoon je portable ELT en hopserdeflops je hebt weer contact en je hoeft niet moeilijk te doen met evt woordjes naar ATC te sturen met je transponder...

ON TOPIC: waarschijnlijk wel, maar zoals gezegd, een total comm failure met portable ELT onboard is niet echt "total"

Dan moet je wel zo'n portable ding aan boord hebben. De vraag is dan nog of je er in de cabine iets mee ontvangt/uitzendt op FL370. Heb je het geprobeerd?
 
Is alleen bij AMS en SPL APP niet te zien (Tenzij je code 1000 in slaat, maar non Comm en SSR veranderen dan heb je natuurlijk kans dat er relatief rap een paar NATO F16's naast je hangen), en ook bij de Duitsers en Dutchmil zullen die ook eerst op het lumineuze idee moeten komen om te schakelen naar Mode S weergave.

Je verandert je squawk 7600 niet, maar je callsign die wij tegenwoordig ook moeten invoeren zodat de verkeersleider het goede callsign op zijn scope ziet. Hoe kan het anders dat wij op onze kop krijgen als we het verkeerde callsign invoeren? Of zie ik het toch verkeerd?

Met een ELT uitzenden gaat moeilijk lukken lijkt me aangezien je in een kooi van Faraday zit...
 
Dat kan, maar dat ligt aan de Mode-S functionaliteit van het radarsysteem. In Engeland werken ze daar wel mee, Eurocontrol volgens mij ook. Het radarsysteem van LVNL (Regiovelden heb ik geen idee van) heeft maar beperkte Mode-S functionaliteit.

Wij zien alleen het Mode-S callsign bij code 7000, of bij code 1000. (In dat laatste geval wordt je vliegplan info aan je Mode-S callsign gelinked.) Als je 7600 (Of welke andere squawk dan ook) squawk'd zien we dus geen Mode-S callsign. Wel blijft het vlaggetje met de info eraan hangen, dit doordat het radarsysteem dit al gelinked heeft aan je radarplot.

Bij Lvnl zal je iig nog niet snel op je kop krijgen dat je het verkeerde Mode-S callsign hebt ingeslagen, tenzij je tussen EDDF/EDDL/EDDK/EDDM en EHAM vliegt met code 1000.
 
Even ter verduidelijking: het gaat hier niet om de procedures die je volgt als je je vliegplan vervolgt (AVE-F), maar om het volgende: er staat in de Jeppy dat het, in VMC (dus kan ook IFR zijn, en ik heb het hier over commercial OPS, geen Cessna IFR) aan de Captain is om zijn vlucht te vervolgen of uit te wijken naar first suitable alternate.

Mijn vraag is: wie zou er, als hij IFR VMC vliegt, NIET doorvliegen naar zijn destination? Ik denk niemand.

Mooi hé, LVNL? Eerst transponder mandatory maken, en dan toch maar uit voor 7000 squawken NL, want we waren ff een filtertje vergeten. O ja, en die Mode-S? Kunnen we niet eens uitlezen.... Leuker kunnen we het niet maken....

Natuurlijk wordt dit gedrag gecompenseerd door Surferboy die hier af en toie wat zaken uitlegd, maar toch...
 
Persoonlijk zou ik bij non-comms echt van niks opkijken, en het verkeer zoveel mogelijk uit de buurt houden. Denk dat elke verkeersleider zo zal werken. Dus ook als je naar beneden duikt om Teuge te halen nadat je op een PAM1V bent gestart! :haha:

As for LVNL: We kunnen wel Mode-S uitlezen maar alleen indien er 7000 of 1000 wordt ingesteld, en dat is ook erg handig als VFR vliegers bijvoorbeeld een EHR in dreigen te vliegen....of, als het xpdr-verbod onder de SPL-TMA wordt opgeheven, om vliegers sneller aan de lijn te hebben als ze airspace busten!

'PH-KZA you are entering the SPL TMA, advise heading 300 to stay clear' heeft een stuk meer kans van slagen dan 'Aircraft overhead the Ijsselmeer at 2500ft moving South West..etc' 'Tis natuurlijk wel handig als je dan iig meeluisterd op de freq.! (Geloof me dit had een heleboel gescheeld als ze dit een paar jaar geleden hadden gehad....)

Zowel XPDR-mandatory als de ingrepen daarna waren door IVW. LVNL is slechts uitvoerend, en mag geen geld sparen om bijvoorbeeld een filter te ontwerpen dat dit uit de wereld helpt, totdat alle hel losbreekt natuurlijk...dus nu is er alsnog geld gekomen en wordt er gewerkt aan een betere oplossing.
 
Mooi hé, LVNL? Eerst transponder mandatory maken, en dan toch maar uit voor 7000 squawken NL, want we waren ff een filtertje vergeten. O ja, en die Mode-S? Kunnen we niet eens uitlezen.... Leuker kunnen we het niet maken....

Natuurlijk wordt dit gedrag gecompenseerd door Surferboy die hier af en toie wat zaken uitlegd, maar toch...

Je haalt de woorden uit m'n mond :)
 
Mooi hé, LVNL? Eerst transponder mandatory maken, en dan toch maar uit voor 7000 squawken NL, want we waren ff een filtertje vergeten. O ja, en die Mode-S? Kunnen we niet eens uitlezen.... Leuker kunnen we het niet maken....

Natuurlijk wordt dit gedrag gecompenseerd door Surferboy die hier af en toie wat zaken uitlegd, maar toch...
hear hear! :dozey::radar:
 
[OFFTOPIC]

Misschien mijn posts een keertje beter lezen, alle regelgeving komt van het IVW. Daar heeft LVNL ook maar mee te leven, en aangezien LVNL enkel kostendekkend mag werken heeft het niet direct geld beschikbaar om systemen aan te passen.

Dit geld komt er pas als ze bij IVW doorkrijgen dat het echt niet werkt zoals ze dachten, dus vandaar dat er nu pas gewerkt wordt aan een systeem-oplossing.

Geloof me, elke VKL had je 10 jaar vantevoren kunnen vertellen dat het een probleem zou geven.....maar als de middelen er niet komen.

[/OFFTOPIC]
 
Ik weet dat LVNL geen winst mag maken, en reseveringen voor toekomstige projecten mogen dus ook niet. Maar heeft LVNL dan niet aan IVW aangegeven (van te voren) dat ze deze problemen aan zagen komen? En heeft IVW toen gezegd: "eerst zien, dan geloven"?
Kan hoor, IVW kennende....
 
Naja aangezien IVW pas wat wilde doen aan het probleem toen LVNL dreigde met capaciteitsmaatregelen denk ik niet dat ze zo snel geneigd zijn om vooruit te kijken.

Maargoed, dit gaat weer way offtopic..dus ontopic:

Vandaag nog een TAP geintercept door 2 duitse jagers boven NL! ;)
 
Back
Top