Calling KLIKO

Master Caution

New member
Hallo Kliko,

Ik was ff benieuwd hoe de vlag bij Dragonair er nu bij hangt.

Is er al verbetering in de (belasting) situatie en zijn ze nog steeds op zoek naar crew voor MAN base?

Verdere info natuurlijk welkom

Groeten!!!
 
Jo,

Ben op vakantie, moet mn 11 weken per jaar op maken!! 5 weken states..

belasting: nog geen definitieve uitslag, wordt nog over gepraat, is nu uitgesteld tot april 2008.
Nog aan het zoeken naar crew, kunnen ze niet vinden, nu worden ook mensen met minder uur uitgenodigd met ervaring op kleinere vliegtuigen.

SalarisverhogingVOORSTEL: 2007= 3% 2008=3% en, bonus omhoog naar 15% per jaar voor diegene die dit nog niet hadden. meer uren vliegen. ook een uur toelage, geen overuren meer, iedereen moet meer werken

Voor de union zwaar onder de maat-> lees steek maar in je reet!!!! reden:
6 jaar geen verhoging, alleen de jaarlijkse uiteraard, inflatie in UK was 30+ procent de laatste jaren. als we nu ja zeggen zitten we de aankomende 6 jaar weer te kutten in de marge!!

Commands: wat ze je ook verteld hebben in het interview, geloof het niet
8-15 jaar reden, geen uitbreiding, alleen nog 2 -400 erbij en zitten die vol en gaat de classic in 2009-2011 zit je heeeeeeeeel lang rechts.

had een iemand aan de telefoon die naar de 400 gaat als FO, hij zal er waarschijlijk nooit baas op worden heb ik m verteld, vond ie niet erg!!!ok hij komt van een 4 motorig brommertje
ik geloof daar dus geen reet van, ik zit dus zometeen naast iemand die zeer lang op zn comand moet wachten en maar klagen"ja maar, in het interview hebben ze dit verteld"..... die Ja maar mensen wordt ik niet goed van!!

nogmaals: wil je een easy job, met goede collegas, weinig routes en relatief veel vrij is de draak voor jou, wil je de 747-200/300/400 vliegen op relatief makkelijk routes is de draak echt voor jou
Kom je voor een snel command moet je echt niet hier zijn. en geloof me 8-15 jaar op het zelfde type/routes gaat snel vervelen met geen/weinig uitzicht op command.

NOTE: zo liggen de kaarten er nu bij, er zijn geen orders voor de draak voor nieuw materieel. als we integreren met CX is iedereen genaaid, doe er dan nog maar 10 jaar bij voor een command

LEES PPRUNE!!!

k.
 
Thanx KLIKO,

Je kan het je misschien niet voorstellen, maar het blijft een lastige keuze. Heb inmiddels zo schoon genoeg van 12 uur per dag 5 dagen lang in europa rondscheuren en nog weer in regenachtig engeland eindigen. Ben niet op zoek naar snelle command, ben jong genoeg om te wachten, maar 10 jaar is idd wel deprimerend

Voor mij is weinig werken, relaxe gasten om mee te vliegen en redelijk salaris een goeie basis. Al de negatieve berichten op pprune zijn geen prettig leesmateriaal, maar is dit ook niet enigszins het "vroeger was het allemaal beter" complex?

wat is wijsheid he..
 
Thanx KLIKO,

Je kan het je misschien niet voorstellen, maar het blijft een lastige keuze. Heb inmiddels zo schoon genoeg van 12 uur per dag 5 dagen lang in europa rondscheuren en nog weer in regenachtig engeland eindigen. Ben niet op zoek naar snelle command, ben jong genoeg om te wachten, maar 10 jaar is idd wel deprimerend

Voor mij is weinig werken, relaxe gasten om mee te vliegen en redelijk salaris een goeie basis. Al de negatieve berichten op pprune zijn geen prettig leesmateriaal, maar is dit ook niet enigszins het "vroeger was het allemaal beter" complex?

wat is wijsheid he..

Als het je niet uitmaakt om te wachten waarom dan niet gewoon bij CX solliciteren. Zoals het er nu naar uit ziet kom je daar uiteindelijk toch terecht ook als je bij Dragonair wordt aangenomen. En als ik Kliko's verhaal lees dan zou je bij CX nog wel eens sneller je command kunnen hebben ... :wegkwijt:
 
@master Caution

met die instelling is KA een goede keuze!!!ik zou voor geen goud 12 uur per dag door EU willen crossen. dat lijkt veel te veel op werk.
omdat je zoveel vrij bent blijft het vliegen leuk, als je begrijpt wat ik bedoel, en je vliegt ook naar andere werelddelen met aggresiever weer, klote ATC, geen ATC. en wel leuke nacht stops:biertje:
het is leuk vliegen buiten europa en leerzaam, maar ook gelijk saai, longhaul is lang op je gat zitten en maar met je collegas bazelen over van alles en nog wat.
vooral waar gaan we eten/drinken en laatste roddels doornemen

Die gasten op PPrune zitten al jaren bij KA, en zijn dus allergisch voor werk,
ikzelf kijk er door heen, maar er staat toch redelijk wat op pprune.

ik vind het nog steeds vet om de 742-3 aan te trekken en met zn 3 lekker een stukkie te sturen, nix mooiers dan een 3 mans cockpit tijden de TO.
als de stokken naar voren gaan en de FE zegt Thrust set, en hij blijft alle 4 finetunen tijdens de TO roll en klim, je roteert in de amber rwy light met 377T, dan heeft kliko toch wel een grijns op zn gezicht... en is het vliegen echt mooi.
vraag me niet naar de 6-9 uur daarna tot TOD:grijns:

staat je bovenstaande aan moet je gelijk solliciteren, je kan ook beginnen bij het 2 wingleted masterrace(400).

CX: sprak een freightdog van CX en zit 3 jaar bij CX en begint aan zn command, dus daar gaat de commands wel door. maar ik ga ervan uit dat de FO eisen bij ons lager liggen dan bij CX.
 
effe vergeten:

begin aan de sollicitatie, en zie wat voor gevoel je erbij krijgt!!
de hele procedure duurt wel even. zit je in de procedure kan is het voor mij ook makkelijker praten over bepaalde dingen
 
My $0.02

My $0.02

Ben niet op zoek naar snelle command, ben jong genoeg om te wachten, maar 10 jaar is idd wel deprimerend

Voor mij is weinig werken, relaxe gasten om mee te vliegen en redelijk salaris een goeie basis. Al de negatieve berichten op pprune zijn geen prettig leesmateriaal, maar is dit ook niet enigszins het "vroeger was het allemaal beter" complex?

wat is wijsheid he..

For what it's worth - here are my thoughts.

A quick Command is exactly what you should be looking for - unless you are fortunate enough to work for a career airline (not too many of those anymore :().

In todays market you have to make yourself marketable (you need the skills that are in demand). The highest demand is for experienced, Type Rated Captains. With the right skills you can decide where you want to work. You and only you are in charge of your career.

It all comes down to the question "What do I want?"

Perhaps that means a few more years of 12 hour multi - sector days in Europe - but see it as a means to an end.

The last place you want to end up is the bottom of a stagnant seniority list - career suicide IMHO.

Have a look at all the aircraft on order - minimum of 6 Captains required for each one. Also a good indication which Type Ratings are the ones to have.

Just how good is the present market?

I'm getting the same contracts sent to me again and again - each time they're advertising "New and Improved Conditions" (Translation - we can't find anyone ;) )

I just got a e-mail about contract where all you need is a Type Rating - no time on type requirement anymore.

There are several companies recruiting non rated people - although it's not that great a deal (yet - give it another year :D )

My own salary has increased by over $2000/month since this time last year - for 55 hours/month you can't beat it.

And it's only going to get better :D !
 
Last edited:
It all depends on what you want in life.

Some like 4 stripes a.s.a.p. while others prefer a (relatively) relaxed long haul lifestyle.

I'm not saying that having a command on an airbus or boeing is a bad thing, however the job security that you imply all depends on how flexible you are.

Sure, you can drag yourself from contract to contract, from one (sometimes questionable) outfit to the next, from the Middle East via Africa to SE Asia, but generally speaking all the good jobs are in seniority based airlines and there you will have to start in the right seat again.

Great that you have so many offers, but ask yourself why these airlines are so desperate to get you to work for them... How come KLM can still be picky and openly discriminate against non KLS/NLS pilots, while some other airlines don't know what to do to stop pilots from leaving?
I just got a e-mail about contract where all you need is a Type Rating - no time on type requirement anymore.
Wow, that must be some fantastic outfit, captains without time on type and low time FO's! If that's no recipe for disaster, I don't know what is. Just imagine the requirements for the FO's you would potentially be working with: heartbeat and a valid licence..? :passed:

As far as upgrades according to seniority lists, here is a nice quote from the movie Blow:
Sometimes you're flush. Sometimes you're bust. And when you're up, it's never as good as it seems. And when you're down, you never think you'll be up again. But life goes on.
Let's assume that CX decides to throw some more routes in KA's direction, things can dramatically improve, however, as you said correctly, things can also stay stagnant for quite some time.

As the proverb goes: koffiedik kijken i.e. clear as mud, but in the mean time, life goes on, and one could be enjoying a nice lifestyle working for a good company with 3 stripes, while others are doing 4 sector 12 hour duty days with 4 stripes.
 
Last edited:
and one could be enjoying a nice lifestyle working for a good company with 3 stripes, while others are doing 4 sector 12 hour duty days with 4 stripes.

In het Frans zeggen ze dan:
"Des goûts et des couleurs, on ne discute pas"

Het is uiteindelijk maar net waar jij je goed bij voelt wat je moet leiden in een beslissing mbt je carrière. Niet wat anderen zouden doen.
 
Some good points

Some good points

Sure, you can drag yourself from contract to contract, from one (sometimes questionable) outfit to the next, from the Middle East via Africa to SE Asia, but generally speaking all the good jobs are in seniority based airlines and there you will have to start in the right seat again.

Jack - I agree but not everyone meets the requirements to join these companies. I personally have no interest in being F/O - I quit from the last airline that tried to put me in the right seat :D :D - no regrets.

Aren't you a contract employee as well? ;)

Great that you have so many offers, but ask yourself why these airlines are so desperate to get you to work for them... How come KLM can still be picky and openly discriminate against non KLS/NLS pilots, while some other airlines don't know what to do to stop pilots from leaving?

Some airlines are expanding so rapidly they cannot train their own people fast enough - so they hire Expats.

Other airlines pay low wages so pilots leave to earn more money elsewhere - can't blame them. Asian airlines are very bad for this.

In both cases this doesn't mean these airlines are no good - again I understand what you are saying. Some airlines are just crap.

Wow, that must be some fantastic outfit, captains without time on type and low time FO's! If that's no recipe for disaster, I don't know what is. Just imagine the requirements for the FO's you would potentially be working with: heartbeat and a valid licence..? :passed:

I understand what you're saying and to a point I agree with you - but this happens everyday all over the world.

There have been plenty of accidents involving highly experienced crews as well....

I've been flying with new F/O's straight out of line training with 300TT for almost 2.5 years. I have not had to take over once. The worst I have had to do is issue verbal commands to stop a rapidly deteriorating situation.

And finally as an addition to my first post:-

The airline business is cyclical in nature - nobody knows how long the current good times will last.

Now is the time to improve your position against the next downturn.

There is no such thing as job security in this industry - I don't care who you work for. Best stategy IMHO is to make yourself as marketable as possible.
 
effe voor de duidelijkheid,

waar het mij om gaat is het feit dat ik geen jammerende mensen naast me wil hebben," ze hebben me dit belooft in het interview". daar wil ik voor waarschuwen
doe je huiswerk en maak dan een beslissing voor jezelf, vraag anderen om advies, maar laat ze NIET de beslissing voor je maken.
zoals hierboven werd vermeld, de 1 wil een snel comand de ander een easy life. beide zou helemaal mooi zijn.

vwb uitbreiding, CX heeft een serieus probleem om de kisten vol te krijgen, ik gellof elke 3 weken een 777 voor de aankomende 2jaar, gerucht gaat dat KA met groene CX 330 gaat vliegen vanwege crew tekort.

ik denk als eenmaal duidelijk is wat CX met KA gaat doen, de carriere toekomst bijgesteld kan worden. op het moment worden alle routes en materieel doorgelicht om het eea te stroomlijnen

weet goed waar je aan begint en wil je een mooie rating om weer weg te gaan zou ik het ook niet doen, want je pist senioriteit weg bij een andere toko.

Ga je ergens weg, ga dan voor de toko waar je 30 jaar kan zitten.

k.
 
correct,

omdat in de luchtvaart elke dag een werkdag is dus ook weekends, wordt dat gecompenseerd.
als je begint krijg je 42 vakantiedagen, elke 3 jaar gaat dat weer omhoog
MAAR, voor elke week die je voor agustus van het voorgaande jaar boekt krijg je 3 dagen van de baas.
dus stel: je neemt 40 dagen krijg je er 30 bij van de baas is 70 dagen= 10 weken

ik heb er ondertussen 11+ nog wat jokerdagen die je vrij kan inplannen in rest van het jaar.

ik had vorig jaar maar 110 werkdagen en 560 uur, daarbij komen natuurlijk wel de dagen dat je ergens in een hotel zit.

wat ik al eerder zei:" easy job, veel vrij, salaris kan je leuk van leven, en voor mij belangrijk relaxte gasten om mee te vliegen, voor de classic 3 crew."

k.
 
heb effe mn vrouw gevraagd,

die houd bij hoeveel ik thuis ben: antwoord teveel!! gekheid op n stokkie,
ik was in 2006, 219 dagen thuis inclusief vakanties kan een paar dagen er naast zitten maar het klopt ongeveer wel.

k.
 
He KLIKO, ouwe rukker, alles goed? Zijn er al meer kaaskoppen met vier strepen?

En doe het rustig aan, van werk wordt je moe! Ik was afgelopen jaar 243 dagen thuis.
 
jo Arie,

altijd baas boven baas!!!wacht maar tot je capt wordt, dan werk je automatisch meer:D
meeste NL boys bij de draak zijn capt of gaan aan de opleiding beginnen, hebben dan nog 1 FO over die hier nog geen jaar zit. en die gaat volgens mij naar de 400.

btw, Expressnet vliegt niet meer voor ons. als je Chino ziet doe m de groeten, ik kwam m een tijdje geleden tegen in Regal.

k.
 
Hey KLIKO, mooie brulaap. Als je van die captain knaken van je af wilt dan kan je Expressnet's AOC kopen. Geen vliegtuigen meer, alleen een certificaat.
Chino zit ergens in Zuid Amerika.
Vliegze en zie je later!
 
maar 10 jaar is idd wel deprimerend

Okè de tijden zijn ietwat verandert.

Vroeger toen vliegen nog echt hand en denkwerk was, had niet iedere F/O een (opleidings)schuld van € 100.000 (of meer).

In de 70'er jaren (en daarvoor) was het niet ongewoon dat je ergens tussen het 35 en 40e levensjaar van rechts naar links doorschoof :kiss:

Sterker nog, ik ken diverse (ex. MLD'ers) die tot hun 50e F/O bleven en pas de laatste 5 jaar naar links gingen.

Fly First, Earn Money Later :D
 
Back
Top