Bij ons blijft bijna altijd de parking brake set.
Bij ons is het SOP om de brakes te releasen zodra je chocks hebt.
Voor Engine start zet je ze weer.
Zoals gezegd; de remmen koelen niet efficient als de brake er op staat en de QRH tabel is dan niet geldig. Dat staat ook ergens, maar ik heb geen idee waar. Gaan we opzoeken.
Bij Ryanair zouden we dan ook geen 25 min kunnen doen als we de brake zouden laten staan tijdens de turnaround. Overigens ook niet als we idle reverse zouden gebruiken in de zomer. Dat kan meestal
alleen op de laatste sector. Het mooiste zou een brake temp indicator zijn, maar die hebben we helaas niet.
De reden is zoals vermeld in het antwoord van phoenix.
Ik heb laatst een foto gemaakt van een brake unit, om m'n studenten te laten zien. Als iemand me uitlegd hoe je die hier post, dan is het meteen duidelijk. Edit: Nosig heeft hem hier onder gezet voor me.
Waar het op neer komt is dat een brake unit letterlijk uit laagjes bestaat. die tegen elkaar gedrukt worden als je remt en/of de pb zet. Alleen als de brake niet gezet is kan de lucht er goed doorheen circuleren.
Ik voel tijdens de turnaround ook altijd even of ze warm zijn als er hard geremd is, dat geeft vaak al een goeie indicatie. Het interessante is dat ze soms koud zijn terwijl je verwacht dat ze warm zijn en andersom. Remmen zijn rare dingen.
Overigens is het ook goed om te weten dat een rem maar een bepaalde hoeveelheid energie (warmte) kan opnemen. Als dat maximum bereikt is, is het afgelopen en hebben de remmen totaal geen effect meer. Dat zou kunnen gebeuren tijdens een RTO na een korte turnaround op een warme dag. Het is een vrij serieus probleem waar vaak niet genoeg aandacht aan gegeven wordt omdat het een beetje misterieuze materie is. Ik laat m''n command upgrade studenten tijdens elke turnaround de brake cooling checken. Dat is vaak nogal een eyeopener....