Phoenix_X
New member
pap = passagier, enkelvoud
pax = passagiers, meervoud
Sommige vliegers zijn verslingerd aan afkortingen.
Andere zijn gewoon lui...
Pap is echt iets Nederlands volgens mij.... Ben het nergens anders tegen gekomen.
pap = passagier, enkelvoud
pax = passagiers, meervoud
Sommige vliegers zijn verslingerd aan afkortingen.
Andere zijn gewoon lui...
Pap is echt iets Nederlands volgens mij.... Ben het nergens anders tegen gekomen.
KLM staat al langer bekend dat ze een wat minder strenge safety hebben, dat kunnen alle ex medewerkers van TFL en nu vliegend bij KLM beamen.
PAP voor enkelvoud, PAX voor meervoud, PAD voor "non revenue" passengers, oftewel IPBers. Letterlijk komt de D van Passengers Available voor Disembarkation. Dit zijn internationaal gebruikte coderingen die gebruikt worden in het telex verkeer en de reserverings systemen die daar aan gekoppeld zitten (lees Corda, Codeco, Firda etc. etc.). De systemen komen van ver voor het windows tijdperk, maar worden nog steeds gebruikt. Zo zijn er nog wel tientallen meer afkortingen, maar daar ga ik maar niet aan beginnen. Heel veel kan je de logica wel van raden, maar sommige blijven mysterieus.
@Steve,
Enneh wbt de safety vd cockpit? Wat kunnen de ex TFL mensen daar over zeggen?
Strenger?
Onze safety (bevestigd door IVW) zit strak in elkaar en gaat op een aantal fronten verder dan het required minimum...
5 Nov 2008
Vorige week zijn alle operationele divisies van KLM en KLM cityhopper (KLC) ge-audit op het gebied van operationele kwaliteit en veiligheid.
...
Een gedegen voorbereiding en de enorme inzet van betrokken KLM’ers en KLC’ers hebben hun vruchten afgeworpen. Vice president Operational Safety & Quality Assurance van KLM Bart de Vries is trots op de mooie score van ‘nul’ bevindingen.