Boeing KLM keert terug vanwege rook

Als ik het goed begrijp, is El Stevo safety trainer bij Arkefly en / of KLM (correct me if I'm wrong). Als dit waar is, dan neem ik aan dat El Stevo weet waar hij over praat; of mensen het met hem eens zijn, of het ongeloofwaardig vinden, daar laat ik me niet over uit. Het enige wat wat mij betreft wel telt is dat de functie die El Stevo naast het vliegen betreedt reden genoeg is dat El Stevo gewoon weet waar hij over praat.
 
Ja, Julien?

De post worden anders wel verdomd vaak ge-edit en veranderd door meneer in dit specifieke topic.
 
Last edited:
Ja, Julien?

De post worden anders wel verdomd vaak ge-edit en veranderd door meneer in dit specifieke toppic.

Jaa, zou ik ook doen als ik een pittige dreigmail kreeg...
 
Hij heeft enkel ge-edit na de dreigmail.
Er heeft eerst meerdere dagen gewoon dezelfde tekst gestaan

Steef is inderdaad zowel instructeur als vlieger op de 76 en 73, en inderdaad bij TFL.
 
Ik volg deze discussie al een tijdje en ik kan jullie niet onthouden van van mijn mening/kennis/ervaring, voor wat het waard is.

Allereerst zal ik mij even introduceren. Ik ben Mark en werk nu 3 jaar bij KLM waarvan 8 maanden als S/O op de 400 en 2,5 jaar op de F100/F70. Daarvoor heb ik de KLS gedaan en het half jaar tussen de KLS en de KLM bij KLM Loadcontrol gewerkt (loadsheets, notoc's, beladingsinstructies etc,etc).

Eén van mijn studievrienden van de universiteit Nijmegen werkt nu bij het IVW. Hij werkt nauw samen met het SANA team. Dit team (Safety Assessment of National Aircraft) onderzoekt onder andere de operationele veiligheid van nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Ik heb hem dit forum laten lezen met de intentie om mij duidelijkheid te verschaffen over de opmerking van El Stevo...hij zou ook gelijk kunnen hebben, toch?
Deze hele goede vriend vond een dergelijke uitspraken/mening van een professional op een open forum nogal onhandig en helemaal omdat hier gerefereerd zou worden naar een bevinding van het IVW.

Mochten er verbeteringen nodig/mogelijk zijn, dan doet het IVW nooit uitspraken over dergelijke zaken behalve naar de maatschappijen zelf.
KLM heeft een prima staat van dienst en haar opleiding voor cabinepersoneel is een toonbeeld voor andere maatschappijen, zelfs zo dat IVW met KLM samenwerkt in het ontwikkelen van nieuwe trainingsmethodieken.

Het feit blijft, dat er meestal tijdens een echt probleem minder vloeiend wordt gehandeld. Dit komt omdat je tijdens oefeningen weet dat het een oefening is en je daarom in een drillmode sta...Je weet dat die bekende poep tegen de ventilator zal knallen. In het echt heb je die basis om op terug te vallen en moet je proberen in een flow te komen.

Refererend aan het voorval aan boord van die KLM 747.
Na evaluatie en gesprekken met andere passagiers bleek dat het behoorlijk vlot verliep en dat er inderdaad achteraf een paar dingen sneller hadden gekund. Deze punten waren echter niet essentieel voor het onder controle krijgen van de rook ontwikkeling/brand aan boord.
Dat er niet direct wordt ingegrepen door te gaan blussen ervaren pax soms als traag, maar ze staan er niet bij stil dat de CA misschien eerst de O2 bottles verwijderd, de situatie eerst goed moet overzien voordat je een flesje leeg gaat spuiten op een plaats waar de bron niet is. Tijd en stress zijn vaak aan elkaar verbonden...voor CA's lijkt het bijvoorbeeld ook een lange tijd voordat wij na een RTO een berichtje de cabine insturen.

Dus mijn tip als herintreder op airwork (na zo'n 7 jaar) wees oprecht, respecteer elkaar, weet wat je zegt en accepteer de consequenties. Er zijn echt veel meer mensen die hier op het forum komen en niet allemaal omdat ze zo gek zijn van vliegen zoals wij allen.:biertje:

Hoe dan ook...het wordt morgen lekker weer, er zijn vast wel weer andere interessante dingen om ons op te richten in de wereld van de vliegerij...ik hoorde dat er een crisis is ;)
 
Yo,

Voor de goede orde:

Ik ben vlieger en senior safety instructeur bij TFL.

Geef ook instructie bij KLM.

Verder bezoeken we seminars waarbij alle maatschappijen aanwezig zijn, dus er wordt zeer zeker info onderling uitgewisseld.

Heb de posts ge-edit na een zeer smerig emailtje, waarbij ik moet opmerken dat ik er vanuit ga dat deze mail niet van Burton afkomt. Helaas dat het op deze manier moet.

Groeten Steef
 
@ Steve,

Dr moet me toch echt even iets van t hart Steve.
Snap echt niet waar je mee bezig bent, zo ken ik je helemaal niet.
Als jij dan instructie geeft bij de KLM dan ga je toch niet op een bullitinboard dit soort teksten spuien?!
Ook al zou je gelijk hebben, wat wil je er dan in godsnaam mee bereiken?

Dreigmail gaat natuurlijk helemaal nergens meer over maar het geeft wel aan dat iedere
@%$^%^#%# hier op dit board kan koekeloeren.
Daarom had je nooit dit moeten doen.

Grtz
 
Alles was enkel nav een artikel over het niet juist optreden van cabinepersoneel.
(of dat nou wel of niet waar was, maakt even niet uit)

Vond de discussie hierover wel interessant, maar oh wee als je tegen de verkeerde benen schopt.

Dat is het enige dat ik duidelijk wilde maken. Had een leuke, interessante discussie verwacht, maar niet een " hou je mond" actie via de mail. Is er dan toch misschien iets te verbergen????

Ik hoop dan ook nog steeds dat degene die mij deze mail gestuurd heeft zijn/haar excuses aanbied.

Verder zul je mij vanaf nu niet meer zien in dit topic.

Groeten Steef
 
Back on Topic...

ATC recordings gevonden op youtube:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Od3BKPNC05I[/youtube]

Groeten,
 
Alles was enkel nav een artikel over het niet juist optreden van cabinepersoneel.
(of dat nou wel of niet waar was, maakt even niet uit)
Is er dan toch misschien iets te verbergen????


Alles n.a.v. de opmerkingen van een passagier in de Telegraaf. Ik vind dit een zeer onprofessioneel optreden. Hetzelfde niveau als de Prive-pagina in diezelfde Telegraaf.
 
Last edited:
Stevo quote: Geef ook instructie bij KLM


Nu begrijp ik je helemaal niet meer.....

Waarom zou je je als flight safety blablabla op een openbaar forum zo willen uitlaten over een bedrijf waar je zelf notabene trainingen aan geeft? Een maatschappij met zulke bewoordingen en schamele onderbouwingen zo afvallen is niet sjiek, maar hiermee maak je zelf toch compleet ongeloofwaardig tov het personeel waar je instructie aan geeft?

Die "dreig"mail is super kansloos, dat staat buiten kijf, maar als je zo tekeer gaat op een forum (helemaal in jouw functie) moet je ook je verantwoordelijkheden kennen als je daarop -op een nette manier zoals burton doet- aangesproken wordt

vwb die "dreig"mail, dat moet de moderator toch wel uit kunnen vinden?
 
Fantastisch als je zo op Youtube staat met je klompen-Engels..
Zelfs die Matsu-Matsu's van ATC zijn beter te begrijpen.
En wat is "We would like to declare a mayday-call"??!
 
En wat is "We would like to declare a mayday-call"??!

Volgens mij checked hij opnieuw ergens in en geeft even een korte samenvatting van de situatie om ook deze controller op de hoogte te brengen van de situatie. Het lijken ook stukjes ATC aan elkaar geplakt.

KLM
"We declared a mayday call, we are returning high-speed back to curacao airport and we've need for fire assistance on the runway due to a fire in the cabin and we are dumping fuel at the moment "

ATC
"Roger we have you on the radar squawking 7700"
 
El Stevo, zou je misschien wat opheldering kunnen/willen geven uit welke richting die dreigmail kwam? Was het officieel of via een PM?

Overigens heb ik de betreffende post (helaas) niet gelezen.

Overigens, Jocky747, begint jouw voornaam met een M?
 
Back
Top