Beste aanvliegroute

toekomstigpiloot

New member
geachte allemaal,

ik ben nu nog student aan de HAVO, maar ben binnenkort klaar, dan ben ik van plan mij aan te melden voor een vliegschool, maar weet niet wat de beste 'aanvliegroute' is. ik weet dat de AIS en de KLM goede FA's zijn, maar wat zouden jullie aanraden? (ook met bijv. ATPL, vlieguren, kosten, baanzekerheid en natuurlijk wat je met je diploma kunt)

Ik hoor graag van jullie, zit nu in een moeilijke positie, maar één ding weet ik zeker; ik word piloot.
 
Ik zou je aanraden om eerst een HBO-opleiding te volgen. Een vliegopleiding kost je ongeveer een ton en je moet op een campus wonen waardoor je ook nog een halve ton kwijt bent aan huur, vaste lasten en kosten van levensonderhoud. En je krijgt geen studiebeurs. Dat geld kun je misschien ergens lenen, maar dan betaal je een hoeveelheid rente per maand die je niet kunt opbrengen van een krantenbaantje of als vakkenvuller. Je moet een opleiding hebben waarmee je direct na je vliegopleiding aan de slag kunt als het even niet meezit met een baan in de luchtvaart.

Daarna zou ik me richten op de opleidingen die op de site van de VNV worden aangeraden.
 
Ik zou je aanraden om eerst een HBO-opleiding te volgen. Een vliegopleiding kost je ongeveer een ton en je moet op een campus wonen waardoor je ook nog een halve ton kwijt bent aan huur, vaste lasten en kosten van levensonderhoud. En je krijgt geen studiebeurs. Dat geld kun je misschien ergens lenen, maar dan betaal je een hoeveelheid rente per maand die je niet kunt opbrengen van een krantenbaantje of als vakkenvuller. Je moet een opleiding hebben waarmee je direct na je vliegopleiding aan de slag kunt als het even niet meezit met een baan in de luchtvaart.

Daarna zou ik me richten op de opleidingen die op de site van de VNV worden aangeraden.

Wat voor soort opleiding zou je voorstellen? een soort plan B of iets luchtvaart-gerelateerd (zo ja, wat is aan te raden?). Zo zat ik bijvoorbeeld te denken aan vlieginstructeur (om zo ook vlieguren te bouwen) , maar dat is zover ik het mij herinner geen HBO-opleiding. Daar zou ik ook eerst mijn PPL, vele ratings en vlieguren voor moeten halen. Wat dat betreft zit ik helemaal vast.
 
Wij kunnen dat plan B natuurlijk niet voor je kiezen. Het helpt natuurlijk wel als het iets met de wis- en natuurkunde is die je ook voor ATPL nodig gaat hebben. Iets technisch kom je dan al gauw op uit. Er is vast wel meer dan alleen vliegen, waar je goed in bent.
 
Wij kunnen dat plan B natuurlijk niet voor je kiezen. Het helpt natuurlijk wel als het iets met de wis- en natuurkunde is die je ook voor ATPL nodig gaat hebben. Iets technisch kom je dan al gauw op uit. Er is vast wel meer dan alleen vliegen, waar je goed in bent.
Zou het mijn kansen bij de selectie vergroten als ik van tevoren een HBO-opleiding zou doen zoals de PABO, maar dan bijvoorbeeld als docent Engels aangezien dat ook een vereist vak is bij de KLM FA? Want ik denk dat een jongvolwassene met een HAVO-diploma minder snel word aangenomen dan een 24-er met een HBO-opleiding. @berggeit @PPP
 
PABO is voor basisonderwijs. Er is een lerarenopleiding waar je een lesbevoegdheid in twee talen kunt halen. Engels zou zeker helpen. De vraag is alleen of je direct na je vliegopleiding ergens aan de slag kunt, want met €1000,= in de maand aan rentekosten (nog afgezien van de aflossing) moet je wel direct iets vinden.
 
PABO is voor basisonderwijs. Er is een lerarenopleiding waar je een lesbevoegdheid in twee talen kunt halen. Engels zou zeker helpen. De vraag is alleen of je direct na je vliegopleiding ergens aan de slag kunt, want met €1000,= in de maand aan rentekosten (nog afgezien van de aflossing) moet je wel direct iets vinden.
Ik zou inderdaad dan leren om docent Engels te worden om zo ook nog één van de vereist vakken van de KLM FA te beoefenen, maar zou het mijn kansen bij de selectie vergroten als ik een HBO-opleiding docent Engels zou doen? Of zou het beter zijn om de opleiding Airline Pilot & Management te doen wat betreft zekerheid van een plek in de KLM FA en baanzekerheid na de tijd.
 
De belangrijkste afweging die je moet hebben is welke opleiding snel tot een baan leidt en welke baan jij vijf jaar wilt blijven uitvoeren. In de luchtvaart heb je steeds een paar jaar waarin er veel te veel piloten zijn, gevolgd door een paar jaar met veel te weinig piloten. Je kunt het geluk hebben dat je na je vliegopleiding direct aan de slag kunt, maar het kan ook gerust vijf jaar duren. Wat je in die tussentijd doet moet je wel leuk vinden.

Wat heb je nodig voor de opleiding? De meeste opleiders vragen kennis van Engels, Wiskunde en Natuurkunde op HAVO niveau. Dat heb je al. Diepgaandere kennis van één of meer van die vakken, maar ook kennis van economie en management, zijn altijd nuttig. Op de site van KLM FA geven ze aan dat ze van de aanmelders gemiddeld 15% aannemen. In zo'n markt is de concurrentie met andere aspirant piloten moordend en met meer kennis en vaardigheden op relevante terreinen is de kans om aangenomen te worden groter.
 
Doe na je HAVO een opleiding waar zoals bovengenoemd veel werk is en wat jij leuk vindt.

Direct vanaf HAVO vliegopleiding is geen aanrader.

Even paar voorbeeldjes:

- Beginnend bij iemand die ik ken. Alles op rolletjes. Zit op gegeven moment bij een goed bedrijf op een heavy jet. Ineens vanuit het niets een medische aandoening waardoor hij voor altijd medical kwijt raakte.

- Een oud Airwork member die hier niet meer actief is. Door een ongeluk ook medical kwijtgeraakt.

- Nu ik. Geen knappe vooropleiding.
Was ooit golfleraar.
Daarna besloten om toch voor mn droom te gaan. Vliegen.
Na mn opleiding 2013 waren er heel weinig banen voor onervaren piloten.
Om toch maar actief te zijn in de luchtvaart besloot ik te solliciteren voor een baan als Steward bij de toen 2e Duitse Airline. Werkte daar 3.5 jaar tot ze failliet gingen.
Na 4.5 jaar zoeken naar een baan een gevonden, maar moest eigen rating dokken voor de 737 en eerst zomerseizoen nagenoeg NIETS verdiend.

Herfst en winter 2018 2019 weer allemaal ongeschoold werk moeten doen om te overleven.
Voorjaar zomer 2019 weer bij zelfde club kunnen vliegen, dit keer met normaal FO contract.

Einde van de zomer baan op 737 bij een andere club.
Hier gevlogen tot begin corona.

Baan kwijt door corona gezeur.
Meer als 2 jaar niet gevlogen.

Werkeloos, pakketbezorger, eten bezorger en nog meer van dat soort baantjes.

Door een gelukje bij mn huidige club beland op een heavy jet long haul.

Conclusie, leer voor iets wat je leuk lijkt en goed verdient en waar werk is. Daarna pas Vliegopleiding.

Of evt. Modulair naast je werk volgen.

2 maten van mij vlogen op medium jets ( Type Ratings betaald door hun werkgever met een bond ) na hun opleiding en zijn nu aangenomen bij Transavia. Beide modulaire opleiding gedaan.

Een andere bekende van mij 737 en daarna 787, ook modulair opleiding gedaan.

Heel veel succes.
 
Ik zou inderdaad dan leren om docent Engels te worden om zo ook nog één van de vereist vakken van de KLM FA te beoefenen, maar zou het mijn kansen bij de selectie vergroten als ik een HBO-opleiding docent Engels zou doen? Of zou het beter zijn om de opleiding Airline Pilot & Management te doen wat betreft zekerheid van een plek in de KLM FA en baanzekerheid na de tijd.

Pardon voor mijn ongefilterd antwoord maar aan docent Engels heb je helemaal niets. Salarissen zijn te laag in het onderwijs en als aspirant piloot heeft het ook geen zin.
Dit is een beetje een do as I say not as I did situatie.
Ik had eigenlijk helemaal geen back up plan en ik wordt er nog steeds wel een zwetend wakker van dat het allemaal heel anders had kunnen lopen.
Dat ik uiteindelijk goed terecht ben gekomen is meer geluk dan wijsheid geweest.

Scenario vraag;

Je bent klaar met je vliegopleiding en je verliest je Medical en je mag nooit meer vliegen.
Wat lijkt je een leuke carrière en hou je er €1000 in de maand van over om je lening terug te betalen?

Met andere woorden, zet jezelf in de positie van deze persoon:


En dit gebeurt veel vaker dan je misschien verwacht.
Ik zou geen enkele opleiding doen waar “piloot” in staat zoals AP&M.
Sta je daar bij wijze van spreken jarenlang achter het raam te kijken hoe anderen wel vliegen en jij niet.
Dat is heel zuur.
Heb zelf 5 jaar niet gevlogen en dat waren hele moeilijke jaren om met die teleurstelling om te gaan.
 
Last edited:
De belangrijkste afweging die je moet hebben is welke opleiding snel tot een baan leidt en welke baan jij vijf jaar wilt blijven uitvoeren. In de luchtvaart heb je steeds een paar jaar waarin er veel te veel piloten zijn, gevolgd door een paar jaar met veel te weinig piloten. Je kunt het geluk hebben dat je na je vliegopleiding direct aan de slag kunt, maar het kan ook gerust vijf jaar duren. Wat je in die tussentijd doet moet je wel leuk vinden.

Wat heb je nodig voor de opleiding? De meeste opleiders vragen kennis van Engels, Wiskunde en Natuurkunde op HAVO niveau. Dat heb je al. Diepgaandere kennis van één of meer van die vakken, maar ook kennis van economie en management, zijn altijd nuttig. Op de site van KLM FA geven ze aan dat ze van de aanmelders gemiddeld 15% aannemen. In zo'n markt is de concurrentie met andere aspirant piloten moordend en met meer kennis en vaardigheden op relevante terreinen is de kans om aangenomen te worden groter.
dankjewel, dus als ik dan bijv. Engels zou studeren om dan in de wachttijd docent te zijn zou dat ook helpen bij de selectie. En dan als ik dei diploma op zak heb heb ik een mogelijkheid tot een baan ten aller tijde en meer kans op een plek in de KLM FA. Bedankt
 
Doe na je HAVO een opleiding waar zoals bovengenoemd veel werk is en wat jij leuk vindt.

Direct vanaf HAVO vliegopleiding is geen aanrader.

Even paar voorbeeldjes:

- Beginnend bij iemand die ik ken. Alles op rolletjes. Zit op gegeven moment bij een goed bedrijf op een heavy jet. Ineens vanuit het niets een medische aandoening waardoor hij voor altijd medical kwijt raakte.

- Een oud Airwork member die hier niet meer actief is. Door een ongeluk ook medical kwijtgeraakt.

- Nu ik. Geen knappe vooropleiding.
Was ooit golfleraar.
Daarna besloten om toch voor mn droom te gaan. Vliegen.
Na mn opleiding 2013 waren er heel weinig banen voor onervaren piloten.
Om toch maar actief te zijn in de luchtvaart besloot ik te solliciteren voor een baan als Steward bij de toen 2e Duitse Airline. Werkte daar 3.5 jaar tot ze failliet gingen.
Na 4.5 jaar zoeken naar een baan een gevonden, maar moest eigen rating dokken voor de 737 en eerst zomerseizoen nagenoeg NIETS verdiend.

Herfst en winter 2018 2019 weer allemaal ongeschoold werk moeten doen om te overleven.
Voorjaar zomer 2019 weer bij zelfde club kunnen vliegen, dit keer met normaal FO contract.

Einde van de zomer baan op 737 bij een andere club.
Hier gevlogen tot begin corona.

Baan kwijt door corona gezeur.
Meer als 2 jaar niet gevlogen.

Werkeloos, pakketbezorger, eten bezorger en nog meer van dat soort baantjes.

Door een gelukje bij mn huidige club beland op een heavy jet long haul.

Conclusie, leer voor iets wat je leuk lijkt en goed verdient en waar werk is. Daarna pas Vliegopleiding.

Of evt. Modulair naast je werk volgen.

2 maten van mij vlogen op medium jets ( Type Ratings betaald door hun werkgever met een bond ) na hun opleiding en zijn nu aangenomen bij Transavia. Beide modulaire opleiding gedaan.

Een andere bekende van mij 737 en daarna 787, ook modulair opleiding gedaan.

Heel veel succes.
dus wat u aanraad is om een willekeurige HBO-opleiding te nemen zodat ik altijd werk heb, en daarna met meer kennis en nog een diploma mij aan te melden, want als je je medical verliest is het game over? bedankt, neem ik mee!
 
Pardon voor mijn ongefilterd antwoord maar aan docent Engels heb je helemaal niets. Salarissen zijn te laag in het onderwijs en als aspirant piloot heeft het ook geen zin.
Dit is een beetje een do as I say not as I did situatie.
Ik had eigenlijk helemaal geen back up plan en ik wordt er nog steeds wel een zwetend wakker van dat het allemaal heel anders had kunnen lopen.
Dat ik uiteindelijk goed terecht ben gekomen is meer geluk dan wijsheid geweest.

Scenario vraag;

Je bent klaar met je vliegopleiding en je verliest je Medical en je mag nooit meer vliegen.
Wat lijkt je een leuke carrière en hou je er €1000 in de maand van over om je lening terug te betalen?

Met andere woorden, zet jezelf in de positie van deze persoon:


En dit gebeurt veel vaker dan je misschien verwacht.
Ik zou geen enkele opleiding doen waar “piloot” in staat zoals AP&M.
Sta je daar bij wijze van spreken jarenlang achter het raam te kijken hoe anderen wel vliegen en jij niet.
Dat is heel zuur.
Heb zelf 5 jaar niet gevlogen en dat waren hele moeilijke jaren om met die teleurstelling om te gaan.
Dus wat u voorstelt is dat ik eerst een opleiding doe waar ik een goede baan kan krijgen om stel ik verlies mijn medical nog de lening te kunnen terugbetalen? En AP&M is opleiding tot piloot bij de KLM FA en technische bedrijfskunde, dus als ik me daar voor aanmeld, kom ik dan sowieso de selectie door? Anders zou ik alleen technische bedrijfskunde studeren, laat dat nou niet iets voor mij zijn.. Dus altijd eerst een opleiding zodat ik eventuele leningen terug kan betalen. Nu is de vraag enkel nog welke opleiding mijn positie in de selectie zou verbeteren. bedankt voor uw antwoord
 
Dus wat u voorstelt is dat ik eerst een opleiding doe waar ik een goede baan kan krijgen om stel ik verlies mijn medical nog de lening te kunnen terugbetalen? En AP&M is opleiding tot piloot bij de KLM FA en technische bedrijfskunde, dus als ik me daar voor aanmeld, kom ik dan sowieso de selectie door? Anders zou ik alleen technische bedrijfskunde studeren, laat dat nou niet iets voor mij zijn.. Dus altijd eerst een opleiding zodat ik eventuele leningen terug kan betalen. Nu is de vraag enkel nog welke opleiding mijn positie in de selectie zou verbeteren. bedankt voor uw antwoord
Je bent zeker niet gegarandeerd van een plek op de KLM FA als je technische bedrijfskunde i.c.m. AP&M gaat studeren (anders zou het wel erg makkelijk zijn). Als je technische bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool gaat studeren, krijg je de kans om in jaar 2 selectie te doen bij de KLM FA. Je MOET dus nog altijd selectie doen.

Van de KLM FA website:
''Het eerste jaar studeer je Technische Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool in Groningen, daarnaast behaal je zelfstandig certificaten voor Natuurkunde en Wiskunde B op Havo niveau. Wanneer je je eerste jaar succesvol hebt afgerond kun je beginnen aan de selectie voor de opleiding tot verkeersvlieger aan de KLM Flight Academy. Het tweede jaar start je met de major Airline Pilot & Management en nadat je de selectie aan de KLM Flight Academy positief hebt doorlopen start je halverwege het tweede studiejaar de opleiding tot verkeersvlieger. In twee jaar tijd word jij opgeleid tot verkeersvlieger voor KLM en haal jij jouw vliegbrevet! Vervolgens studeer je in het vierde en laatste studiejaar af aan de Hanzehogeschool.''
https://klmflightacademy.nl/opleiding/airline-pilot-management/


Overigens denk ik dat er maar weinig havisten worden aangenomen bij de KLM FA. Vaker krijgen vwo'ers dan de voorkeur. Misschien een idee om na de havo, voor je vwo diploma te gaan? Of een hbo studie? Dan maximaliseer je jou kans om door de selectie te komen.

Je kan ook meteen na de havo selectie doen. Weet wel dat je goed voorbereid de selectie in moet gaan. Veel mensen 'proberen' het maar en dat gaat dan vaak fout. Je moet er echt voor gaan. Als je tijdens het selectieproces afvalt, kan je na het halen van een bachelor het opnieuw proberen.
 
Last edited:
Mijn advies: ga na de havo eerst voor een hbo opleiding in de richting van ICT, (technische) bedrijfskunde, accountancy of logistiek. Zoek voor naast je opleiding een luchtvaart gerelateerde bijbaan (bijv. bij Viggo op Schiphol), kijk voor je 3e en 4e jaars stage ook in de luchtvaart (bijv. bij KLM groep, Transavia, LVNL, Schiphol group etc.) Probeer verder zo veel mogelijk te sparen; door je bijbaan, maximaal lenen bij DUO (let op! niet uitgeven) en vergeet niet te netwerken. S

Succes met je keuze!
 
Ha
Dus wat u voorstelt is dat ik eerst een opleiding doe waar ik een goede baan kan krijgen om stel ik verlies mijn medical nog de lening te kunnen terugbetalen? En AP&M is opleiding tot piloot bij de KLM FA en technische bedrijfskunde, dus als ik me daar voor aanmeld, kom ik dan sowieso de selectie door? Anders zou ik alleen technische bedrijfskunde studeren, laat dat nou niet iets voor mij zijn.. Dus altijd eerst een opleiding zodat ik eventuele leningen terug kan betalen. Nu is de vraag enkel nog welke opleiding mijn positie in de selectie zou verbeteren. bedankt voor uw antwoord
Hallo 😃,

Je mag je zeggen hoor 😉.

Als technische bedrijfskunde jou niets lijkt, doe het dan vooral niet. Je moet iets zien te vinden wat jou leuk lijkt en ook nog wat geld opbrengt en waar zoals gezegd werk in is, dus geen filosofie of geschiedenis 🙃.

Mbt wat positie verbeterd, je voldoet met HAVO, met ik neem aan dat je WiB hebt en Natuurkunde aan de eisen van de KLS.

Wat ook meeteld is je volwassenheid. Daarom is een vervolgopleiding Cq, vervolgstudie een goede zaak. Dan ben je 22/23 met net wat meer levenservaring.

Na je opleiding / studie rangorde:
1 - KLS
2 - EPST, als het kan voor Transavia
3 - Modulair

AIS geeft nergens meerwaarde maar is wel bijna net zo duur als KLS en EPST.
 
Je bent zeker niet gegarandeerd van een plek op de KLM FA als je technische bedrijfskunde i.c.m. AP&M gaat studeren (anders zou het wel erg makkelijk zijn). Als je technische bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool gaat studeren, krijg je de kans om in jaar 2 selectie te doen bij de KLM FA. Je MOET dus nog altijd selectie doen.

Van de KLM FA website:
''Het eerste jaar studeer je Technische Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool in Groningen, daarnaast behaal je zelfstandig certificaten voor Natuurkunde en Wiskunde B op Havo niveau. Wanneer je je eerste jaar succesvol hebt afgerond kun je beginnen aan de selectie voor de opleiding tot verkeersvlieger aan de KLM Flight Academy. Het tweede jaar start je met de major Airline Pilot & Management en nadat je de selectie aan de KLM Flight Academy positief hebt doorlopen start je halverwege het tweede studiejaar de opleiding tot verkeersvlieger. In twee jaar tijd word jij opgeleid tot verkeersvlieger voor KLM en haal jij jouw vliegbrevet! Vervolgens studeer je in het vierde en laatste studiejaar af aan de Hanzehogeschool.''
https://klmflightacademy.nl/opleiding/airline-pilot-management/


Overigens denk ik dat er maar weinig havisten worden aangenomen bij de KLM FA. Vaker krijgen vwo'ers dan de voorkeur. Misschien een idee om na de havo, voor je vwo diploma te gaan? Of een hbo studie? Dan maximaliseer je jou kans om door de selectie te komen.

Je kan ook meteen na de havo selectie doen. Weet wel dat je goed voorbereid de selectie in moet gaan. Veel mensen 'proberen' het maar en dat gaat dan vaak fout. Je moet er echt voor gaan. Als je tijdens het selectieproces afvalt, kan je na het halen van een bachelor het opnieuw proberen.
Uw advies is dus om eerst na de havo goed voorbereid de selectie in te gaan, want gaat het fout is er na een HBO-opleiding nog een kans? Bedankt voor uw antwoord heeft erg geholpen!
 
Ha

Hallo 😃,

Je mag je zeggen hoor 😉.

Als technische bedrijfskunde jou niets lijkt, doe het dan vooral niet. Je moet iets zien te vinden wat jou leuk lijkt en ook nog wat geld opbrengt en waar zoals gezegd werk in is, dus geen filosofie of geschiedenis 🙃.

Mbt wat positie verbeterd, je voldoet met HAVO, met ik neem aan dat je WiB hebt en Natuurkunde aan de eisen van de KLS.

Wat ook meeteld is je volwassenheid. Daarom is een vervolgopleiding Cq, vervolgstudie een goede zaak. Dan ben je 22/23 met net wat meer levenservaring.

Na je opleiding / studie rangorde:
1 - KLS
2 - EPST, als het kan voor Transavia
3 - Modulair

AIS geeft nergens meerwaarde maar is wel bijna net zo duur als KLS en EPST.
Als ik het goed begreben heb bedoelt u, of bedoel je ;) dat ik na de havo (ik heb nu helaas wisA, maar ga deelcertificaat halen bij de NHA, want die telt mee heb ik begrepen) aanklop bij Transavia? Ik weet daar niet zoveel vanaf dus ook niet of dat met die MPL wel goed is. Maar wat je pobeert te zeggen is dat ik eerst een vervolgopleiding moet gaan volgen op HBO-niveau ongeacht welke dat is voor volwassenheid en daarna aan te kloppen bij Transavia voor en MPL en een baan voor vlieguren? En wat bedoel je met modulair?

mijn excuses voor de vele vragen, ik zit met veel
 
Mijn advies: ga na de havo eerst voor een hbo opleiding in de richting van ICT, (technische) bedrijfskunde, accountancy of logistiek. Zoek voor naast je opleiding een luchtvaart gerelateerde bijbaan (bijv. bij Viggo op Schiphol), kijk voor je 3e en 4e jaars stage ook in de luchtvaart (bijv. bij KLM groep, Transavia, LVNL, Schiphol group etc.) Probeer verder zo veel mogelijk te sparen; door je bijbaan, maximaal lenen bij DUO (let op! niet uitgeven) en vergeet niet te netwerken. S

Succes met je keuze!
zouden er ook luchtvaartgerelateerde bijbanen zijn in het noorden van NL? Een HBO-opleiding gis inderdaad een goed idee, alleen welke word nog even uitpluizen. dankjewel!
 
Ik denk dat je even een aantal dingen moet ontrafelen.
Hang niet alles aan de kapstok van de KLM FA.
Je kan er vanuit gaan dat 5% van de aanmeldingen daadwerkelijk worden aangenomen.
Als je in een groep van 20 zit….is dat er een!
Iedereen in die groep is even goed voorbereid en even goed opgeleid en ze voldoen aan alle eisen anders hadden ze er niet gezeten.
En een willekeurige opleiding is zekere geen goed idee.
Neem de rest van deze maand om het vliegen even uit te zetten.
We doen even alsof je vandaag het nieuws hebt gekregen dat je bent uitgesloten van een Medical. Denk nu iedere dag voor de rest van deze maand na over wat je voor werk zou willen doen. Maak een lijstje.
 
Back
Top