Medische keuring na afkeur

B738 Pilot

New member
Goedemiddag,

Enkele jaren geleden (lees: 4-5 jaar) geleden ben ik werkzaam geweest als co bij een bekende airliner. Helaas ben ik na circa 1000uur afgekeurd ivm wegvallend zicht tijdens een landing. Mijn medical is toen direct ingetrokken en werd pas vrijgegeven na goedkeuring van een medisch specialist.

Je raadt het al: dat ging nooit gebeuren. waarschijnlijk lag dit aan een stresssituatie in de prive sfeer die na het maandenlang onder het tapijt te hebben geveegd tot een oog migraine heeft geleid. Geen specialist wil zijn handen branden aan deze oorzaak en geen oorzaak=geen class 1 meer. Einde avontuur.

Een flinke domper, maar ik ben nu op zoek naar mogelijkheden om in ieder geval weer prive te kunnen vliegen.

Mijn vraag is dan ook: is mijn ppl/cpl nog geldig? En als ik bijvoorbeeld alleen wat SE (MLA) wil vliegen, welke medicals heb ik dan nodig en kan ik dit nog krijgen ondanks het intrekken van mijn Class 1 medical?

En wat betreft UL: is dat een aparte rating? Iemand een goede vliegschool daarvoor?

Alvast bedankt!

Groeten
 
Last edited:
Hoi,

Wat een heftig verhaal, een behoorlijk streep door de rekening kan ik me zo voorstellen. Een PPL verloopt in principe niet, je eventuele ratings wél. Op Teuge zit bij de SAS Maurice, ik ken hem niet persoonlijk, maar van de verhalen heb ik wel de indruk dat hij het redelijk gesnaaid heeft als het op wet- en regelgeving aankomt omtrent licensing.

Veel succes!

Mark
 
Last edited:
Indd, PPL blijft geldig, maar de class rating (SEP) zal opnieuw geactiveerd moeten worden en daar komt na zo veel jaar wat training bij kijken.

MLA is een andere class rating dan SEP, daar zijn ook weer trainingen voor om die erbij te halen.

Vziw mag je SEP met Class 2 (of hoger) medical vliegen, MLA met een specifieke LAPL medical (of hoger)
 
Back
Top