Beste aanvliegroute

Wat ik van mijn moeder begrepen heb was het de Noordzee en na gevlucht te zijn daarna onder Engels commando.
Heeft ooit met getrokken revolver tegenover zijn bemanning gestaan.
Na de oorlog nooit meer hetzelfde geweest.
Zoals zoveel veteranen, terug getrokken, nooit ergens over willen praten en als alcoholist gestorven.
Peace.
inderdaad, hetzelfde overkwam mijn overgrootvader in Indië. vreselijk wat hun hebben moeten doorstaan.
 
Op een wat meer vrolijke noot, er zijn best een aantal overeenkomsten tussen maritiem en luchtvaart.
De (zit) positie van de gezagvoerder is de linkerkant, dat is of was de linkerkant van de brug.
De rang Captain natuurlijk ook.
De navigatie lichten rood en groen en de nautische mijl oftewel knoop of knots als snelheidseenheid. Internationale luchtvaart was in het begin ook voornamelijk vliegboten.

Als zeiler-op-een-laag-pitje kan ik daar nog aan toevoegen:
  • Navigeren op stromend water is eigenlijk precies hetzelfde als navigeren met wind... alleen gaat het in de lucht tien-twintig keer zo snel.
  • Menig kantoortje van een jachthaven heeft een marifoon en zit in een soort uitkijktoren... net als op een luchthaven.
  • Terminal gebouwen hebben, van bovenaf bezien, best wat weg van aanlegsteigers...
  • De AoA... als zeiler ben je continu op zoek naar de 'critical angle of attack'... als piloot blijf je er liever wat verder vandaan ;)
Nuja, dat is wat afdwalen.
 
Voor wat betreft de vooropleiding. Verlies van medical, ontslag, bedrijf failliet, etc zijn allemaal mogelijke dingen die kunnen gebeuren.

Wat er echter nog meer waarschijnlijk is, is dat je het zelf na enkele jaren gewoon volledig beu bent. Opstaan om 3u, maar de helft van de tijd thuis zijn, hele nacht door vliegen, misschien 9 maand per jaar op een ander continent zitten, ene faillissement na het andere, ... Het is niet voor iedereen. Het is dan erg leuk als je een optie hebt om te stoppen met vliegen en echt iets anders te doen. Gewoon al die optie hebben, zorgt er voor dat je de slechte dagen heel wat makkelijker door kan komen. Je denkt dan 'Als het echt te erg wordt, kan ik altijd nog wat anders gaan doen'. Als je die optie niet hebt, kan je heel wat minder verdragen. Met collega's werken die 'vast' zitten in een job, is vaak een erg depressieve werkdag.

Ik kan je garanderen dat je je ooit zal afvragen of je niet beter iets anders zou gaan doen. Of je dat effectief ook zal doen, hangt uiteraard van jou af. Maar het is *erg* leuk om de optie te hebben.
 
Voor wat betreft de vooropleiding. Verlies van medical, ontslag, bedrijf failliet, etc zijn allemaal mogelijke dingen die kunnen gebeuren.

Wat er echter nog meer waarschijnlijk is, is dat je het zelf na enkele jaren gewoon volledig beu bent. Opstaan om 3u, maar de helft van de tijd thuis zijn, hele nacht door vliegen, misschien 9 maand per jaar op een ander continent zitten, ene faillissement na het andere, ... Het is niet voor iedereen. Het is dan erg leuk als je een optie hebt om te stoppen met vliegen en echt iets anders te doen. Gewoon al die optie hebben, zorgt er voor dat je de slechte dagen heel wat makkelijker door kan komen. Je denkt dan 'Als het echt te erg wordt, kan ik altijd nog wat anders gaan doen'. Als je die optie niet hebt, kan je heel wat minder verdragen. Met collega's werken die 'vast' zitten in een job, is vaak een erg depressieve werkdag.

Ik kan je garanderen dat je je ooit zal afvragen of je niet beter iets anders zou gaan doen. Of je dat effectief ook zal doen, hangt uiteraard van jou af. Maar het is *erg* leuk om de optie te hebben.
ik heb inderdaad al gezocht naar andere opleidingen voor het geval dat. Bedankt! :)
 
geachte allemaal,

ik ben nu nog student aan de HAVO, maar ben binnenkort klaar, dan ben ik van plan mij aan te melden voor een vliegschool, maar weet niet wat de beste 'aanvliegroute' is. ik weet dat de AIS en de KLM goede FA's zijn, maar wat zouden jullie aanraden? (ook met bijv. ATPL, vlieguren, kosten, baanzekerheid en natuurlijk wat je met je diploma kunt)

Ik hoor graag van jullie, zit nu in een moeilijke positie, maar één ding weet ik zeker; ik word piloot.
Hoi!

Ik zit precies met hetzelfde. Examenjaar HAVO nu.

Deze maand ga ik met een Captain bij RyanAir en voorheen British Airways praten over wat de geschikte opties voor mij persoonlijk zouden zijn. Ik zal kijken of deze resultaten ook toepasselijk voor jou zouden zijn en ze dan hier delen.

Ik denk er zelf over na om bij de KLM en de Luchtmacht een poging te doen. Maar ik wil ook kijken of er misschien geschikte academies zijn in het buitenland. Hoe, wat of waar? Nog geen idee. 🙂

Hoe denk jij erover om in het buitenland een ATPL opleiding te volgen?
 
Hoi!

Ik zit precies met hetzelfde. Examenjaar HAVO nu.

Deze maand ga ik met een Captain bij RyanAir en voorheen British Airways praten over wat de geschikte opties voor mij persoonlijk zouden zijn. Ik zal kijken of deze resultaten ook toepasselijk voor jou zouden zijn en ze dan hier delen.

Ik denk er zelf over na om bij de KLM en de Luchtmacht een poging te doen. Maar ik wil ook kijken of er misschien geschikte academies zijn in het buitenland. Hoe, wat of waar? Nog geen idee. 🙂

Hoe denk jij erover om in het buitenland een ATPL opleiding te volgen?
Zitten wij jullie te helpen en jullie doen er vervolgens niets mee?

Ja dank jullie wel, maar met jullie advies doen we gewoon niets mee?

Poging doen KLS en luchtmacht prima, maar verder niet zonder fatsoenlijke verdere diplomas bij andere scholen beginnen is gevaarlijk. Maar goed. Is aan dovemansoren besteedt.
 
Zitten wij jullie te helpen en jullie doen er vervolgens niets mee?

Ik vind dit een vrij heftige reactie terwijl u niet weet wat ik in mijn privé situatie doe en heb gedaan.

Ik heb een eigen bedrijf ( twee zelfs ) die het prima doen op het moment. Ik spaar om een 12 maanden lange ‘Emergency’ fund te houden zodat ik 12 maanden lang eventueel mijzelf zou kunnen onderhouden zonder een baan te hebben.

Verder zodra ik klaar met school ben ga ik ook nog leren coderen als hobby om iets te hebben waar ik eventueel op zou kunnen terug vallen. ( Dit heb ik ook besloten na dat ik zelf jullie advies hierover kreeg. )

Ik waardeer uw advies en feedback, maar ik zou het op prijs stellen als we dit op een constructieve en respectvolle manier kunnen bespreken.

Iedereen heeft immers zijn eigen pad en manier van dingen aanpakken. Wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor de ander.
 
Deze maand ga ik met een Captain bij RyanAir en voorheen British Airways praten over wat de geschikte opties voor mij persoonlijk zouden zijn.
Heeft deze persoon een consultants bedrijfje toevallig?
Ik raad je zeker aan om aan vele bronnen advies te vragen. Je zal zeker zien dat er veel overlap zal zijn.
 
Ik vind dit een vrij heftige reactie terwijl u niet weet wat ik in mijn privé situatie doe en heb gedaan.

Ik heb een eigen bedrijf ( twee zelfs ) die het prima doen op het moment. Ik spaar om een 12 maanden lange ‘Emergency’ fund te houden zodat ik 12 maanden lang eventueel mijzelf zou kunnen onderhouden zonder een baan te hebben.

Verder zodra ik klaar met school ben ga ik ook nog leren coderen als hobby om iets te hebben waar ik eventueel op zou kunnen terug vallen. ( Dit heb ik ook besloten na dat ik zelf jullie advies hierover kreeg. )

Ik waardeer uw advies en feedback, maar ik zou het op prijs stellen als we dit op een constructieve en respectvolle manier kunnen bespreken.

Iedereen heeft immers zijn eigen pad en manier van dingen aanpakken. Wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor de ander.
Vertel dat dan. Bespaart een hoop ergenis.

Van een jonge HAVIST verwacht je niet dat hij of zij een succesvol. Bedrijfje heeft.

EA, andere ervaren mannen en vrouwen en ik proberen advies te geven om ervoor te zorgen dat anderen niet in vallen belanden genaamd shady clubjes of fouten maken die wij hebben gemaakt.

Daarom als je evt. Verteld wat je situatie is, zoals TS, dan komen we niet in deze situatie en ontstaat er geen ergenis, want nu leek het erop dat jullie welgemeende advies aannamen om vervolgens het in de prullenbak te gooien.
 
Heeft deze persoon een consultants bedrijfje toevallig?
Ik raad je zeker aan om aan vele bronnen advies te vragen. Je zal zeker zien dat er veel overlap zal zijn.
Nee dat heeft hij ( voor zover ik weet ) niet.

Ik heb hem puur bij toeval leren kennen toen ik aan het wachten was op de bus 🙂

En dat uiteraard, ik zal hoogstwaarschijnlijk tegen de tijd dat ik de keuzes ga maken nog goed vragen stellen hier op het forum maar ook contact opnemen met ex-studenten van de vliegscholen etc.
 
Vertel dat dan. Bespaart een hoop ergenis…..
Ik heb dit deels verteld in mijn eigen thread. Hier heb ik erover gesproken dat ik een bedrijf ging starten en later te leren coderen. ( ongeveer midden juni is dit gepost )

Echter heb ik niet toen verteld dat ik al een bedrijf had omdat het toen nog niet zo stabiel was maar dat is het nu zeker wel. Ook heb ik niet verteld over mijn emergency fund plan omdat ik daar pas over na begon te denken nadat ik alle adviezen van leden op mijn thread had gekregen toen der tijds.

Ik begrijp ook dat niet iedereen alle threads in de gaten kan houden dus ik begrijp de ergernissen. Wellicht had ik kort mijn eigen situatie moeten uitleggen.

In ieder geval waardeer ik de hulp, adviezen en informatie die ik meekrijg door leden van dit forum. Dit heeft wel degelijk mij beïnvloed om meer over de toekomst te denken en een andere kijk te nemen op bepaalde dingen. Hier wil ik jullie ook voor bedanken. 🙂
 
Captain bij RyanAir en voorheen British Airways
Wat me opvalt is de stap van British Airways ( flag carrier, multiple types, short haul, long haul) naar Ryan Air. Een type, alleen Europa short haul.
Niet om te katten, ik ken de persoon niet, maar dat lijkt een stap in de verkeerde richting.
Voor mij in elk geval, kunnen natuurlijk legio redenen voor zijn geweest.
 
Wat me opvalt is de stap van British Airways ( flag carrier, multiple types, short haul, long haul) naar Ryan Air. Een type, alleen Europa short haul.
Niet om te katten, ik ken de persoon niet, maar dat lijkt een stap in de verkeerde richting.
Voor mij in elk geval, kunnen natuurlijk legio redenen voor zijn geweest.
Hij is begonnen bij RyanAir als FO en is daarna daar captain geworden. Daarna voor een korte periode bij BA FO ( 9 maanden ) geweest en nu al een flink tijdje terug bij Ryanair als captain.

Ik lees af en toe dat piloten worden uitgeleend. Dat zou het ook kunnen zijn.

Ik zal het vast wel horen als ik met hem ga praten binnenkort. Ik zal jullie op de hoogte houden.
 
Wat me opvalt is de stap van British Airways ( flag carrier, multiple types, short haul, long haul) naar Ryan Air. Een type, alleen Europa short haul.
Niet om te katten, ik ken de persoon niet, maar dat lijkt een stap in de verkeerde richting.
Voor mij in elk geval, kunnen natuurlijk legio redenen voor zijn geweest.
BA is niet meer wat het geweest is... Ik meen dat ze inmiddels meer dan 30 salarisstappen hebben op de schaal, maar dat kunnen meer geïnformeerde airworkers misschien verduidelijken.
 
Back
Top