B737-400 Corendon op Schiphol naast de baan

Blastest?
Is zeker een combotest waarbij adem en urine gelijktijdig worden onderzocht ;)
Maar waarom op 22 landen en niet op 24?

Behoorlijk capaciteitsverschil tussen mixed mode 24 gebruiken, of 24 starten/22 landen. Daar wordt de KLM niet blij van...
 
Ik was inbound vanuit Norku naar Artip en het enige wat we te horen kregen was ''indefinite delay''. Toen wij en andere kisten naar de reden vroegen was het antwoord dat er een baan buiten gebruik was vanwege het weer. Geen woord over een kist naast de baan...

Frapant dat ATC je niet meteen de info kan geven dat er een baan dicht is omdat er een kist disabeled is. Is toch weer een stukje extra informatie voor onze besluitvorming omdat we niet veel opties en tijd meer hadden om uit te wijken.

Gelukkig werd de soep niet zo heet gegeten, maar toch zou dat stukje extra informatie fijn zijn. Zeker gezien het feit dat 99% van de kisten EHRD als alternate heeft...

Ben dan stiekem toch wel benieuwd hoe dat je besluitvorming veranderd, lijkt mij redelijk simpel.

Baan niet in gebruik (om welke reden dan ook) -> Delay -> Er wordt wel of niet een andere landingsbaan bijgenomen. (Dat is afhankelijk van beschikbaarheid en de keuzes van de AOM/Supervisors, hoeft niet zozeer te maken te hebben met de reden van de sluiting van de andere baan) -> Geen Delay of blijvende Delay...
 
Ik snap best dat je brandweer capaciteit omlaag gaat als er een incident gebeurd, maar aangezien Schiphol het formaat heeft van 3 velden ga ik er toch wel van uit dat er ook een evenredige hoeveelheid emergency services beschikbaar zijn. Waarom wordt er dan meteen indefinite delay gegeven? Met 6 banen hoef je toch niet het hele veld te sluiten al waren er 3 747 op elkaar geklapt op b.v. de 24.

In dat geval weegt het zeker mee in je decision making. Krijg je indefinite delay op b.v. MST of EIN dan kun je je maar beter voorbereiden op een mogelijke uitwijk. Krijg ik indefinite delay op AMS of CDG dan ga ik er bijna van uit dat een van die 100 banen nog wel te gebruiken is.

Of denk ik nou te simpel?
 
Ben dan stiekem toch wel benieuwd hoe dat je besluitvorming veranderd...

Omdat 99% van de kisten die naar AMS vliegen RTM als alternate hebben is het wel degelijk van belang hoeveel andere kisten je verwacht ook uit te wijken. Als RTM vol is dan worden je opties zeer beperkt. Daarom is de situatie op de grond in AMS van belang.

Zeker bij de call ''indefinite delay'' verwacht ik een lange tijd in de holding. Nu heeft alleen al de KLM europa vloot maximaal 10 minuten holding tijd bij zich voordat ze zich of moeten commiten op AMS of naar RTM moet gaan. Bij voorbaad commiten op AMS vind ik in een situatie waar indefinite delay is (zonder dat ik de reden weet) sowieso geen optie.

Die 10 minuten brandstof die wij extra hadden was ook precies de hoeveelheid die wij nodig hadden om naar BRU of MST te gaan (onze tweede en derde alternate op het vliegplan). Hierdoor moet je meteen beslissen of je naar BRU of MST gaat of toch 10 minuten gaat holden voordat je naar RTM gaat.

Wij waren niet de enige met dat probleem en je weet niet wat de situatie op de grond is en hoeveel kisten er al langer holden en hoeveel er al uitgeweken zijn. Hierdoor is elk stukje informatie van belang. Het is natuurlijk een groot verschil of je een indefinite delay krijgt vanwege een grote crash of een kist die een paar meter naast de baan is gegaan, maar waarbij de brandweer capaciteit nauwelijks is aangetast (zoals FPS zegt).

Gelukkig hoorden wij relatief snel dat de 18R toch snel beschikbaar werd, dus uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten.

Hopelijk iets duidelijker zo.
 
Dan was de call 'indefinite delay' misschien iets te vroeg, maar technisch wel correct. Want de ACC controller had op dat moment dus geen idee hoe lang de delay zou zijn omdat hij zelf ook niks wist. Waar je dan als vlieger niet op rekent is dat hij binnen een paar minuten iets anders kan gaan horen, wat hij weer aan jou kan doorgeven. Misschien was het te druk voor de verkeersleider om te vertellen dat hij nog niks wist en gebruikte hij dus maar deze call?
 
'Undetermined delay' was misschien mooier geweest om aan te geven wat er op dat moment gaande was: De ACC-vkl's hadden nog geen idee wat er op dat moment aan de hand was, en waarom er niet meer doorgekomen mocht worden de TMA in.

Bottom line blijft hetzelfde...de vkl heeft op dat moment geen idee hoelang de delay gaat duren, en in principe jij ook niet. Zelfs al weet je wat er aan de hand is op de grond. Zou het niet heel slim vinden als je je planning gaat baseren op wat jij gokt dat er gaat gebeuren qua verdere afhandeling.

Voor hetzelfde geld komt er geen extra baan beschikbaar (door weer/onderhoud/brandweer capaciteit/etc..) en blijft de delay lang.

Als er al 22 geland wordt dan is de kans niet heel groot dat er een ruime keuze in andere banen is. (22 is zeker niet preferent in het bepalen van de baancombinaties...)
 
Zelfs al weet je wat er aan de hand is op de grond. Zou het niet heel slim vinden als je je planning gaat baseren op wat jij gokt dat er gaat gebeuren qua verdere afhandeling...

Maar waarom krijgen die VKL-ers niet meteen door als ze geen kisten meer door mogen laten wat de reden is? In de ongeveer 10 minuten dat wij op de Amsterdam Radar frequentie hebben gezeten hebben wij niet meer gehoord dan ''er is een baan dicht vanwege het weer''...

Verplaats je eens in onze situatie waarbij je op een frequentie komt en alleen de call ''indefinite delay'' krijgt. Je hebt geen flauw idee wat er gebeurd is, hoeveel kisten er zijn uitgeweken, dus of RTM als keuze nog beschikbaar is, wat het vooruitzicht op AMS is en ga zo maar door. Ondertussen ben je druk bezig met berekenen van de brandstof, het doornemen van de opties en beslissingen maken. Te vroeg uitwijken (naar BRU terwijl je toch nog RTM had kunnen nemen) kan het bedrijf vele tienduizenden euro's kosten. Te laat uitwijken kan vele ergere gevolgen voor je hebben. Het is dus een hele dunne scheidingslijn.

Op de ATIS op het moment stonden de 18R en 22 als inbound banen. Als jij weet dat de 22 dicht is kun je toch enigzins aannemen dat de 18R weer open gaat zoals gebeurde? Zeker als de RFF capacity niet is aangetast. Als je weet dat de 18R weer open gaat dan kun je aannemen dat niet iedereen voor je uitwijkt waardoor RTM vol raakt. Waarom moet de 18R unberhaupt eigenlijk dicht?

De flow is natuurlijk verminderd maar er wordt tenminste alweer geland waardoor je weet dat je niet meteen naar Brussel of Beek hoeft. Als er helemaal niet geland wordt voor een lange tijd kun je RTM wel op je buik schrijven. Verder zie je voor je dat uiteindelijk verkeer weer vectors richting de 18R krijgt waardoor je je plan kunt aanpassen.

Dus in het bovenstaande geval waarbij je indefinite delay krijgt en je meteen zonder na te denken uitwijkt naar Brussel of Beek kan je dat duur komen te staan. Het is een moeilijke keuze om te beslissen of je blijft holden en daarmee alternates verspeelt of dat je meteen uitwijkt, daar is alle beschikbare informatie bij meegenomen.
 
Er zijn ongetwijfeld mensen die vinden dat ik mijn mond moet houden omdat ik geen beroepspiloot ben. Wellicht hebben die nog gelijk ook, maar toch moet me dit even van het hart.

Mijn geheel persoonlijke mening is wel dat als je met slechts 10 minuten brandstof extra vertrekt, dat dat toch wel heel erg weinig is. Ja, ik weet het, als je van London af komt betekent dat je zowat anderhalf keer zo veel brandstof mee neemt dan dat je echt nodig hebt, maar toch... Ik vind "maar" 10 minuten extra bizar weinig. En nee, ik weet dat ik dat jullie als piloot niet kwalijk moet nemen, want jullie volgen ongetwijfeld exact de SOP van jullie maatschappij.
 
Er zijn ongetwijfeld mensen die vinden dat ik mijn mond moet houden omdat ik geen beroepspiloot ben. Wellicht hebben die nog gelijk ook, maar toch moet me dit even van het hart.

Mijn geheel persoonlijke mening is wel dat als je met slechts 10 minuten brandstof extra vertrekt, dat dat toch wel heel erg weinig is. Ja, ik weet het, als je van London af komt betekent dat je zowat anderhalf keer zo veel brandstof mee neemt dan dat je echt nodig hebt, maar toch... Ik vind "maar" 10 minuten extra bizar weinig. En nee, ik weet dat ik dat jullie als piloot niet kwalijk moet nemen, want jullie volgen ongetwijfeld exact de SOP van jullie maatschappij.

Ik zie dat je een brevet hebt, dus even lastig in te schatten wat jouw kennisniveau is over brandstof als je stelt dat het 'weinig' is.

10 minuten is ruim 2 holdings! En daarnaast heb je nog een heleboel andere potjes met brandstof bij je zodat je nog naar je alternate kunt vliegen. En de autoriteiten verlangen nog een heleboel peut resterend in je tank na landing (final reserve). Daar mag je in principe niet aankomen, maar bij extreme omstandigheden geeft het net ff een buffer.

(net zoals die extra vijf liter in je auto nadat je lampje van je auto gaat branden)

Daarnaast worden er allerlei statistieken bijgehouden hoeveel brandstof er in het verleden per vlucht is verbruikt. Daar zitten soms negatieve uitschieters tussen, maar men neemt voldoende brandstof mee dat het voor 99% van de tijd voldoende is. Die ene keer halverwege landen en bijtanken is dan goedkoper dan 99 keer met teveel peut rondvliegen. En ja, die 10 minuten lijkt weinig, maar in de praktijk meer dan genoeg.
 
@Fotojunky: welkom in de wereld waar elke liter brandstof die je meeneemt extra geld kost en dat is in het huidige economische klimaat niet wenselijk. Zeker op een vloot van +100 vliegtuigen maakt elke liter verschil uit.

Dit zijn weloverwogen operationele beslissingen die door flight operations worden gemaakt en zijn goedgekeurd door het IVW. Natuurlijk staat het je als vlieger vrij extra brandstof mee te nemen, maar in 9 van de 10 gevallen land je gewoon met 15 minuten extra brandstof op Schiphol (vanwege directs e.d.). Dit is al behoorlijk veel! Verder zijn de Lido vliegplannen zo ontzettend nauwkeurig dat men met nog minder brandstof (alleen de wettelijke 5 minuten contingency fuel) weg kan gaan.

Met slecht weer zul je natuurlijk extra brandstof meenemen, maar juist deze gevallen waar het weer goed genoeg is en je geen vertraging verwacht zijn verneukeratief. Zeker zoals ik al eerder vermelde, als je niet weet wat de vertraging veroorzaakt. In zulke situaties moet je dus bewijzen dat je als vlieger je salaris waard bent.
 
Pfoe..had net een heel verhaal geschreven, druk je op post -> mag je opnieuw inloggen. :mad:

Probeer het later vandaag nog wel een keer te typen..
 
Fotojunky, even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over 10 minuten exta bovenop alternate + holding fuel + contingency fuel.
Dus je hebt je trip + contingency (5%) + alternate (RTM in dit geval) + final reserve (ongeveer 1200 kg igv 738).
Voor je keuze proces heb je dus alleen je contingency en eventuele besparing om "mee te spelen", daarna moet je een beslissing nemen: holden en committen tot SPL, of uitwijken.

Daarnaast geld bij ons dat we voor vertrek een estimated landing fuel > 2000 kg moeten hebben. Na 2 jaar moet ik zeggen dat landen < 3000 kg een grote uitzondering is, vanwege savings etc.
Zelfs na een go-around hebben we vaak (altijd?) onze holding + alternate fuel nog over.

Ik geef toe, het was voor mij ook wennen na mijn SEP vliegen, waarbij "voltanken" de norm was tenzij M&B het niet toeliet.
 
Dank voor het antwoord.

Inderdaad hier een GA brevet. Dat betekent dat ik uitga van extra meenemen van minimaal een half uur brandstof + 10% van wat ik verwacht te verstoken.

Zoals het bij mij overkwam, klonk het zo van (iets gechargeerd): als we 10 minuten langer in de lucht hangen dan gepland, dan donderen we uit de lucht omdat de peut op is. Ik kan me voorstellen dat anderen dit ook zo zouden lezen, daarom ben ik erg blij met jullie uitleg. Niet alleen omdat ik er wat van leer, maar ook alle niet vliegers die hier het forum frequenteren.


n.b. Ik heb overwogen om mijn eerdere opmerking per PM te delen met een of meer van jullie, maar op basis van het argument zoals verwoord in dit bericht, leek me dat minder handig.
 
Belachelijk weer dat de KLPD meteen al weet wat de oorzaak van het ongeval is, en blijkbaar al kan concluderen dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd... Die gasten moeten in de ongevalsraad van P. van V. gaan zitten, dan komen die rapporten een heel stuk sneller uit.

Uit deze post blijkt dat je geen idee hebt van wat P van V en zijn commissie doen, en wat de KLPD doet.....

P van V zoekt niet naar strafbare feiten.

KLPD onderzoekt de plaats van een ongeluk (wat voor ongeluk dan ook) en checkt de standaard dingen op strafbare feiten (in dit geval papieren van vliegers/toestel, verzekeringen, blaastest, wellicht nog wat andere dingen). Daar vinden ze niets in dus zijn geen strafbare feiten geconstateerd.

Als er nou blijkt dat er wel (strafbare) daden ten grondslag liggen aan dit incident, dan is het het OM, niet de KLPD, die daar achteraan gaat.

De opmerking van het KLPD is dus correct en ze hebben gewoon hun werk gedaan. Ze zijn inderdaad geen openbare aanklagers of onderzoekers dus dieper hoeven ze op dit moment niet te gaan.
 
Uit deze post blijkt dat je geen idee hebt van wat P van V en zijn commissie doen, en wat de KLPD doet.....

P van V zoekt niet naar strafbare feiten.

KLPD onderzoekt de plaats van een ongeluk (wat voor ongeluk dan ook) en checkt de standaard dingen op strafbare feiten (in dit geval papieren van vliegers/toestel, verzekeringen, blaastest, wellicht nog wat andere dingen). Daar vinden ze niets in dus zijn geen strafbare feiten geconstateerd.

Als er nou blijkt dat er wel (strafbare) daden ten grondslag liggen aan dit incident, dan is het het OM, niet de KLPD, die daar achteraan gaat.

De opmerking van het KLPD is dus correct en ze hebben gewoon hun werk gedaan. Ze zijn inderdaad geen openbare aanklagers of onderzoekers dus dieper hoeven ze op dit moment niet te gaan.

Phoenix, ik begrijp heel goed het verschil tussen wat de onderzoeksraad en de KLPD doen. Ik vind het alleen BELACHELIJK dat er meteen met een statement naar buiten gekomen wordt, dat niet alleen nietszeggend, maar ook veel te voorbarig is.

Ik schets je de volgende situatie: een operatietafel, waarop iemand overlijdt, terwijl chirurgen, hard aan het werk zijn, om te proberen het leven van deze persoon te redden. Nadat de flatline een minuut of tien op de hartmonitor te zien was, slaan plotseling de deuren open en naar binnen komen twee geüniformeerde dienders gestormd. Ogenblikkelijk worden de chirurgen aan een blaastest onderworpen en alle aanwezige verpleegsters wordt gevraagd naar hun diploma's. Er worden geen onregelmatigheden gevonden. Tevreden gaan de dienders terug naar het bureau. Een perswoordvoerster verkondigt tevreden dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd.

Nadat het ziekenhuis de zaak in onderzoek heeft genomen, blijkt dat er een verkeerde dosis medicijnen is toegediend door een verpleegster, 20 minuten voor dit scenario. Is er ineens nu wel sprake van strafbare feiten? Wordt straks de verpleegster gearresteerd?

Ik probeer dit voorbeeld te gebruiken om aan te geven dat de politie in mijn optiek helemaal NIETS te zoeken heeft bij een plaats waar een vliegincident heeft plaatsgevonden. Zij hebben in mijn optiek absoluut niet de expertise in huis om te bepalen of er sprake is geweest van 'strafbare feiten' of niet. Bovendien stellen de vliegers zich aan allerlei gevaren bloot als zij (vrijwillig) statements maken naar de politie.

Stel dat een van de vliegers gezegd had, dat hij wat laat met remmen was begonnen, of dat hij inschatte dat de remweg korter zou zijn. Wordt hij dan gearresteerd? Is er dan wel sprake van een strafbaar feit?
 
Maar waarom krijgen die VKL-ers niet meteen door als ze geen kisten meer door mogen laten wat de reden is? In de ongeveer 10 minuten dat wij op de Amsterdam Radar frequentie hebben gezeten hebben wij niet meer gehoord dan ''er is een baan dicht vanwege het weer''....

Omdat degene die dat door moeten geven op dat moment een hele hoop dingen een stuk hoger op hun prioriteitenlijstje hebben staan. De term 'Undetermined delay' was correcter geweest.

Verplaats je eens in onze situatie waarbij je op een frequentie komt en alleen de call ''indefinite delay'' krijgt. Je hebt geen flauw idee wat er gebeurd is, hoeveel kisten er zijn uitgeweken, dus of RTM als keuze nog beschikbaar is, wat het vooruitzicht op AMS is en ga zo maar door. Ondertussen ben je druk bezig met berekenen van de brandstof, het doornemen van de opties en beslissingen maken. Te vroeg uitwijken (naar BRU terwijl je toch nog RTM had kunnen nemen) kan het bedrijf vele tienduizenden euro's kosten. Te laat uitwijken kan vele ergere gevolgen voor je hebben. Het is dus een hele dunne scheidingslijn..

Hoeveel KLM'ers zijn uitgeweken is op de company-freq. toch wel te achterhalen lijkt me. Of als het rustig is op A'dam radar kun je het op de ATC-freq. vragen. Dat het de KLM tienduizenden euro's kan kosten kan mij persoonlijk erg weinig boeien als ik eerlijk ben.

Ben zeker niet van plan om de op dat moment érg drukke APP-VKL/APP-Supervisor/TWR-VKL/TWR-Supervisor lastig te gaan vallen omdat er een KLM'er het niet zo fijn vind om te holden...d'r zijn op dat moment echt veel belangrijker dingen dan de ACC-VKL's te informeren over wat er precies gebeurd is.

Op de ATIS op het moment stonden de 18R en 22 als inbound banen. Als jij weet dat de 22 dicht is kun je toch enigzins aannemen dat de 18R weer open gaat zoals gebeurde? Zeker als de RFF capacity niet is aangetast. Als je weet dat de 18R weer open gaat dan kun je aannemen dat niet iedereen voor je uitwijkt waardoor RTM vol raakt. Waarom moet de 18R unberhaupt eigenlijk dicht?

De flow is natuurlijk verminderd maar er wordt tenminste alweer geland waardoor je weet dat je niet meteen naar Brussel of Beek hoeft. Als er helemaal niet geland wordt voor een lange tijd kun je RTM wel op je buik schrijven. Verder zie je voor je dat uiteindelijk verkeer weer vectors richting de 18R krijgt waardoor je je plan kunt aanpassen..

Als er al 22 wordt geland in de Inboundpiek dan kun je er redelijk vanuit gaan dat 27 en 18C niet beschikbaar zijn voor Inbounds (Die zijn een stuk preferenter bij de baankeuze/toewijzing) En je dus weinig opties overhoud. Ik was niet aan het werk, maar waarschijnlijk is de 18R helemaal niet dichtgeweest.

Maar de Toren-VKL/APP-VKL en TWR-Sup en APP-Sup zijn op dat moment hoogstwaarschijnlijk superdruk geweest met het 'extra' verkeer. (Gokje, inboundpiek..denk dat er 8 of 9 inbounds die al in de TMA vloegen ineens van 22 naar 18R omgepland moesten worden) Dus er kan sowieso niet doorgekomen worden voor de 18R vanuit de stacks.

Zodra dat is 'opgeruimd' kan er wel weer worden doorgekomen, maar tijdens een inboundpiek alleen 18R landen resulteert in 99% van de gevallen in veel meer delay dan die 10 minuten. Plus dat je veel meer trackmiles zult maken in de TMA met een lage speed.

Dat je nu het geluk had dat de 06 erbij kwam (met hoogstwaarschijnlijk ongunstige wind, er zijn er meerdere rondgegaan) voor verkeer vanaf de RIVER-stack waardoor de delay meeviel, betekent zeker niet dat dat altijd mogelijk is!!

Dus vind het nogal apart dat jij met enkel de melding 'er staat een kist naast de baan' kunt berekenen hoeveel delay er nog zal zijn. Daar durf ik mijn vingers echt niet aan te branden, en ik zit toch dagelijks achter de radar. Komt op mij meer over als gokken.

Verder is het al helemaal niet het probleem van de VKL's dat alle KLM'ers EHRD als alternate opgeven. Dat zien ze toch ook allemaal heel mooi op het schitterende OCC? Als de poep dan een keer de ventilator tegenkomt dan kun je ervan uitgaan dat je EHRD niet zal kunnen gebruiken.


Dus in het bovenstaande geval waarbij je indefinite delay krijgt en je meteen zonder na te denken uitwijkt naar Brussel of Beek kan je dat duur komen te staan. Het is een moeilijke keuze om te beslissen of je blijft holden en daarmee alternates verspeelt of dat je meteen uitwijkt, daar is alle beschikbare informatie bij meegenomen.

Dat snap ik, maar de economische overweging is op dat moment van geen enkel belang voor de VKL. Bij zo'n voorval waarbij een van de landingsbanen ineens niet meer te gebruiken is tijdens een inboundpiek zijn die echt enkel bezig met alles veilig houden.
 
Surferboy; mooi dat je de tijd neemt om zo nu en dan jullie(ATC) kant te belichten! Erg interessant!
 
Zeker erg boeiend om te lezen.

Ik vraag me nog wat dingen af, die jij misschien zou kunnen beantwoorden Surferboy.

-Waarom boeien de commerciële belangen jou als verkeersleider niet?(Gelukkig nemen enkele anderen binnen LVNL die wel in ogenschouw, zo heb ik al vele duizenden euro,s met jullie hulp kunnen besparen door het toch nog op tijd binnenkomen met dure connecties)
-Als dat is omdat voor jou enkel de veiligheid van belang is(wat ik overigens best goed kan begrijpen), waarom vind jij het het dan niet van belang om cruciale informatie voor ALLE vliegers(niet alleen de KLM vlieger) door te spelen, zodat ze hun besluitvorming kunnen baseren op accurate info. Jij zet de KLM vlieger weg als iemand die zeurt om een holding. Daarmee doe je 2700 man zeer tekort in de beoordeling van hun level van professionaliteit.

Een hele andere oorzaak, maar kun je de sneeuwstorm afgelopen winter nog voor de geest halen? Vele kisten moesten uitwijken vanwege dichte banen op spl. Vele vliegvelden eromheen waren tevens gesloten. Ik ben erg blij dat we voorzien werden van accurate info, en meteen op de hoogte werden gebracht van veranderingen van de situatie, ook al was het retedruk voor je collega,s, we kregen zelfs info over andere velden!

No offence, maar mijn idee van ATC is de volgende. ATC is er om botsingen en gevaarlijke situaties te voorkomen en de vlieger te assisteren waar mogelijk, niet meer en niet minder. ATC is er voor de vlieger en niet andersom. Right?
 
Surferboy, als redelijk objectieve lezer merk ik op dat jij als VKL een nogal anti-commerciele houding tegenover je grootste klant (KLM) laat zien. Dit is denk ik niet helemaal het standpunt van je werkgever?
Daarnaast kan je als VKL natuurlijk gewoon vasthouden aan 'undetermined delay', maar het is voor de crews die in de holding hangen weldegelijk van groot belang om te weten wat die delay veroorzaakt. Zoals RTO al schreef is het een enorm verschil of er een crash heeft plaatsgevonden of slechts een vrij onschuldig incident zoals nu met Corendon. Een uitspraak als 'All stations on frequency, undetermined delay due to closure of rwy 22, minor incident'. Had al een hoop meer duidelijkheid gebracht.
Daarnaast plant KLM natuurlijk al haar vluchten met alternate EHRD. Als ze dat niet zouden doen en zouden spreiden tussen EBBR en EHBK, zou dat een mega grote kostenpost aan extra useless fuel opleveren, omdat je in 99,5% van alle arrivals gewoon op Schiphol kan binnenkomen. Wanneer de weersverwachting slecht is, zullen vermoedelijk de alternates wel wat meer gespreid worden, of zal een crew beslissen om meer peut mee te nemen omdat zij ook weten dat EHRD wel heel snel vol kan staan wanneer vanwege het weer ineens niet meer op EHAM geland kan worden.

-edit: net wat later dan ktv, maar ongeveer dezelfde gedachten ;)
 
Back
Top