Maar waarom krijgen die VKL-ers niet meteen door als ze geen kisten meer door mogen laten wat de reden is? In de ongeveer 10 minuten dat wij op de Amsterdam Radar frequentie hebben gezeten hebben wij niet meer gehoord dan ''er is een baan dicht vanwege het weer''....
Omdat degene die dat door moeten geven op dat moment een hele hoop dingen een stuk hoger op hun prioriteitenlijstje hebben staan. De term 'Undetermined delay' was correcter geweest.
Verplaats je eens in onze situatie waarbij je op een frequentie komt en alleen de call ''indefinite delay'' krijgt. Je hebt geen flauw idee wat er gebeurd is, hoeveel kisten er zijn uitgeweken, dus of RTM als keuze nog beschikbaar is, wat het vooruitzicht op AMS is en ga zo maar door. Ondertussen ben je druk bezig met berekenen van de brandstof, het doornemen van de opties en beslissingen maken. Te vroeg uitwijken (naar BRU terwijl je toch nog RTM had kunnen nemen) kan het bedrijf vele tienduizenden euro's kosten. Te laat uitwijken kan vele ergere gevolgen voor je hebben. Het is dus een hele dunne scheidingslijn..
Hoeveel KLM'ers zijn uitgeweken is op de company-freq. toch wel te achterhalen lijkt me. Of als het rustig is op A'dam radar kun je het op de ATC-freq. vragen. Dat het de KLM tienduizenden euro's kan kosten kan mij persoonlijk erg weinig boeien als ik eerlijk ben.
Ben zeker niet van plan om de op dat moment érg drukke APP-VKL/APP-Supervisor/TWR-VKL/TWR-Supervisor lastig te gaan vallen omdat er een KLM'er het niet zo fijn vind om te holden...d'r zijn op dat moment echt veel belangrijker dingen dan de ACC-VKL's te informeren over wat er precies gebeurd is.
Op de ATIS op het moment stonden de 18R en 22 als inbound banen. Als jij weet dat de 22 dicht is kun je toch enigzins aannemen dat de 18R weer open gaat zoals gebeurde? Zeker als de RFF capacity niet is aangetast. Als je weet dat de 18R weer open gaat dan kun je aannemen dat niet iedereen voor je uitwijkt waardoor RTM vol raakt. Waarom moet de 18R unberhaupt eigenlijk dicht?
De flow is natuurlijk verminderd maar er wordt tenminste alweer geland waardoor je weet dat je niet meteen naar Brussel of Beek hoeft. Als er helemaal niet geland wordt voor een lange tijd kun je RTM wel op je buik schrijven. Verder zie je voor je dat uiteindelijk verkeer weer vectors richting de 18R krijgt waardoor je je plan kunt aanpassen..
Als er al 22 wordt geland in de Inboundpiek dan kun je er redelijk vanuit gaan dat 27 en 18C niet beschikbaar zijn voor Inbounds (Die zijn een stuk preferenter bij de baankeuze/toewijzing) En je dus weinig opties overhoud. Ik was niet aan het werk, maar waarschijnlijk is de 18R helemaal niet dichtgeweest.
Maar de Toren-VKL/APP-VKL en TWR-Sup en APP-Sup zijn op dat moment hoogstwaarschijnlijk superdruk geweest met het 'extra' verkeer. (Gokje, inboundpiek..denk dat er 8 of 9 inbounds die al in de TMA vloegen ineens van 22 naar 18R omgepland moesten worden) Dus er kan sowieso niet doorgekomen worden voor de 18R vanuit de stacks.
Zodra dat is 'opgeruimd' kan er wel weer worden doorgekomen, maar tijdens een inboundpiek alleen 18R landen resulteert in 99% van de gevallen in veel meer delay dan die 10 minuten. Plus dat je veel meer trackmiles zult maken in de TMA met een lage speed.
Dat je nu het geluk had dat de 06 erbij kwam (met hoogstwaarschijnlijk ongunstige wind, er zijn er meerdere rondgegaan) voor verkeer vanaf de RIVER-stack waardoor de delay meeviel, betekent zeker niet dat dat altijd mogelijk is!!
Dus vind het nogal apart dat jij met enkel de melding 'er staat een kist naast de baan' kunt berekenen hoeveel delay er nog zal zijn. Daar durf ik mijn vingers echt niet aan te branden, en ik zit toch dagelijks achter de radar. Komt op mij meer over als gokken.
Verder is het al helemaal niet het probleem van de VKL's dat alle KLM'ers EHRD als alternate opgeven. Dat zien ze toch ook allemaal heel mooi op het schitterende OCC? Als de poep dan een keer de ventilator tegenkomt dan kun je ervan uitgaan dat je EHRD niet zal kunnen gebruiken.
Dus in het bovenstaande geval waarbij je indefinite delay krijgt en je meteen zonder na te denken uitwijkt naar Brussel of Beek kan je dat duur komen te staan. Het is een moeilijke keuze om te beslissen of je blijft holden en daarmee alternates verspeelt of dat je meteen uitwijkt, daar is alle beschikbare informatie bij meegenomen.
Dat snap ik, maar de economische overweging is op dat moment van geen enkel belang voor de VKL. Bij zo'n voorval waarbij een van de landingsbanen ineens niet meer te gebruiken is tijdens een inboundpiek zijn die echt enkel bezig met alles veilig houden.