B737-400 Corendon op Schiphol naast de baan

S

surfrules

Guest
Toestel

02-10-2010

SCHIPHOL - Op luchthaven Schiphol is een vliegtuig bij de landing naast de baan beland. Er zijn geen gewonden. Volgens de luchthaven is er geen sprake van paniek of onrust. De Boeing 737-400 van de Turkse prijsvechter Corendon kwam uit Dalamen in Turkije. Er waren 166 passagiers aan boord. Het toestel landde rond 19.15 in Nederland.

Wat er is precies is misgegaan, is nog niet duidelijk. Het vliegtuig staat met een wiel in het gras.

Er is voor inkomend en uitgaand vliegverkeer nog ieder een baan open. Het incident zou tot kleine vertragingen kunnen leiden.

Was toevallig op schiphol-oost aan het werk, dus ben even wezen kijken.
Kistje staat netjes met het neusje in het gras bij een van de exits naast baan 22-04...
 
Was toevallig op schiphol-oost aan het werk, dus ben even wezen kijken.
Kistje staat netjes met het neusje in het gras bij een van de exits naast baan 22-04...

Heb ik effe mazzel. Kom net vanochtend terug uit Dalaman, met SKY Airlines. Dat zou een prut avond zijn geworden zeg!
 
LL, ja.

Surfrules, naast de baan, of (rechtdoor) voorbij het einde van de baan (met neuswiel?)?. Of naast de (taxi) baan met een hoofdpoot (bij het afdraaien?)?
 
Last edited:
021855Z 16015KT 9999 FEW006 BKN009 OVC012 17/16 Q1006 BECMG SCT008 BKN012=
021825Z 16013KT 9000 -DZ FEW004 SCT006 BKN011 16/15 Q1006 NOSIG=
021755Z 15012KT 5000 -DZ FEW003 BKN005 BKN016 16/15 Q1006 BECMG 8000=
021725Z 14007KT 110V170 3200 RADZ FEW003 SCT005 BKN007 16/15 Q1007 RERADZ BECMG 6000=
021655Z 14009KT 2500 DZ FEW004 SCT007 BKN011 16/15 Q1007 REDZ TEMPO BKN007=
021625Z 13009KT 100V160 4500 DZ FEW006 BKN011 BKN025 16/15 Q1007 TEMPO 2500 BKN008=

19:00 boere tiet was 17:00 uuhtiesie

Mijn eedere vragen lijken beantwoord:

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/119411/Vliegtuig_op_Schiphol_naast_de_baan_na_landing.html

Het ging om een toestel van de Turkse maatschappij Corendon Airlines dat uit Dalaman in Turkije kwam met in totaal, inclusief de bemanning, 172 volwassenen en een baby aan boord.

Het vliegtuig van het type Boeing 737/400 was na de landing met het neuswiel aan het einde van landingsbaan 22 ongeveer negen meter buiten de baan tot stilstand gekomen.

Geen van de passagiers raakten gewond. Alle mensen hebben het toestel veilig kunnen verlaten en zijn met bussen overgebracht naar de aankomsthal.

Blastest piloten negatief
De piloten hebben een blaastest ondergaan. Deze viel negatief uit. Er was geen alcohol in het spel. De eerste resultaten van het onderzoek van de Luchtvaartpolitie van het KLPD hebben geen strafbare feiten opgeleverd.

Slechte weersomstandigheden
Het vermoeden bestaat dat door een combinatie van omstandigheden, korte en natte landingsbaan, het toestel niet tijdig tot stilstand kon worden gebracht.
 
Blastest piloten negatief
De piloten hebben een blaastest ondergaan. Deze viel negatief uit. Er was geen alcohol in het spel. De eerste resultaten van het onderzoek van de Luchtvaartpolitie van het KLPD hebben geen strafbare feiten opgeleverd.
Belachelijk weer dat de KLPD meteen al weet wat de oorzaak van het ongeval is, en blijkbaar al kan concluderen dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd... Die gasten moeten in de ongevalsraad van P. van V. gaan zitten, dan komen die rapporten een heel stuk sneller uit.
 
Ik was inbound vanuit Norku naar Artip en het enige wat we te horen kregen was ''indefinite delay''. Toen wij en andere kisten naar de reden vroegen was het antwoord dat er een baan buiten gebruik was vanwege het weer. Geen woord over een kist naast de baan...

Frapant dat ATC je niet meteen de info kan geven dat er een baan dicht is omdat er een kist disabeled is. Is toch weer een stukje extra informatie voor onze besluitvorming omdat we niet veel opties en tijd meer hadden om uit te wijken.

Gelukkig werd de soep niet zo heet gegeten, maar toch zou dat stukje extra informatie fijn zijn. Zeker gezien het feit dat 99% van de kisten EHRD als alternate heeft...
 
Ik taxiede gisteren uit naar de 24 maar kreeg vlak voor S6 te horen dat er een kist met een emergency zou landen en werd naar de 09 gestuurd voor departure.
Werd dus geen geheim van gemaakt, maar dat zou ook kunnen komen omdat we al een hele rits brandweerwagens etc naar de 22 zagen rijden en we waarschijnlijk de landing zelf ook zouden kunnen zien.
 
Ik taxiede gisteren uit naar de 24 maar kreeg vlak voor S6 te horen dat er een kist met een emergency zou landen en werd naar de 09 gestuurd voor departure.
Werd dus geen geheim van gemaakt, maar dat zou ook kunnen komen omdat we al een hele rits brandweerwagens etc naar de 22 zagen rijden en we waarschijnlijk de landing zelf ook zouden kunnen zien.

Hmz, Als ik jouw post zo lees was de emergency dus al voor de landing afgegeven. Dan zijn er behalve het weer dus meer redenen waarom de kist van de baan gegleden is. On interpreteer ik je post nu verkeerd?

Wat me ook opviel was dat enkele minuten nadat de corendon geland was het baangebruik op de 06/24 omgedraaid werd. Nog geen paar minuten nadat de CAI geland was op de 22, werd de 06 landingsbaan voor enkele kisten (ipv starten 24), waarbij er nog een 738 een doostart maakte (KLM BXA) om vervolgens op de 18R te landen.
 
Nee, die medical emergency was een andere KLM kist inbound en dat gebeurde pas nadat die Correndon van de baan was gegaan. Zat vlak achter ons en kreeg uiteindelijk de 18C om te landen.

Met wel zeggen dat ATC (as usuall) erg flexibel en scherp is met zulke situaties. Was daarom des te meer verbaasd dat ons niks verteld was door Amsterdam Radar...
 
Hmz, Als ik jouw post zo lees was de emergency dus al voor de landing afgegeven. Dan zijn er behalve het weer dus meer redenen waarom de kist van de baan gegleden is. On interpreteer ik je post nu verkeerd?

Dat interpreteer je goed, er was vervolgens ook een bird-inspection op de runway (06-24) dus we gingen er vanuit dat de kist na een birdstrike terug kwam om te landen op de 22, maar dat past even niet in het plaatje nu ik hoor dat de kist uit Dalaman kwam.
 
Nee, die medical emergency was een andere KLM kist inbound en dat gebeurde pas nadat die Correndon van de baan was gegaan. Zat vlak achter ons en kreeg uiteindelijk de 18C om te landen.

Met wel zeggen dat ATC (as usuall) erg flexibel en scherp is met zulke situaties. Was daarom des te meer verbaasd dat ons niks verteld was door Amsterdam Radar...

Hmz, dan heb ik wellicht scheel gekeken ;)
Ik zal me wel vergist hebben.

Betekend dus wel dat er 3 banen teglijk in gebruik waren voor landingen? (06, 18R en 18C)?

Wat ik wel zag, zoals gezegd, een GA op de 06, maar die landde vervolgens op de 18R. (BXA)
 
Ik was inbound vanuit Norku naar Artip en het enige wat we te horen kregen was ''indefinite delay''. Toen wij en andere kisten naar de reden vroegen was het antwoord dat er een baan buiten gebruik was vanwege het weer. Geen woord over een kist naast de baan...

Wij hoorden in de holding bij Artip gewoon dat er een kist op de baan stond hoor, niks geheims.... uiteindelijk 18R geland en net voor de medical emergency de 18C kunnen kruisen, al met al 10 minuten delay, viel reuze mee......
 
Ik zeg ook niet dat het geheim was, ik zeg gewoon dat het ons en andere kisten die toen op de Amsterdam radar frequentie waren niet is mede gedeeld. Maar zal wel blijkbaar net gebeurd zijn toen...

Uiteindelijk viel het ook reuze mee, maar als je je standaard blockfuel bij je hebt dan kun je niet lang in de holding zitten en al helmaal niet om ook nog de optie voor BRU/EIN/MST open te houden.
 
@ RTO, ik bedoelde meer dat ze naar ons toe kennelijk meer info gaven, niet dat ze iets daadwerkelijk geheim wilden houden.

@74, We hoorden dat er ook een bird-inspection werd gedaan op de 24... het kan zijn dat daarom de 24 gesloten was voor landend verkeer. Maar goed, ik weet alleen wat ik heb gehoord/gezien dus het daadwerkelijke verhaal kan veel gecompliceerder zijn.
 
@ JPC: sorry, mischien een beetje onduidelijk maar mijn laatste post was een reactie op de post van Boer. :biertje:
 
Nee, die medical emergency was een andere KLM kist inbound en dat gebeurde pas nadat die Correndon van de baan was gegaan. Zat vlak achter ons en kreeg uiteindelijk de 18C om te landen.

Met wel zeggen dat ATC (as usuall) erg flexibel en scherp is met zulke situaties. Was daarom des te meer verbaasd dat ons niks verteld was door Amsterdam Radar...

Was net gebeurd, A'dam Radar wist op dat moment ook nog niks. (Communicatie moet over een paar schakels gaan)
 
Back
Top