ASL?? Wie o wie weet hier meer van?

Zoals gezegd, ik vlieg voor mijn plezier, ben dan ook bijna 40. Ik ga in ieder geval nog CPL doen, daarna zien we wel, maar zeker geen MCC, ik heb al een baan.

Tikje off topic, maar waarom je CPL dan? Ik weet wel dat je voor IR je ATPL theorie moet doen (althans, je bent gek als je het niet doet), maar ik snap het nut niet helemaal als je puur voor de lol vliegt.
 
Just for the sake of it.
Zo een toer is het nu ook weer niet (zegt men) komt neer op 15 uur instructie op de Arrow. Het opent ook deuren, zou heel graag nog FI gaan doen in de toekomst, zou jammer zijn als dan weer de theorie opnieuw moet. Ik heb overigens ook in het lessen op zich veel lol en je gaat er alleen maar beter door vliegen.
Groet,

Leon.
 
Om toegelaten te worden tot het beroepsforum op airwork.

Ja, maar dan moet het wel je beroep zijn ;).

Overigens geven open dagen op scholen niet de beste indruk. De verkoper van het praatje kan het mooi laten lijken, maar dat zegt niet hoe de leraren zijn, de boeken, de indelingen, de instructeurs en de kisten. Bij EPST, noch bij NLS, noch bij KLS weet je hoe de praktijkschool er uit ziet, die zitten allemaal in het buitenland (theorie EPST ook). En al zie je wat vliegtuigen staan waar af en toe mensen met een hoop strepen en grote zonnebrillen instappen, ook dat zegt niets over de kwaliteit van een school en al helemaal niet iets over de verschillen als je daarna eenmaal probeert te solliciteren.

Daar hebben we dan weer airwork voor en waardevolle reviews (over de praktijk van de school zelf in ieder geval) zoals die van jou. FI lijkt me inderdaad leuk voor ernaast, al lever je als part timer er meer voor in dan dat het oplevert. Succes alvast, de FI opleiding is de zwaarste die je kan verzinnen in een vliegersleven (zegt men, ik ben het niet).
 
@naudjuh excuses aanvaard! Inderdaad is intonatie lastig op een forum als deze, zeker omdat dit al een gevoelig onderwerp is. Daardoor werd mijn mening door sommigen misschien ook als arrogant beschouwd, wat niet de bedoeling is, daarvoor weer mijn excuses. bedankt en jij veel succes met het zoeken naar een baan!
 
ik ben het niet eens met Tampie dat je betaalt voor de naam ASL.

Ik vind het jammer dat Tampie, ook al zegt hij het bedrijf niet te kennen, suggereert dat het wel weer over commercieel en alleen winstgericht zal zijn.

LHU, ELK bedrijf is gericht op een commerciële doelstelling, anders zou het wel een 'vereniging' zijn of andere constructie waarbij je geen winstoogmerk hebt. Ook de NLS, KLS en EPST zijn uit op de centen.

Echter vanwege de achtergrond van de KLS (KLM) zijn ze teruggeschaald naar 60 studenten in 2009. Dus hier geeft men de kansen op een baan de voorkeur boven het aannemen van de gebruikelijke 150 man. Ik kan je vertellen dat het niet makkelijk is voor de KLS in deze tijden nadat dit besluit is genomen, maar men ziet geen meerwaarde in het opleiden van studenten als de markt niet goed is.

EPST heeft ook een goede naam opgezet, en zal ook wel wat klappen kunnen opvangen wanneer het minder gaat. Dat zijn bedrijven die (mijn inziens) het belang van hun studenten voorop stellen, van kleinere bedrijven heb ik dat idee iets minder.

@JB
En dan ASL. Ik geef toe dat ik ze niet ken, maar als ze reeds een naam hebben in de luchtvaartsector, dan had je een keuze kunnen maken. Tja, die eerste studenten zijn nu bezig met het zoeken naar een baan, en dus heb je geen 'geschiedenis' om je keuze op te baseren. Jouw (potentiele) keuze voor de ASL is dan gebaseerd op 'verhalen van anderen'. Dan zou ik mijn 95.000 toch ergens anders gaan inzetten.

IK gun je alle mogelijkheden die de luchtvaartsector je kan bieden, maar een opstartend bedrijf je 95.000 euro geven vind ik wel een riskante factor. Het uitgeven van dit geld aan andere (bekendere) opleiding is ook riskant, maar geeft mijn inziens iets meer zekerheid...
 
Je heb helemaal gelijk Tampie.Waar heb jij btw je opleiding gevolgd? En waar werk jij momenteel?

Mijn voorkeur als eerste gaat uit naar EPST KLS Daarna NLS. Maar ik ga gewoon mijn best doen met voorbereiden voor de selecties om er bij mijn eerste keus meteen door te komen. En dat is EPST. En dan Via OAT route aan een mooie baan te komen. Maar dat wil niet zeggen dat ik mocht ik niet door een van de eerste boven drie genoemde selecties komen dat ik een opgever ben en ook wil kijken wat er nog meer speelt als mogelijkheid.Maar goed we zijn positief ingesteld. Na NLS zou mijn voorkeur ook gaan naar DFA. Ook een mooie club. Niet te hoog van de toren blazend.Groeiend. Nieuwe Kisten. Vliegen in Europa tijdens opleiding. Kleine Klassen. DFA zie ik wel een worden die een goede naam gaat behalen op termijn. Maar goed. Eerst zien . en dan geloven.
 
Ben content dat je tenminste wat 'research' verricht voordat je tot een keuze komt. Er lopen zat jongens en meisjes rond die voor een vliegschool kiezen en dan later pas beseffen hoe de markt in elkaar zit.....
 
JohnyBravo, eerder in dit topic zeg je, na een topicdrift waarbij Mr. White moest ingrijpen:

Ik vraag niet om een enorme discussie. Ik vraag om meningen en advies.
Alleen M.b.t. specifiek deze opleiding, want deze kwam ik tegen hier op de site met een link. Vandaar..

Dat klopt dus niet, want steeds (en nu weer) vraag je anderen naar hun mening en advies over heel andere opleidingen dan ASL. Dat gaat dus wederom tot een offtopic discussie leiden. Houd je bij je eigen vraag.
 
Bovendien is ASL helemaal niet nieuw in de Nederlandse luchtvaart.
Het bedrijf bestaat al sinds ik me kan herrineren.
Het is geloof ik overgenomen door de huidige eigenaar ongeveer 2 jaar geleden.
En zoals jullie kunnen zien, zijn ze omgetoverd naar een FTO die ook intergrated gaat opleiden.

Off topic:
Tevens zou ik goed nadenken om een opleiding te gaan starten.
De KLS gaat niet voor niks minder per jaar opleiden. De markt is verzadigd en er zijn een hoop vliegers MET ervaring zonder baan. En ZELFS DIE KOMEN NERGENS BINNEN.

Tevens zou ik zelf ook geen geld investeren in een intergrated opleiding anders dan de KLS. Dit omdat je dan mag sollicteren bij de KLM zonder enige extra kosten. Kosten voor een Bridgecourse is gewoon belachelijk! Er zijn in het buitenland genoeg opleidingen voor veel minder dan de helft. Waarbij je uiteindelijk dezelfde papieren hebt. Dat maakt het een stuk makkelijker met het zoeken naar een baan. De lasten zijn dan niet zo groot en de druk van de bank ook niet. Tevens maakt het geen reet uit welke school je hier in nederland gedaan hebt in het buitenland. (lekkere zin) Veel al kennen ze de scholen niet eens.. Dus laat je niet wijsmaken dat het wel zo is. Ze kijken gewoon of je aan de eisen voldoet.

Conclusie:

Kijk verder dan dit pannekoeken land.
En blijf weg van de mooie praatjes van de vliegscholen!
 
Tevens zou ik zelf ook geen geld investeren in een intergrated opleiding anders dan de KLS. Dit omdat je dan mag sollicteren bij de KLM zonder enige extra kosten. Kosten voor een Bridgecourse is gewoon belachelijk!
De studenten die vanaf 2010 beginnen aan de KLS mogen ook niet meer solliciteren bij de KLM. Verder is sinds 2 weken de bridgecourse afgeschaft en vervangen door een Typerating 737.
 
Hi there.

Even een vraagje aan de ASL kenners.
Ik heb de ASL website bezocht en meende op een aantal foto's Jan Minoli te herkennen.
Could that be? Ik heb Jan begin 70, vorige eeuw, een aantal keren ontmoet toen ik een kistje wilde huren bij het toenmalige ook al ASL.

Hij was toen al een legende en had als bijnaam, "menstronaut", zo als ik had begrepen.
De mare ging dat van alle modulaire self improvers Jan minstens de helft had opgeleid en de andere helft wist wel te vertellen wie Jan nog meer had opgeleid.

Als Jan nu nog inderdaad aktief is als instructeur en examinator dan moet hij alle records gebroken hebben waar het betreft het aantal instructie uren en afgenomen examens. Ik hoop dat het zo is. Indien zo, remarkable, absolutely remarkable.

Iemand die het weet?

Cheers
Art
 
Jan Minoli vloog daar inderdaad als instructeur ten tijden dat ik daar ook mijn rondvluchtjes deed. Maar als je het mij vraagt (weet het niet 100 % zeker), is hij helaas door wat perikelen binnen het bedrijf ermee gestopt. Hij heeft volgens mij nog een tijdje wat voor stella in beek gedaan.

Of hij dat nog steeds doet?! Al sla je me dood!
 
Jan Minoli geeft nog steeds les bij Stella.

http://www.mooilimburgsdorpspleinen.nl/roller/page/redactiesittardgeleen/20071128

even helemaal naar beneden scrollen.


Ik heb het genot mogen hebben om met hem samen te werken en naar al zijn verhalen te mogen luisteren. Het is een ware vlieger met ongelovelijk veel vlieg ervaring. Uren die niet eens in de ''grote'' luchtvaart geahaald worden. Ik heb zijn logboek gezien. En dat zit er erg dik uit. Allemaal achter elkaar ingeweven! Ik heb diep respect voor iemand die op zijn leeftijd nog 5 dagen gaat werken. Zijn quote dat als hij mag overlijden ''hij wel in een ECHTE KIST begraven wil worden'' vind ik ongelovelijk en begrijpelijk! Hij was of is bezig met een boek over zijn leven..
Ben benieuwd wanneer het klaar.
 
De studenten die vanaf 2010 beginnen aan de KLS mogen ook niet meer solliciteren bij de KLM.

Het ligt iets genuanceerder en is volgens mij al in een andere thread besproken.

Iedereen die momenteel klaar is met de KLS wordt, na positieve COVA, op de bufferlijst geplaatst. Deze lijst is (fictief) aangevuld met alle studenten die tot en met 2009 zijn begonnen aan de KLS en dan komen we uit op ongeveer 370 studenten die de COVA mogen doen en op een baan mogen wachten bij de KLM. Van die 370 zijn er momenteel maar 130 studenten die de opleiding hebben afgerond; de rest is nog bezig met de opleiding of zal zelfs in oktober nog starten.

Omdat de KLM niets heeft aan een enorme wachtlijst, hebben alle studenten die vanaf 2010 aan de KLS beginnen een brief ontvangen waarin wordt meegedeeld dat zij geen aanspraak mogen maken op deze bufferlijst. Mocht een loopbaanperspectief bij de KLM een afweging zijn geweest om te kiezen voor de KLS, dan vraagt de KLS om deze keuze in heroverweging te nemen.

De studenten die vanaf 2010 zullen beginnen hebben dus weinig zekerheid, maar mocht de lijst zijn weggewerkt tegen de tijd dat ze klaar zijn met de opleiding, dan staat er natuurlijk niets in de weg om te solliciteren bij de KLM.
 
In die brief staat ook dat de Bridgecourse vervangen wordt door een 737NG Typerating. Ik vind het wel een goed initiatief van de KLS, zo zetten ze ab initio's sterker op de arbeidsmarkt dan wanneer ze enkel een Bridgecourse hebben gedaan. Helaas betekent dit in principe dat direct solliciteren bij de KLM er dan weer niet in zit, of heb ik het mis?
 
Klopt. Maar dat Ab Initio's sterker op de arbeidsmarkt komen met een TR, daar valt ook over te discussiëren, sterker nog....Dat is al gedaan :biertje:
 
Back
Top