Viper2 said:
Ten eerste doet die ZERO diensttijd er niet zo veel toe denk ik. Het gaat om de baan of de functie. Daar moet een bepaald salaris tegenover staan. En 8K before tax lijkt een hele sloot geld maar uiteindelijk kan het op de bankrekening nog wel eens tegenvallen. En die 1K belasting terug daar moeten we het over een paar jaar nog maar eens over hebben .....
Is niet zoveel geluk voor nodig. Beetje rond kijken op het internet. Dan is er best wel iets te vinden voor meer dan 5K netto als widebody captain. Als "ronddolende vlieger" niet in Nederland waarschijnlijk. Maar als je toch aan het rondolen bent?
Dat [350K bij UAL of DAL] is inderdaad wel heel veel! :eek!: Heb ik dan toch de goede baan gekozen?
Tja, dat van die zero-diensttijd er niet toe doen, dat is je mening natuurlijk, maar niet de mijne. Airlines die
terecht (naar mijn mening) direct entry captains aannemen zijn airlines die te maken hebben met een enorme expansie en het niet binnen de eigen gelederen aankunnen. Dat is voor mij de enige terechte reden. Dan heb je ook nog kleinere airlines, zoals ArkeFly, die dat doen omdat het lekker makkelijk is en misschien wel goedkoop ook, terwijl ze zat jongens hebben die in de rechterstoel zitten te wachten en er klaar voor zijn.
Het kromme is dat bij kleine airlines dit juist weer makkelijk vol te houden is, omdat het vliegerkorps ook heel klein is. Kijk je naar maatschappijen als Emirates of Ryanair die DEC's aannemen vanwege de expansiedrift: Dit zal stoppen als de expansiedrift vertraagt! (Ook al kan dat lang duren bij sommige airlines) Op dat moment zal namelijk het enorme korps, wat toch ruwweg uit 50% captains en dus 50% FO's bestaat, het NIET meer accepteren. Er is dan geen geldige reden meer om FO's die al jaren in dienst zijn, te passeren door mensen van buitenaf.
Senioriteit is ook een eenheid van loyaliteit. Een FO die al jaren heeft bijgedragen aan de operatie en (hopelijk) de winst van een bedrijf heeft, indien gekwalificeerd, gewoon meer recht op die linkerstoel dan iemand van buitenaf, ook al heeft de FO 5000 uur en de persoon van buitenaf 20.000 uur.
Ik ben het met je eens dat indien je wel van een DEC-vacature gebruik kunt maken, je niet mag afgescheept worden met een volledig on-marktconform salaris. Maar dat zeg ik dus, maatschappijen als ArkeFly zien DEC's als een makkelijke en goedkope manier om captains te krijgen. Emirates en Ryanair betalen wel degelijk beter voor DEC's.
Als je de hypotheekrenteaftrekdiscussie volgt, zul je weten dat àls die zou verdwijnen dat een afbouwperiode van wel 20 jaar zou hebben en dat daar andere aftrekposten voor in de plaats komen.
Wat betreft de exorbitante topsalarissen bij UAL/DAL: Inmiddels ligt het topsalaris van HV al een stuk hoger dan dat bij die twee maatschappijen.