Arkefly

Het is misschien niet helemaal on topic maar ik vind het toch wel een leuke discussie...

Iz said:
FD, een F/O van 32 jaar met 10 jaar dienstervaring voor KLM en right seat 767 verdient € 6500 per maand.

Ik heb ook geen idee hoe je erbij komt dat €8K voor een 767 captain met ZERO diensttijd bij een bedrijf véél te weinig is.

Ik heb wel een idee. Ten eerste doet die ZERO diensttijd er niet zo veel toe denk ik. Het gaat om de baan of de functie. Daar moet een bepaald salaris tegenover staan. En 8K before tax lijkt een hele sloot geld maar uiteindelijk kan het op de bankrekening nog wel eens tegenvallen. En die 1K belasting terug daar moeten we het over een paar jaar nog maar eens over hebben ..... ;)

Iz said:
Daarnaast begrijp ik dat iedereen graag zo snel mogelijk stinkend rijk wil worden, maar als jij om wat voor reden dan ook als captain 767 op de arbeidsmarkt aan het ronddolen bent, dan mag je wat mij betreft zelfs VAN GELUK SPREKEN als je een baan voor € 8000 bruto kunt vinden.

Is niet zoveel geluk voor nodig. Beetje rond kijken op het internet. Dan is er best wel iets te vinden voor meer dan 5K netto als widebody captain. Als "ronddolende vlieger" niet in Nederland waarschijnlijk. Maar als je toch aan het rondolen bent?

Iz said:
En wat betreft de salarissen van vliegers bij de legacy carriers in de US, dat is toch wel bijna een open deur. Als ze er nog een beetje geld mee zouden verdienen, zou het misschien gerechtvaardigd zijn, maar op een gegeven moment zijn ze uit proportie gegroeid. Bij UAL en DAL was je topsalaris op een gegeven moment 350K+ in EURO's per jaar. Leuk, maar gaat nergens over. Doe je als baas 747 of 777 slechts 35 trips per jaar, verdien je 10.000 euro per vlucht. Heb je volgens mij de helft van de pax op die vluchten al nodig om de captain te kunnen betalen..

Dat is inderdaad wel heel veel! :eek!: Heb ik dan toch de goede baan gekozen? ;) Maar goed... je hebt gelijk. Uiteindelijk moet het toch ergens van betaald worden. 350K per jaar is bijna 30K per maand. Dat is heel veel geld! 8K vind ik niet echt bijzonder. Ergens in het midden misschien?
 
Viper2 said:
Ten eerste doet die ZERO diensttijd er niet zo veel toe denk ik. Het gaat om de baan of de functie. Daar moet een bepaald salaris tegenover staan. En 8K before tax lijkt een hele sloot geld maar uiteindelijk kan het op de bankrekening nog wel eens tegenvallen. En die 1K belasting terug daar moeten we het over een paar jaar nog maar eens over hebben ..... ;)

Is niet zoveel geluk voor nodig. Beetje rond kijken op het internet. Dan is er best wel iets te vinden voor meer dan 5K netto als widebody captain. Als "ronddolende vlieger" niet in Nederland waarschijnlijk. Maar als je toch aan het rondolen bent?

Dat [350K bij UAL of DAL] is inderdaad wel heel veel! :eek!: Heb ik dan toch de goede baan gekozen?

Tja, dat van die zero-diensttijd er niet toe doen, dat is je mening natuurlijk, maar niet de mijne. Airlines die terecht (naar mijn mening) direct entry captains aannemen zijn airlines die te maken hebben met een enorme expansie en het niet binnen de eigen gelederen aankunnen. Dat is voor mij de enige terechte reden. Dan heb je ook nog kleinere airlines, zoals ArkeFly, die dat doen omdat het lekker makkelijk is en misschien wel goedkoop ook, terwijl ze zat jongens hebben die in de rechterstoel zitten te wachten en er klaar voor zijn.

Het kromme is dat bij kleine airlines dit juist weer makkelijk vol te houden is, omdat het vliegerkorps ook heel klein is. Kijk je naar maatschappijen als Emirates of Ryanair die DEC's aannemen vanwege de expansiedrift: Dit zal stoppen als de expansiedrift vertraagt! (Ook al kan dat lang duren bij sommige airlines) Op dat moment zal namelijk het enorme korps, wat toch ruwweg uit 50% captains en dus 50% FO's bestaat, het NIET meer accepteren. Er is dan geen geldige reden meer om FO's die al jaren in dienst zijn, te passeren door mensen van buitenaf.

Senioriteit is ook een eenheid van loyaliteit. Een FO die al jaren heeft bijgedragen aan de operatie en (hopelijk) de winst van een bedrijf heeft, indien gekwalificeerd, gewoon meer recht op die linkerstoel dan iemand van buitenaf, ook al heeft de FO 5000 uur en de persoon van buitenaf 20.000 uur.

Ik ben het met je eens dat indien je wel van een DEC-vacature gebruik kunt maken, je niet mag afgescheept worden met een volledig on-marktconform salaris. Maar dat zeg ik dus, maatschappijen als ArkeFly zien DEC's als een makkelijke en goedkope manier om captains te krijgen. Emirates en Ryanair betalen wel degelijk beter voor DEC's.

Als je de hypotheekrenteaftrekdiscussie volgt, zul je weten dat àls die zou verdwijnen dat een afbouwperiode van wel 20 jaar zou hebben en dat daar andere aftrekposten voor in de plaats komen.

Wat betreft de exorbitante topsalarissen bij UAL/DAL: Inmiddels ligt het topsalaris van HV al een stuk hoger dan dat bij die twee maatschappijen.
 
Ehhh ? een captain met 12 dienstjaren bij HV vangt dus een stuk meer als 186.000 dollar per jaar? (delta) of meer als 182.000 dollar per jaar (united) ?

Wat zijn de bedragen voor captains bij HV na 12 jaar? 130.000 Euro ?? na hoeveel jaar zit je daar op? dat is nogsteeds 163.000 dollar (stuk onder UAL/DAL hun C scale salarissen). Nog steeds een prima bedrag voor een 73 in Europa, maar om dat nou een stuk meer te noemen?? stuk minder in mijn boek.

Southwest blijft koploper. na 12 dienstjaren 198.000 dollar per jaar. Dat is zonder per diem en zonder overtime. pik je wat OT op zit je makkelijk aan de 220 per jaar. Goed salaris voor een 73.

Voor de rest heeft het niet zoveel zin om met elkaar te vergelijken. Minder belasting hier, en een dollar hier gaat verder als een euro in NL. Tenzij je natuurlijk midden in NYC/LA wilt gaan wonen of in California aan de kust. Dan kun je met wat mazzel een hypotheekje op een RV krijgen.

FD
 
Last edited:
Flame out,

DEC total salary package bij Emirates ligt eerder tegen de $12000 us . Maatje die niet al te lang geleden begonnen is zit als first year F/O op ruim $9000 . Dit is exclusief overtime, verzekeringen , schoolmoney voor zijn kids en medical en dental.
Dit kun je niet vergelijken met NL daar dit hier toch allemaal voor nop is. Voor sommigen kost dit wel een pak geld , vandaar dat er bij emirates een vrij grote instroom is van yanks van voornamelijk Usair en Northwest. Voor de britten is dit ook een over de streep trekker daar een beetje private school in de UK al gauw 15000 pond per kind per jaar kost!
 
FD, nou moet je niet zomaar met flauwekul gaan smijten. EUR 161.000 * 1.255 = USD 202.055. Inclusief pensioen kom je dan op ongeveer USD 235.000 uit. Daarbij kom ik met SWA's topsalaris van $ 198/hr (inclusief de payraise van vorige maand) en $ 2.15/hr per diem op USD 187.340 per jaar. Nog steeds een stuk minder in jouw boek?

Dat haal je na 17-19 dienstjaren. En hoewel dat meer is dan 12 jaar, weet ik zeker dat in de meeste gevallen iemand hier het topsalaris eerder haalt dan een leeftijd genoot bij UAL/DAL. Daarbij, zelfs als je relatief jong in dienst komt bij een UAL/DAL, dan is de kans klein dat je na 12 dienstjaren daadwerkelijk captain widebody bent.

Zoals ik al eerder zei, het is een bruto-bruto vergelijking en daarom lastig, maar ter illustratie dat men een paar jaar geleden nog ruim USD 400.000 kon verdienen bij DAL en ik hier nogal onder de indruk was, is het nu een heel andere wereld.
 
Touche. Ik dacht dat capt top bij HV 130K was.

FD.

----

edit:

Jo IZ -

Zat (letterlijk) nog half te slapen.. Maar ehhh weet niet wat je allemaal bij die bedragen opteld, maar dat eind bedrag van HV is in dat geval dus meer als het eind bedrag op een WB bij Emirates en CX... Weet niet, maar dat is enorm veel geld. Zal ongetwijfeld kloppen maar ehhhh, FD is suprised! Stuk meer ook als het eindsalaris van EJ op de zelefde kist, en zeer vlak bij het eind salaris van de KLM..
 
Last edited:
Wat me weer op valt in deze discussie is het typisch ´burgelijk-Nederlandse-Fiat Multipla-doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg´ calvinisme. :wegkwijt:

Van die zielige figuren die al in hun handjes knijpen dat ze überhaupt al betaald krijgen, nadat ze bij BASE, KLM Exel, Air Holland en andere peoptenten vet hebben mogen dokken voor hun type ratinkje om daarna voor een hongerloontje gevlogen te hebben.

Het jammere is dat deze generatie piloten (met die mentaliteit) het nu langzaam ook bij de majors aan het bederven is voor de rest en zich voor een paar Euro´s prostitueren op een wide body. It´s spreading like cancer. :(

Bah! :mad:
 
Last edited:
cousin, verklaar je eens nader?

Over welke mentaliteit heb je het?

Als ik het goed lees vergelijk jij die gene die ooit eens betaald hebben voor hun type rating met een vreselijke ziekte? Bah!
Ik ben blij dat jij je beter voelt als iedereen hier en je een hele goede baan hebt kunnen veroveren met een heel riant salaris....met andere woorden laat iedereen in z´n waarde over de keuzes die iemand maakt.
Bvd.
 
ehhh nee autopet. Lezen vriend dat bedoeld ie helemaal niet.

ben het helemaal met m eens.

FD
 
wat belangrijker is is niet het eindsalaris, maar hoe lang je het krijgt.
ik zou graag wat vergelijkingen zien van beginnend FO tot aan capt bij de diverse maatschappijen.

k.
 
En nog wat mannen. PuuuuLeease reken NOOIT je per diem als "salaris" Het is per diem voor een reden, dus tel dat niet op alsof het salaris is!!! wat je er mee doet moet je zelf weten, maar het is geen salaris!

Neef -

Einde is nog niet in zicht vriend. Volgende generatie is de 'breezah' generatie....

Lees in hoe word ik piloot hoe mensen praten/schrijven/denken etc... eisen van alle scholen gaan ook nog eens naar beneden, klassen moet gevuld worden etc.
 
Last edited:
jo FD,

ik verbaas me erover hoeveel mensen hun per diem als salaris tellen..
persoonlijk kom ik altijd te kort, zeker een paar dagen HKG of DXB laten de centen aardig verdampen

k.
 
Eh... waarom niet per diem als salaris? Het is geld wat je extra krijgt en hoewel het bestemd is om op te maken als je weg van huis bent, geef je thuis op dat moment geen geld uit.

Het is niet zo dat je een briefje van 50 krijgt met een dikke company stempel erop "ALLEEN UIT TE GEVEN AAN ETEN OP OUTSTATION". Geld is geld.

Neemt niet weg dat daggeld bij mij altijd opgaat (daarom heet het ook "dag, geld!") en ik het altijd een beetje jammer vind als mensen zichzelf met een pakje noedels opsluiten op hun hotelkamer om zo het daggeld te sparen, maar uiteindelijk is dat ieders eigen beslissing.

Bij KLM krijg je niet-direkt gepinde daggeld gewoon op je salaris bijgestort. Pin je niks, komt alles op je salaris.

Oh! Sterker nog! Over je daggeld hoef je niet eens belasting te betalen. Yeehaa!
 
Als ik het goed lees vergelijk jij die gene die ooit eens betaald hebben voor hun type rating met een vreselijke ziekte? Bah!
Dan ben ik dus ziek, goh, zielig dat ik ziek ben maar het niet wist...
Weet je wie nog zieker zijn? Die mensen die zicht niet konden veroorloven om zich in te kopen en ondertussen een verlopen brevetje hebben. Tenminste, ze voelen zich vast zieker (als de ontkenning nog geen complete vat heeft gekregen op ze).
Ik deed het niet graag, maar moest ik anders als trotse pauw weigeren en thuis zitten terwijl een ander het wel doet?
(bij AH heb ik trouwens niks betaald)

geef je thuis op dat moment geen geld uit.
Nou, ik anders wel hoor. De etenswaren in mijn koelkast zijn niet altijd precies op als ik ga vliegen. Het vrouwtje eet ook niet alles dus dat weggooien als ik terug kom kost ook geld.
De lampen blijven gewoon branden dus daar bespaar ik ook niks.
Het daggeld compenseert dat ik geen buitenlandse boterham met buitenlandse kaas hoef te eten zoals thuis (thuis is het gewoon lekkerder...) maar min of meer gedwongen ben duurder voedsel te eten.

Veel blijft er niet over als ik normaal 3 squares per dag neem. Dan nog wat drankjes om de dag door te komen en een snackje hier en daar... presto, geld op.
Ik zie het zeker niet als salaris want de ene keer heb je wat over terwijl de andere keer je geld toelegt.
 
RayvanderHeij said:
Ik zie het zeker niet als salaris want de ene keer heb je wat over terwijl de andere keer je geld toelegt.

Ik ook niet, maar als anderen dat wel doen, heb ik daar helemaal geen problemen mee. Zelfs niet als ze dat zeggen omdat het dan lijkt alsof ze meer verdienen.
 
Wat echt treurig is , dat we via het daggeld een maximale vergoeding opgedrongen krijgen door eenerzijds de treurmuizen van kantoor en anderzijds de ambtenaren van het socialistisch arbeidersparadijs.
Wanneer stapt bv een VNV nou eens naar de EC om belastinggelijkheid te krijgen.
UK,Franse en Spaanse cariers betalen hun werknemers het grootste gedeelte netto via een sector/duty pay etc.
AF-KLM heeft dit soort verschillen binnen een bedrijf.Te gek voor woorden!
Nee je moet in NL met je menu kaart naar je baas om aan te tonen dat de clubsandwich $0,50.- duurder is geworden.Wat een armoede!
 
Socialisme... Nederland is gewoon communistisch.
- De politie mag je zonder reden vasthouden.
- Je hebt in eerste instantie geen recht op een advocaat.
- In geval van overlijden in een cel of door een politiekogel is het nooit de schuld van de politie.
- Veel verdienen is een schande.
- Elk extra'tje van je werk wordt bestraft.
- Alles waar je hard voor werkt moet je delen met degene die het niet deden, niet konden of niet wilden.

Tsss...
 
Last edited:
Back
Top