Arik Air

zweuvert

Member
Heeft iemand ervaringen binnen dit bedrijf (based Lagos of Abuja) ?

Go of Nogo?

Bedankt alvast :)
 
Last edited:
No Go!!

Vraag maar eens aan Denimair (R.I.P.) hoe goed Arik Air is van betalen.

Ook op Pprune lopen threads over Arik. Schijnen pas aan het einde van de maand te betalen, maar een maand in Lagos is soms 90 dagen lang of zelfs langer.
 
Kom zo wel eens in abuja en port harcourt. Van de africaanse bestemmingen zijn net deze 2 waar ik echt van baal. Als je van hoge relatieve vochtigheid houdt om 22.00 's avonds, is dit de place to be. Plus dat de plaatselijke dames van zware zeden je echt niet met rust laten waardoor het het soms moeilijk wordt om met je collega piloten een biertje te nemen in alle rust. Wat de veiligheid betreft: beter binnen blijven denk ik.

Wat Lagos betreft. Ben er nog nooit geweest maar is naar het schijnt niet beter.

Wat arik air betreft: naar het schijnt een slechte betaler, als ze betalen tenminste. Check pprune.

Africa: you love it or you hate it. Ik behoor bij die laatste.
 
Dassault: Abuja is geen slechte plaats en zker niet onveilig, waarschijnlijk de beste plaats in Nigeria (het is ook de hoofdstad). Port Harcourt is zeeeer gevaarlijk, veel vreemdelingen worden gekidnapt daar vanwege de olieindustrie. Binnenblijven dus, en zo dicht mogelijk bij het vliegveld blijven.
Lagos heeft delen die zeer gevaarlijk zijn en waar zelfs de lokale bevolking 's nachts ver van weg blijft (de brug naar Victoria Island) terwijl je in de buurt tegenover de Sheraton (Ikeja) je nog wel rond kunt lopen met een paar man. De kans op een beroving zit er altijd wel in. Heb je in Amsterdam ook. Niet te veel Naira's meenemen, en zeker geen andere waardevolle bezittingen.

Arik Air: ik heb ze meegemaakt vanaf het begin. Based Lagos. Allemaal nieuwe vliegtuigen, behalve een 2-tal 737-300's, wat voor een Nigeriaans bedrijf bijzonder is. Iedereen zit over een groot aantal hotels verspreid, sommige in betere buurten dan andere. Ze halen je op en brengen je weer terug. Er is nu ook een operatie in Niger of een van die andere buurlanden. Je zit er voor bijna 2 maanden, daarna naar huis voor enkele weken. Ik geloof dat je de ticket zelf moet betalen, alhoewel Arik naar Londen vliegt en je misschien daarop meekunt. Hoe het met betalen gaat weet ik niet.

Ga je daar heen dan moet je jezelf een aantal dingen afvragen:
-Kan ik 2 maanden in een klein donker en lawaaig hotelkamertje zitten met 10 kanalen op tv waarvan er 3 jezuskanalen zijn...
-Internet sporadisch is. Elk hotel heeft high-speed internet dat aangesloten is op een zwaar overbelast telefoonnet. Skype is dus hopeloos tenzij je om 2 uur in de morgen iets probeert en de kwaliteit is dan nog zodanig dat Thomas Edison in zijn graf zal omrollen.
- 30+ graden Celsius met 90 procent vochtigheidsgraad in een atmosfeer die bestaat uit pure uitlaatgassen (diesel van generatoren-stroom is er slechts 50% van de tijd, en benzine van oude auto's). Een uurtje aan het zwembad (ongeveer het enige vertier) kan snel bedorven worden als de wind de verkeerde hoek uitwaait en de dieseldampen het zwembad vullen.
- Je zeer moet uitkijken met voedsel. Zelf ben ik 3 keer ziek geweest met voedselvergiftiging, zie "verhalen in de cockpit".
- Gebruik een aparte bankrekening die weinig geld heeft voor het pinnen en eventuele creditkaartbetalingen (die je zoveel mogelijk moet vermijden). Ik heb enige malen geld uit de flappentap getrokken bij de Zenith Bank en daar geen problemen bij gehad. Niet elke ATM accepteert buitenlandse bankpasjes.

Happiness in Lagos starts at V1. Er is een reden voor dit gezegde.
De nummerplaten zeggen: Lagos = Centre of Excellence:wegkwijt:
 
Africa: you love it or you hate it. Ik behoor bij die laatste.

Nu moet je niet in een topic genaamd Arik Air Afrika over 1 kam scheren. Nigeria is een van de minst prettige plekken in Afrika, maar het continent heeft ook vele fantastische locaties. Ik heb voor verschillende klanten in Nigeria gezeten, en het is qua locatie wel de laatste keus. Ik heb zelfs meegemaakt dat Arik je pas betaald als je weer terug van huis bent omdat er anders te weinig mensen terugkwamen. Dus 8 weken vliegen, 2 weken naar huis en bij terugkomst je geld van de vorige periode. En het Sherator in Lagos is inderdaad een van de betere plekken, maar dar zul je (behalve om een biertje te gaan drinken) niet terechtkomen. Eten is overal een ramp. Heb hotels gezien waar de kippen, geiten en vissen in de tuin lagen om later die week 's avonds in de keuken verder verwerkt te worden. Kortom: is het je enige/laatste kans om te vliegen GO, alle andere gavellan NO GO.
 
Hoi Zweuvert,

Ik heb een paar jaar geleden (via Denim air) voor Arik gevlogen, dus ik kan niet oordelen over Arik Air als werkgever, maar wat ik me nog kan herinneren van jongens die direct bij Arik in dienst waren is niet al te best. Het rooster was 8 weken op 2 weken af, laat en weinig betalen. Zoals gezegd loopt er op pprune een hele discussie over.

Voor de rest kan ik me bij het al eerder geschreven aansluiten, als je thuis zit op de bank zou ik het zeker doen, als je meer ijzers in het vuur hebt zou ik die eerst overwegen.

Als je vragen hebt over Arik's operatie/ verblijf ed, stuur me maar een PM
 
Heb er regelmatig gezeten in het verleden, Lagos is niet de place to be, maar heb er ook wel ENORM gelachen. Maar dat was meer te danken aan de Collega's dan aan de Nigerianen of Arik Air.

zie bijgevoegd filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=kqc3tZT6x6w

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=kqc3tZT6x6w[/YOUTUBE]
 
Heerlijk Filmpje André! Dank je wel!

Bracht weer een hoop herinneringen naar boven van Afrikaanse hotel kamers.

Nog voor de liefhebbers van Afrikaans porselein. Note: Yup, groen licht. Yup die handdoek hing er al. Yup geen wc papier... zwaar lastig na de zoveelste buikgriep :) Heerlijk!

1152348641_5_GP2r.jpeg
 
In Ghana was ik gewend een bakje met gerecycled wc-papier tegen te komen op de lokale schijthuizen. De foto hierboven is pure luxe. Net als die fles water, er komt toch water uit de kraan :)

Lang leve je eigen rolletjes.
 
....

alle ongemakken van Lagos zie ik als avontuur... ben jong, onervaren en wil graag veel ervaring op doen...

nou, go of nogo? ;)
 
Last edited:
alle ongemakken van Lagos zie ik als avontuur... ben jong, onervaren en wil graag veel ervaring op doen...

De eerste en misschien ook nog wel de tweede maand dat je vanuit Lagos vliegt zal het inderdaad een groot avontuur zijn, maar realiseer je dat wanneer de nieuwigheid er af is, het avontuur misschien toch net iets té avontuurlijk blijkt, dan zijn die 30 dagen daar eigenlijk toch wel erg lang...

Dat filmpje van André is hartstikke leuk en grappig maar bedenk wel dat je daar straks de helft van het jaar zit, aan de diaree, met een beetje pech zonder leuke collega's.. Als je dat geen probleem vindt en ook geen bezwaar hebt tegen AK's in je snufferd en elke dag naar het vliegveld te gaan onder "gewapende begeleiding" (mannetje met alarmpistool, overigens zonder patroon) dan zou ik het doen!:biertje:

ps, heb je direct bij arik gesolliciteerd of via een agency?
 
ok ter info de terms en conditions als co op de 737:

30 days on / 30 days off
commuting tickets van/naar Amsterdam
housing in hotel of compound van Arik
transport met chauffeur
Net. monthly pay $3500 (ook in de 30 days off)

alle ongemakken van Lagos zie ik als avontuur... ben jong, onervaren en wil graag veel ervaring op doen...

nou, go of nogo? ;)

Je had al weg moeten zijn, kortom GO! Vandaagd e dag zijn er vrijwel geen kansen om als jong en onervaren (no offense, zijn je eigen woorden) ervaring op een 73 op te doen. Grijp die kans en naast de vliegervaring doe je ook nog wat goede levenservaring op. Succes!
 
Zweuvert,

Als ik jou was, en de deal echt is zoals die eerder aangegeven is van 30 op 30 af dan zou ik het zelfs nog doen!

" D'n Daldeer " Grijp die kans en naast de vliegervaring doe je ook nog wat goede levenservaring op. Succes!

Hij heeft gelijk, want reken maar dat je er een hoop ervaring opdoet! ATC die bijna niet te verstaan is, lekker procedureele verkeersleiding. Alhoewel Lagos en Abuja tegenwoordig ook Approach radar hebben. ACC is nog steeds procedureel en iedereen loopt er lekker doorelkaar te bléren dus zie maar dat je er tussenkomt. Kisten van Chang Changi die alles aan elkaar liegen v.w.b. Estimates en over iedereen heen gaan met de radio. Man wat mis ik het :)

Arik heeft overigens op 2 na bijna alleen maar nieuwe kisten, met de 737 doe je ook nog eens een hoop leuke routes. Echt de plek om ervaring op te doen. Voorwat ik weet vlieg je ook nog eens heel veel, dus met een beetje geluk heb je binnen de kortste keren 500 uur op die bak en ben je er mooi klaar voor als de markt weer wat aantrekt! GAAAAAAAAAAAN!!!!!

Of je moet al ECHT geld nodig hebben, dan is het misschien niet de beste plek, want Nigerianen en betalen zijn 2 vershillende dingen! :)

Oh ja, en voordat ik het vergeet, :kerst: Kerst in Lagos is helemaal SUPER, ze hebben bij het Devine hotel zelfs de kerstverlichting op een UPS powersuply, want ongeveer 4 keer per uur valt de stroom uit en dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Dat Rudolf dan niet verlicht is!

Groeten en heel veel plezier in Lagos!

( waar overigens wel meer NL'ers zitten op de ARIK compounds )

:radar: André :radar:
 
Andre, dit was een standaard Nigeriaanse hotelkamer. Bouwkundig gaat alles met de Franse slag. Kamerpersoneel zal management ook niet vertellen wat er met een kamer verkeerd is, zoals de kraan die los zit. Dit laatste is een wereldwijd probleem waar ik me soms nogal aan kan ergeren.
 
dank voor de input boss du manche... kan je mij een betere baan op een 737 op een presenteerblaadje aanreiken aub (waar ik daadwerkelijk met 500 uur aan de selectie mag deelnemen) ? dankuzeer
 
dank voor de input boss du manche... kan je mij een betere baan op een 737 op een presenteerblaadje aanreiken aub (waar ik daadwerkelijk met 500 uur aan de selectie mag deelnemen) ? dankuzeer

Moet er tegenwoordig een baan geregeld voor je worden... (en dan nog via een forum?)
Vroeger moest je daar toch echt zelf naar op zoek.

Mag ik je vragen hoe je aan dit beperkte aantal uren komt en zonder job zit?
 
Back
Top