Alle vluchten Heathrow, Gatwick en Stansted geannuleerd

Eerste verkeer in Schotland/Glasgow de lucht weer in zo te zien.

openfe.jpg




Radar Virtuel
 
Hey Wessen,

heb je een link van die website? ik probeer hem al weken te zoeken maar no luck.

thanks
 
Alle VFR verboden? Dat vind ik ook wel apart. Laten we wel zijn, het gros van de GA komt helemaal niet op de hoogte waar die aswolk zou zitten.. (Paulusma beweerde gisteren dat dat ding op 5 km hoogte zit.)

Ik wilde eigenlijk zelf niet hoger dan 5000 voet... Dan zit ik er dus nog dik onder.... Maar goed, maar eens kijken wat ze voor morgen roepen.

Dan ga je toch een week later je VFR rondje vliegen?

duizenden mensen zitten vast waar ze niet willen zijn en dan ga je zeuren dat je een weekendje niet kan vliegen!
 
Dan ga je toch een week later je VFR rondje vliegen?

duizenden mensen zitten vast waar ze niet willen zijn en dan ga je zeuren dat je een weekendje niet kan vliegen!

Ja, inderdaad, dan ga je lopen zeuren ja! Wat een waardeloze opmerking prettyfly.

Pas alle GA vliegtuigen moeten voorzien van mode S transponders en dan is er een keer geen IFR verkeer en dan mag je niet vliegen?! :confused: Snap jij de logica?

Ook ik vind het natuurlijk vervelend voor ale gestrande reizigers, maar dat wil niet zeggen dat je over deze betutteling niet mag zeuren.

:biertje:
 
kreeg zojuist dit bericht door

Further to our earlier communication, due to volcanic ash in the atmosphere, we can now advise that NATS have made the decision to close the UK airspace until at least 01:00 hrs on 17th April. Verwacht wel dat NL er achteraan komt.
 
Dan ga je toch een week later je VFR rondje vliegen?

duizenden mensen zitten vast waar ze niet willen zijn en dan ga je zeuren dat je een weekendje niet kan vliegen!

Sorry, ik zie het verband niet helemaal. Heb ik gezegd dat ik het niet vervelend vind dat er mensen vast zitten op schiphol en andere luchthavens? :confused:

Maar je vergelijking vind ik wat apart. Ik kan met mijn boot naar Engeland varen, maar ik kan ook de eurostart nemen. Als de eurostar niet rijd, dan mag ik dus ineens niet meer met mijn boot op stap?

Wellicht pak ik wat jij wil zeggen wat scherper op. Dat kan gemakkelijk, want een forum mist meestal nogal wat nuance. De kans is ook groot dat jij mijn vraag een stuk anders hebt uitgelegd dan dat ik hem bedoelde. Wat mij betreft mag er dus zand over.
 
superpilut: hoi ben net binnen uit JFK; laatste in de Shannon FIR, Brest en Brussel gingen vlak na ons dicht.
Severe CAVOK, wat wel prettig was, naar het noordoosten wat Alto stratus, met een beetje bruin/grijze sluier. Om eerlijk te zijn waren ze een beetje voorbarig met alles dicht te gooien. Vlogen op FL370, tops zouden bij 350 zijn, maar zoals gezegd; eigenlijk een non event. 's nachts zou ik waarschijnlijk wel gezweet hebben, maar nu absoluut niet.
In ieder geval lekker rustig op de freq en mooie directs!

No offence, maar jij zegt non event tijdens je vlucht. Wat hadden ze dan moeten doen, pas de tent dichtgooien als de laatste kisten gezandstraald binnenkomen met 2 van de 4 motoren vol met as en een crew die zegt van 'nou jongens nu gaat het echt niet meer'?
Ze zijn niet voorbarig, ze zijn voorzichtig. En één kist die naar beneden komt zetten is al één teveel, dus.

De kleine laagvliegende GA niet laten vliegen is beetje onzin, maar ja. Zo gaat dat tegenwoordig.
 
De kleine laagvliegende GA niet laten vliegen is beetje onzin, maar ja. Zo gaat dat tegenwoordig.

Bovendien waar moet je de grens trekken, en als de GA mag vliegen waarom dan niet enkele IFR zakenkistjes op lagere hoogte,

bovendien is die as die in de lucht hangt echte rotzooi, dat wil je gewoon niet in je motor hebben:biertje:
 
Pilatus b4,

Dat kan ook theoretisch. Je kunt bijv. een maximale hoogte instellen. Bijv. FL100 of 150 en dan zeggen dat niemand hoger mag. Als je dan met je bizjet bij wijze van 4 keer zoveel peut wil afbranden kun je het doen. Bij ons hebben ze ook gister nog geprobeerd kisten (relatief) laag weg te krijgen en dan later klimmen en met een beetje omvliegen toch naar bestemming te krijgen. Kost meer fuel, maar zo krijg je de kist toch weg. Uiteindelijk werkte het trouwens toch niet, want ookal bleven sommige lower airspaces nog wel langer open, anderen erachter niet en dan kom je dus toch niet weg.

En bovendien, een zuigermotor reageert trouwens ook anders op de as dan een straalmotor. Al is een goeie aswolk voor een zuigermotor ook zeker geen pretje.
 
Ik hoop dat deze wolk morgen geen as in het eten gooit voor het GA-verkeer in NL. Mooi weer voorspeld, zou jammer zijn als er niet gevlogen kan/mag worden.
 
Inderdaad hebben zuigermotoren er minder van te lijden, alhoewel het tricky blijft.
Het geeft toch abrasion niet zo lekker voor propeller en vooral windshield.

Daarnaast kan het luchtfilter ook verstopt raken...
Wellicht heb je dan een alternate air inlet (C206 bijv.)
maar hoelang duurt het daarna.... :(

Feit is dat we bij de eruption van de Nyiragongo in Congo (2002) met de pistons
doorvlogen waar de turbines moesten stoppen.

Vraag is natuurlijk, wie geeft nou die grenzen aan...
Ik geloof dat we (zeker in the western world) in een tijd leven
van "Better safe than sorry..." wat ik eigenlijk iha ook toejuich.

maar soms is het wel fijn om met kennis van feiten je eigen beslissing
te kunnen maken... Maar ja zo komen we op een heel andere discussie...

Voor recreatief GA is het jammer, maar ik heb echt geen moeite om dit weekend
geen instructie te kunnen geven. We gaan gewoon over op "hangar flying!"

Grtz VanFan
 
Woei!

dreameu_ani.gif


Nou ja, lijkt een vrije dag voor mij te gaan worden. Lekker van het zonnetje genieten maar!
 
Eurocontrol gooit gewoon het luchtruim dicht, dat heeft niks met NL betutteling te maken. Ook niet met de GA pesten. Om de veiligheid te waarborgen, denk ik dan met mijn boerenverstand. Of daar dan iets te ruime marges worden genomen? Zou kunnen, maar liever dat dan andersom. Daarnaast is het m.i. gewoon te omslachtig om naast het in horizontaal opzicht sluiten van luchtruim, uitzonderingen te gaan maken op het verticale vlak. Daarvoor komt er nu gewoon even teveel op iedereen zijn dak. Zoveel gebeurd dit natuurlijk niet. Dus niet zo lopen miepen, maar huur een boot ofzo, kan ook erg leuk zijn met mooi weer.
 
as+een beetje regen = mooi recept voor sulphuric acid die trouwens leuk reageert met aluminium (warmte+waterstof)...

Ik zou zeggen, houd die kisten in de schuur.
 
Weet iemand misschien op welke gronden het volledige luchtruim is dichtgegooid en niet bijvoorbeeld alleen bepaalde hoogtes/locaties?

Ik ben wel benieuwd naar het besluitvormingsproces dat hier achter zit. Naar mijn gevoel gaan we hier namelijk steeds meer de Amerikaanse (claim-cultuur geïnitieerde) procedures overnemen waarbij het individuele verantwoordelijkheidsgevoel wordt uitgeschakeld in ruil voor collectieve (claim-)risicomijding. Onder het mom van "better safe than sorry" klinkt leuk, maar wat iedereen erbij vergeet te zeggen is dat "sorry" zeggen in de VS nogal veel centjes kost. Helaas komt deze manier van regelgeving echter wel steeds vaker onze kant op, terwijl datzelfde sorry probleem hier toch echt niet zo speelt.

Een andere reden die ik mij ook kan voorstellen, is dat het gewoon te veel moeite/geld/inspanning/capaciteit kost om een meer gespecificeerde NOTAM te maken en vooral te handhaven. Het "grote stappen snel thuis" gevoel om het maar even anders uit te drukken.

De derde reden die ook niet geheel uit te sluiten valt is dat er gewoon helemaal niemand heeft gedacht aan de GA en dat de luchtvaartautoriteiten volledig meegaan met de wensen/behoeften van de luchtvaartmaatschappijen.

Hoe zouden wij het vinden als het gehele Nederlandse wegennet wordt afgesloten vanwege ernstige ongelukken op de A10 bij Amsterdam?
 
Back
Top