Ben wat druk bezig met mezelf druk bezig te houden met m'n TQ E190, maar eindelijk even tijd om de foto's van m'n cam af te halen en te posten. Niet veel nieuws, maar dan is het airwork borrelarchief in ieder geval compleet.
Hier de computer waar, zo had ik begrepen althans, een beginnend verkeersleider op begint met oefenen:
Tevens een blik geworpen in de toren simulator die helaas uit stond, maar normaal een 360 graden panorama vision geeft. Ik had natuurlijk ook kunnen zeggen dat ie een nacht met dichte mist en power failure simuleerde... whatever...
Een grote ruimte (meerdere zelfs, dus nog naast dat toren gedeelte) naast de actuele verkeersleiding fungeert als verkeersleider-simulator. Hier een aantal van die simulator units:
Tevens is er kennelijk een heel legertje aan "ATC-vliegers" in dienst die de vliegers simuleren voor de verkeersleiders. Ik had er geen idee van, maar die zitten naast de vorige ruimte onder andere aan deze kasten:
Hier de ruimte waar verspreid Amsterdam Approach, Departure, Arrival en zelfs (ja echt) Rotterdam Approach zitten:
Deze jongen, Michael, is de stem met het Duitse accent die de meeste van ons de laatste tijd ongetwijfeld opgevallen is. Erg gaaf om hem een keer in het echt tegen te komen. Op een of andere manier denk je dat ie er oud uit ziet met een dikke snor en een Duits hoedje, maar niets was minder waar
:
Touchkeys en scrollball zijn de bedieningstools tegenwoordig (geen aanklikpen dus):
De kaart van Nederland is goed zichtbaar. De twee witte lijnen die elkaar kruizen zijn peilstations die een QDR geven naar het uitzendende vliegtuig. Waar de lijnen elkaar kruizen is dus de positie van de kist. Iets om je bewust van te zijn als je de volgende keer weer een boer over de frequentie wil laten:
Voor de rest erg gezellige borrel. En wie had ooit gedacht dat Diana in het echte leven een man is... oh, mocht ik dat wel zeggen?