AIP op Ipad

profodes

New member
Beste vliegers,

Heb al een tijdje het idee om het gehele AIP op mijn Ipad te zetten. Het lukt mij echter nog niet om dat een beetje mooi voor elkaar te krijgen.

Heeft iemand van jullie misschien een goed idee hoe ik het best het AIP op mijn Ipad krijg?

Vriendelijke groet,
Profodes
 
Ik heb de hele handel opgeslagen als PDF op mijn dropbox, per categorie in een andere map. Vervolgens gebruik ik ReadlleDocs om de documenten (offline) te lezen op de iPad. Approach charts gebruik ik ook op deze manier. Uiteraard wel je AIP vervangen bij wijzigingen...
 
Daar ben ik nou ook heel benieuwd naar.
Ik had al wel geprobeerd om alles netjes weg te zetten in mapjes en deze vervolgens te openen via Goodreader. Alleen om dat elke keer opnieuw te moeten doen... dus alles per stuk downloaden, dat vergt nogal wat tijd.
 
Heb ze met ICAO code mappen op de iPad gezet van Air Nav Pro via WebDav. Zo kan ik de AIP kaartjes inladen direct vanuit Air Nav Pro. Als je op een luchthaven tikt, staat de optie er tevens gelijk bij, om bijbehorende AIP kaart te openen. Handleiding Air Nav Pro vereist. Ook luchthaven gegevens heb ik zo in mappen opgeslagen, via Air Nav Pro in te laden. Inderdaad elke 28 dagen wel de wijzigingen even doornemen.
 
Ik heb de AIP documentjes inderdaad stuk voor stuk gedownload. Eén keer veel werk, daarna maandelijks bijhouden. Ik vraag mij alleen nog af in hoeverre bijvoorbeeld de luchtvaartpolitie je digitale vlucht voorbereiding beoordeelt. Ik doe de hele vluchtvoorbereiding op mijn iPad. W&B, notams, het weer, etc. Printjes maak ik niet meer. Ik vind dat onzin, maar de autoriteiten ook?
 
en als je batterij op is, je ipad overhit raakt en afsluit of hij gewoon hangt...?

wat is je backup?


Overigens kan je met Skydemon al je vluchtvoorbereiding doen en opslaan per vlucht... inclusief bijgewerkte kaart. Lijkt me eenvoudiger dan AIP downloaden op de manier die je beschrijft. En wat als je naar het buitenland gaat?

Zorg alleen dat hij bijgewerkt is en je een bacjkup hebt.
 
Ik zal eens naar Skydemon kijken. Bedankt voor de tip.

In de twee jaar dat ik deze iPad heb, heeft de iPad mij nog nooit in de steek gelaten. In het geval dat zo is, heb ik mijn iPhone als back-up, maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet afdoende vindt. Wat is je back-up van je papieren voorbereiding als daar tijdens de vlucht iets mee gebeurt? Drinken over je spullen bijvoorbeeld?

Mocht ik een geheel nieuwe route met eventueel nieuwe bestemming vliegen, neem ik zeker de papierwinkel mee. Maar voor de eens per twee weken dat ik nu naar Texel vlieg met vrienden, neem ik geen papieren back-up mee. Dat is inmiddels zo bekend. Uiteraard heb ik wel een up to date VFR hard copy kaart bij me.
 
Mijn iPad heeft me tot nu toe nog nooit in de steek gelaten terwijl de papieren versie wel eens een keer nat is geworden door het knoeien van wat water. De headings waren niet goed meer leesbaar. Ik vraag me dan ook af of de mensen zonder iPad ook altijd een back-up meenemen van hun papieren versie.

Overigens heb ik altijd naast de iPad een papieren plog & kaart bij. Planning doe ik wel altijd eerst op de - overigens erg onduidelijke - papieren Nederlandse kaart (de kaarten van de CAA vind ik al iets duidelijker maar dat kan ook komen doordat Nederland gewoon een erg druk en vreemd ingedeeld land is wat betreft het luchtruim -- België is niet veel beter ;)).

In de tijd dat ik me ging verdiepen in de GA en de mogelijkheid om een PPL te halen schrok ik een beetje van het 'see & avoid'-principe. Ik had (en heb) het gevoel dat het onmogelijk is om altijd elke kist te zien die in de buurt van je zit. Ik vond het erg vreemd dat er geen technische oplossing was ter ondersteuning van het 'see & avoid' principe. Zoals ik het hier nu lees komt dat mede door de terughoudendheid van diverse partijen op het gebied van electronische hulpmiddelen tijdens het vliegen.
 
Notams en weer zet ik in PDF formaat op de iPad, laad ik ook in via Air Nav Pro. Die moet je gelezen hebben, staat niet hoe. Maar vliegveldkaartjes altijd in papiervorm meenemen. Totdat het digitale not approved is, papier gebruiken. Jij bent anders de lul als er wat gebeurd, niet iemand anders.
 
Back
Top